Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 01.06.2020/Pykälä 199

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Kaupunginhallitus

§ 127

20.04.2020

Kaupunginhallitus

§ 199

01.06.2020

 

Tietopyyntö koskien kaupunginhallituksen 1.10.2018 § 325 pöytäkirjan otetta

 

249/07.01.00/2020

 

Kaupunginhallitus 20.04.2020 § 127

 

Kaupunginlakimies Turo Järvinen:

 

* * * * * * on 6.4.2020 toimittanut Naantalin kaupunginhallitukselle tietopyynnön koskien kaupunginhallituksen 1.10.2018 kokouksen § 325 pöytäkirjan otetta. Kyseinen asia on merkitty salassa pidettäväksi julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17- ja 20-kohtien perusteella ja on siten ei -julkinen.

 

Oheismateriaali:

  • * * * * * * * tietopyyntö

 

Julkisuuslain lähtökohtana on, että kunnan on käsiteltävä tietopyyntö välittömästi ja viivytyksettä.

 

Kaupunginhallitus on 1.10.2018 §:n 325 kohdalla käsitellyt tytäryhtiönsä asioita koskevia konserniohjeita. Kyseiset yhtiön suunnitelmat sekä valmistelemat toimet on luokiteltu viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24.1 § kohdan 20 mukaisina salassa pidettäviksi ja siten ei-julkisiksi.

 

Koska kyseessä ovat kaupunkikonserniin kuuluvan yhtiön asiat, on kyseessä myös julkisyhteisön eli kaupungin taloudellinen etu lain 24 §:n 1 momentin 17-kohdan mukaisesti. Julkisuuslain hallituksen esityksen HE 30/1998 yksityiskohtaisten perustelujen mukaan julkisuus voisi tarkoitetuissa tilanteissa myös aiheuttaa yhteisölle ja sen jäsenille aiheettomia menetyksiä. Samalla julkisyhteisöön nähden kilpailutilanteessa olevat saisivat perusteetonta etua, jota ne eivät saisi, jos kilpakumppani olisi yksityinen. Julkisyhteisön taloudellinen etu on tämän vuoksi rinnastettu yksityisen taloudelliseen etuun.

 

Edellä mainittujen lainkohtien mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat, ellei erikseen toisin säädetä:

 

17 -kohta

"asiakirjat, jotka sisältävät tietoja valtion, kunnan tai muun julkisyhteisön tai 4 §:n 2 momentissa tarkoitetun yhteisön, laitoksen tai säätiön liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta liiketoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi mainituille yhteisöille, laitoksille tai säätiöille taloudellista vahinkoa tai saattaisi toisen samanlaista tai muutoin kilpailevaa toimintaa harjoittavan julkisyhteisön tai yksityisen parempaan kilpailuasemaan."

 

20 -kohta

"asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista"

 

Liikesalaisuudet kuuluvat ehdottoman salassapitovelvollisuuden piiriin, eikä pöytäkirjanotetta voida antaa niiltä osin, kuin se sisältää kyseisiä tietoja. Kyseiset asiakirjat sisältävät tietoja liikesalaisuutta vastaavasta liiketoimintaa koskevasta muusta seikasta ja saattaisi kaupunkikonsernin sopimus- tai yhteistyökumppaneina toimivat yksityiset parempaan asemaan kuin tilanteessa, jossa kaupunki itsekin olisi yksityinen toimija.

 

Julkisuuslain 10 §:ssä säädetään, että kun vain osa asiakirjasta on salassa pidettävä, tieto on annettava asiakirjan julkisesta osasta, jos se on mahdollista niin, ettei salassa pidettävä osa tule tietoon.

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus luovuttaa tietopyynnön perusteella kaupunginhallituksen 1.10.2018 kokouksen § 325 pöytäkirjan otteen, joka on osittain julkinen ja niiltä osin salassa pidettävä kuin pöytäkirjasta ilmenee tietoja liikesalaisuutta vastaavasta liiketoimintaa koskevasta muusta seikasta. Salassa pidettävät tiedot peitetään/poistetaan luovutettavasta pöytäkirjan otteesta JulkL 24 §:n 1 momentin 17- ja/tai 20 -kohdan nojalla.

 

Kaupunginhallituksen käsittelypöytäkirjojen liitteinä olleet sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja liikesalaisuutta vastaavasta liiketoimintaa koskevasta muusta seikasta, ovat salassa pidettäviä JulkL 24 §:n 1 momentin 17- ja/tai 20-kohdan nojalla.

 

KOKOUSKÄSITTELY:

 

Merkittiin, että hallintojohtaja Riitta Luotio poistui kokouksesta osallisuusjäävinä tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Pöytäkirjanpitäjänä tämän asian osalta toimi kaupunginjohtaja Jouni Mutanen.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

Kaupunginhallitus 01.06.2020 § 199

 

Hallintojohtaja Riitta Luotio:

 

Naantalin kaupunginhallitus on kokouksessaan 20.4.2020 käsitellyt * * * * * * * pyyntöä saada pöytäkirjan ote kaupunginhallituksen päätöksestä 1.10.2018 § 325.

 

Kaupunginhallitus päätti luovuttaa tietopyynnön perusteella kaupunginhallituksen 1.10.2018 kokouksen § 325 pöytäkirjan otteen, joka on osittain julkinen ja niiltä osin salassa pidettävä kuin pöytäkirjasta ilmenee tietoja liikesalaisuutta vastaavasta liiketoimintaa koskevasta muusta seikasta. Salassa pidettävät tiedot on peitetty/poistettu luovutettavasta pöytäkirjan otteesta JulkL 24 §:n 1 momentin 17- ja/tai 20-kohdan nojalla. Kaupunginhallituksen käsittelypöytäkirjojen liitteinä olleet sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja liikesalaisuutta vastaavasta liiketoimintaa koskevasta muusta seikasta, ovat salassa pidettäviä JulkL 24 §:n 1 momentin 17- ja/tai 20-kohdan nojalla ja näin ollen niitä ei * * * * * ole luovutettu.

 

Oheismateriaali:

  • * * * * * luovutettu ote kaupunginhallituksen pöytäkirjasta 1.10.2018 § 325.

 

* * * * * * on 15.5.2020 lähettänyt hallintojohtajalle alla olevan tietopyynnön:

 

"Olen saanut pyytämäni kh:n päätöksen 1.10.2018 § 25 mutta samalla tiedustellut asian käsittelyn päättymistä. Tähän en ole saanut vastausta. Nyt tiedustelen uudelleen;

 

Milloin asian käsittely kh:ssa on päättynyt vai jatkuuko konserniohjeen/riita-asian käsittely edelleen?

 

Tietoverkossa asia on ilmaistu riita-asiana, mutta nyt saamassani päätöksessä kyse on ollut konserniohjeen antamisesta tytäryhtiölle, tässä tapauksessa Naantalin Satama Oy:lle. Asiakirjan mukaan ohjeen antaminen on kestänyt siis lähes puolitoista vuotta ja ilmeisesti jatkuu edelleen.

 

Lain mukaan tiedon antaminen asiakirjasta antaa se, jonka hallussa asiakirja on. Arkistonmuodostussuunnitelman mukaan kh:n pöytäkirjoja säilytetään 10 v keskushallinnossa ja siirretään sen jälkeen päätearkistoon. Käsittääkseni hallintojohtaja on se henkilö, jonka hallussa kh:n pöytäkirjat lain, tarkoittamassa mielessä, ovat. Kirjaamo ei ole se taho, joka tällaisia tietoja voi antaa. He ovat vastanneet, ettei heillä ole tietoa po. asian käsittelystä.

 

Pyydän pikaista vastausta esitettyyn kysymykseen."

 

Koska asiassa on kysymys lähtökohtaisesti salassa pidettävästä asiakokonaisuudesta, on hallintojohtaja siirtänyt asiaan vastaamisen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

 

Kaupunginlakimies Turo Järvinen:

 

Laissa viranomaisen toiminnan julkisuudesta 14 §:ssä säädetään, että viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä. Valtuusto voi kunnan johtosäännöllä kuitenkin antaa tässä laissa tarkoitettuna viranomaisena toimivalle kunnalliselle toimielimelle oikeuden siirtää päättämässään laajuudessa asiakirjan antamista koskevaa viranomaisen ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle. Tiedon antamisesta asiakirjasta, joka on laadittu viranomaisen toimeksiantotehtävää suoritettaessa tai annettu toisen viranomaisen lukuun suoritettavaa tehtävää varten, päättää tehtävän antanut viranomainen, jollei toimeksiannosta muuta johdu.

 

Tiedon asiakirjan sisällöstä antaa se viranomaisen henkilöstöön kuuluva, jolle viranomainen on tämän tehtävän määrännyt tai jolle se hänen asemansa ja tehtäviensä vuoksi muuten kuuluu.

 

Jos virkamies tai muu 2 momentissa tarkoitettu henkilö kieltäytyy antamasta pyydettyä tietoa, hänen on:

 

1) ilmoitettava tiedon pyytäjälle kieltäytymisen syy;

 

2) annettava tieto siitä, että asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi;

 

3) tiedusteltava asian kirjallisesti vireille saattaneelta tiedon pyytäjältä, haluaako hän asian siirrettäväksi viranomaisen ratkaistavaksi; sekä

 

4) annettava tieto käsittelyn johdosta perittävistä maksuista.

 

Naantalin kaupungin hallintosäännössä on tiedonhallinnan asiantuntijan tehtäväksi määrätty muun muassa vastata kaupunginhallituksen asiakirjahallinnon viranomaistehtävien valmistelusta ja täytäntöönpanosta sekä asiahallinnan ja palvelujen tiedonhallinnan järjestämisestä omalta osaltaan. Kaupunginhallitus toimii julkisuuslain 14 §:ssä tarkoittamana viranomaisena hallintopalveluiden asiakirjojen osalta.

 

* * * * tietopyyntö 15.5.2020 kuuluu seuraavasti:

 

"Olen saanut pyytämäni kh:n päätöksen 1.10.2018 § 325 mutta samalla tiedustellut asian käsittelyn päättymistä. Tähän en ole saanut vastausta. Nyt tiedustelen uudelleen;

 

Milloin asian käsittely kh:ssa on päättynyt vai jatkuuko konserniohjeen/riita-asian käsittely edelleen?"

 

* * * * * on annettu pyytämänsä päätöspöytäkirjaotteet niiltä osin kuin ne eivät sisällä salassa pidettäviä tietoja. Toimielimen päätöksistä pidetään pöytäkirjaa. Mikäli * * * * tiedustelema asia ei ilmene hänelle toimitetuista pöytäkirjaotteista, ei asia joko ole julkinen taikka sitä ei ole kyseisissä päätöksissä edes käsitelty.

 

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annettu laki koskee viranomaisen laatimaa tai sille toimitettua asiakirjaa. Lain velvoitteet eivät kuitenkaan ulotu asiakirjojen ulkopuolelle siinä määrin, että viranomaisen tulisi julkisuuden toteuttamiseksi ryhtyä ennustamaan asian mahdollisia tulevia vaiheita tai käsittelyjä. Julkisuuslaki ei myöskään edellytä viranomaista erikseen tekemään päätöstä, jotta syntyisi päätösasiakirja annettavaksi tietopyynnön johdosta, koska oikeus saada tieto koskee edellä kerrotulla tavalla viranomaisen laatimaa tai hallussa olevaa julkista asiakirjaa. Näin ollen * * * * * tietopyyntöön 15.5.2020 ei tosiasiallisesti voida antaa vastausta eikä siihen julkisuuslakikaan velvoita, koska tietopyynnön tulee kohdistua riittävästi yksilöityyn asiakirjaan.

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus hylkää 15.5.2020 päivätyn tietopyynnön edellä selostetuin perustein, koska tietopyyntö ei kohdistu yksilöityyn asiakirjaan ja tietopyynnön tekijälle on jo hänen aiemman pyyntönsä mukaisesti toimitettu pöytäkirjanote kaupunginhallituksen 1.10.2018 § 325 käsittelystä niiltä osin kuin se on julkinen.

 

KOKOUSKÄSITTELY:

 

Merkittiin, että hallintojohtaja Riitta Luotio poistui kokouksesta osallisuusjäävinä tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Pöytäkirjanpitäjänä tämän asian osalta toimi kaupunginjohtaja Jouni Mutanen.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa