Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 04.11.2024/Pykälä 295


TA2025 Talousarviokirja 17.10.2024 KJ-ehdotus

 

Talousarvio vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2025 -2028

 

Kaupunginhallitus 21.10.2024 § 266     

    

 

 

 

Valmistelija Talousjohtaja Heli Lähteenmäki

 

Kaupunginjohtajan ehdotus talousarvioksi 2025 ja taloussuunnitelmaksi 2025-2028 on valmistunut. Kaupunginhallitus käsittelee sitä 21.10. sekä 4.11.2024 ja kaupunginvaltuusto 11.11.2024.

 

Liite 1, KH 21.10.2024

 

Kaupunginhallitus antoi 17.6.2024 toimielimille vuoden 2025 talousarvion laadintaa varten valmisteluohjeet eli toimialoille annetun ohjeellisen toimintakateluvun. Kokonaisraamin toimintakate ylitetään 0,6 miljoonaa euroa perustelluista syistä. Lautakuntien esitykset poikkesivat raamista vain 0,1 miljoonaa euroa.

 

Vuoden 2025 talousarviossa keskitytään edelleen perustehtävien hyvään hoitoon sekä mittavan investointiohjelman suunnitelmalliseen toteuttamiseen. Suurin muutos on TE-palvelu-uudistuksen toteutuminen 1.1.2025. Uusia pysyviä menoja tulee lähtökohtaisesti välttää, mutta joihinkin harkittuihin kohteisiin on tehty lisäpanostuksia. Suurimpina panostuksina sivistystoimen tietyt resurssimitoitukset ja sijaismäärärahat.

  

Kuntatalous on kiristynyt vuoden 2024 aikana odotetusti, ja talouden tilannekuva suunnitelmavuosien osalta on pysynyt ennallaan; talous kiristyy entisestään suunnitelmakaudella. Vuonna 2025 talous on vielä tasapainossa, mutta vuonna 2026 talous painuu usealla mittarilla epätasapainoon. Suunnitelmakaudella tullaan tarvitsemaan sopeutustoimia talouden epätasapainon oikaisemiseksi, mutta niiden suuruuteen ja aikatauluun tulee vaikuttamaan valtionosuusuudistus 1.1.2026 alkaen. Sen lopputulemaa kunkin kunnan osalta ei vielä tiedetä. Kun keväällä 2025 valtionosuusuudistuksen sisältö ja vaikutus suunnitelmakaudelle tiedetään, pystyään arvioimaan niiden vaikutus kokonaistalouteen. Tämän jälkeen tehdään tarkempi suunnitelma sopeutustoimenpiteiksi ja niiden aikatauluksi.

 

Verotulokehityksen ennustetaan olevan suunnitelmakaudella vaimeaa, ja kustannukset kasvavat tulopuolen kasvua nopeammin. Lisäksi mittava investointiohjelma lisää poistoja, lainamäärää sekä korkokuluja suunnitelmakauden aikana. Tästä syntyy Naantalin talouden epätasapaino. Lähtötilanne haastaviin aikoihin on kuitenkin hyvä, ja voimme rauhassa suunnitella tulevia toimenpiteitä talouden tasapainottamiseksi. Kuluvan vuoden lähtötaso lainamäärän osalta lienee lähellä nollaa.

 

Jotta velkaantuminen pysyy hallinnassa, tulee tulorahoituksen eli vuosikatteen olla sillä tasolla että strateginen tavoite, investointien kattaminen 60 %:sti tulorahoituksella kolmen vuoden aikajaksolla, täyttyy. Suunnitelmakaudella tämä toteutuu, mutta varaa muutoksiin ei juurikaan ole. Nykyinen talouden kokoluokka kestää aiempaa huonommin riskejä ja yllätyksiä.

 

Investointitason saaminen kestävälle, noin 10 miljoonan euron tasolle on tavoite, mutta sen saavuttaminen pysyvästi on haastavaa myös suunnitelmakauden jälkeen. 

 

Talousarvioon ja taloussuunnitelmaan kuuluvat myös liiteosassa olevat ehdotukset henkilöstösuunnitelmaksi, talousarvion täytäntöönpano-ohjeiksi, ja maksupolitiikan sekä rahoitus- ja sijoitustoiminnan perusteiksi.

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus aloittaa vuoden 2025 talousarvion sekä 2025-2028 taloussuunnitelman käsittelyn.

 

Kokouskäsittely Merkittiin, että henkilökunnan edustaja Juha Ovaska oli läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan.

 

Merkittiin, että Vasemmistoliiton edustaja Harri Palomäki oli läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan.

 

Merkittiin, että talousjohtaja Heli Lähteenmäki, sivistysjohtaja Kimmo Kuusimäki, tekninen johtaja Reima Ojala ja henkilöstöpäällikkö Irmeli Niittymäki olivat läsnä kokouksessa asiantuntijoina asian käsittelyn ajan.

 

Merkittiin, että valtuuston 1. varapuheenjohtaja Jan Lindström poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana.

 

Päätös Kaupunginhallitus käsitteli alustavasti talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2025-2028.

 

  

 

Kaupunginhallitus 04.11.2024 § 295      

593/02.02.00/2024    

 

 

 

Valmistelija 

 

Kaupunginjohtajan alkuperäinen ehdotus talousarvioksi 2025 sekä toiminta - ja taloussuunnitelmaksi 2025-2028 on liitteenä.

 

 Liite 1, KH 4.11.2024

 

Kaupunginhallituksen 1. talousarviokäsittelyssä havaitut kirjoitus- ja tekniset virheet korjataan valtuustolle laadittavaan talousarviokirjaan, eikä niitä erikseen esitellä.

 

Kooste kaupunginhallituksen ensimmäisellä käsittelykierroksella esittämistä selvityspyynnöistä ja niihin laadituista vastauksista on oheismateriaalina. Yhteenveto hallituksen ensimmäisen kokouksen huomioista, "rasteista" ja selvityspyynnöistä oheistetaan.

 

 Oheismateriaali:
- Selvityspyynnöt ja niihin laaditut vastaukset
- Luettelo 21.10.2024 kokouksen "selvityspyynnöistä", huomioista  ym.

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus jatkaa vuoden 2025 talousarvion ja taloussuunnitelman 2025-2028 käsittelyä.

Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto hyväksyy Naantalin kaupungin talousarvion vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2025-2028.

Kaupunginhallitus nimeää tulosalueitten vastuuhenkilöksi vuoden 2025 talousarviossa esitetyt viranhaltijat.

 

Kokouskäsittely Merkittiin, että talousjohtaja Heli Lähteenmäki oli läsnä kokouksessa asiantuntijana tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajan.

 

 Merkittiin, että henkilöstön edustaja Juha Ovaska oli läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan.

 

 

 Käsittelyn aikana merkittiin seuraavat esteellisyydet:

 

  Hanna Gustafsson, Markku Tuuna ja Tero Tavio poistuivat kokouksesta yhteisöjääveinä toteuttamisosan kohdan "3.1 Konserni" käsittelyn ajaksi.  Esteellisyyden perusteena Tuunan osalta oli hallituksen puheenjohtajuus Naantalin Satama Oy:ssä ja  Gustafssonin osalta hallituksen varapuheenjohtajuus Naantalin Matkailu Oy:ssä.  Jäsen Tero Tavion osalta esteellisyyden perusteena oli Naantalin Vuokratalot Oy:n hallituksen varapuheenjohtajuus.

 

 Valtuuston varapj Markku Tuuna poistui kokouksesta yhteisöjäävinä käsiteltäessä tulosaluetta Satama. Esteellisyyden perusteena on Naantalin Satama Oy:n hallituksen jäsenyys.

 

 

 Merkittiin, että Leena Haanpää, Tommy Björkskog, Markku Tuuna, Kimmo Aho  ja Tero Tavio poistuivat kokouksesta yhteisöjääveinä kohdan "Avustukset" käsittelyn aikana.

 Kaupunginhallituksen jäsen Leena Haanpään esteellisyyden perusteina oli puheenjohtajuus Liikuntaseura Naantalin hallituksessa. Jäsen Tommy Björkskogin osalta jääviyden perusteena oli hallituksen jäsenyys Musiikkijuhlasäätiössä. Hallituksen 2. varapuheenjohtaja Kimmo Ahon osalta esteellisyyden perusteena oli hallituksen varapuheenjohtajuus Naantalin Musiikkijuhlasäätiössä. Kaupunginvaltuuston 3. varapuheenjohtaja Markku Tuunan esteellisyyden perusteena oli hallituksen jäsenyys Naantalin senioreiden hallituksessa.

 

 

 Merkittiin, että jäsen Tero Tavio poistui kokouksesta käsiteltäessä tielautakuntien avustuksia. Esteellisyyden perusteena oli puheenjohtajuus Tyyneläntien tiehoitokunnassa.

 

  

 Kaupunginjohtajan kokouksessa tekemät muutosehdotukset:

 

  Kaupunginjohtaja muutti kokouksessa pohjaesitystään seuraavasti:

 

Käyttötalousosa

 

 

Ympäristönsuojelu

 

 Ympäristönsuojelun tulosalueelle lisätään 100 000 euron Saaristomeren määräraha KH-merkinnällä aikaisemmin laaditun suunnitelman mukaisiin kehittämistoimiin. Neuvottelut yhteistyöstä Maskun kunnan kanssa on aloitettava.

 

 Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti tarkennetun ehdotuksen.

 

 

 Kaupunginhallituksen muutosesitykset:

 

 Käyttötalousosa

 

Hallinto

 

 Kaupunginhallitus päätti yksimieliesti poistaa talousarviokirjasta "Hallinnon" tulosalueen perusteluista lauseen  "Kaupunginhallitus on kunnan keskeisin toimielin" jälkeen esitetyt kahdeksan seuraavaa tekstikappaletta sekä kymmenen tekstikappaleen.

 

Hyvinvointilautakunta/avustukset (s.141/247)

  Kaupunginhallitus esitti yksimielisesti, että hyvinvointilautakunnan alaisiin järjestöavustuksiin tehdään tasokorotus 20 000 eurosta 25 000 euroon (sisältäen indeksitarkistuksen). Muihin hyvinvointilautakunnan alaisiin avustuksiin tehdään + 7 %:n indeksikorotus. Muutoksen kustannusvaikutus on + 29 500 euroa.

 

 

 Investoinnit

 

Kuparivuoren Urheilukentän Pintarakenteiden Saneeraus

 

 Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti, että Kuparivuoren urheilukentän pintarakenteiden saneerauksen suunnittelu aikaistetaan: (Vuosi 2025 65 000€, 2026 0€, 2027 0€ ja 2028 0 €.)

 

Lähiliikuntapaikat

 

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti, että Velkuan lähiliikuntapaikan parantaminen siirretään vuodelle 2026 ja määrärahaa pudotetaan 100 000 eurosta 80 000 euroon.

 

 

Pöytäkirjamerkinnät

 

Keskustelun aikana jäsen Aho esitti kaupunkistrategian 2026 strategisten tavoitteiden ja toimenpiteiden osalta pöytäkirjamerkintää: "Jaostolle toivotaan työpaikkaomavaraisuuteen sopivaa mittaria, jota seurataan."

 

 

   Yhteenveto

 

   Talousarvioehdotuksen tehtiin seuraavat euromääräiset muu                                          tokset:

 

   Käyttötalous

 

Tulosalue/ muutosperuste

Ympäristönsuojelu/ Saaristomeriraha

+100 000

Avustukset (Hyvinvointilautakunta)

+ 29 500

menot yhteensä

+129 000

tulot yhteensä

0

Nettomuutos

+129 000

 

 

   Investoinnit

 

 

2025

2026

2027

2028

Kuparivuoren urheilukentän pintarakenteiden saneeraus

+ 65 000

-80 000

0

0

Lähiliikuntapaikat (Velkua)

 

+ 80 000

-100 000

0

Nettomuutos

+ 65 000

0

-100 000

0

 

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin edellä todetuin muutoksin.