RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Koulutuslautakunta
Pöytäkirja 05.09.2023/Pykälä 70
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Perusopetuksen arvosanakriteerit kuudennen vuosiluokan päätteeksi | ||
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 | ||
Perusopetuksen opetusuunnitelman muutokset |
Perusopetuksen opetussuunnitelman täydentäminen
Koulutuslautakunta 05.09.2023 § 70
830/12.00.01.00/2023
Valmistelija Perusopetuksen johtava rehtori Vesa Malin
Arviointikriteerit kuudennella luokalla
Opetushallitus on 18.1.2023 päättänyt muuttaa ja täydentää opetussuunnitelman perusteiden 2014 luvun 14 alalukua 14.4 Oppiaineet vuosiluokilla 3-6 ja liitteitä 1-3 Perusopetuksen arviointikriteerit kuudennen vuosiluokan päätteeksi.
Tämän määräyksen mukaiset Perusopetuksen arviointikriteerit kuudennen vuosiluokan päätteeksi -liitteen tiedot sisällytetään sellaisinaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 mukaisesti laadittuihin paikallisiin opetussuunnitelmiin ja otetaan käyttöön 1.8.2023 alkaen.
Uusilla 6. luokan lukuvuosiarvioinnin kriteereillä pyritään yhdenmukaistamaan ja helpottamaan opettajien arviointityötä. Kriteereillä voidaan avata myös oppilaille ja huoltajille oppilaan osaamisen tasoa suhteessa vuosiluokan tavoitteisiin.
Uudet 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerit kuvaavat osaamisen tasoa arvosanoille 5, 7, 8 tai 9. Oppiaineiden opetuksen tavoitteista vuosiluokilla 3-6 on päätetty perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, joiden mukaisesti paikalliset opetussuunnitelmat on laadittu. Oppiaineiden opetuksen tavoitteisiin ei ole tässä kohden ole tehty muutoksia.
Antaessaan oppiaineen sanallista arviota tai arvosanaa, opettaja arvioi oppilaiden oppimista ja osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3-6 kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.
Liitteessä on Perusopetuksen arvosanakriteerit kuudennen vuosiluokan päätteeksi ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet 2014 sisältäen liitteet 1-3.
Liite 1, koulutuslautakunta 5.9.2023
Liite 2, koulutuslautakunta 5.9.2023
Valmistelija Koordinaattori Teea Laiho
Perusopetuksen opetussuunnitelman täydentäminen oppilaiden myönteisen kouluun kiinnittymisen tukemiseksi ja koulupoissaoloihin puuttumiseksi
Perusopetuslain 26§ säädetään perusopetuksen suorittamisesta. Elokuun 1. päivänä 2023 26§ 2momentti muuttuu: perusopetuksen osallistuvan oppilaan poissaoloja tulee ennaltaehkäistä, seurata sekä puuttua niihin suunnitelmallisesti. Lisäksi poissaoloista tulee ilmoittaa oppilaan huoltajalle/muulle lailliselle edustajalle. Aikaisemmin poissaoloja on tullut seurata ja ilmoittaa niistä huoltajille. Lainsäädännön muutostyössä on toteutettu lapsivaikutusten arviointi. Keskeinen ohjaava periaate on lapsen edun ensisijaisuus (POL 3a§).
Opetushallitus on antanut muutosmääräyksen koskien perusopetuksen opetussuunnitelman muuttamista lainsäädäntöä vastaavaksi ja kuntien tulee kirjata opetussuunnitelmiinsa perustetekstissä edellytetyt asiat. Opetussuunnitelmamuutos koskee lukuja 4.-5. ja paikallisesti kirjattavat osiot on määritelty luvussa 5.6.
Naantalin kaupunki on toiminut lukuvuosina 2021-2023 kuuden kunnan Sitouttavan kouluyhteisötyön kehitystyön hallinnoivana organisaationa. Muut kansalliseen ja alueelliseen kehitystyöhön osallistuneet kunnat yhteistyöhankkeessa ovat olleet Kaarina, Masku, Mynämäki, Nousiainen ja Paimio. Sitouttavan kouluyhteisötyön kehitystyö on ollut kiinteä osan lainsäädännön (POl26§) ja opetussuunnitelman muutostyötä.
Hankekuntien kehitystyössä on kehitetty rakenteita ja toimintatapoja oppilaiden myönteisen kouluun kiinnittymisen tukemiseksi, poissaolojen ennaltaehkäisemiseksi, poissaolojen seuraamiseksi sekä niihin suunnitelmallisesti puuttumiseksi. Kehitystyön tulokulmana on ollut pedagogisen tiedolla johtamisen käytänteiden tukeminen ja niihin liittyvien työvälineiden kehittäminen kodin ja koulun yhteistyön vahvistamiseksi sekä opettajien ja rehtoreiden työn helpottamiseksi. Toimintatapoja kehitettäessä monialaiset opiskeluhuollon toimijat ovat olleet kouluhenkilöstön keskeinen yhteistyötaho.
Hyväksyttäväksi esitettävä opetussuunnitelmamuutos on laadittu kuuden kunnan ylikunnallisena yhteistyönä ja lainsäädännön edellyttämien muutosten lisäksi paikallisesti kirjattavassa tekstissä on huomioitu valtioneuvoston julkaisussa linjatut näkökulmat kansallisesti yhtenäisen toimintamallin luomiseksi. Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050729193
Liitteessä on kuvattu perusopetuksen opetussuunnitelman muutokset.
Liite 3, koulutuslautakunta 5.9.2023
Esittelijä Sivistysjohtaja
Päätösehdotus Koulutuslautakunta hyväksyy opetussuunnitelman lisäykset ja muutokset voimaan 1.8.2023 alkaen.
Päätös Sivistysjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |