RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 28.10.2024/Pykälä 274
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Sopimus kuntalain 54 §:n mukaisesta viranomaistehtävän hoidosta ja sopimus lähipalvelujen tuottamisesta Turun työllisyysalueen toiminta-alueella
Kaupunginhallitus 28.10.2024 § 274
635/14.07.00/2022
Valmistelija Työllisyyspäällikkö Jani Välimäki
Sopimus kuntalain 54 §:n mukaisesta viranomaistehtävien hoidosta:
Julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille 1.1.2025. Naantalin kaupunki on yhdessä 22 varsinaissuomalaisen kunnan kanssa päättänyt Turun työllisyysalueen perustamisesta. Naantalin kaupunginvaltuusto hyväksyi Turun työllisyysaluetta koskevan yhteistoimintasopimuksen ja suunnitelman työvoimapalvelujen järjestämisestä 9.10.2023 (69 §). Sopimus on allekirjoitettu alkuvuodesta 2024. Sopimuksen mukaan Turun työllisyysalueen kunnat järjestävät työvoimapalvelujen järjestämisestä annetussa laissa tarkoitetut työvoimapalvelut ja niihin liittyvät tehtävät kuntalain 8 §:n tarkoittamana yhteistoimintana ns. vastuukuntamallilla kuntalain 51 §:n mukaisesti.
Turun työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen mukaisesti työvoimapalveluiden järjestämisvastuu ja siihen liittyvät tehtävät siirtyvät vastuukunnalle eli Turun kaupungille. Vastuukunnan vastuu määräytyy kuntalain 8 §:n 2 momentin mukaisesti. Turun kaupungin organisaatioon perustetaan työllisyysalueen yhteinen toimielin, työllisyysaluelautakunta.
Yhteistoimintasopimuksessa on sovittu, että järjestämisvastuussa olevan kunnan työvoimaviranomaiselle kuuluvaa toimivaltaa voidaan delegoida työllisyysalueen jäsenkunnalle siten kuin kuntalain 54 §:ssä säädetään sopimuksesta viranomaistehtävän hoitamiseksi. Työllisyysalueen kunnat ovat neuvotelleet lähipalveluja koskevan toimivallan siirtämisestä tietyille työllisyysalueen jäsenkunnille kuntalain 54 §:n mukaisesti.
Kuntalain 54 §:n mukaan kunnalle tai sen viranomaiselle laissa säädetty tehtävä, jossa toimivaltaa voidaan siirtää viranhaltijalle, voidaan sopimuksella antaa virkavastuulla toisen kunnan tai kuntayhtymän viranhaltijan hoidettavaksi. Sopimukseen on otettava tarpeelliset määräykset ainakin tehtävän sisällöstä, tehtävän hoidon seurannasta, kustannusten perusteista ja jakautumisesta sekä sopimuksen voimassaolosta ja irtisanomisesta.
Turun työllisyysalueen kunnat ovat neuvotelleet sopimuksesta, jolla työvoimaviranomaisen lähipalveluja koskevaa toimivaltaa siirretään tietyille työllisyysalueen jäsenkuntien ("Lähipalvelua tuottavat jäsenkunnat") viranhaltijoille. Aluetta, jolla kunta tuottaa itselleen ja mahdollisesti myös muille kunnille lähipalvelua, kutsutaan sopimuksessa toiminta-alueeksi. Toiminta-alueet on määritelty sopimuksessa tarkemmin.
Sopimuksen mukaan Naantalin kaupunki kuuluu toiminta-alueeseen, jossa lähipalveluiden tuottamisesta vastaa Raision kaupunki. Naantalin ja Raision kaupunkien lisäksi toiminta-alueeseen kuuluvat Maskun, Nousiaisten, Mynämäen ja Ruskon kunnat.
Sopimuksessa on määritelty siirrettävä, lähipalveluja koskeva toimivalta. Sopimuksessa on lisäksi määritelty ne virkanimikkeet, joille toimivaltaa luovutetaan siltä osin, kun näillä nimikkeillä toimivat viranhaltijat hoitavat järjestämisvastuun alaisia työvoimaviranomaisen tehtäviä oman kuntansa toiminta-alueella.
Vastuukunnalla on oikeus ja velvollisuus seurata ja valvoa lähipalveluja tuottaville jäsenkunnille delegoitujen tehtävien toteutumista, ja vastuukunta voi antaa ohjeita työvoimapalveluiden tuottamiseen liittyvän lainsäädännön tulkintaan liittyen.
Yhteistoimintasopimuksen mukaisesti Turun työllisyysalueen talous on osa Turun kaupungin talousarviota, taloussuunnittelua ja kirjanpitoa. Yhteinen toimielin laatii Turun kaupunginvaltuustolle esityksen seuraavan kalenterivuoden talousarvioksi ja seuraavien suunnitelmavuosien taloussuunnitelmaksi. Talousarvioon sisällytetään yhteistoiminnan tavoitteet ja niiden edellyttämät määrärahat. Talousarvio on laadittava siten, että edellytykset yhteistoiminnan hoitamiseen turvataan. Yhteistoiminnan tehtävissä ja niiden rahoituksessa on noudatettava talousarviota.
