Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 19.09.2022/Pykälä 76


 

Valtuutettu Mikko Rönnholmin ym. valtuustoaloite Naantali-Raisio välisen tien rakentamisen kiirehtimiseksi tehokkaalla edunvalvonnalla

 

Kaupunginvaltuusto 31.01.2022        

    

 

Valtuutettu Mikko Rönnholm luki ja jätti seuraavan 2 valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen:

 

"Tänään 31.1.2022 Turun Sanomissa uutisoidaan, että Naantalin kaupunki viitta kintaalla Väyläviraston päätöksiin. 

 

"Naantalin kaupunginjohtaja Laura Leppänen (sit) ei ole huolissaan siitä, että Väylävirasto ei ottanut Raision ja Naantalin välisen E18-tieosuuden parantamista investointiehdotukseensa vuosille 2022-2029. Leppäsen mukaan ehdotus on vain virkamiesten aikaansaannos, joka korjaantuu poliittisilla päätöksillä, kun hanke on kypsä.

 

-?Tieparannus on kerta kaikkiaan pakko toteuttaa. Sille ei ole vaihtoehtoja, paaluttaa Leppänen viitaten Suomen EU:lle antamaan sitoutumukseen Europan laajuisen ydintieverkon (TEN-T) saattamisesta kuntoon Suomen päässä vuoteen 2030 mennessä. Naantalin ja Raision välisen osuuden on odotettu olevan valmis toteutettavaksi vuonna 2025."

 

Niin se on, että pakko olisi toteuttaa, mutta ei vaan siksi, että se on osa TEN-T verkkoa, vaan siksi, että sen toteuttaminen on turvallisuuden, liikenteen sujuvuuden ja liikennetalouden kannalta perusteltua. Naantalin kehityksen kannalta tienparannus on välttämätön edellytys, jotta Naantaliin on helppo tulla. Aivan erityisesti sujuvaa turvallista liikennettä tarvitsevat naantalilaiset, joista monet käyttävät tietä päivittäin.  

 

Naantali asenne on ikävä kyllä ole pelkästään kintaalla viittaamista vaan se on ollut kintaiden iskemistä  tiskiin;

Kun olemme kiirehtineet edunvalvontatoimenpiteitä menneinä vuosina edellisen kaupunginjohtajan aikana, meille vastattiin, että pidä keikuttaa venettä eikä ärsyttää virkamiehiä. 

Nyt kaupunginjohtaja ylenkatsoo virkamiesten toimet ja  luottaa poliittisiin päättäjiin.

 

Mielestämme tarvitaan  - ei joko tai, vaan sekä että -Mielestämme pitää hoitaa asiallisesti virkamiesyhteistyötä ja samanaikaisesti on asia tuotava kaikissa mahdollisissa tilanteissa päätöksentekijöille tiedoksi.

 

Siksi ehdotamme:

 

Naantali laatii pikaisesti oman edunvalvontasuunnitelman, jossa seikkaperäisesti ja asiallisesti perustellaan Naantali Raisio välin kiireellisyyttä liikennetaloudellisin laskelmiin vedoten ja liikenneturvallisuuden merkitystä korostaen.

Tämän suunnitelman laatiminen edellyttää, että hankitaan suunnitelman laatimista avustamaan liikenneasioita tunteva ulkopuolinen taho.

 

  

Päätös Valtuustoaloite merkittiin vastaanotetuksi.

  

 

Kaupunginhallitus 07.02.2022 § 43     

    

 

 

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen  teknisten palvelujen valmisteltavaksi. Aloitteen vastuuvalmistelijaksi nimetään yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi.

Valtuustoaloitteen käsittelyprosessi saa kestää korkeintaan yhden vuoden aloitteen jättämisestä lukien.

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin

  

 

Kaupunginhallitus 05.09.2022 § 255     

    

 

 

 

Valmistelija Yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi

 

E18 Turun kehätien läntisen osuuden suunnitteluvaihe käynnistyi kehittämissuunnitelman laatimisella. Kehittämissuunnitelma valmistui vuonna 2014. Kehittämissuunnitelman laadinnan jälkeen laadittiin yleissuunnitelma, johon sisältyi ympäristövaikutusten arviointi. E18 hankkeen Naantali-Raisio osuuden yleissuunnitelma on hyväksytty Traficomissa 28.2.2020.

 

Tiesuunnitelman laadinta on käynnissä. Kaupunginhallituksen yleissuunnitelmasta antamassa lausunnossa esitettiin, että tiesuunnittelussa selvitetään Järvelän ja Ruonan eritasoliittymien välille ns. yhdistelmäramppien toteuttamismahdollisuutta, Ruonan yhdystien linjauksen muutosta sekä Viluluodon melusuojausta. Parhaillaan laadittavassa tiesuunnitelmassa kaupunginhallituksen lausunnossaan esittämät asiat on otettu huomioon.  Kaupunginhallitus on myös lausunnoissaan esittänyt tiesuunnitelman laatimista mahdollisimman nopealla aikataululla ja kiirehtinyt hankkeen toteuttamista.

Tiesuunnitelman hyväksymiskäsittely edellyttää hyväksyttyä asemakaavaa. E18 Kehätien Naantalin osuuden asemakaavan laadinta on käynnissä ja tavoitteena on saada asemakaavaluonnos teknisen lautakunnan käsittelyyn syksyllä 2022.

 

Tiesuunnitelman laadinnan yhteydessä Väylävirasto on esittänyt mahdollisuutena muuttaa Luolalankatu-Viestitie -satamayhteys maantieksi. Muutoksen vaatima asemakaavan muuttaminen on aloitettu ja tavoitteena on saada asemakaavaluonnos teknisen lautakunnan käsittelyyn syksyllä 2022.

 

Tavoitteena on, että tiesuunnitelma E18 Naantali-Raisio osuudelle valmistuu vuoden 2023 syksyllä. Väylävirasto on arvioinut, että hankkeella on toteuttamisvalmius noin vuonna 2025.

 

Väyläviraston laatimaan hankekorttiin (pvm 5.5.2022) voi tutustua osoitteessa: E18 Turun kehätie välillä Naantali-Raisio (vayla.fi)

https://vayla.fi/documents/25230764/35412234/TIE+E18+Naantali+-+Raisio.pdf/84fbb1bd-7193-43bd-b212-677f16fb935d/TIE+E18+Naantali+-+Raisio.pdf?t=1652081939826

 

E18 hankkeen Raision kohdan tiesuunnitelma on hyväksytty Traficomissa 30.6.2022. Raision kohta on Väyläviraston valmistelemassa investointiohjelmassa vuosille 2023 - 2030 korissa 1A, mutta hankkeelle ei ole vielä myönnetty rahoitusta.

 

EU:n TEN-T ydinverkkokäytävät tulee rakentaa valmiiksi vuoden 2030 loppuun mennessä. Seuraavalla hallituskaudella 2023-2027 tehdään mahdollinen päätös E18 hankkeen Naantali-Raisio osuuden rakentamisesta. Edunvalvonta E18 Turun kehätien Naantali - Raisio osuudella onkin tärkeässä roolissa seuraavia hallitusneuvotteluja käytäessä.

 

Raisio-Naantali- ja Raision osuuksien toteuttaminen on suunniteltu tehtäväksi Raision suunnasta kohti Naantalia ja suunnitelmat laaditaan em. järjestyksessä. Hankkeet eivät kilpaile keskenään. Tärkeää on, että molemmat hankkeet toteutuvat tiesuunnitelmien mahdollistamassa aikataulussa.

 

Naantalin edunvalvonnan tulokulmia:

- Huolehditaan, että Naantalin ja naantalilaisten yritysten ja muiden osallisten ääni kuuluu suunnittelussa, (pyritään välttämään valituksia.)

- Pidetään asia esillä ja sitoutetaan paikallisesti, seudullisesti ja maakunnallisesti toteuttamiseen asti.

- Ei vain Naantalin asia:  seudullinen, maakunnallinen ja kansallinen asia / MAL-sopimukseen 2024-2027

 

Vaikuttamiskanavia:

- Lausunnot, ulostulot, poliittinen yhteistyö, vaikuttaminen, suhdetoiminta

- Kauppakamari, Turun seutu, maakunnan liitto, elinkeinoelämä

- Kansallisen edunvalvonnan huippukohta 2024/2025; tavoitteena rahoitus- ja aloituspäätös siten, että rakennustyöt käynnistyvät vuonna 2026

 

Tiesuunnitelman laatimisen yhteydessä tehdään muun muassa E18 Naantali-Raisio osuuden liikennetaloudelliset laskelmat, joita vertaillaan valtakunnan muihin kehityshankkeisiin sekä kaikki tarvittavat liikenneturvallisuustarkastelut. Alustavat liikennetaloudelliset laskelmat osoittavat, että E18 Naantali-Raisio osuuden hyötykustannussuhde (h/k suhde) on suurempi kuin 1,0, jota pidetään toteuttamisen edellytyksenä.

 

Väyläviraston 5.5.2022 päivittämässä hankekortissa E18 Naantali-Raision hankkeen on vaikutuksia kuvattu mm. seuraavasti:

- Liikenneturvallisuus paranee (henkilövahinkojen vähenemä 0,43 hvjo/v ja liikennekuolemien vähenemä 0,05 kj.onn/v)

- Naantalin TEN-T samayhteyden toimivuus parannee ja häiriö muulla verkolla vähenee

- Liikenteen nopeudenvaihtelut tasoittuvat ja sujuvuus paranee. Matka-aika pienenee huomattavasti (2 min) ja ruuhkat poistuvat

- Myönteisiä vaikutuksia joukkoliikenteen sekä kävelyn ja pyöräilyn olosuhteille

- Liikenteen meluhaitat asutukselle pienevät merkittävästi

- Tukee kaupunkiseudun kasvun edellytyksiä

- Tienkäyttäjä saa ajantasaisen tiedon liikenteestä ja kelistä

- Hankkeen hyötykustannussuhde on yleissuunnitelman perusteella 1,13.

 

Väylävirasto arvioi hankkeiden vaikutuksia seuraavin pääkohtien kautta:

- Saavutettavuus sekä matkojen ja kuljetusten palvelutaso

- Taloudellinen kestävyys

- Ekologinen kestävyys

- Sosiaalinen kestävyys

- Liikennejärjestelmänturvallisuus.

 

Tässä vaiheessa ei ole tarpeellista palkata ulkopuolista tahoa laatimaan liikennetaloudellisia ja liikenneturvallisuustarkasteluja, jotka laaditaan parhaillaan käynnissä olevassa tiesuunnitelmaprosessissa Väyläviraston toimesta. E18 Naantali-Raisio hankeen vaikutukset vastaavat hyvin väyläviraston asettamiin arviointikriteereihin ja hankkeella on olemassa toteuttamisedellytykset.

 

Tässä vaiheessa tärkeää onkin laatia tiesuunnitelma, joka vastaa naantalilaisten yritysten ja asukkaiden odotuksiin ja toiveisiin mahdollisimman hyvin, jotta hankkeen hyväksymiskäsittely voi edetä mutkattomasti. Samalla tulee huolehtia siitä, että tarpeelliset asemakaavat tulevat laadituksi ja hyväksytyiksi tiesuunnitelman edellyttämässä aikataulussa.

 

Edunvalvonnan kärki ja kaikki käytettävissä olevat resurssit tulee kohdistaa myönteisen E18 Raisio-Naantali hankkeen rahoituspäätöksen saamiseen ja rakentamisen aloittamiseen tiesuunnitelman mahdollistamassa aikataulussa.

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että
- kaupunginvaltuusto merkitsee teknisten palveluiden valtuutettu Mikko Rönnholmin ym. valtuustoaloitteeseen antaman selviyksen tiedoksi.
- valtuutettu Mikko Rönnholmin ym. aloite merkitään loppuun käsitellyksi.

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

  

 

Kaupunginvaltuusto 19.09.2022 § 76      

147/00.01.02.03/2022    

 

 

Esittelijä Kaupunginhallitus

 

Päätösehdotus Kaupunginvaltuusto merkitsee teknisten palveluiden valtuutettu Mikko Rönnholmin ym. valtuustoaloitteeseen antaman selviyksen tiedoksi. 

Valtuutettu Mikko Rönnholmin ym. aloite merkitään loppuun käsitellyksi.

 

Kaupunginvaltuusto Kaupunginhallituksen ehdotus hyväksyttiin.