RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 29.04.2024/Pykälä 119
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Naantalin kaupungin viranhaltijaorganisaation muutos
Kaupunginhallitus 29.04.2024 § 119
142/00.01.01.00/2023
Valmistelija Hallintojohtaja Riitta Luotio
Naantalin kaupungin organisaatiouudistus aloitettiin syksyllä 2022 tilanteessa, jossa hyvinvointialueuudistuksen yhteydessä oli tarve myös kaupungin oman organisaation tarkentamiseen.
Organisaatiouudistuksen vaiheet suunniteltiin toteutettavaksi seuraavasti:
1) Vuonna 2022 tehtävät sote-uudistuksen edellyttämät muutokset, jotka on ratkaistava talousarvion 2023 yhteydessä
2) Toimielinorganisaatiota ja viranhaltijaorganisaatiota koskevat muut uudistukset, jotka on ratkaistava hyvissä ajoin ennen valtuustokauden vaihtumista 31.5.2025 sekä
3) TE-uudistukseen liittyvät muutostarpeet vuonna 2024/2025
Välttämättömät muutokset toteutettiin 1.1.2023 lukien
Hyvinvointialueuudistuksen jälkeen sosiaalipalveluista jäi peruskuntiin joitain tehtäväkokonaisuuksia, jotka järjesteltiin kaupunginvaltuuston päätöksellä 10.10.2022 § 85.
Kaupunginvaltuusto päätti, että
- sosiaali- ja terveyslautakunnan ja sosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöjaoston toiminta päättyi 31.12.2022,
- kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nimi muutettiin hyvinvointilautakunnaksi 1.1.2023 lukien,
- hyvinvointilautakunnan tehtäviin sisällytettiin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan aikaisempien tehtävien lisäksi hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen ml. ehkäisevän päihdehuollon ja mielenterveystyön koordinointi,
- ympäristöterveydenhuollon koordinointi siirrettiin teknisiin palveluihin,
- vammaisneuvoston ja vanhusneuvoston koordinointi siirrettiin sivistyspalveluille,
- yritys- ja työllisyyspalvelut sekä kotouttaminen ja maahanmuutto siirrettiin hallintopalveluihin omiksi tulosalueiksi.
Lisäksi hyvinvointialueuudistukseen liittyvät määrärahamuutokset huomioitiin talousarviovalmistelussa.
1.1.2023 voimaan astuneen organisaatiouudistuksen edellyttämät muutokset hallintosääntöön hyväksyttiin 14.11.2022 § 102.
Palkkio- ja matkustussääntö päivitettiin sovitun aikataulun mukaisesti kaupunginvaltuuston päätöksellä 8.5.2023.
Kaupunkistrategia 2026
Kaupunginvaltuuston 29.8.2022 kaupunkistrategian strategisina päämäärinä ovat:
- vahvan talouden Naantalin kaupunki
- tyytyväiset, hyvinvoivat kuntalaiset ja yritykset ja
- kestävä elämäntapa
Vahvan talouden pitäminen edelyttää toiminnalta ja palveluilta tehokkuutta. Päätöksenteko on ketterää ja hallinto matalaa. Päätökset syntyvät asiantuntevan valmistelun pohjalta, lähellä asiakkaita.
Kaupungin palvelujen nettokustannukset ovat kilpailukykyiset verrattuna vertailukuntiin ja maan keskiarvoon nähden.
Strategian mukaan palvelutasoa tarkastellaan rohkeasti. Asiakastyytyväisyyden taso pidetään hyvällä tasolla. Palvelut ovat toimivat ja asiakaslähtöiset. Toiminta on tehokasta ja kustannustietoista. Matala organisaatio vastaa nopeasti asiakkaiden tarpeisiin.Tiedolla johtaminen vahvistuu.
Kuntalaisten yhteisöllisyys ja osallistuminen vahvistuvat. Positiivista Naantali -henkeä vahvistetaan. Asukkaiden, kunnan ja kolmannen sektorin välistä omaehtoista toimintaa edistetään.
Kaupunki toimii osallistavasti ja asukkaiden moninaisuus huomioiden. Asukkaita kuullaan ennakkoon. Strategisissa kysymyksissä hyödynnetään vaikuttamistoimielimiä ja asukasraateja.
Kaupunkistrategian strategisina tavoitteina ja toimenpiteinä on mm. sujuvat palvelut.
Strategian mukaan kaupungin organsiaatiorakennetta kehitetään siten, että saadaan luotua sujuva terveyden edistämisen yhteistyömalli uuden hyvinvointialueen kanssa. Kaupunki kehittää palvelujen monituottajuusmallia. Tässä yhteydessä määritellään ja kuvataan palvelujen organisointi ja tuotantotavat. Omana palvelutuotantona tuotetaan toimintavarmuutta vaativat ydintehtävät ja niitä täydennetään ulkopuolisilla hankinnoilla. Palvelutuotanto varmistetaan sopimuksilla, joissa otetaan huomioon huoltovarmuus.
Vuoteen 2026 mennessä Naantalissa on otettu käyttöön kestävä palvelutuotannon monituottajuusmalli. Tämä tarkoittaa yhdistelmää omasta tuotannosta, seutukuntayhteistyötä ja ostopalveluja. Myös kolmannen sektorin palvelutuotanto pidetään mukana.
Palvelutuotanto optimoidaan joustavaksi ja kustannustehokkaksi. Valinnat palvelujen tuotantotavoista tehdään perustellusti.
Siirtymä monituottajuusmalliin tehdään säilyttäen asiakkaiden aikaisemmat hyvät palvelukokemukset.
Aikataulutus ja lähtökohdat uudistukselle
Lähtökohdat 1.6.2025 lukien tapahtuvalle toimielinorganisaation uudistukselle ovat:
Uudistuksen kohteena on yhtäläisesti kaupungin operatiivinen toiminta, että poliittinen päätöksentekojärjestelmä. Uuden organisaation tulee kyetä vastaamaan Naantalin kaupunkistrategiaan 2026, kuntien muuttuvaan rooliin sekä toimintaympäristöön (taloudelliset, sosiaaliset, teknologiset sekä ekologiset muutokset.)
Poliittisen toimielinorganisaation ja operatiivisen organisaation tulee tukea toisiaan. Päättäjät ja operatiivinen johto ovat yhdessä sitoutuneet strategian mukaiseen toimintaan ja päätöksentekoon. Demokraattisen ohjauksen, päätöksenteon ja valmistelun laadun ja tehokkuuden väliseen tasapainoon kiinnitetään huomiota. Ratkaisujen tulee tukea talouden tasapainottamista ja sen pitämistä kestävällä pohjalla.
Tavoitteena on tasapainoinen ja looginen organisaatiomalli. Naantalista tehdään toiminnallisesti sujuva, taloudellisesti kestävä, sekä asukkaita ja yrityksiä houkutteleva kaupunki. Päätöksenteko säilytetään laadukkaana ja läpinäkyvänä.
Konserninäkökulmaa ja selkeää omistajapolitiikkaa vahvistetaan.
Uudistuksella turvataan naantalilaisten hyvät kunnalliset palvelut ajanmukaistamalla niiden sisältöä ja toteuttamistapoja. Toimintatavat organisaatiossa ovat jatkossa ihmiskeskeisiä, asiakaslähtöisiä ja yhdenvertaisia.
Uudistusten tarkennettu aikataulutus
Ensimmäisenä päätetään ylätason linjauksena toimielinorganisaatiosta.
Alkuperäisenä tavoitteena oli, että toimielinorganisaatio 1.6.2025 lukien olisi päätetty marraskuun 2023 kaupunginvaltuustossa. Tämä aikataulu ei kuitenkaan pitänyt ja asia käsiteltiin maaliskuun 2024 valtuustossa.
Organisaatiorakenteen yksityiskohtaisempi suunnittelu käynnistetään ylätason linjausten jälkeen. Toimialarakennetta ja palvelualueita koskevat päätökset tehdään toukokuussa 2024.
Perälauta organisaatiouudistuksen toimialarakennetta ja palvelu-/toimialoja koskevalle päätöksille on toukokuu 2024, jotta toimielimien ja tulosalueitten muutokset ehditään huomioimaan vuoden 2025 talousarvioraamissa.
Palvelu-/toimialojen sisällä olevat tulosyksiköt ja kustannuspaikat täsmentyvät lopullisesti vasta talousarviokäsittelyssä syksyllä 2024. Henkilöstön sijoittumisesta tulosyksiköihin päätetään vuoden 2025 talousarvioon liittyvän henkilöstösuunnitelman yhteydessä. Muutosvalmennus esihenkilöille on jo käynnissä.
Valtuusto hyväksyy toimielimien ja tulosalueiden käytössä olevan budjetin, joka määrittää sitovuustason valtuustoon nähden. Toimialajohtaja on vastuussa palvelu-/tomialojen kokonaisbudjetista, mutta vastuita jaetaan käyttösuunnitelmalla alemmas tulosalue ja -yksiköiden vastuuhenkilöille.
Organisaatiouudistusta koskevan päätöksenteon jälkeen alkaa kaupungin hallintosäännön uudistaminen. Hallintosääntöuudistus toteutetaan kahdessa osassa. Tarvittavat muutokset 1.1.2025 tuodaan hallitukseen syksyllä 2024. Hallintosääntöön tarvittavat muutokset 1.6.2025 lukien päätetään kaupunginvaltuustossa viimeistään maaliskuussa 2025.
Uutta toimintakulttuuria haetaan delegoinnilla ja voimavarojen uudenlaisella kohdentamisella.
Toimielinorganisaation muutokset 1.6.2025 lukien
Naantalin kaupungin toimielinorganisaatioksi on 1.6.2025 lukien esitetty seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto
Kaupunginvaltuuston kokoonpanossa esitetään jatkettavan nykyisellä 43 valtuutetulla.
Kaupunginhallitus
Kaupunginhallituksen kokoonpanoon ei esitetä muutosta. Kaupunginhallituksen jäsenmääräksi esitetään jatkossakin 11 jäsentä.
Keskusvaalilautakunta
Keskusvaalilautakunnan jäsenmääräksi esitetään vaalilain mukaisesti 5 jäsentä.
Tarkastuslautakunta
Tarkastuslautakunnan jäsenmäärää esitetään tarkistettavaksi nykyisestä 9 jäsenestä 7 jäseneen, jotka kaikki olisivat valtuutettuja tai varavaltuutettuja. Puheenjohtajisto valitaan valtuuston jäsenistä.
Elinvoimajaosto
Kehitys- ja henkilöstöjaoksen nimeksi esitetään jatkossa elinvoimajaosto. Jatkossa jäsenmääräksi esitetään 9 jäsenen sijasta 7 jäsentä. Jaoston jäsenistä vähintään 4 edellytetään olevan kaupunginhallituksen jäseniä ja loput kaupunginhallituksen varajäseniä. Jaoston puheenjohtajien edellytetään jatkossa olevan kaupunginhallituksen jäseniä.
Kasvatus- ja opetuslautakunta
Koulutuslautakunnan nimi muutetaan Kasvatus- ja opetuslautakunnaksi ja jäsenmäärä 11 pysytetään ennallaan.
Hyvinvointilautakunta
Hyvinvointilautakunnan jäsenmäärä 9 esitetään pysytettävän ennallaan.
Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Jäsenmääräksi esitetään pysytettävän ennallaan 9 jäsentä.
Tekninen lautakunta
Jäsenmäärä 11 pysytetään ennallaan.
Saaristolautakunta
Saaristolautakunta pysytetään ennallaan 9 jäsenisenä.
Vaikuttamistoimielimet
Nuorisovaltuusto
Nuorisovaltuuston kokoonpano esitetään pysytettävän entisellään. Poliittisten kummivaltuutettujen lukumäärä palautetaan alkuperäiseen kahteen kummivaltuutettuun.
Vanhusneuvosto
Vanhusneuvoston kokoonpanoon ei esitetä muutoksia.
Vammaisneuvosto
Vammaisneuvoston edustajien esitetään jatkossa koostuvan pääosin vammaisjärjestöjen edustajista. Vammaisneuvoston viidestä poliittisesti valitusta jäsenestä siirrytään kahden poliitikkojäsenen järjestelmään. Poliittisten jäsentenkin on edustettava vaikuttamistoimielimen nimen mukaista väestöryhmää.
Toimikunnat
Seuraavat toimikunnat lakkautetaan ja niiden tehtävät delegoidaan hallintosääntöuudistuksen yhteydessä viranhaltijoille tai palvelualueen alaiselle lautakunnalle:
- Kotipihatoimikunta
- Lahjaomaisuustoimikunta
- Nimistötoimikunta
- Toimikunta Vanhankaupungin asemakaavan toteuttamista varten.
Palveluverkkoselvityksen mukaisten rakennushankkeiden rakennustoimikunnan esitetään säilytettävän ennallaan.
Kaupunginvaltuusto tekee päätöksen toimielinorganisaation muuttamisesta maaliskuussa 2024.
Nykyinen viranhaltijaorganisaatio
Naantalin kaupungin viranhaltijaorganisaatiossa on tällä hetkellä kolme toimialaa: hallintopalvelut, sivistyspalvelut ja tekniset palvelut.
Oheismateriaali:
- Naantalin kaupungin viranhaltijaorganisaatio 2023
Hallintopalvelujen tehtävänä on varmistaa, että kaupunkikonserni toteuttaa kaupunkistrategiaa ja toimii koko konsernin kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Sen tehtävä ulottuu kaupungin perusorganisaation ja palveluiden lisäksi yhteisöihin ja säätiöihin, joissa kaupunki on omistajana tai joissa kaupungilla on määräysvalta.
Hallintopalveluissa on viisi koko kaupungin toimintaa ja kehittämistä ohjaavaa ja tukevaa yksikköä: johdon tuki, kaupunginkanslia, henkilöstöpalvelut, rahatoimi ja tietohallinto. Hallintopalvelut jakautuu talousarviossa pirstalaisiin tulosalueisiin ja -yksiköihin. Toimialueen ongelmana on johtamisjänteiden epäloogisuus. Talous- ja operatiivinen johtamisvastuu eivät kaikilta osin kohtaa.
Sivistyspalveluiden vastuisiin kuuluu varhaiskasvatus, esiopetus, perusopetus, perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta, toisen asteen koulutus, vapaa sivistystyö ja taiteen perusopetus sekä muut kasvatukseen ja opetukseen liittyvät tehtävät. Lisäksi toimialan vastuisiin kuuluu terveyden ja hyvinvoinnin koordinointi, ehkäisevä mielenterveyden ja päihdehuollon koordinointi, kulttuurityö, harrastustoiminnan tukeminen, kirjastopalvelut sekä liikunta- ja nuorisotoimi.
Sivistyspalvelut tuottaa kaupungin varhaiskasvatus-, perusopetus-, lukio-, kansalaisopisto-, musiikkiopisto-, kirjasto-, museo-, hyvinvoinnin koordinointi-, kulttuuri-, nuoriso-, ja liikuntapalvelut. Palvelut tuotetaan omana toimintana. Ostopalvelujen käyttö on vähäistä ja niitä käytetään palveluissa, joita ei ole käytännössä mahdollista itse tuottaa.
Tekniset palvelut tuottaa hyvää ympäristöä huolehtimalla kaavoituksesta sekä kartoitus-, mittaus- ja paikkatietotehtävistä, yleisten alueiden hoidosta, yhdyskuntatekniikan ja vesihuoltopalvelujen toteutuksesta ja hoidosta sekä valmistelee joukkoliikenteen palveluihin liittyviä asioita. Tekniset palvelut huolehtii toimitilojen toteutuksesta ja hoidosta, ateria- ja siivouspalveluiden saatavuudesta sekä hallinnoi osaltaan kaupungin maa- ja vesialueita.
Tekniset palvelut jakautuu Rakennusvalvonnan, Ympäristönsuojelun, Tilapalvelujen, Yhdyskuntatekniikan, Kaavoituksen ja maankäytön tulosalueisiin. Tekniseen toimialaan kuuluu myös Vesihuoltolaitos. Ympäristöterveyspalvelut ostetaan Raision kaupungilta.
Hallintosäännön määräyksiä
Hallintosäännön 2 § 4 mom mukaan "Kaupunginhallitus johtaa kaupungin toimintaa, hallintoa ja taloutta. Kaupunginhallitus vastaa kaupungin toiminnan yhteensovittamisesta ja omistajaohjauksesta sekä kaupungin henkilöstöpolitiikasta ja huolehtii kaupungin sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnan järjestämisestä."
Kaupunginhallituksella on yleistoimivalta henkilöstöasioissa (hallintosääntö § 43). Mikäli toimivallasta henkilöstöasioissa ei ole säädetty laissa eikä määrätty hallintosäännössä, toimivalta on kaupunginhallituksella.
Hallintosäännön 44 §:n mukaan valtuusto päättää toimialajohtajien virkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta sekä viran ja nimikkeen muuttamisesta.
Kaupunginhallitus valitsee toimialajohtajat (47 § kohta 2.1)
Hallintosäännön § 13 mukaan kaupungin organisaatio jakautuu kaupunginhallituksen ja lautakuntien palvelu-/toimialoihin. Palvelu-/toimialat jakautuvat tulosalueisiin, jotka jakautuvat niiden alaisiin toimintayksiköihin.
Hallintosäännön § 15 mukaan: "Kaupunginhallitus ja lautakunnat määräävät alaisensa toimialan organisaatiosta ja tehtävistä siltä osin kuin hallintosäännössä ei ole asiasta määrätty.
Kaupunginhallitus päättää toimialojen välisestä tehtävänjaosta siltä osin kuin hallintosäännössä ei ole asiasta määrätty."
"Toimintakokonaisuuksista vastaavat toimialat muodostavat kaupungin organisaation. Toimialajohtaja vastaa toimialansa toiminnasta sekä johtaa ja kehittää toimintaa kaupunginhallituksen, kaupunginjohtajan ja lautakunnan alaisuudessa." (Hallintosääntö § 16)
Operatiivinen (viranhaltija)organisaatio 1.1.2025 lukien
Operatiivista viranhaltijaorganisaatiota on valmisteltu toimialajohtajien kokouksissa. Toimialarakenteen valmistelua on esitelty yhteistyötoimikunnassa 21.3.2024.
Toimialarakenteessa pyritään selkeyteen ja johdonmukaisuuteen toimialojen, toimielimen, johtamisjänteiden ja budjetin suhteen. Esityksessä on huomioitu valtakunnalliset TE2024 ja Koto2024 -uudistukset sekä kaupunkistrategia 2026.
Toimialarakenteen uudistamisessa erityisesti huomioitavat näkökulmat ovat kaupunkikonsernin merkityksen vahvistuminen toiminnallisesti ja taloudellisesti hyvinvointialueuudistuksen johdosta, elinvoimatehtävien korostuminen hyvinvointialueuudistuksen jälkeisessä kunnassa sekä edunvalvontatyön ajankohtaisuus lähivuosina.
Toimialoille pyritään keskittämään samantyyppistä koulutusalaa ja ammattiosaamista omaavat työntekijät ja viranhaltijat. Tämä konkretisoituu mm. päätöksentekopalveluiden keskittämisenä. Osaamisen keskittäminen samalla toimialueelle luo synergiaetuja sekä vahvistaa osaamista ja ammatti-identiteettiä. Valmistelun lähtökohtana on ollut se, että poliittisen päätöksenteko-organisaation ja operatiivisen organisaation tulee tukea toisiaan.
Luottamushenkilöorganisaatio pysyi ennallaan, joten muutoksia valmistelutehtäviä tekeviin asiantuntijoihin ei ole tarkoituksenmukaista tehdä. Organisaatiorakenteen tulee tukea toimialojen johtamista. Johtamiskäytäntöjä on tarkoitus yhtenäistää ja vahvistaa.
Viranhaltijaorganisaatioon esitetään seuraavia muutoksia:
Hallintopalvelut jaetaan kolmeen toimialaan; Hallinto- ja päätöksentekopalvelut, Konsernipalvelut ja Kehittämispalvelut.
Tekniset palvelut säilyvät ennallaan. Sivistyspalvelut pysytetään ennallaan. Teknisten ja sivistyspalveluiden osalta on tarpeen tarkastella toiminnan sisältöä ja tuottamistapaa enemmän kuin itse organisoitumista.
Hallinto- ja päätöksentekopalveluihin keskitetään kaupungin kaikkien toimieliminen kokousasiakirjojen laatiminen ja päätösten täytäntöönpano.
Päätöksentekopalvelut toimii matriisimaisesti ja vastaa näiden palvelujen kehittämisestä. Asioiden valmistelutyö jää edelleen toimialoille. Lisäksi päätöksentekopalveluissa huolehditaan demokratiapalveluista, asiakirjahallinnosta, tiedonhallinnasta, tietosuoja-asioista ja kirjaamopalveluista. Sisäisiin toimistopalveluihin sisältyy jatkossa asiakaspalvelu asiointi- ja palvelupisteissä sekä toimistotyön tukipalvelut (puhelinkeskus, postitus ja kopiointi). Postitus ja kopiointi tulosyksikköinä lakkautetaan.
Palvelu-/toimialoille jää toimistohenkilökunta, jota ei tarvita varsinaisten päätöksentekopalvelujen tuottamiseen tai asiointi/palvelupisteitten asiakaspalveluun.
Hallinto- ja päätöksentekopalveluiden toimialaa johtaa hallintojohtaja.
Kaupunginhallituksen alaisuuteen perustetaan uusi konserniohjausta vahvistava konsernipalvelujen toimiala, jolle keskitetään talous- ja henkilöstöpalvelut, ICT- ja digipalvelut, konserniohjaus, hankintapalvelut ja lakipalvelut. Tietohallinto, talous- ja henkilöstöpalvelut toimivat matriisimaisesti läpi organisaation. Mahdollisuudet konserniyhtiöiden tukipalveluiden tuottamiseen selvitetään. Toimialaa johtaa talousjohtaja.
Kehittämispalvelujen toimialueelle sisällytetään yritys- ja elinkeinopolitiikka, työllisyyspalvelut ja kotouttaminen, strategia-asiat, viestintä- ja markkinointi, maaseutu- ja saaristoasiat sekä matkailu- ja tapahtumapalveluita. Toimialalle rekrytoidaan uusi toimialajohtaja.
Uudella organisoitumismallilla tavoitellaan modernia, kilpailukykyistä ja virtaviivaista kasvavan kehyskaupungin tarpeita ja valtakunnallisia muutostrendejä palvelevaa organisoitumistapaa.
Uudistuksella pyritään vastaamaan organisaatiokulttuurin, prosessien ja toimintatapojen yhtenäistämiseen. Yhtenäisten toimintamallien juurruttaminen parantaa palveluiden laatua ja keskittäminen lisää toimintavarmuutta muuttuvissa olosuhteissa.
Muutos edellyttää toimialajohtajilta, keskijohdolta ja henkilöstöltä sitoutumista ja uusien prosessimaisten toimintatapojen sekä määräaikojen noudattamista.
Naantalin kaupungin toimialat 1.1.2025 lukien liitteenä.
Liite 1, KH 29.4.2024
Jatkovalmistelu
Esityksen vaikutuksia palvelusuhteisiin käsitellään yhteistoimintamenettelyssä keväällä 2024. Muutosvalmennus esimiehille on toteutettu sivistyspalveluissa vuoden 2023 aikana sekä hallintopalveluissa ja teknisissä palveluissa alkuvuonna 2024.
Toimialoista tehtävän päätöksenteon jälkeen aloitetaan toimialojen ja prosessien sisäinen kehittämistyö. Toimialojen kehittämisen vastuu on nimetyillä toimialajohtajilla. Työssä on mahdollista käyttää konsulttiapua.
Virantoimitusvelvollisuuden muutoksesta on viranhaltijalain 23 §:n mukaisesti kuultava henkilöitä, joita muutos koskee. Lisäksi esitystä organisaation muuttamisesta on käsiteltävä työpaikkakokouksissa ja tulosalueiden henkilöstötilaisuuksissa.
Toimialojen sisäiset tulosyksiköt ja kustannuspaikat täsmentyvät vuoden 2025 talousarviotyön yhteydessä. Hallintopalvelujen talousarvion rakennetta tiivistetään, jolloin tulosalueet, yksiköt ja kustannuspaikat muuttuvat. Henkilöstön sijoittumisesta eri tulosyksiköihin päätetään vuoden 2025 talousarvion yhteydessä hyväksyttävässä henkilöstösuunnitelmassa.
Organisaatiouudistusta koskevan päätöksenteon jälkeen tulee tehdä muutosvaikutusten arvioinnit ja näiden avulla tarvittavat muutokset asiahallinnon tiedonohjaussuunnitelmaan. Myös eri järjestelmät tulee päivittää henkilökuntamuutosten mukaisiksi.
Esittelijä Kaupunginjohtaja
Päätösehdotus Kaupunginhallitus
1. hyväksyy uudistuksen valmistelun jatkamisen 5 toimialan mallin mukaisesti.
2. käynnistää organisaatiouudistuksen edellyttämät valmistelutoimet ml. muutosvaikutusten arviointi, henkilöstön siirrot, tehtävänkuvien tarkastus, talousarviorakenteen suunnittelun ja prosessien kehittämisen uusilla toimialoilla
3. käynnistää tarvittavat yt-neuvottelut
Lisäksi hallitus päättää, että uusi hallintosääntö 1.1.2025 lukien tuodaan hallitukseen syys-lokakuussa 2024.
Kokouskäsittely 2. varapuheenjohtaja Kimmo Aho esitti, että asia jätetään pöydälle.
Merkittiin, että henkilöstön edustaja Juha Ovaska oli läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan.
Päätös Kaupunginhallitus jätti asian yksimielisesti pöydälle.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |