RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 16.04.2024/Pykälä 22
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Ympäristö- ja rakennuslautakunnan tammi-maaliskuu 2024 talouden toteutumaraportti
Ympäristö- ja rakennuslautakunta 16.04.2024 § 22
303/02.02.02/2024
Valmistelija Talouspäällikkö Sirpa Romppainen 8.4.2024
Sitovuustason osalta noudatetaan samaa käytäntöä kuin vuonna 2023. Sitovuustaso valtuustoon nähden on käyttötaloudessa toimielimen toimintakate eli tulojen ja menojen erotus. Lautakunnat sekä hallintopalvelujen osalta kaupunginhallitus voivat päättää alaistensa tulosalueiden välisistä määrärahasiirroista.
Toimielin-tasoinen toimintakatesitovuus valtuustoon nähden on muuttanut talouden ajattelua ja antaa lautakuntatasolle vallan sekä vastuun oman toimialansa talouden seurannassa ja ennakoinnissa. Mikäli ylitykset uhkaavat, on lautakunnan ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin talouden vakauttamiseksi. Toimialaa katsotaan kokonaisuutena, ja vain aidot ylitystarpeet, joita ei voida omin toimenpitein välttää, viedään valtuuston hyväksyttäväksi. Näin kokonaisnäkemys talousarvion aidosta pitävyydestä tulee paremmin näkyville.
Sitovuustason positiivinen poikkeama ei anna oikeutta päättää uusista toiminnoista.
Käyttötalouden määrärahaa saadaan toimielimen päätöksellä ylittää tulojen ylittymistä tai uusia tuloja vastaavalla määrällä, mikäli samanaikaisesti toteutuvat seuraavat edellytykset:
- tulot ovat valtionosuuksia, EU-rahoitusta tai niihin verrattavaan ulkopuoliseen tilaukseen perustuvia tuloja,
- menon lisäys tulee täysin katetuksi tulojen lisäyksellä ja tulon kertyminen on varmaa
- ylittyvillä tuloilla ja menoilla on suora, perusteltu syy-yhteys
- toimintaan mahdollisesti tarvittava omarahoitusosa voidaan osoittaa toimielimen talousarviosta ja se tulee katettua edellä mainitulla tulolla.
Tähän kohtaan perustuvat talousarviomuutokset on aina toimielimen päätöksenteon yhteydessä perusteltava kaikilla tässä kohdassa mainituilla perusteilla. Toimielin, jonka alaisuudessa on useita talousarvion tulosalueita, voi tulosalueiden vastuuhenkilöiden suostumuksella siirtää määrärahan tai sen osan toiselle tulosalueelle, kun muutokset ovat yhtä suuria ja perusteena on säästyvän määrärahan käyttäminen ylitystarpeen kattamiseen.
Mikäli tulosalueen määrärahoista ja / tai tuloarvioista osa käytöstä on sidottu esim. kaupunginhallituksen päätöksentekoon, tarkastellaan sitovuus ilman näitä määrärahan ja / tai tuloarvion osia.
Tilivelvollisten tulee hyvissä ajoin tilivuoden aikana ryhtyä
toimenpiteisiin talousarvion muuttamiseksi, mikäli on ilmeistä, että
määrärahat tulevat ylittymään perustellusta syystä, ja muista
toimenpiteistä huolimatta. Mikäli tilivuoden lopputulemana on
ennakoimattomia ylityksiä, ne käsitellään tilinpäätöksen yhteydessä.
Raportoinnissa noudatetaan valtakunnallista sykliä neljännesvuosittain.
Valtuustolle raportoidaan neljännesvuosikatsaukset 31.3. ja 30.9.
tilanteesta sekä puolivuotiskatsaus. Muusta raportoinnista päättää
kaupunginhallitus.
Talousarvion kolmen kuukauden toteutumien perusteella talousarvio on
pääosin toteutumassa. Rakennusvalvonnan tulot ovat n. 24 900 euroa
pienemmät kuin talousarviossa on arvioitu ensimmäisen kvartaalin
aikana. Menot ovat talousarvion mukaiset ja arvio on, että sellaisina ne
pysyvät koko talousarviovuoden 2024. Toimintatulojen määrä on
riippuvainen rakentamisen volyymista. Näkymät ovat 2024
asuntorakentamisessa edelleen heikot.
Rakentamisen ennusteen riskeinä ovat kansainvälisen talouden
kasvuvauhdin ennakoitua nopeampi hidastuminen mm. kansainvälisten
poliittisten jännitteiden takia. Myös korkojen nousun vaikutus saattaa
olla tuotantoa ja luottamusta heikentävä. Asuntoaloitusten voimakas
väheneminen on vetänyt rakentamisen suhdannekuoppaan.
Rakennusteollisuus RT ennakoi suhdannekatsauksessaan
rakentamisen jäävän 2024 puolisen prosenttia miinukselle. Muuta
uudisrakentamista kannattelee jatkossa vihreän siirtymän
siivittämät teollisuuden investoinnit ja toimitilarakentaminen. Toivotaan,
että myös Naantalin vihreän siirtymän investoinnit sekä teollisuuden- ja
kaupan investoinnit lähtevät liikkeelle vuonna 2024.Tämä merkitsisi
myös sitä, että talousarvion mukaiset lupatulot täyttyisivät 2024
talousarvion mukaisina.
Ympäristönsuojelun henkilöstökuluissa näkyy kesätyöntekijän
määrärahan kohdistaminen jo alkuvuodesta kaupungin
ympäristöohjelman päivittämiseen. Henkilöstökuluja aiheutuu
suunniteltua enemmän myös Saaristomeritoimien yleissuunnitelman
laatimiseen vuonna 2024. Maksutuottojen ylittyminen selittyy
yksittäisellä maa-aineslupamaksulla.
Liitteenä on ympäristö- ja rakennuslautakunnan toteutuma 1-3 2024
Liite 1, YMPRA 16.4.2024
Esittelijä Rakennustarkastaja
Päätösehdotus Ympäristö- ja rakennuslautakunta merkitsee tiedoksi tulosalueiden talouden toteutumat ajalta tammikuu-maaliskuu 2024.
Kokouskäsittely Merkittiin, että lautakunnanjäsen Matti Nieminen saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn alussa.
Merkittiin, että henkilökunnan edustaja Juha Ovaska poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen.
Päätös Rakennustarkastajan päätösehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |