RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sosiaali- ja terveyslautakunta
Pöytäkirja 20.05.2021/Pykälä 41
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
2 | Sosiaaliasiamiehen raportti 2020 |
Sosiaaliasiamiehen raportti vuodesta 2020
Sosiaali- ja terveyslautakunta 20.05.2021 § 41
898/05.16.01/2021
Valmistelija Talouspäällikkö Airi Laurila
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista tuli voimaan 1.1.2001. Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä, asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa. Sosiaaliasiamiestoiminta ja palvelu koskee myös varhaiskasvatuksen toimintaa.
Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on lain sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksista ja asemasta (22.9.2000/812) mukaan neuvoa asiakkaita tämän lain soveltamiseen liittyvissä asioissa, avustaa asiakasta muistutuksen tekemisessä, tiedottaa asiakkaan oikeuksista, toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi sekä seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kaupungissa ja antaa siitä selvitys vuosittain kaupunginhallitukselle.
Naantalin kaupunki on ostanut sosiaaliasiamiehen palvelut Merikratos sosiaalipalvelut Oy:ltä vuodesta 2008 alkaen. Vuoden 2020 kustannukset olivat 6 855 euroa, kun ne vuonna 2019 olivat 6 838 euroa. Naantalin sosiaaliasia miehenä 2020 ovat toimineet Sanna Saarinen, Maija-Kaisa Sointula ja Heidi Vainio. Sosiaaliasiamiehen tavoittaa puhelimitse tiistaisin klo 12-15 ja keskiviikkona sekä torstaina klo 10-13 numerosta 050 3415 244 ja sähköpostitse sosiaaliasiamies@merikratos.fi.
Toimintaraportin mukaan sosiaaliasiamiehelle tehtiin Naantalista vuoden 2020 aikana 42 yhteydenottoa. Vuonna 2019 yhteydenottoja oli 59.
Raportin mukaan palvelualoittain yhteydenotot, 42 kpl (vuonna 2018 59 kpl) jakaantuivat seuraavasti:
Työikäisten palvelut 7 kpl (vuonna 2019 12 kpl), lastensuojelu 28 kpl (vuonna 2019 29 kpl) , iäkkäiden palvelut 1 kpl (vuonna 2019 2 kpl), vammaispalvelu 0 kpl (vuonna 2019 9 kpl), perheoikeudelliset palvelut 2 kpl (vuonna 2019 3 kpl) ja lapsiperheiden palvelut 2 ( vuonna 2019 sosiaalityöhön liittyvät 2 kpl). Muita yhteydenottoja oli 3 kpl, varhaiskasvatukseen ja neuvontaan liittyen (vuonna 2019 2 kpl).
Oikaisuvaatimuksia viranhaltijapäätöksistä yksilöjaostoon tehtiin 12 kpl (vuonna 2019 14 kpl), liittyen iäkkäiden palveluihin, työikäisten palveluihin ja vammaispalveluihin.
Hallinto-oikeus muutti yhden päätöksen asiakkaan eduksi vuonna 2020 (vuonna 2019 1 kpl) ikäihmisten palveluihin liittyen.
Sosiaalipalveluista tehtiin 7 sosiaalihuollon asiakaslain muistutusta (vuonna 2019 7kpl). Kanteluita tehtiin yhteensä 1 kpl (vuonna 2019 11 kpl)
Liitteenä sosiaaliasiamiehen raportti vuodelta 2020.
LIITE B1, SOTE-LTK 20.5.2021
Esittelijä Perusturvajohtaja
Päätösehdotus Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee sosiaaliasiamiehen raportin vuodelta 2020 tiedoksi ja antaa sen edelleen kaupunginhallituksen käyttöön.
Päätös Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |