Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 04.09.2023/Pykälä 243



 

Juha Haapakosken ym. valtuustoaloite koskien Naantalin valtuuston puheenjohtajiston luottamuksen/epäluottamuksen selvittämiseksi

 

Kaupunginvaltuusto 28.08.2023 § 54     

    

 

 

  

Valtuutettu Juha Haapakoski luki ja jätti seuraavan 11 valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen:

 

"Herra puheenjohtaja, hyvä valtuutetut ja läsnä olevat!

 

Me olemme kaikki saaneet seurata puheenjohtajamme Vilhelm Junnilan menestystä vaalikentillä. Jännittävien vaalien jälkeen hänen uransa eduskunnassa sai jatkoa.

 

Hallitusneuvotteluissa hänet valittiin elinkeinoministeriksi Petteri Orpon hallitukseen. Naantalin kannalta olisiko enempää osattu toivoa. Kaksi kansanedustajaa, joista toinen nimitetään ministeriksi.

 

Sen jälkeen sitten alkoikin tapahtua. Junnilla joutui valtavaan julkiseen ryöpytykseen, joka on vailla vertaa. Tie ministerinä jäi lyhyeksi. Hän itse pyysi eroa, kun katsoi kohun vahingoittaneen hänen mahdollisuuksiansa hoitaa tehtävää menestyksekkäästi. Maan ja hallituksen etu oli erota. Se oli suoraselkäisesti tehty.

 

Me allekirjoittaneet olisimme toivoneet samaa suoraselkäisyyttä kotikaupungin Naantalin valtuuston puheenjohtajan tehtävän kohdalla. Valtuuston puheenjohtajahan ei edusta vain itseään, vaan on koko kaupungin keulakuva arvoineen ja puheineen, ja hänen tulee nauttia valtuuston varauksetonta luottamusta koko vaalikauden ajan.

Siksi pitää ymmärtää, että samat syyt, jotka johtivat eroon ministerin tehtävistä, samat syyt vaikeuttavat merkittävästi toimia Naantalin parhaaksi - vaikka kuinka tahtoa olisi.

 

Luottamuksen voi menettää vain kerran.

 

Natsiviittaukset ovat oma lukunsa. Tasavallan presidentin Sauli Niinistön sanoja mukaillen samasta aiheesta: "Onhan se Naantalin kannalta vähintään kiusallista."

 

Mitä tulee Vilhelm Junnilan antamaan kuvaan omasta koulutuksesta ja yrittäjyydestä, hän on antanut ymmärtää meriittinsä olevan todellista suuremmat. Sellainen on omiaan loukkaamaan opinnoissaan ansioituneita ja kovalla työllä kotimaassa tai kansainvälisillä kentillä menestyneitä yrittäjiä.

 

Vilhelm Junnilan muuttunut julkisuuskuva on tuonut merkittävää mainehaittaa Naantalin kaupungille. Sen kanssa painivat - ei vain puheenjohtaja itse - vaan asukkaat, luottamushenkilöt sekä viranhaltijat. Myös yritykset ja yhteistyökumppanit arvioivat suhdettaan uudelleen sekä kaupunkiin että päättäjiin.

 

Edellä kuvatuista syistä me allekirjoittaneet teemme valtuustoaloitteen Naantalin valtuuston puheenjohtajiston luottamuksen/ epäluottamuksen selvittämiseksi. Toivomme kaupunginhallitukselta ripeitä toimia aloitteen edellyttämien toimien toteuttamiseksi."

 

 

Päätös Valtuustoaloite merkittiin vastaanotetuksi.

 

  

 

Kaupunginhallitus 04.09.2023 § 243      

804/00.01.02.03/2023    

 

 

 

Valmistelija Hallintojohtaja Riitta Luotio ja kaupunginlakimies Turo Järvinen

 

Kuntalain 34 § :n mukaan kaupunginvaltuusto voi erottaa kunnan, kuntayhtymän ja kuntien yhteiseen toimielimeen valitsemansa luottamushenkilöt kesken toimikauden, jos he tai jotkut heistä eivät nauti valtuuston luottamusta. Erottamispäätös koskee kaikkia toimielimeen valittuja luottamushenkilöitä.

 

Valtuusto voi erottaa valtuuston ja valitsemiensa toimielinten puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan kesken toimikauden, jos he tai jotkut heistä eivät nauti valtuuston luottamusta. Erottamispäätös koskee puheenjohtajistoa kokonaisuudessaan.

 

Asia tulee vireille kaupunginhallituksen esityksestä tai vähintään neljäsosan valtuutetuista tehtyä sitä koskevan aloitteen. Päätöksen tekemiseen vaaditaan enemmistöpäätös.

 

Kuntalain 35 §:n mukaan valtuuston on asetettava tilapäinen valiokunta, jonka on valmisteltava asia. Valiokunnan jäsenten on oltava valtuutettuja tai varavaltuutettuja.

 

Kuntalain 93 §:n säännös edellyttää, että kaupunginhallitus valmistelee valtuustossa käsiteltävät asiat eräitä pykälässä pois suljettuja asiota lukuun ottamatta. Valmistelupakon piiristä ei ole suljettu pois tilapäisen valiokunnan asettamista koskevaa asiaa. Kun asia on tullut vireille, kaupunginhallituksen tulee saattaa valtuuston päätettäväksi, asetetaanko valiokunta asiaa valmistelemaan. Hallituksen valmisteluksi riittää tällöi se, että hallitus tekee valtuustolle esityksen siitä, asetetaanko tilapäinen valiokunta vai ei ja saattaa asian valtuuston käsiteltäväksi.

 

Valtuusto päättää siitä, johtaako valtuutettujen aloite tilapäisen valiokunnan asettamiseen. Valiokunnan mahdolliselle asettamiselle tulee olla valtuuston enemmistö. Jos valtuusto päättää, ettei valiokuntaa aseteta, asia raukeaa.

 

 

Kuntalain 79 §:n mukaan luottamushenkilö pysyy toimessaan, kunnes toimeen on valittu toinen henkilö. Uusi luottamushenkilö ryhtyy heti hoitamaan tehtävää, vaikka erottamispäätöksestä valitettaisiin.

 

Tilapäinen valiokunta

 

Luottamushenkilöiden erottaminen tulee 34 §:n mukaan vireille kunnanhallituksen esityksestä tai vähintään neljäsosan valtuutetuista tehtyä sitä koskevan aloitteen.

 

Valtuutettu Juha Haapakoski ja 10 muuta valtuutettua on valtuuston kokouksessa 28.8.2023 jättänyt valtuustoaloitteen valtuuston puheenjohtajiston luottamuksen selvittämiseksi.

 

Valtuustoaloite on liitteenä.

 

Liite 1, KH 4.9.2023

 

Oheismateriaali:

Luottamushenkilöiden erottaminen epäluottamuksen perusteella (Kuntaliiton julkaisu)

 

 

Kuntaliiton ohjeistuksen mukaan tilapäisen valiokunnan työskentelyn tehokkuuuden kannalta sen jäsenmäärää ei ole syytä päättää liian suureksi. Sopivan kokoinen valiokunta voisiolla viisi tai korkeintaan seitsemän jäsentä. Valiokunnan jäsenille olisi syytä valita henkilökohtaiset varajäsenet ja valinnassa on otettava huomioon tasa-arvolain säännökset. Tasa-arvolain 4.2 § vaatii, että sekä jäsenissä että varajäsenissä on oltava miehiä ja naisia vähintään 40%. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota valiokunnan kokoonpanon tasapuolisuuteen ja pyrkiä siihen, että eri mielipidesuuntaukset saavat valiokunnassa edustuksensa.

 

Valiokunnan jäseneksi voidaan valtuuttetujen lisäksi valita varavaltuutettuja. Valiokuntaan ei tulisi valita valtuutettuja jotka itse tai joiden hallintolain 28 §:ssä tarkoitettu läheinen on puheenjohtajiston jäsen, sillä he ovat esteellisiä valmistelemaan omaa tai läheisen erottamista, eivätkä siten voi osallistua valiokunnan työskentelyyn.Varsinaisista jäsenistä valtuuston on valittava valiokunnalle puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja.

 

Erottamista koskevan valtuustoaloitteen allekirjoittamisen ei voida katsoa tekevän allekirjoittajista sellaisia asianosaisia, että he olisivat esteellisiä osallistumaan asian käsittelyyn valtuustossa. Allekirjoittaja voidaan myös valita asiaa valmistelevan tilapäisen valiokunnan jäseneksi tai varajäsenksi.

 

Tilapäisessä valiokunnassa sovelletaan hallintolain 28.1 §:n esteellisyysperusteita eli esteellisyyden arviointio on tiukempaa kuin valtuutetun esteellisyys valtuustossa.

 

Tilapäisen valiokunnan on hankittava sen valmisteltaviin kuuluvissa asioissa kunnanhallituksen lausunto.

 

 

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää selostusosassa esitetyin perustein
1. todeta, että liitteenä olevan aloitteen tilapäisen valiokunnan perustamisesta on allekirjoittanut vähintään neljäsosa valtuutetuista ja asia on tullut kuntalain 34 §:n nojalla vireille,

2. esittää valtuustolle, että jätetyn aloitteen koskiessa kaupunginvaltuuston puheenjohtajistoa, kaupunginvaltuusto äänestää siitä, asettaako se keskuudestaan kuntalain 35 §:ssä tarkoitetun tilapäisen valiokunnan valmistelemaan valtuuston puheenjohtajiston luottamuksen/epäluottamuksen selvittämistä koskevaa asiaa, ja mikäli valtuusto päätyy asettamaan tilapäisen valiokunnan, valtuusto päättää
- valita tilapäiseen valiokuntaan viisi jäsentä ja kullekin henkilökohtaisen varajäsenen;
- nimetä varsinaisista jäsenistä valiokunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan; sekä
- että valiokunnan työskentelyssä noudatetaan soveltuvin osin Naantalin kaupungin hallintosäännön määräyksiä ja että asiat käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta ja että valiokunta voi ottaa itselleen sihteerin.

 

Kokouskäsittely Merkittiin, että kaupunginlakimies Turo Järvinen oli läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan.

 

Merkittiin että Jan Lindström, Pirjo Maja ja Markku Tuuna  poistuivat intressijääveinä tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyyden perusteena oli kaikilla valtuuston varapuheenjohtajuus.

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.