Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sosiaali- ja terveyslautakunta
Pöytäkirja 12.05.2022/Pykälä 160


Naantali 2021 Sosiaaliasiamiehen raportti

 

Sosiaaliasiamiehen raportti vuodesta 2021

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 12.05.2022 § 160                   

575/05.16.00/2022    

 

 

Valmistelija Talouspäällikkö Airi Laurila

 

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista tuli voimaan 1.1.2001. Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä, asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja koh­te­luun sosiaalihuollossa. Sosiaaliasiamiestoiminta ja  palvelu koskee myös varhaiskasvatuksen toimintaa.

 

Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on lain sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksista ja asemasta (812/2000 ) mu­kaan neuvoa asiakkaita tä­män lain soveltamiseen liittyvissä asioissa, avus­taa asiakasta muis­tu­tuk­sen ja kantelun teossa, tiedottaa asiakkaan oi­keuk­sis­ta, toimia asiak­kaan oikeuksien edistämiseksi ja to­teut­ta­mi­sek­si sekä seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnissa ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle.

 

Naantalin kaupunki on ostanut sosiaaliasiamiehen palvelut Merikratos so­si­aa­li­pal­ve­lut Oy:ltä vuodesta 2008 alkaen. Vuoden 2021 kustannukset oli­vat 3 538 euroa, kun ne vuonna 2020 olivat 6 855 euroa. Naantalin so­si­aa­li­asiamie­hi­ 2021 ovat toimineet Maija-Kaisa Sointula, Jarno Heino ja Heidi Vainio. Sosiaaliasiamiehen tavoittaa puhelimitse tiistaisin klo 12-15 ja keskiviikkona sekä torstaina klo 10-13 numerosta 050 3415 244 ja sähköpostitse sosiaaliasiamies@merikratos.fi.

 

Toimintaraportin mukaan sosiaaliasiamiehelle tehtiin Naantalista palvelualoittain yhteydenottoja 20kpl (vuonna 2020 42 kpl). Ne jakaantuivat seu­raa­vas­ti:

lastensuojelu 14 kpl (vuonna 2020 28 kpl) , vammaispalvelu 5 kpl (vuonna 2020 0 kpl) ja per­he­oi­keu­del­li­set palvelut 1 kpl (vuonna 2020 2 kpl).  Vuonna 2020 oli lisäksi yhteydenottoja iäkkäiden palveluista 1 kpl,  lapsiperheiden palveluista 4 ja työikäisten palveluista 7 kpl.

 

Oikaisuvaatimuksia viranhaltijapäätöksistä yksilöjaostoon tehtiin 13 kpl (vuon­na 2020 12 kpl), liittyen iäkkäiden palveluihin, päihdehuoltoon, vammaispalveluihin ja toimeentulotukeen.

 

Hallinto-oikeus muutti kaksi Naantalin kaupungin vammaispalveluiden päätöstä asiakkaan eduksi vuonna 2021 (vuonna 2020 1 kpl).

 

So­si­aa­li­pal­ve­luis­ta tehtiin 3 sosiaalihuollon asiakaslain muistutusta (vuonna 2020 7 kpl). Kanteluita tehtiin yhteensä 4 kpl (vuonna 2020 1 kpl)

 

Naantalin kaupungin ja asiakaskuntien asiakastilastoja on kuvattu liitteenä olevassa sosiaaliasiamiehen raportissa vuodelta 2021.

 

LIITE B5, SOTE-LTK 12.5.2022

 

Esittelijä Perusturvajohtaja

 

Päätösehdotus Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee sosiaaliasiamiehen raportin vuodelta 2021 tiedoksi ja antaa sen edelleen kaupunginhallituksen käyttöön.

 

Päätös Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.