Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 19.09.2022/Pykälä 75


 

Valtuutettu Mikko Rönnholmin ym. valtuustoaloite Naantalin tieliikenneolosuhteiden parantamisen edistämiseksi

 

Kaupunginvaltuusto 20.09.2021 § 99     

    

 

 

Valtuutettu Mikko Rönnholm luki ja jätti seuraavan 8 valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen:

 

Tässä salissa käsiteltiin MAL-sopimusta 24.8.2020.

Siinä yhteydessä esitin, että E 18 tien länsipää on standardiltaan muuta tätä eurooppalaista verkkoa alhaisempi. Se on valtakunnallisesti nyt hyväksytty. Varsinais-Suomen liitto on hankkeen nostanut maakunnan tärkeimmäksi tieliikenteen kehittämiskohteeksi ja nyt se on hyväksytty tähän MAL-sopimuksen osaksi.

 

Myös tieviranomaisten selvitykset, jossa liikenneolosuhteiden parantamista on arvioitu, ovat päätyneet puoltamaan hankkeiden toteuttamista niin liikenneturvallisuuden kuin liikenteen sujuvuuden kannalta arvioituna.

Naantalin pään hankkeet erityisesti Vanto -Kaanaa välin liikennetaloudellinen kannattavuus kuin myös Raisionlahden järjestelyt ovat hyvin kannattavia. Ruonan eritaso liittymän liittäminen Järvelän tien hankkeeseen laskee tuon hankeosuuden liikennetaloudellista kannattavuutta ja siksi olisikin Ruonan eritasoliittymä erotettava omaksi kohteeksi tai liitettävä se Vanto - Kaanaa hanke kokonaisuuteen.

Naantalin pään järjestelyillä on vaikutusta myös Raision keskustan liikenteeseen. Ruonan ja Vanton liittymien liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuusesteet aiheuttava liikenteen painetta vanhalle Naantali­ Raisio - Turku tielle ja kuormittavat siten Raision keskustaa nyt ja varsinkin Raision tunnelin rakentamisen aikana.

 

Esitin tuolloin, että päätökseen olisi lisätty seuraava kohta:

 

"Ottaen huomioon kannatettavien infrahankkeiden kysyntä, talouden tehostamiseksi Naantali esittää kiireellisesti selvitettäväksi voitaisiinko Ruona - Raisionlahti tiesuunnittelua ja rakennussuunnitelmaa viedä nopeasti eteenpäin siten, että hankkeet voitaisiin toteuttaa ennen Raision tunnelihanketta vuosina 2022 - 2024.

Tähän on kaavallisesti ja Naantalin kaupungin omien hankkeiden toteuttamisen puolesta edellytykset olemassa."

 

Tämä ehdotus kaatui äänestyksessä Valtuustossa äänin 30-12 ja yksi tyhjä.

 

Enemmistön perusteluina oli, että voimme kannanotolla vaarantaa hankeen, josta oli jossakin sovittu.

 

Sitten kuvaan tuli onneton Nesteen lopettamispäätös. Taas siinä yhteydessä nousi asia esille, kun Panu Routilan selvitysryhmä ymmärsi, että saavutettavuuden varmistaminen edellyttäisi maantieverkon E 18 Turun Kehätie (kt 40) Naantali - Raisio TEN-T Naantali Raisio ja Raision keskusta rakentamista 345 M€.

 

 

 

Tästä aiheesta puhuttiin julkisuudessa - ikävä kyllä nämäkään puheet ei ole tuottaneet tulosta.

 

Edellisessä kaupunginhallituksessa 13.9.2021on valtion valtakunnallinen Liikenne 12 -suunnitelma on ollut Naantalissa lausunnoilla. Lausuntopyynnön alussa kerrotaan suunnitelman sisällöstä seuraavaa:

 

Väylävirasto laatii vuosittain valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, Liikenne 12 -suunnitelman, toimeenpanoa. Vuosien 2022-2029 investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista.

 

Tässä suunnitelmassa ei ole E 18 hankeen Naantali-Raisio osuutta. Suunnitelmassa on vain Raision tunnelihanke. Naantalin pää on siten siirretty 2030 luvulle.

 

Naantalin kaupungin edustajien puheet meille valtuutetuille sovituista asioista olivat katteettomia. Tyhjän saa pyytämättäkin. Eli Naantali on epäonnistunut edunvalvonnassaan.

Selkeämpi ja asiantuntevampi omien hankkeiden puolustus olisi ollut ja on edelleen välttämätöntä.

 

Vuosi on menetetty taitamattoman ja tahdottoman toiminnan tuloksena. Ja nyt on paine entisestään lisääntynyt Finnlinkin aluskaluston rekkakapasiteetin ja matkustajaliikenteen kasvamisen vuoksi.

 

Naantalin kaupungin Liikenne 12 suunnitelmasta annettu lausunto oli oikean suuntainen, mutta riittämätön.

 

Siksi ehdotamme, että

 

Naantali laatii pikaisesti oman edunvalvontasuunnitelman, jossa seikkaperäisesti ja asiallisesti perustellaan Naantali Raisio välin kiireellisyyttä liikennetaloudellisin laskelmiin vedoten ja liikenneturvallisuuden merkitystä korostaen.

Tämän suunnitelman laatiminen edellyttää, että hankitaan suunnitelman laatimista avustamaan liikenneasioita tunteva ulkopuolinen taho.

 

 

Päätös Valtuustoaloite merkittiin vastaanotetuksi.

  

 

Kaupunginhallitus 27.09.2021 § 368     

    

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja  

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen  teknisten palvelujen ja hallintopalvelujen valmisteltavaksi. Aloitteen vastuuvalmistelijaksi nimetään  kaupunginjohtaja Laura Leppänen.

Valtuustoaloitteen käsittelyprosessi saa kestää korkeintaan yhden vuoden aloitteen jättämisestä lukien.

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

  

 

Kaupunginhallitus 05.09.2022 § 254     

    

 

 

 

Valmistelija Kaupunginjohtaja Laura Leppänen ja yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi

 

E18 Turun kehätien läntisen osuuden suunnitteluvaihe käynnistyi kehittämissuunnitelman laatimisella. Kehittämissuunnitelma valmistui vuonna 2014. Kehittämissuunnitelman laadinnan jälkeen laadittiin yleissuunnitelma, johon sisältyi ympäristövaikutusten arviointi. E18 hankkeen Naantali-Raisio osuuden yleissuunnitelma on hyväksytty Traficomissa 28.2.2020.

 

Tiesuunnitelman laadinta on käynnissä. Kaupunginhallituksen yleissuunnitelmasta antamassa lausunnossa esitettiin, että tiesuunnittelussa selvitetään Järvelän ja Ruonan eritasoliittymien välille ns. yhdistelmäramppien toteuttamismahdollisuutta, Ruonan yhdystien linjauksen muutosta sekä Viluluodon melusuojausta. Parhaillaan laadittavassa tiesuunnitelmassa kaupunginhallituksen lausunnossaan esittämät asiat on otettu huomioon.  Kaupunginhallitus on myös lausunnoissaan esittänyt tiesuunnitelman laatimista mahdollisimman nopealla aikataululla ja kiirehtinyt hankkeen toteuttamista.

Tiesuunnitelman hyväksymiskäsittely edellyttää hyväksyttyä asemakaavaa. E18 Kehätien Naantalin osuuden asemakaavan laadinta on käynnissä ja tavoitteena on saada asemakaavaluonnos teknisen lautakunnan käsittelyyn syksyllä 2022.

 

Tiesuunnitelman laadinnan yhteydessä Väylävirasto on esittänyt mahdollisuutena muuttaa Luolalankatu-Viestitie -satamayhteys maantieksi. Muutoksen vaatima asemakaavan muuttaminen on aloitettu ja tavoitteena on saada asemakaavaluonnos teknisen lautakunnan käsittelyyn syksyllä 2022.

 

Tavoitteena on, että tiesuunnitelma E18 Naantali-Raisio osuudelle valmistuu vuoden 2023 syksyllä. Väylävirasto on arvioinut, että hankkeella on toteuttamisvalmius noin vuonna 2025.

 

Väyläviraston laatimaan hankekorttiin (pvm 5.5.2022) voi tutustua osoitteessa: E18 Turun kehätie välillä Naantali-Raisio (vayla.fi)

https://vayla.fi/documents/25230764/35412234/TIE+E18+Naantali+-+Raisio.pdf/84fbb1bd-7193-43bd-b212-677f16fb935d/TIE+E18+Naantali+-+Raisio.pdf?t=1652081939826

 

 

E18 hankkeen Raision kohdan tiesuunnitelma on hyväksytty Traficomissa 30.6.2022. Raision kohta on Väyläviraston valmistelemassa investointiohjelmassa vuosille 2023 - 2030 korissa 1A, mutta hankkeelle ei ole vielä myönnetty rahoitusta.

 

EU:n TEN-T ydinverkkokäytävät tulee rakentaa valmiiksi vuoden 2030 loppuun mennessä. Seuraavalla hallituskaudella 2023-2027 tehdään mahdollinen päätös E18 hankkeen Naantali-Raisio osuuden rakentamisesta. Edunvalvonta E18 Turun kehätien Naantali - Raisio osuudella onkin tärkeässä roolissa seuraavia hallitusneuvotteluja käytäessä.

 

Raisio-Naantali- ja Raision osuuksien toteuttaminen on suunniteltu tehtäväksi Raision suunnasta kohti Naantalia ja suunnitelmat laaditaan em. järjestyksessä. Hankkeet eivät kilpaile keskenään. Tärkeää on, että molemmat hankkeet toteutuvat tiesuunnitelmien mahdollistamassa aikataulussa.

 

Naantalin edunvalvonnan tulokulmia:

- Huolehditaan, että Naantalin ja naantalilaisten yritysten ja muiden osallisten ääni kuuluu suunnittelussa, (pyritään välttämään valituksia.)

- Pidetään asia esillä ja sitoutetaan paikallisesti, seudullisesti ja maakunnallisesti toteuttamiseen asti.

- Ei vain Naantalin asia;   seudullinen, maakunnallinen ja kansallinen asia/ MAL-sopimukseen 2024-2027

 

Vaikuttamiskanavia:

- Lausunnot, ulostulot, poliittinen yhteistyö, vaikuttaminen, suhdetoiminta

- Kauppakamari, Turun seutu, maakunnan liitto, elinkeinoelämä

- Kansallisen edunvalvonnan huippukohta 2024/2025; tavoitteena rahoitus- ja aloituspäätös siten, että rakennustyöt käynnistyvät vuonna 2026

 

Tiesuunnitelman laatimisen yhteydessä tehdään muun muassa E18 Naantali-Raisio osuuden liikennetaloudelliset laskelmat, joita vertaillaan valtakunnan muihin kehityshankkeisiin sekä kaikki tarvittavat liikenneturvallisuustarkastelut. Alustavat liikennetaloudelliset laskelmat osoittavat, että E18 Naantali-Raisio osuuden hyötykustannussuhde (h/k suhde) on suurempi kuin 1,0, jota pidetään toteuttamisen edellytyksenä.

 

Väyläviraston 5.5.2022 päivittämässä hankekortissa E18 Naantali-Raision hankkeen on vaikutuksia kuvattu mm. seuraavasti:

- Liikenneturvallisuus paranee (henkilövahinkojen vähenemä 0,43 hvjo/v ja liikennekuolemien vähenemä 0,05 kj.onn/v)

- Naantalin TEN-T samayhteyden toimivuus parannee ja häiriö muulla verkolla vähenee

- Liikenteen nopeudenvaihtelut tasoittuvat ja sujuvuus paranee. Matka-aika pienenee huomattavasti (2 min) ja ruuhkat poistuvat

- Myönteisiä vaikutuksia joukkoliikenteen sekä kävelyn ja pyöräilyn olosuhteille

- Liikenteen meluhaitat asutukselle pienevät merkittävästi

- Tukee kaupunkiseudun kasvun edellytyksiä

- Tienkäyttäjä saa ajantasaisen tiedon liikenteestä ja kelistä

- Hankkeen hyötykustannussuhde on yleissuunnitelman perusteella 1,13.

 

Väylävirasto arvioi hankkeiden vaikutuksia seuraavin pääkohtien kautta:

- Saavutettavuus sekä matkojen ja kuljetusten palvelutaso

- Taloudellinen kestävyys

- Ekologinen kestävyys

- Sosiaalinen kestävyys

- Liikennejärjestelmänturvallisuus.

 

Tässä vaiheessa ei ole tarpeellista palkata ulkopuolista tahoa laatimaan liikennetaloudellisia ja liikenneturvallisuustarkasteluja, jotka laaditaan parhaillaan käynnissä olevassa tiesuunnitelmaprosessissa Väyläviraston toimesta. E18 Naantali-Raisio hankeen vaikutukset vastaavat hyvin väyläviraston asettamiin arviointikriteereihin ja hankkeella on olemassa toteuttamisedellytykset.

 

Tässä vaiheessa tärkeää onkin laatia tiesuunnitelma, joka vastaa naantalilaisten yritysten ja asukkaiden odotuksiin ja toiveisiin mahdollisimman hyvin, jotta hankkeen hyväksymiskäsittely voi edetä mutkattomasti. Samalla tulee huolehtia siitä, että tarpeelliset asemakaavat tulevat laadituksi ja hyväksytyiksi tiesuunnitelman edellyttämässä aikataulussa.

 

Edunvalvonnan kärki ja kaikki käytettävissä olevat resurssit tulee kohdistaa myönteisen E18 Raisio-Naantali hankkeen rahoituspäätöksen saamiseen ja rakentamisen aloittamiseen tiesuunnitelman mahdollistamassa aikataulussa.

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että
- kaupunginvaltuusto merkitsee hallintopalveluiden ja teknisten palveluiden valtuutettu Mikko Rönnholmin ym. valtuustoaloitteeseen antaman selviyksen tiedoksi.
- valtuutettu Mikko Rönnholmin ym. aloite merkitään loppuun käsitellyksi.

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

  

 

Kaupunginvaltuusto 19.09.2022 § 75      

1444/00.01.02.03/2021    

 

 

Esittelijä Kaupunginhallitus

 

Päätösehdotus Kaupunginvaltuusto merkitsee hallintopalveluiden ja teknisten palveluiden valtuutettu Mikko Rönnholmin ym. valtuustoaloitteeseen antaman selviyksen tiedoksi. 

Valtuutettu Mikko Rönnholmin ym. aloite merkitään loppuun käsitellyksi.

 

Kaupunginvaltuusto

 Kaupunginhallituksen ehdotus hyväksyttiin.