Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sosiaali- ja terveyslautakunta
Pöytäkirja 20.05.2021/Pykälä 41

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Sosiaaliasiamiehen raportti vuodesta 2020

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 20.05.2021 § 41                   

898/05.16.01/2021    

 

 

 

Valmistelija Talouspäällikkö Airi Laurila

 

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista tuli voimaan 1.1.2001. Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä, asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja koh­te­luun sosiaalihuollossa. Sosiaaliasiamiestoiminta ja  palvelu koskee myös varhaiskasvatuksen toimintaa.

 

Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on lain sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksista ja asemasta (22.9.2000/812) mu­kaan neuvoa asiakkaita tä­män lain soveltamiseen liittyvissä asioissa, avus­taa asiakasta muis­tu­tuk­sen tekemisessä, tiedottaa asiakkaan oi­keuk­sis­ta, toimia muutenkin asiak­kaan oikeuksien edistämiseksi ja to­teut­ta­mi­sek­si sekä seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kau­pun­gis­sa ja antaa siitä selvitys vuosittain kaupunginhallitukselle.

 

Naantalin kaupunki on ostanut sosiaaliasiamiehen palvelut Merikratos so­si­aa­li­pal­ve­lut Oy:ltä vuodesta 2008 alkaen. Vuoden 2020 kustannukset oli­vat 6 855 euroa, kun ne vuonna 2019 olivat 6 838 euroa. Naantalin so­si­aa­li­asia mie­he­nä 2020 ovat toimineet Sanna Saarinen, Maija-Kaisa Soin­tu­la ja Heidi Vainio. Sosiaaliasiamiehen tavoittaa puhelimitse tiistaisin klo 12-15 ja keskiviikkona sekä torstaina klo 10-13 numerosta 050 3415 244 ja sähköpostitse sosiaaliasiamies@merikratos.fi.

 

Toimintaraportin mukaan sosiaaliasiamiehelle tehtiin Naantalista vuoden 2020 aikana 42 yhteydenottoa. Vuonna 2019 yhteydenottoja oli 59.

 

Raportin mukaan palvelualoittain yhteydenotot, 42 kpl (vuonna 2018 59 kpl) jakaantuivat seu­raa­vas­ti:

Työikäisten palvelut 7 kpl (vuonna 2019 12 kpl), lastensuojelu 28 kpl (vuonna 2019 29 kpl) , iäkkäiden palvelut 1 kpl (vuon­na 2019  2 kpl),  vammaispalvelu 0 kpl (vuonna 2019 9 kpl),  per­he­oi­keu­del­li­set palvelut 2 kpl (vuonna 2019 3 kpl) ja lapsiperheiden palvelut 2 ( vuonna 2019 sosiaalityöhön liittyvät 2 kpl). Muita yhteydenottoja oli 3 kpl, varhaiskasvatukseen ja neuvontaan liittyen (vuonna 2019 2 kpl).

 

Oikaisuvaatimuksia viranhaltijapäätöksistä yksilöjaostoon tehtiin 12 kpl (vuon­na 2019 14 kpl), liittyen iäkkäiden palveluihin, työikäisten palveluihin ja vammaispalveluihin.

 

Hallinto-oikeus muutti yhden päätöksen asiakkaan eduksi vuonna 2020 (vuonna 2019 1 kpl) ikäihmisten palveluihin liittyen.

 

So­si­aa­li­pal­ve­luis­ta tehtiin 7 sosiaalihuollon asiakaslain muistutusta (vuonna 2019 7kpl). Kanteluita tehtiin yhteensä 1 kpl (vuonna 2019 11 kpl)

 

Liitteenä sosiaaliasiamiehen raportti vuodelta 2020.

 

LIITE B1, SOTE-LTK 20.5.2021

 

Esittelijä Perusturvajohtaja

 

Päätösehdotus Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee sosiaaliasiamiehen raportin vuodelta 2020 tiedoksi ja antaa sen edelleen kaupunginhallituksen käyttöön.

 

Päätös Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.

  


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa