Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 22.11.2023/Pykälä 143



 

Lausunto tiesuunnitelmasta E18 Turun kehätien (kt 40) parantamisesta välillä Naantali - Raisio

 

Tekninen lautakunta 22.11.2023 § 143      

260/10.03.01.00.00/2021    

 

 

 

Valmistelija  Yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi 13.11.2023

 

Väylävirasto pyytää, että Naantalin kaupunki antaa lausunnon tiesuunnitelmasta ja sitä vastaan mahdollisesti tehdyistä muistutuksista sekä liittämään lausuntopyynnössä esitetyt asiakirjat. Liitteenä on lausuntopyyntö 25.9.2023.  Väylävirasto on täydentänyt lausuntopyyntöä 3.9.2023 toimittamalla tiesuunnitelmaa koskevat neljä muistutusta

 

Liitteenä lausuntopyyntö 25.9.2023 sekä muistutukset 4 kpl

 

Liitteet 1-5, TEKLA 22.11.2023

 

Oheismateriaalit:

- Tiesuunnitelmaselostus

- Hyväksymisehdotus

- Hankearviointi

- Kustannusarvio

- Kustannusjakoehdotus

- Yleiskartta

- Suunnitelmakartta E1 (Järvelä)

- Suunnitelmakartta E2-E3 (Ruona-Vanto)

 

 

Sähköiseen suunnitelma-aineistoon on mahdollista tutustua 5.3.2024 asti seuraavan linkin kautta:

 

https://www.vayliensuunnittelu.fi/suunnitelma/1.2.246.578.5.1.3141518947.1616911735/lausuntopyyntoaineistot?hash=b40141e4ae8a041879b2d1b39fb78e615c4a951db2670ae92b2e774669b03f6ac98df6ef03ba726d9d4f7ed1f906d71b68658408ee979454155c5bf57510b544&id=1&poistumisPaiva=2024-03-05

 

Kantatie 40 (E18 Turun kehätie) kuuluu EU:n määrittelemän Euroopan laajuisen liikenneverkko TEN-T:n Skandinavia-Välimeri-ydinverkkokäytävään. Turun kehätie liittää Turun ja Naantalin TEN-T-ydinverkon satamat sekä toisen Suomen TEN-T-ydinverkon lentokentistä eli Turun lentokentän ydinverkkokäytävään.

 

Tieyhteys on merkittävä kuljetusten välittäjä alueen satamien ja pääkaupunkiseudun välillä. Lisäksi E18-käytävä toimii Suomen yhtenä tärkeimmistä poikittaisliikenteen yhteyksistä sekä henkilöautoliikenteelle että elinkeinoelämän kuljetuksille. Turun kaupunkiseudulla kehätiellä on valtakunnallisen liikenteen välittämisen lisäksi suuri merkitys seudullisesti sen yhdistäessä Turun ja ympäristökuntien alueita toisiinsa.

 

Suunnittelualue alkaa Naantalista Kuparivuoren tunnelin itäpuolelta ja päättyy Raisioon Juhaninkujan liittymän länsipuolelle liittyen vuonna 2022 hyväksyttyyn tiesuunnitelmaan E18 Turun kehätien Raision keskustan kohta. Suunnitteluosuuden pituus kehätiellä on noin yhdeksän kilometriä. Suunnittelualueeseen kuuluu myös Turun suuntaan vievä maantie 185 (Naantalintie) pohjoispäästään noin kilometrin matkalla.

 

Turun kehätien nykyiset tasoliittymät poistetaan ja tie varustetaan eritasoliittymin. Tiejaksolle rakennetaan tai parannetaan yhteensä seitsemän eritasoliittymää, joista Vanton, Ruonan ja Järvelän eritasoliittymät sijaitsevat Naantalin kaupungin alueella.

 

Naantalin kaupunki lausuu lausuntopyynnössä esille nostettuihin seikkoihin seuraavaa:

 

Naantalin kaupungin verkkosivuilla on pidetty nähtävillä seuraavat ilmoitukset asiassa 260/2021, E18 Turun kehätien (Kt 40) parantaminen, jatkoa asiaan 737/2014 ja 802/2017
 

-          Tiesuunnitelman laatiminen ja maastotöiden aloittaminen nähtävillä, E18 Turun kehätien (kt 40) parantaminen välillä Naantali - Raisio, nähtävillä kaupungin verkkosivuilla ja sähköisellä ilmoitustaululla 12.2.2021 - 15.3.2021

-          Väyläviraston kutsu 28.10.2021 pidettävään yleisötilaisuuteen E18 kehätien (kt 40) parantamisesta välillä Naantali - Raisio, julkaistu verkkosivuilla ja sähköisellä ilmoitustaululla 19.10.2021 - 29.10

-          Ilmoitus Väyläviraston työpajakutsusta E18 Turun kehätien (kt 40) parantaminen välillä Naantali-Raisio, Tiesuunnitelma, nähtävillä kaupungin verkkosivuilla ja sähköisellä ilmoitustaululla 11.5.2022 - 15.6.2022

-          Kutsu vuorovaikutukseen, E18 Turun kehätien (kt 40) parantaminen välillä Naantali - Raisio; Naantali, Raisio ja Turku, nähtävillä kaupungin verkkosivuilla ja sähköisellä ilmoitustaululla 2.6.2023 - 14.6.2023

-          E18 Turun kehätien (kt 40) parantaminen välillä Naantali - Raisio; Naantali, Raisio ja Turku, tiesuunnitelmat nähtävillä, nähtävillä kaupungin verkkosivuilla ja sähköisellä ilmoitustaululla 29.9.2023 - 30.10.2023.

 

Tiesuunnitelma huomioi valtakunnalliset ja alueelliset liikennejärjestelmäsuunnitelmien tavoitteet kattavasti parantamalla mm. sataman liikenneyhteyksiä, liikenneturvallisuutta ja Turun seudun tärkeimmän poikittaisyhteyden toimivuutta. Naantalin kaupunkistrategia 2026 on linjannut E18-tieliikenneyhteyden rahoituspäätöksen edistämisen kaupungin edunvalvonnan kärkitoimenpiteisiin.

 

Naantalin kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 13.11.2023 hyväksynyt E18 Turun kehätien asemakaavan ja asemakaavan muutoksen (AK-370). Asemakaava toimitetaan lausunnonpyytäjälle.

 

Tiedossa ei ole ristiriitoja asemakaavan ja tiesuunnitelman välillä.

 

Tiesuunnitelma aikana on laadittu myös kaduilta katusuunnitelmat. Kaupunki vastaa suunnitelmien katusuunnitelmien hallinnollisesta käsittelystä hankkeen toteuttamisen edellyttämässä aikataulussa.

 

Kaupungilla ei ole huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyvien siltoihin, meluesteisiin, tukimuureihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin.

 

Kaupungin omistamille alueille voi sijoittaa vesien johtamisen kannalta välttämättömiä rakenteita ja rakennustyöaikana voidaan tarvittaessa sijoittaa kiertotiejärjestelyjä kaupungin omistamalle maa-alueelle.

 

Maa-ainesten sijoitusalue 3 sijaitsee asemakaavoitettavan alueen (Vanton työpaikka-alue, tavoitteena hyväksymiskäsittely 2025-2026) välittömässä läheisyydessä.  Sijoitusalue 4 ja 5:n alueelle rakennetaan mahdollisesti vesihuoltolinja, jonka tarkoitus on palvella Luolan alueen mahdollisia uusia teollisia hankkeita. Näitä em. mainittuja alueita ei voida osoittaa tiesuunnitelmassa maa-ainesten sijoitusalueeksi. Näiden alueiden mahdollisuudet ja edellytykset maa-ainesten sijoittamiseen voidaan tarkastella E18 tien rakentamisen yhteydessä.

 

Esitetyt maa-ainesten sijoitusalueet 1 ja 2 sijaitsevat heikon pohjamaan kantavuuden alueella. Naantalin radan perusparantamisen ratasuunnitelmassa on osalle alueita esitetty vastapenkereitä. Alueilla sijaitsee myös vesihuoltoverkostoa. Vesihuoltoverkoston kohdalla maanpinnan korkeusasemaa ei saa merkittävästi muuttaa. Huomioiden em. mainitut rajoitukset alueet ovat käytettävissä maa-ainesten sijoittamiseen. Maa-ainesten sijoitusalueille ei voi sijoittaa vieraslajeja sisältäviä maa-aineksia.

 

Kantatie 40 muuttuu seudulliseksi maantieksi 189 Vanton eritasoliittymän ja Humalistotien liittymän välisellä osuudella. Kaupungilla ei ole huomautettavaa tieluokan hallinnollisesta muutoksesta.

 

Kantatiellä 40 eli Vanton eritasoliittymästä itään (Raision suuntaan) kielletään traktorilla, mopolla ja polkupyörällä ajo sekä jalankulku. Naantalin kaupungilla ei ole em. kieltoihin huomauttamista

 

Naantalin kaupunki hyväksyy  maantien 189 ja kantatien 40 vasemmalla puolella välillä Uolevi Raaden kadun ramppiliittymä - Järvelän eritasoliittymä sijaitsevan jalankulku- ja pyöräväylän ottamisen kaupungin ylläpidettäviksi edellyttäen, että valtio vastaa osuudelle sijoittuvien kahden sillan rakenteista ja kunnossapidosta kaikilta osin. 

 

Hankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 252 846 000 euroa (MAKU-ind. 140;2015=100, alv 0%) Naantalin kaupunki osallistuu väyläviraston lausuntopyynnössä esittämällä 3 287 000 euron maksuosuudella hankkeen rahoittamiseen.

 

Kaupunki luovuttaa korvauksetta maantien tekemiseen tarvittavan omistamansa alueen tietarkoitukseen ja samalla edellyttää, että nyt tiesuunnitelmassa määritetyn tiealueen ulkopuolelle jäävät Naantali-Piikkiö kantatiehen kuuluvat alueet (mm. pl n. 800 - 1000 vas. ja pl n. 2300 - 2500 oik.)  valtio luovuttaa korvauksetta Naantalin kaupungille.

 

Kaupunki hankkii tarvittavat maa-alueet maantien rakentamisesta aiheutuvien asemakaavan mukaisten katujen rakentamiseen.

 

Kaupunki sitoutuu ja pitää toivottavana, että Väylävirasto toimii hankkeen urakkasopimuksen mukaisena rakennuttajana tiehankkeen rakentamisesta aiheutuvien välttämättömien katujärjestelyiden osalta.

 

Kaupunki ottaa vastatakseen meluseinien Me1 ja Me2 taustan (tonttien puoleisen) kunnossapidon hankkeen yleiselle liikenteelle luovuttamisen jälkeen. Meluseinän Me10 osalta kaupunki voi ottaa taustan kunnossapitoonsa, mikäli kaupungille jää tietoimituksessa maa-aluetta omistukseen meluseinän takana. Kaupunki tulkitsee, että kunnossapidolla tässä yhteydessä tarkoitetaan maalausta tai töhryjen poistamista, ei meluseinän rakenteiden kunnossapitoa.

 

Kaupunki ottaa vastatakseen Järveläntien ylittävien siltojen (T2072 ja S2) rakenteiden puhtaanapidon ja töhryjen poiston hankkeen yleiselle liikenteelle luovutuksen jälkeen.

 

Kaupunki ottaa erikseen sovittavat viheralueet hoitoonsa, mikäli rakennussuunnittelun aikana kaupungin esityksestä päätetään toteuttaa nyt laadittua tieympäristösuunnitelmaa korkeatasoisempaa viherympäristöä.

 

Kaupunki lausunto annettuihin muistutuksiin:

 

Muistutus n:o 1

Muistutuksessa kiinnitetään huomiota yksityistie Y1 linjaukseen tonttiliittymän sijainnissa sekä valkolehdokki esiintymiin tiesuunnitelma-alueella.

 

Naantalin kaupunki esittää, että Väylävirasto huomioisi rakennussuunnitelman laatimisessa muistuttajan esityksen tontille ajon sijainnista. Naantalin kaupungilla ei ole tietoa esitetystä valkolehdokkiesiintymistä eikä tämä ole tullut esille aikaisemmissa suunnitelmavaiheissa. Kaupunki esittää valkolehdokki esiintymän kartoittamista ja siirtämistä ennen rakennustöiden aloittamista lähialueelle soveltuvaan paikkaan.             

 

Muistutus n:o 2

Muistutuksessa otetaan kantaa Ratavahdinkujan jatkamisesta kolmannelle kiinteistölle sekä tästä aiheutuvien tien käyttökustannusten jakaantumiseen.

 

Naantalin kaupunki toteaa, että kaupunginhallituksen kehitys- ja henkilöstöjaosto on käsitellyt 6.11.2023 kaavoitusohjelman 2024-2027 ja kaavoituskatsauksen 2024. Katsaukseen sisältyy kohde Vanton työpaikka-alue, joka osin rajautuu muistutuksessa esille nostettuun Raision kaupungin alueelle sijaitsevaan Ratavahdinkujaan. Ko. Vanton työpaikka-alueen käynnistettävän asemakaavan tavoiteaikataulu hyväksymiskäsittelylle on 2026-2027. Asemakaavan laatimisessa saatetaan päätyä Ratavahdinkujan ja sen jatkamisen osalta nyt tiesuunnitelmassa esitetystä poikkeavaan ratkaisuun, mikäli tämä alueen laajamittaisen ja kokonaisvaltaisen tulevan maankäytön osalta olisi tarkoituksenmukaisempaa.

 

Muistutus n:o 3

Muistutuksessa esitetään, että Vanton eritasoliittymässä tulisi olla rampit myös Naantalin keskustan suuntaan.

 

Naantali kaupunki toteaa, että tiesuunnitelman laadintaa on edeltänyt yleissuunnitelma, jossa tutkittiin useita vaihtoehtoja Vanton ja Ruonan liittymien parantamiseksi. Yleissuunnitelmassa päädyttiin tiesuunnitelmassa esitettyyn ratkaisuun, jossa Vanton ja Ruonan eritasoliittymien lyhyt välimatka ei mahdollista Vanton eritasoliittymän Naantalin keskustan suuntaisia ramppeja. Maantieltä 1893 korvaava reitti muodostuu kaduille Luolankatu-Linkkikatu Ruonan eritasoliittymä.

 

Muistutus n.o 4

Muistutuksessa esitetään meluseinää E18 tien pohjoispuolelle Vanton ja Ruonan eritasoliittymien välille.

 

Naantalin kaupunki toteaa, että Väylävirasto on laatinut meluselvityksen, jonka perusteella muistuttajan esiin nostamalle tieosuudelle on esitetty melusuojausta noin 200 metrin osuudelle E18 tien pohjoispuolelle tien välittömässä läheisyydessä sijaitsevan kiinteistön kohdalle.

 

Esittelijä Tekninen johtaja

 

Päätösehdotus Tekninen lautakunta esittää kaupunginhallitukselle Naantalin kaupungin lausuntona Väylävirastolle selostusosassa mainitut kannanotot lausuntopyynnössä esitettyihin kysymyksiin sekä Naantalin kaupungin lausunnot tiesuunnitelmasta saatuihin neljään muistutukseen.

Lisäksi Naantali kaupunki toteaa, että E18 tien parantamisen mahdollistava tiesuunnitelma on valmistumassa ja vuonna 2013 alkanut suunnitteluvaihe päättymässä. Naantalin kaupunki kiirehtii E18 tien parantamisen käynnistämistä Naantali-Raisio osuudella mahdollisimman pikaisesti. Kaupunki on hyväksynyt tiesuunnitelman hyväksymisen edellyttämän asemakaavan ja sitoutunut Naantalin kaupungin rahoitusosuuden kattamiseen. Hankkeen rakentamisen kiirehtiminen on välttämätöntä, jotta voidaan turvata valtakunnallisesti ja seudullisesti tärkeät elinkeinoelämän ja sataman sujuvat kuljetukset sekä huoltovarmuus, parantaa liikenneturvallisuutta liikennemäärien kasvaessa, sujuvoittaa henkilö- ja työmatkaliikennettä sekä luoda paremmat edellytykset logistiikkatoiminnoille ja työpaikkojen sijoittumiselle.

 

Päätös Teknisen johtajan päätösehdotus hyväksyttiin.