Yhteistoimintasopimuksessa todettuja periaatteita selventävästi nyt solmittavassa viranomaistehtävän hoitoa koskevassa sopimuksessa sovitaan, että työllisyysalueen yhteiseen talousarvioon tulee sisällyttää lakisääteiset lähipalvelut, keskitetyt palvelut, yhteiset palvelut sekä lakisääteisten työvoimapalveluiden edellyttämät hankinnat. Lähipalveluja tuottavan jäsenkunnan on laadittava lakisääteisiä lähipalveluja koskeva talousarvio yhteistyössä toiminta-alueensa jäsenkuntien kanssa, ja tämä talousarvio on osa Turun työllisyysalueen talousarviota. Lisäksi lähipalveluja tuottava jäsenkunta voi neuvotella toiminta-alueensa jäsenkuntien kanssa myös muiden kuin lakisääteisten lähipalvelujen tuottamisesta - tällaisten palvelujen talousarvio on osa lähipalveluja tuottavan kunnan omaa talousarviota.
Kustannusten jaon osalta on sen lisäksi, mitä on sovittu yhteistoimintasopimuksessa, sovittu sopijapuolten maksuosuuksien jakautumisen tarkemmista laskentatavoista. Maksuosuudet määräytyvät samassa suhteessa, kuin sopijapuolet vastaanottavat TE-palveluiden rahoitusta sekä muita kuin pakolaisia koskevan kotoutumiskoulutuksen rahoitusta. Maksuosuuksien määräytyminen vastaa sitä jakoperustetta, joka oli käytössä yhteistoimintasopimusta solmittaessa.
Sopimuksessa on lisäksi lueteltu kustannukset, jotka ovat sopimusta solmittaessa kohdennettavissa jäsenkuntien kesken aiheuttamisperusteisesti, sekä harkinnanvaraisia tukia koskeva menettely.
Hankintojen osalta jäsenkunnat sitoutuvat käyttämään vastuukunnan kilpailuttamia yhteisiä hankintoja. Yhteisillä hankinnoilla tarkoitetaan järjestämisvastuuseen, työllisyysalueen vastuulle kuuluvia palveluita sekä muita erikseen yhteisesti määriteltyjä hankintoja. Vastuukunta tekee yhteistyötä jäsenkuntien kanssa yhteisten hankintojen sisällön määrittelemisessä ja valmistelussa. Mikäli jäsenkunnan tarvitsemaa palvelua ei ole perustellusta syystä saatavissa yhteisesti kilpailutetuista hankinnoista, jäsenkunnalla on oikeus tehdä lisähankinta puuttuvan lähipalvelun osalta omaan lukuunsa ja siinä laajuudessa kuin se tuottaa lähipalveluja.
Sopimus tulee voimaan kunkin sopijapuolen osalta, kun sopijapuoli on sen allekirjoittanut. Jos sopimus irtisanotaan yhden jäsenkunnan osalta, järjestämisvastuu palautuu tältä osin vastuukunnalle, jolla on järjestämisvastuunsa mukainen oikeus päättää lähipalvelujen tuottamistavasta.
Sopimus lähipalvelujen tuottamisesta Turun työllisyysalueen toiminta-alueella:
Sopimusta viranomaistehtävien hoidosta täydentää sopimus lähipalvelujen tuottamisesta Turun työllisyysalueen toiminta-alueella. Tällä sopimuksella sovitaan lähipalveluja tuottavan kunnan (Raision kaupunki) ja muiden toiminta-alueeseen kuuluvien kuntien välisestä suhteesta. Sopimuksessa sovitaan mm. palveluiden resursoinnin määrittelystä, kustannusjaosta, toiminta-alueen kuntien yhteistyöstä, toiminnan raportoinnista sekä kuntien yhteyshenkilöistä.
Sopimus kuntalain 54 §:n mukaisesta viranomaistehtävän hoidosta liitteineen sekä sopimus lähipalvelujen tuottamisesta Turun työllisyysalueen toiminta-alueella ovat liitteenä.
Liitteet 1-10, KH 28.10.2024
Työllisyyspäällikkö Jani Välimäki on läsnä kokouksessa asiantuntijana asian käsittelyn ajan.
Esittelijä Kaupunginjohtaja
Päätösehdotus Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättää:
1. hyväksyä sopimuksen kuntalain 54 §:n mukaisesta viranomaistehtävien hoidosta,
2. hyväksyä sopimuksen lähipalvelujen tuottamisesta Turun työllisyysalueen toiminta-alueella ja
3. valtuuttaa kaupunginjohtajan allekirjoittamaan edellä mainitut sopimukset.
Kokouskäsittely Merkittiin, että työllisyyspäällikkö Jani Välimäki oli läsnä kokouksessa asiantuntijana asian käsittelyn ajan.
Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |