RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 28.10.2024/Pykälä 281
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Lausunto Raision seudun koulutuskuntayhtymän talousarviosta 2025 ja taloussuunnitelmasta vuosille 2025-2027
Kaupunginhallitus 28.10.2024 § 281
926/02.01.02/2024
Valmistelija Talousjohtaja Heli Lähteenmäki
Raision seudun koulutuskuntayhtymän (Raseko) yhtymähallitus pyytää jäsenkunnilta lausuntoa liitteenä olevasta kuntayhtymän talousarviosta ja toimintasuunnitelmasta vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmasta vuosille 2025 - 2027.
Liitteet 1-2, KH 28.10.2024
Lausunnot pyydetään toimittamaan 30.10.2024 mennessä.
Kaupunginhallitus esittää lausuntonaan Rasekon talousarviosta 2025 ja taloussuunnitelmasta 2026-2027 seuraavaa:
On hyvä, että toimintasuunnitelmassa on kiinnitetty huomiota nivelvaihetyöhön, jonka onnistumisella on suuri merkitys opiskelijoiden koulutuksesta suoriutumisesta.
Tulevaisuuden osalta toimintasuunnitelmassa olisi hyvä huomioida 1.8.2025 voimaan astuva perusopetuksen oppimisen tuen uudistuksen mahdolliset vaikutukset perusopetuksesta toiselle asteelle siirryttäessä.
Nuorten lukumäärän väheneminen vaatii jatkossakin huolellista koulutussuunnittelua. Alueen tulevaisuuden työllisyystarpeiden tarkastelu ja koulutusalojen painottaminen ovat tärkeitä myös taloudellisesta näkökulmasta.
Työllisyys- ja yrityspalvelut siirtyvät kuntien vastuulle ja erityisesti lähipalvelut siirtyvät Raision kaupungin tuottamana Rasekon jäsenkunnille. TE-palveluiden suhteen yhteistyön sujuvuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Toiminnan rahoitus kiristyy, mutta Raseko on talousarviossaan arvioinut sen vaikutukset ja keinot selvitä tilanteesta. Talousarviovuoden alijäämä on suunniteltu katettavaksi edellisten vuosien ylijäämästä. Suurehkosta ylijäämästä huolimatta talouden seuraaminen ja ennakoiva reagointi on tärkeää, jotta talous pysyy tasapainossa.
Lisäksi Naantalin kaupunki toteaa lausuntonaan, että peruspääoman koron maksaminen osakaskunnille tulisi edelleen sisällyttää koulutuskuntayhtymän talousarvioon. Omistaja ei voi katsoa hyvällä sitä, että Rasekon taloussuunnitelmasta on poistettu kokonaan peruspääomasta omistajille maksettava korko, poiketen edeltävästi käydyistä neuvotteluista.
Perussopimuksessa päätösvalta asiasta on annettu yhtymävaltuustolle, mutta perussopimuksen henki on se, että omistajien pääomasijoitukselle maksetaan korkoa. Summa on yhtymävaltuuston päätettävissä. Rahalla on aina hinta, myös peruspääomaksi sijoitetuilla varoilla. Vallitseva yleinen korkotaso ei puolla peruspääoman koron maksamatta jättämistä. Peruspääomasta maksettava korko on Rasekon budjetissa erittäin pieni kokonaisuuteen nähden.
Esittelijä Kaupunginjohtaja
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää antaa Rasekon talousarviosta vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmasta vuosille 2025-2028 yllä olevan lausunnon.
Kokouskäsittely Merkittiin, että kaupunginhallituksen puheenjohtaja Toni Forsblom, kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Kimmo Aho, jäsenet Sirpa Hagsberg, Hanna Gustafsson ja Elina Salokangas poistuivat kokouksesta yhteisöjääveinä tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyyden perusteena oli Forsblomin osalta puheenjohtajuus Rasekon valtuustossa, Ahon ja Salokankaan osalta jäsenyys Rasekon hallituksessa. Gustafssonin ja Hagsbergin osalta esteellisyyden perusteina oli varajäsenyys Rasekon hallituksessa.
Kokouksen puheenjohtajana tämän asian käsittelyn ajan toimi kaupunginhallituksen 1 varapuheenjohtaja Jari-Antti Hörkkö ja toisena pöytäkirjantarkastajana Reetta Tanila-Järvinen.
Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |