Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 15.02.2021/Pykälä 61

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Ampuminmaan saaressa pysyvästi asuvien kelirikkoaikainen liikkuminen mantereelle

 

Kaupunginhallitus 15.02.2021 § 61     

209/08.01.00.01/2021      

 

 

Valmistelija Viestintä- ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää ja kaupunginlakimies Turo Järvinen 

 

Kaupungille on 28.1.2021 toimitettu esitys Ampuminmaan kelirikkokuljetuksien järjestämisestä. Esitys on liitteenä. (Salassa pidettävä JulkL 24§ kohdan 25 nojalla).

 

Liite AA1, KH 15.2.2021

(Salassa pidettävä JulkL 24§ kohdan 25 nojalla).

 

Kaupunki on järjestänyt viimeksi vuonna 2012 teknisten palveluiden toimesta kuljetuksia Velkualla mv. Maininki-nimisellä aluksella, joka siirtyi kuntaliitoksessa Velkuan kunnalta Naantalin kaupungille. Liikenteen järjestäminen loppui vuonna 2013. Kaupunginhallitus päätti 19.11.2012 § 490 lahjoittaa aluksen Velkuan vapaaehtoiselle pelastuspalvelulle, jolloin päätöksen perusteena olivat muun muassa toimivat yhteysaluspalvelut ja se, että kunnan ylläpitämä alus ei tarjonnut tasapuolisia palveluja Naantalin saarissa vakituisesti asuville kuntalaisille. Tekniset palvelut eivät ole tämän jälkeen järjestänyt saaristoliikenteen kuljetuksia.

 

Saaristolautakunnan toimialaan ei kuulu saaristoliikenteen järjestäminen, vaan hallintosäännön mukaan se valvoo yhteysalus- ja lauttaliikenteen kehittämistä.

 

Laki saariston kehittämisen edistämisestä 5 §:ssä säädetään saariston liikenne- ja kuljetuspalveluista seuraavasti:

 

Liikenne- ja kuljetuspalvelut

Valtion on pyrittävä huolehtimaan siitä, että saariston vakinaisella väestöllä on käytettävissään asumisen, toimeentulon ja välttämättömän asioinnin kannalta tarpeelliset liikenne- ja kuljetuspalvelut, sekä siitä, että nämä palvelut ovat mahdollisimman joustavat ja ilmaiset tai hinnaltaan kohtuulliset.

Milloin saariston vakinaiselle väestölle korvataan valtion varoista 1 momentissa tarkoitetuista matkoista aiheutuneita kustannuksia, on vesitse tehty matka otettava huomioon lisäkustannuksena siten kuin erikseen säädetään.

Ampuminmaan kuljetuksia on yllä esitetyn takia selvitetty valtion alueviranomaisena toimivan Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Eri yhteysalusten reittialueista on tehty yhteysaluksia operoivien yritysten kanssa sopimus, joten saadun tiedon mukaan ELY ei voi määrätä ko. alueella toimivaa yhteysalusta ajamaan ja tuottamaan palveluita sopimuksen ulkopuolisiin liikennekohteisiin. Aluksen päälliköllä ja viimekädessä aluksen omistajalla on merilakiin perustuva oikeus päättää aluksen kulusta virallisten väylien ulkopuolella, jolloin heillä on vastuu aluksen turvallisesta kulusta. Ampuminmaahan ei johda virallisia laiva- tai veneilyväyliä, eikä saaressa ole yhteysaluslaituria.

 

Rymättylän reitillä operoi Kuljetus-Savolainen, joka on ilmoittanut, että he voivat liikennöidä satunnaisesti Ampuminmaan saareen. Yhteysalus voi rantautua ainoastaan Kukkukallion kiinteistön rantalaituriin, joka on turvallisin paikka saaressa. Kuljettaminen tapahtuu tällöin Kuljetus-Savolaisen vastuulla.

 

Saaressa asuvien ikääntyneiden palvelut

 

Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista määrittää, että asiakkaille myönnettävät palvelut perustuvat asiakkaalle tehtävään kattavaan palvelutarpeen ja toimintakyvyn arviointiin sekä sen perusteella laadittavaan palvelu- ja hoitosuunnitelmaan.

 

Sosiaalihuoltolain mukaan kotipalvelua ja sen tukipalveluita järjestetään niille henkilöille, jotka mm. sairauden tai muun vastaavanlaisen toimintakykyä alentavan syyn vuoksi tarvitsevat apua asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon, toimintakyvyn ylläpitoon, asiointiin sekä muihin jokapäiväiseen elämään kuuluvien toimintojen suorittamiseen tai niissä avustamista. Lisäksi Naantalin kaupungin ikäihmisten palveluiden myöntämisperusteet ohjaavat palveluiden myöntämistä asiakkaille.

 

Kaupunki voi päättää, järjestääkö kotihoidon ja sen tukipalvelut omana tuotantona tai ostopalveluna, virtuaalikäynteinä, palvelusetelillä tai eri palvelumallien yhdistelmänä.

 

Myös saaressa asuvien kotona-asumista pyritään tukemaan mahdollisuuksien mukaan edellä mainituin perustein.

 

Viestintä- ja kehittämispäällikkö on joitakin vuosia sitten Ampuminmaan asukkaiden puolesta neuvotellut ELY-keskuksen kanssa, että yhteysalus käy murtamassa saaren edustalla oleva jään ja tämä pyyntö voidaan toteuttaa vastaisuudessakin.

 

Kaupungille on 14.2.2021 toimitettu vastine koskien yhteysaluksen liikennöintiä Ampuminmaalle. Kirje on liitteenä (Salassa pidettävä JulkL 24§ kohdan 25 nojalla).

 

Liite AA2, KH 15.2.2021

(Salassa pidettävä JulkL 24§ kohdan 25 nojalla).

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus toteaa, että
- kaupungin tehtävänä ei ole saaristoliikenteen järjestäminen saaren kuljetustarve tulee jo nyt hoidettua kelirikkoaikana, koska yhteysalus y/a Isla voi poiketa omalla vastuullaan satunnaisesti Ampuminmaan saareen Kukkukallion kiinteistön rantalaituriin.
- Kaupungilla ei ole voimassa olevaan lainsäädäntöön perustuvaa velvoitetta saaristoliikenteen järjestämiseen, koska lain mukaan valtio huolehtii yhteysalusliikenteen järjestämisestä saariin.
- Kaupunki pitää tärkeänä turvata ikääntyneiden saaristolaisten palvelut myös saariin. Erillisiä kuljetuspalveluja voidaan hankkia silloin, jos on kysymys välttämättömien ja tarpeellisten sosiaalihuoltolain mukaisten tuki- ja kotihoidon palvelujen saamiseksi saareen. Palvelutarpeen määrittely hoidetaan kaupungin kotihoidon toimesta.
- Kaupunki neuvottelee tarpeen mukaan ELY-keskuksen ja liikennöitsijän kanssa jään murtamisesta kelirikkoaikana.

Kaupungille toimitettu esitys ja kaupunginhallituksen päätös asiassa annetaan tiedoksi mahdollisia toimenpiteitä varten Varsinais-Suomen ELY-keskukselle.

 

Kokouskäsittely Merkittiin, että saaristolautakunnan puheenjohtaja Jari-Antti Hörkkö oli läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan.

 

 Hannu Aalto esitti Sirpa Hagsbergin kannattamana asian palauttamista uuteen valmisteluun siten, että kaupungin taholta järjestetään kelirikkoaikana kuljetuksia vakituisesti asuttuihin saariin, joihin ei ole yhteysalusliikennettä.

 

Tämän jälkeen hyväksytyn äänestysesityksen mukaisesti suo­ri­te­tus­sa äänestyksessä kaupunginjohtajan ehdotuksen puo­les­ta äänestivät Björkskog, Forsblom, Gustafsson, Jalkanen, Junnila, Lindström, Wilenius ja Tavio. Hannu  Aallon - Sirpa Hagsbergin uudelleenvalmistelua koskevan ehdotuksen puo­les­ta äänestivät Aalto, Maja ja Hagsberg.

 

Puheenjohtaja totesi äänestyksen perusteella kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen päättäneen hyväksyä kaupunginjohtajan ehdotuksen ää­nin 8-3.

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

  


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa