RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 18.04.2023/Pykälä 28
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Ympäristölupapäätös Isosuon maankaatopaikan louhos / Palovuoren Kivi Oy
Ympäristö- ja rakennuslautakunta 18.04.2023 § 28
503/11.01.00.00/2021
Valmistelija Ympäristönsuojelutarkastaja Tiina Kemppi 11.4.2023
Asia
Päätös Palovuoren Kivi Oy:n ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisesta ympäristölupahakemuksesta.
Päätös sisältää ratkaisun ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisesta hakemuksesta toiminnan aloittamiseksi ennen lupapäätöksen lainvoimaiseksi tuloa.
Hakija
Palovuoren Kivi Oy
PL 415
21201 Raisio
Y-tunnus: 10319672
Laitos ja sen sijainti
Isosuon maankaatopaikan louhos
Toimialatunnus: 08120
Isosuontie, Naantali
Kiinteistötunnukset: 529-24-2-1 ja 529-416-1-15
Hakemus on tullut vireille Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisessa 20.12.2022.
Toiminta on luvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin ja liitteen 1 taulukon 2 kohdan 7 e perusteella sekä ympäristönsuojelulain 27 §:n 2 momentin kohdan 3 perusteella.
Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen on toimivaltainen viranomainen ympäristönsuojelulain 34 §:n 2 momentin ja ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen 2 §:n 2 momentin kohdan 6 b perusteella.
Asian kuvaus
Naantalin kaupunki ja Palovuoren Kivi Oy ovat 24.1.2018 tehdyllä sopimuksella sopineet Isosuon maankaatopaikka-alueen kallion louhinnasta siten, että louhinta-alue on valmis vuoden 2022 loppuun. Naantalin tekninen lautakunta on hyväksynyt sopimuksen 20.12.2017 § 127. Tekninen lautakunta hyväksyi 26.10.2022 § 115 sopimuksen jatkamisen vuoden 2025 loppuun.
Naantalin kaupungin rakennusvalvonta on 2.2.2023 myöntänyt Palovuoren Kivi Oy:lle toimenpideluvan, joka koskee louhintojen loppuunsaattamista maankaatopaikan läjitysalueen kasvattamiseksi. Lupa on voimassa 31.12.2025 asti.
Naantalin kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunta on 28.3.2018 § 22 myöntänyt Palovuoren Kivi Oy:lle kiven louhintaa ja murskausta koskevan ympäristöluvan. Lupa on liittynyt Isosuon maankaatopaikan läjitystilavuuden kasvattamiseen ja ollut voimassa 31.12.2022 saakka. Louhinnan loppuunsaattamiselle haetaan nyt jatkolupaa.
Naantalin kaupungin ympäristöpäällikkö on 27.12.2018 hyväksynyt Palovuoren Kivi Oy:n louhintaa ja murskausta koskevan ympäristönsuojelulain 64 §:n mukaisen ympäristömelun mittaussuunnitelman, viranhaltijapäätös nro 19/2018.
Alueella toimii Naantali kaupungin maankaatopaikka. Naantalin kaupungin kaavoitus- ja ympäristölautakunta on 9.6.2011 § 73 myöntänyt toiminnalle ympäristöluvan. Ympäristölupa on voimassa toistaiseksi.
Alueella on voimassa Naantalin kaupunginvaltuuston 7.10.2019 hyväksymä Isosuontien asemakaava ja asemakaavamuutos. Asemakaava on saanut lainvoiman 11.12.2019. Haettava ympäristölupa-alue sijoittuu asemakaavassa kaavamerkitylle T-5 Teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueelle. Alueelle voidaan rakentaa teollisuustiloja kuten teollisuushalleja ja korjaamoja niihin liittyvine varasto- ja aputiloineen, sekä varastorakennuksia. Alueelle ei saa rakentaa asuntoja. Alueelle voidaan sijoittaa ja varastoida teollisuustoiminnasta tai maankamaran ottamisesta tai muusta vastaavasta toiminnasta johtuvia aineksia.
Asemakaavan yleismääräysten mukaan hulevedet tulee johtaa viivytyssäiliöön tai -painanteeseen, jonka tilavuus tulee olla vähintään 1 m3/100 m2 kovaa, vettä läpäisemätöntä pintaa. Viivytysjärjestelmän tulee tyhjentyä 12-24 tunnin kuluessa ja siinä tulee olla ylivuotojärjestelmä. Viivytysjärjestelmän tyhjennykseen saa tehdä sulun, jos järjestelmää halutaan hyödyntää kesäaikana kasteluvesisäiliönä.
Suunniteltu toiminta ei vaikeuta alueen kaavanmukaista maankäyttöä, vaan tukee alueelle asemakaavassa määriteltyä käyttöä.
Laitoksen sijaintipaikka ja ympäristö
Toiminta-alue sijaitsee Isosuon maankaatopaikalla Naantalin kaupungin Ladvon kylässä kiinteistöillä 529-24-2-1 ja 529-416-1-15. Kiinteistöt omistaa Naantalin kaupunki.
Suunnittelualueen koko lähiseutu on harvaan asuttua metsämaata. Louhittavan alueen välittömässä läheisyydessä toimii nykyisin Naantalin kaupungin maankaatopaikka, jonne läjitetään rakennustyömaiden puhtaita kaivuumassoja ja kiviainesta. Kohde sijaitsee Naantalin keskustasta noin 5,5 km etäisyydellä. Noin 250 metrin etäisyydellä suunnittelualueesta koilliseen sijaitsee Isosuon jätekeskus ja noin 250 metrin etäisyydellä luoteessa Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n tuhkan läjitysalue. Toiminta-alueen itäpuolella noin 200 metrin etäisyydellä on J & T Pajunen Oy:n betonin ja kiviaineksen murskaus- ja mullan käsittelyalue. Alueella on myös maa-ainesasematoimintaa. Lähimmät asutut kiinteistöt sijaitsevat noin 400 metrin etäisyydellä.
Maa- ja kallioperä
Maaperä alueella on pääosin kalliomaata. Kallioperäkartan perusteella louhittava kivilaji on kiillegneissiä. Alueella ei ole havaittu merkittäviä alueellisia ruhjevyöhykkeitä. Alueen luontainen maanpinta on kallioalueita lukuun ottamatta pääosin noin tasolla +26. Louhinta-alueella maanpinta on korkeimmillaan noin tasossa +37,5.
Pohja- ja pintavesi
Suunnittelualue ei sijaitse luokitetulla pohjavesialueella, eikä pohjaveden muodostumisalueella. Lähin luokiteltu pohjavesialue sijaitsee noin 900 metrin etäisyydellä lounaaseen (Lietsala, 0252901).
Pohjavettä muodostuu alueella vain vähäisiä määriä, sillä kalliopinnan päällä oleva maakerros on ohut. Alueella esiintyvä pohjavesi on kalliopohjavettä.
Satava vesi poistuu ottamisalueelta pinta- ja pintakerrosvaluntana maastonmuotoja noudattaen. Alueella muodostuvien valumavesien määrää on vähäinen. Läjitysalueelta pintavedet johdetaan itä- ja länsipuolella oleviin laskuojiin ja imeytetään maastoon. Maankaatopaikan nykyiset vedet johdetaan itäpuoliseen ojaan. Maankaatopaikan laajennuksen jälkeen vesiä johdetaan myös alueen länsipuolella olevaan laskuojaan, johon johdetaan vesiä myös Härkäsuon läjitysalueen tasausaltaalta.
Suojeltavat kohteet ja luontoarvot
Suunnittelualueen läheisyydessä ei ole Natura 2000-alueita eikä luonnonsuojelualueita. Alueelle tehdyissä liito-oravaselvityksissä (v. 2004 ja 2006) ei havaittu liito-oravien esiintymistä suunnittelualueella.
Maisemakuva
Alueella ei ole erityisiä maisema-arvoja, sillä alueen maisemakuvaa hallitsevat alueen ja sen lähiympäristön asemakaavan mukaiset toiminnot.
Yleiskuvaus toiminnasta
Kiviainesta louhitaan Isosuon maankaatopaikan pohjoisreunasta maankaatopaikan läjitystilavuuden kasvattamiseksi. Isosuon maankaatopaikan laajentamiselle on myönnetty kivenlouhintaa ja murskausta koskeva ympäristölupa 28.4.2018. Lupa on myönnetty 55 000 m3ktr louhintamäärällä, joka on ollut voimassa 31.12.2022 asti. Suunnitellulla alueella on vuoden 2022 lopussa ollut louhimatta vielä noin 23 500 m3ktr, minkä vuoksi alueen louhinnan loppuunsaattamiseksi haetaan uutta ympäristölupaa. Lupaa haetaan vuoden 2025 loppuun, 31.12.2025 asti. Suunniteltu toiminta ei poikkea aiemmasta toiminnasta. Louhittavan alueen tuleva käyttö on maankaatopaikka. Maankaatopaikkatoiminnan päätyttyä alue maisemoituu maankaatopaikka-alueen maisemoinnin yhteydessä.
Jäljellä olevan louhittavan alueen pinta-ala on noin 0,25 ha. Louhintaa jatketaan alueen nykyisestä louhintarintauksesta kohti alueen itäreunaa. Louhinta toteutetaan perinteisin massalouhinnan menetelmin. Alueen lounais-/länsiosa louhitaan tasoon +26 ja itäosa tasoon +26,5 valumavesien johtamiseksi louhittavan alueen länsipuolella sijaitsevaan laskuojaan. Isosuontien läheisyys huomioidaan toiminnassa, etenkin räjäytysten suunnittelussa, jotta louhintatoiminnasta ei aiheudu haittaa tai vaurioita tielle. Louhinta-alueen ja Isosuontien väliin jätetään vähintään 14 m levyinen suojavyöhyke. Tarvittaessa haetaan lupaa tilapäiseen liikenteen pysäyttämiseen räjäytystyön ajaksi.
Louhittu kalliokiviaines murskataan alueella ja kuljetetaan muualle hyötykäyttöön. Murskauslaitos sijoitetaan ottamisalueelle, ottorintauksen suojaan. Murskeen arvioitu vuosituotanto on keskimäärin 20 000 t/a. Louhetta voidaan käyttää hyödyksi mm. maankaatopaikan erilaisissa tukirakenteissa ja työmaateiden rakenteissa. Tehollisen läjitystilavuuden kasvattamiseksi suurin osa murskatusta kiviaineksesta kuljetetaan muualle hyötykäyttöön. Louhintasuunnitelma ja louhinnan leikkaukset on esitetty hakemuksen piirustuksissa (YKK 66719 201 ja YKK 66719 202).
Toiminta-ajat
Toiminnassa käytettävät koneet, raaka-aineet, polttoaineet ja muut tuotannossa käytettävät aineet, niiden varastointi, kulutus sekä veden ja energian käyttö
Toiminta-alueella tuotettavan kiviaineksen määrä on keskimäärin noin 20 000 t/a ja maksimissaan 64 500 t/a. Varastokasojen sijoittelu tehdään kulloinkin alueen toiminnan kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Varastokasat pyritään sijoittamaan mahdollisimman lähelle tuotantolaitosta ylimääräisen liikennöinnin välttämiseksi. Ottamisalueelle sijoitetut varastokasat vähentävät melun ja pölyn vaikutuksia.
Toiminnassa käytettävät työkoneet ovat vastaavia kuin muussa samankaltaisessa toiminnassa käytettävät työkoneet. Työkoneiden käyttämä polttoaine on kevyttä polttoöljyä, jonka keskimääräinen kulutus on 22 tonnia vuodessa. Muita öljyjä kulutetaan keskimäärin 40 litraa vuodessa ja voiteluaineita 12 litraa vuodessa. Polttoaineita varastoidaan alueella vain siellä työskenteleviä työkoneita varten. Polttoaineet varastoidaan ylitäytönestimellä varustetuissa kaksoisvaippasäiliöissä tai suoja-altaallisissa säiliöissä. Kuljetuskalustoa ei tankata tai huolleta alueella.
Veden kulutus on arviolta 10 m3 päivässä. Käytettävä vesi otetaan alueelle kertyvistä sade- ja sulamisvesistä. Tarvittaessa alueelle tuodaan vesisäiliö. Sähkö alueelle saadaan aggregaatista.
Liikenne ja liikennejärjestelyt
Laitoksen toiminnasta aiheutuvan raskaan liikenteen määrä on 5-20 käyntiä vuorokaudessa. Liikennöinti toiminta-alueelle tapahtuu asfalttipäällysteistä Isosuontietä pitkin. Toiminnasta aiheutuva liikennöinti ei merkittävästi lisää Isosuontien liikennettä. Louhintatoiminnan aikaisia liikennevaikutuksia aiheutuu pääasiallisesti kiviainesten kuljetuksista. Liikennemäärään vaikuttavat mm. käytetyn kaluston kapasiteetti ja sen käyttötehokkuus. Pääosa alueen liikennöinnistä aiheutuu maankaatopaikan toiminnasta. Louhintatoiminnassa syntyvän kiviaineksen kuljetuksissa on mahdollista hyödyntää maankaatopaikalle ylijäämämaita tuovia ajoneuvoja, jolloin kaluston käyttötehokkuus kasvaa.
Toiminnasta aiheutuu myös vähäistä työntekijöiden liikennettä ja kun tarvittavaa kalustoa kuljetetaan alueelle tai alueelta pois.
Liikennöinti alueelle ohjautuu Isosuontieltä väliaikaisen liittymän kautta. Louhinnan aikaiset tiejärjestelyt ratkaistaan tarkemmin työteknisten seikkojen ja toiminnan kannalta tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Valtaosa louhintatoiminnasta aiheutuvasta liikenteestä keskittyy arkisin kello 7-15.30 väliselle ajalle. Ulkopuolisten pääsy toiminta-alueelle on estetty lukittavin portein.
Päästöt ilmaan
Päästöt ilmaan muodostuvat pääasiassa työkoneista ja murskauslaitoksen energiantuotannosta. Hiukkaspäästöt muodostuvat lähinnä porauksesta ja murskauksesta. Työkoneiden keskimääräiset päästöt ovat:
Hiukkaset (sis. pöly) 0,4 t/a
Typen oksidit (NOx) 0,8 t/a
Rikkidioksidi (SO2) 0,0006 t/a
Hiilidioksidi (CO2) 95 t/a
Päästöarvio on suuntaa antava, sillä päästöihin vaikuttavat mm. laitteiden ajotapa sekä valmistettavat tuotteet. Työkoneiden keskimääräiset päästöt on laskettu VTT:n LIPASTO-laskentajärjestelmän perusteella kiviaineksen enimmäiskulutuksen mukaan.
Melu ja tärinä
Louhinnassa syntyy melua porauksissa, räjäytyksissä sekä louheen lastauksessa. Murskauslaitoksella melun lähteitä ovat pääasiassa kiviaineksen murskaus, seulonta ja moottoreiden melu. Murskauslaitos sijoitetaan louhinnan etenemän mukaisesti siten, että rintaukset sekä mahdolliset varastokasat toimivat meluesteenä.
Tärinää aiheuttavat irtiottoräjäytykset. Räjäytyksistä aiheutuva tärinä on hetkellistä ja lyhytkestoista. Lähimpään asutukseen on louhokselta noin 400 metriä, joten louhinta ei aiheuta merkittävää tärinähaittaa lähiasutukselle. Isosuontien läheisyys huomioidaan räjäytystöissä räjähdyspanosten mitoituksessa.
Jätteet, kaivannaisjätteet ja jätehuolto
Toiminnasta syntyvät jätteet ovat pääosin talousjätettä, metalliromua ja voiteluöljyä. Jätteet toimitetaan luvanvaraisiin vastaanottopaikkoihin tai kierrätykseen. Erilaiset vaaralliset jätteet säilytetään erillään ja varastoidaan katetussa ja allastetussa kontissa/muussa lukittavassa tilassa. Kaikki jätteet toimitetaan asianmukaiseen vastaanottopisteeseen tai luovutetaan asianmukaiset luvat omaavalle kuljettajalle, joka toimittaa ne käsiteltäväksi luvitettuun käsittelylaitokseen. Jäteöljyjä ja voiteluaineita muodostuu arviolta 40 kg vuodessa. Lisäksi muodostuu vähäisiä määriä talousjätettä, jotka kerätään jäteastiaan. Vaarallisista jätteistä pidetään kirjaa.
Kaivannaisjätteitä (esim. multaa ja savea) ei muodostu enää haettavana lupa-aikana, sillä pintamaat on kuorittu louhittavalta alueelta jo aiemman luvan aikana. Toiminnassa ei synny sivukiveä.
Toiminnasta ei synny jätevesiä.
Arvio parhaan käyttökelpoisen tekniikan ja ympäristön kannalta parhaiden käytäntöjen soveltamisesta
Toiminnan pölystä ei aiheudu merkittävää haittaa alueen ulkopuolelle. Pääosa pölystä jää louhinta-alueelle. Tarvittaessa toiminnasta aiheutuvia pölypäästöjä vähennetään kastelemalla pölyäviä työvaiheita, aluetta ja sen tiestöä.
Toiminta-alue sijaitsee kallioseinämien suojassa. Louhinta ja murskaus tehdään siten, että rintaukset ehkäisevät melun leviämistä. Varastokasat estävät myös melun leviämistä ympäristöön. Murskaustoiminnasta, räjäytyksistä ja porauksesta aiheutuva melu on paikallista eikä ole kestoltaan jatkuvaa.
Arvio toiminnan vaikutuksista ympäristöön ja niiden vähentäminen
Vaikutukset maisemakuvaan ja luontoon
Kallioalueen louhinta ei vaikuta merkittävästi alueen maisemakuvaan, mikä ei ole enää nykyisinkään luonnontilainen. Alueen nykyistä maisemakuvaa hallitsevat Naantalin kaupungin Isosuon maankaatopaikka, Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n Isosuon jätekeskus sekä Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n tuhkan läjitysalue. Louhintasuunnitelman mukainen kiviaineksen louhinta ja murskaus liittyvät maankaatopaikan laajennusalueen esirakentamiseen lisäten maankaatopaikan läjitystilavuutta ja käyttöikää. Alueen louhinta tukee alueen asemakaavan mukaista käyttöä.
Toiminnasta ei aiheudu merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. Alueen ja sen lähiympäristön toimintojen vuoksi alue ei ole enää luonnontilainen. Ottamisalueelta on puusto poistettu. Suunniteltu louhinta-alue sijaitsee etäällä alueen ympäristössä sijaitsevista suojeltavista kohteista. Alueella tai sen lähiympäristössä ei sijaitse merkittäviä tai erikoisia luontokohteita tai -arvoja.
Vaikutukset vesistöön
Louhintatoiminnan seurauksena alueella oleva kallioalue poistuu ja maankaatopaikka laajenee pohjoiseen. Alueen pintavaluntatilanne muuttuu jonkin verran nykyisestä, missä maankaatopaikan vedet johdetaan itäpuoliseen ojaan. Työnaikaiset hulevedet voidaan tarvittaessa pumpata alueen lounaispuolen maankaatopaikan vesien keräysjärjestelmän kautta. Alueella muodostuvien valumavesien määrä on vähäinen. Vaikutukset pintavesin muodostuvat lähinnä käytetyistä räjähdysaineista ja kallioperästä mahdollisesti liukenevista aineista. Toiminta ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella eikä sillä ole vaikutuksia ympäristössä sijaitseviin pohjavesialueisiin. Murskaustoiminnalla ei normaalitilanteessa ole vaikutusta maaperään ja pohjaveteen.
Tärinä
Toiminnasta ei aiheudu merkittävää tärinää häiriintyvissä kohteissa eikä toiminnalla ole merkittäviä vaikutuksia ihmisten viihtyisyyteen tai terveyteen. Tärinää aiheuttavat räjäytykset ovat lyhytkestoisia ja räjäytyksiä tehdään 1-3 kertaa viikossa. Tärinää hallitaan säätelemällä käytettävän räjäytysaineen määrää sekä nallien hidasteaikaa. Räjäytyksistä ja murskaustoiminnasta aiheutuvasta tärinästä ei aiheudu terveyshaittaa tai merkittävää viihtyvyyshaittaa, sillä toiminta-alue sijaitsee melko etäällä, lähimmillään noin 400 m asutuksista.
Melu
Louhinta- ja murskaustoiminnan aiheuttama melu on luonteeltaan samanlaista kuin alueen ja sen lähiympäristön nykyinen toiminta (jätteen murskaus, työkoneet). Melun ja pölyn leviämistä ympäristöön estetään ottorintauksin sekä varastokasojen ja toimintojen sijoittelulla. Suunnitellun louhinta- ja murskaustoiminnan lisäksi melua aiheutuu alueella sijaitsevan maankaatopaikan toiminnasta sekä alueella käytettävistä työkoneista.
Uuden lupahakemuksen mukainen toiminta vastaa melun osalta jo laaditun meluselvityksen mukaisia tilanteita. Toiminta-alueella louhinta on edennyt selvityksessä tarkasteltua keskivaiheen tilannetta pidemmälle ja seuraavissa toimintavaiheissa melutilanteen katsotaan vastaavan loppuvaiheen tilannetta (meluselvityksen PR4429-Y01 liitteet 1.3, 2.3 ja 3.3). Toiminnassa meluntorjunta huomioidaan meluselvityksen liitteen 3.3 mukaisesti, jossa murskauslaitos on sijoitettu luoteissuunnasta katsottuna vähintään 5 m korkean varastokasan (tai vastaavan korkuisen ottamisrintauksen) suojaan. Toiminnan melutaso alittaa tällöin melun raja-arvot ympäristön melulle herkissä kohteissa.
Palovuoren Kivi Oy:n toiminta-alueen luoteispuolella sijaitsee Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n (TSE) sivutuotteiden ja jätteiden käsittelyalue. Vuonna 2018 on laadittu ympäristövaikutusten arviointiohjelma toiminta-alueen laajentamisesta kiinteistöllä, josta seuraa mm. alueiden tasaamista ja kallion louhintaa. Mahdollisella TSE:n toiminta-alueen laajennuksella ei tarkasteltujen suunnitelmien perusteella arvioida olevan oleellista vaikutusta Palovuoren Kivi Oy:n toiminnan melun leviämiseen pohjois-luoteissuuntaan. Palovuoren Kivi Oy:n melun leviämiseen vaikuttaa ensisijaisesti sen oma meluntorjunta eli toiminta-alueelle sijoitettavat varastokasat ja louhintarintaukset. Palovuoren Kivi Oy:n toiminnan melu alittaa raja-arvot myös TSE:n toiminta-alueen laajentumisen jälkeen, kun riittävästä murskauslaitoksen melun torjunnasta huolehditaan meluselvityksessä esitetyllä tavalla. TSE:n alueen Isosuontien puoleiseen reunaan on lisäksi suunniteltu jätettävän louhimatta metsäinen suojavyöhyke, joka toimii lisäsuojana luoteissuuntaan.
Toimintaa koskevassa aiemmassa ympäristölupapäätöksessä on edellytetty toiminnan aiheuttamaa melun mittaamista (louhinta, kiven rikotus, murskaus, seulonta ja kuormaus) lähimpien häiriintyvien kohteiden piha-alueella. Mittaukset on tullut tehdä louhinnan edetessä alueella sen keskiosaan ja edelleen itäosaan. Lähimmän asuinrakennuksen piha-alueella on tehty melumittaus (18.5.2018), kun louhinta oli edennyt alueen keskiosaan. Alueella on mittauksen aikana ollut käynnissä louheen kuormaus ja kuljetus murskauslaitokselle, murskaus, murskeen siirto ja kuormaus sekä kiven rikotus. Ekvivalenttimelutaso ei ylittänyt asetettua raja-arvoa 55 dB (LAeq). Lähimmän vapaa-ajanasunnon piha-alueella tehty melumittaus (8.11.2018) ei myöskään ylittänyt ekvivalenttimelutason raja-arvo 45 dB (LAeq) toiminnan ollessa alueen keskivaiheilla ja kun alueella oli louheen siirtoa murskaimelle, murskausta sekä murskeen siirtoa.
Pöly
Ilmaan joutuvien päästöjen vaikutukset ovat vähäisiä. Päästöt keskittyvät työmaa-alueelle, eikä niillä ole merkitystä alueen ilmapäästöjen kannalta. Valtaosa päästöistä syntyy porauksesta, murskauksesta, seulonnasta sekä työkoneista ja -laitteista. Murskauslaitos on osin koteloitu ja porauskalusto on varustettu laitekohtaisilla pölynpoistolaitteistoilla. Ottorintaukset ja varastokasat estävät osaltaan pölyn leviämistä ympäristöön.
Toimintaa koskevassa aiemmassa ympäristölupapäätöksessä on edellytetty toiminnasta asutukselle aiheutuvan hengitettävien hiukkasten (PM10) ja pienhiukkasten (PM2,5) pitoisuuden mittausta. Mittaukset on tehty lähimmän asuinrakennuksen piha-alueella jatkuvatoimisella hiukkaspitoisuuden mittauslaitteella 2.10.-5.11.2019. Mitatut pienhiukkasten ja hengitettävien hiukkasten pitoisuudet alittivat mittauksen mukaan selvästi valtioneuvoston asetuksessa pienhiukkasten ja hengitettävien hiukkasten vuosikeskiarvopitoisuuksille asetetut raja-arvot. Pienhiukkasten koko jakson keskiarvopitoisuus (3 µg/m3) oli asuinrakennuksella noin kahdeksasosa raja-arvosta. Vastaavasti hengitettävien hiukkasten koko jakson keskiarvopitoisuus (6 µg/m3) oli alle kuudesosa raja-arvosta.
Polttoaineiden varastoimiseen liittyy riski öljytuotteiden pääsemisestä maaperään. Polttoaineita varastoidaan vain alueella työskenteleviä työkoneita varten. Polttoaineet varastoidaan ylitäytönestimellä varustetuissa kaksoisvaipallisissa tai suoja-altaallisissa säiliöissä. Kuljetuskalustoa ei tankata tai huolleta alueella. Toiminta-alueella on käytettävissä imeytysainetta mahdollisen vahingon varalle. Murskauksessa käytetään siirrettävää dieselkäyttöistä murskauslaitosta. Koneiden ja laitteiden käytössä noudatetaan erityistä varovaisuutta, jotta öljyä tai muita likaavia aineita ei pääse maaperään ja pohjaveteen.
Murskauslaitoksen melu- ja pölysuojausten rikkoontuminen aiheuttaa poikkeuksellisia päästöjä. Laitteiston käyttäjät tarkkailevat laitteiden toimintaa jatkuvasti ja häiriötilanteessa pysäyttävät toiminnan tarvittavassa laajuudessa. Toimintaa jatketaan vasta, kun laitteistot ja/tai rikkoontuneet suojaukset on korjattu. Koneet ja laitteet sekä murskauslaitos pidetään jatkuvasti työturvallisuusmääräysten mukaisessa kunnossa.
Henkilöstö on suorittanut ympäristöturvallisuuskorttikoulutuksen, jossa henkilöstö on perehdytetty ympäristövastuulliseen toimintaan omissa työtehtävissä.
Laitoksen hoitajat ja koneiden käyttäjät tarkkailevat jatkuvasti laitteistojen ja koneiden toimintaa. Mikäli toiminnassa havaitaan häiriö, toiminta pysäytetään, kunnes vika on korjattu. Päästö- ja vaikutustarkkailun osalta laitoksen hoitajat ja koneiden käyttäjät tarkkailevat aistinvaraisesti laitteiston toimintaa. Melu- ja pölymittauksia tehdään tarvittaessa.
Toiminnan ympäristövaikutusten tarkkailemiseksi on laadittu melun mittaussuunnitelma (PR4429-TY01), joka on hyväksytty 27.12.2018 Naantalin kaupungin ympäristöpäällikön viranhaltijapäätöksellä nro 19/2018 sekä kaivojen tarkkailusuunnitelma (30.10.2015). Tarkkailusuunnitelmat on liitetty hakemukseen. Toiminnasta on laadittu tärinätarkkailukartta sekä räjäytys- ja louhintatyön turvallisuussuunnitelma.
Palovuoren Kivi Oy:llä on ISO 10041 ympäristöasioiden hallintajärjestelmä. Ympäristöasioiden hallintajärjestelmä on sertifioitu.
Tarkkailutoimenpiteet
Tarkkailua esitetään jatkettavaksi 30.10.2015 laaditun kaivojen tarkkailusuunnitelman mukaisesti, jonka katsotaan olevan riittävä ottaen huomioon suunnitellun toiminnan ja alueen muut toiminnot.
Hakemus toiminnan aloittamiseksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta
Ympäristölupahakemus sisältää ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen hakemuksen toiminnan aloittamiseksi ennen päätöksen lainvoimaiseksi tuloa. Lupaa haetaan, jotta toimintaa voidaan jatkaa luontevasti ja alue saadaan tehtyä loppuun huomioiden myös kaupungin kanssa tehdyn jatkosopimuksen määräaika. Lupahakemuksen mukaisen täytäntöönpanon ei katsota tekevän muutoksenhakua hyödyttömäksi.
Palovuoren Kivi Oy esittää ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaiseksi vakuudeksi 5000 euroa. Esitettävä vakuuden määrä on sama, minkä lupaviranomainen on määrännyt aiemmassa toimintaa koskevassa ympäristölupapäätöksessä. Haettavan ympäristöluvan mukainen toiminta ei eroa aikaisemman ympäristöluvan mukaisesta toiminnasta, minkä vuoksi hakija katsoo esitetyn vakuuden olevan riittävä. Vakuuden katsotaan olevan riittävä ympäristön saattamiseksi ennalleen, mikä sisältää esimerkiksi laitosalueen siistimisen ja toiminnassa syntyneiden jätteiden asianmukaisen käsittelyn.
Asian käsittely
Täydennykset
Hakija on täydentänyt hakemustaan 24.1.2018 toimitetuilla tiedoilla sekä muuttanut hakemusta haettavan lupa-ajan osalta 1.2.2023. Täydennykset ja muutos on huomioitu edellä asian kuvauksessa.
Tiedottaminen
Hakemuksesta on ympäristönsuojelulain 44 §:n mukaisesti tiedotettu kuuluttamalla siitä 15.2.-17.3.2023 Naantalin kaupungin internetsivuilla. Kuulutus on julkaistu Rannikkoseutu-lehdessä 17.2.2023. Hakemusta koskevat asiakirjat ovat olleet nähtävillä Naantalin kaupungin internetsivuilla kuulutuksen yhteydessä. Kuulutus on ympäristönsuojelulain 44 §:n 2 momentin mukaisesti pyydetty julkaisemaan 15.2.-17.3.2023 välisen ajan Maskun kunnan verkkosivuilla. Hakemuksesta on lisäksi erikseen annettu tieto niille asianosaisille, joita asia erityisesti koskee.
Hakemuksesta on ympäristönsuojelulain 42 §:n mukaisesti pyydetty lausunto Naantalin kaupungin terveydensuojeluviranomaiselta, Raision kaupungin ja Maskun kunnan ympäristönsuojeluviranomaisilta sekä Turvallisuus- ja kemikaalivirastolta.
Maskun kunnan ympäristönsuojeluviranomainen (28.2.2023) on antanut seuraavan lausunnon:
Rakennus- ja ympäristölautakunta on tutustunut vireillä olevaan hakemukseen, ja toteaa, että lupahakemuksessa on esitetty kaikki lupa-asian käsittelyssä tarvittavat tiedot riittävällä tavalla. Luvan myöntämisen katsotaan edistävän alueen kestävää jatkokäyttöä, ja alueen toiminta myöhemmin maankaatopaikkana sopii sellaiselle alueelle, kuin Isosuo. Maskun kunnan puolella erityisesti Suovasentiellä asukkaat ovat kärsineet toistuvasti Isosuon alueelta kantautuvista meluhäiriöistä. Maskun rakennus- ja ympäristölautakunta esittää toiveenaan Naantalin kaupungin ympäristönsuojelulle, että lupamääräyksissä
1) annetaan vähintään kertaluontoinen velvoite melutarkkailusta myös Maskun kunnan puolella Suovasentiellä,
2) panostetaan alueen melutarkkailuun ja melunhallintaan alueen toiminnallinen kokonaisuus huomioon ottaen,
3) toiminnanharjoittaja velvoitetaan suunnittelemaan ja ajoittamaan toimintansa siten, että toiminnasta ei aiheudu tarpeetonta häiriötä lomakausien aikana, ja työ valmistuu mahdollisimman nopeasti luvan ehtojen puitteissa ja voimassaolon aikana, eivätkä mahdolliset häiriöt asuinalueilla veny tarpeettomasti,
4) toiminnanharjoittaja määrätään ilmoittamaan louhintajaksojen ajankohdat ja kesto lähialueen asukkaille ennen louhintajakson alkua sekä
5) alueen suoto- ja hulevedet tulisi käsitellä esimerkiksi kosteikossa tai laskeutusaltaassa ennen niiden johtamista ojaan kiintoaineksen kulkeutumisen ja alueellisen ravinnekuormituksen vähentämiseksi Saaristomerellä.
Lopuksi Maskun rakennus- ja ympäristölautakunta toteaa, että luvan myöntämiselle ei nähdä lakiperusteista estettä.
Naantalin kaupungin terveysvalvonta (8.3.2023) on antanut seuraavan viranhaltijalausunnon:
Palovuoren Kivi Oy:n ympäristöluvan myöntämiselle ei ole terveydensuojelullista estettä, kun noudatetaan kivenlouhimojen ja - murskaamojen ympäristönsuojelusta asetettuja vaatimuksia (VnA 800/2010) sekä parasta käyttökelpoista tekniikkaa melu- ja pölyhaittojen estämiseksi.
Raision kaupungin ympäristönsuonsuojeluviranomainen (9.3.2023) on antanut seuraavan lausunnon:
Lupalautakunnalla ei ole huomautettavaa ympäristölupahakemuksesta, jos toiminnassa noudatetaan kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta asetettuja vaatimuksia (VnA 800/2010).
Naantalin kaupungin maankäyttö (15.3.2023) on ottanut asiaan kantaa maanomistajan roolissa ja antanut seuraavan viranhaltijalausunnon:
Koska alueella on vielä louhimatonta kiviainesta, toiminnan loppuun saattamiseksi on perusteltua hakea ympäristölupaa. Huomionarvoista on, että hakijalla on jo aiemmin ollut vastaavalle toiminnalle ympäristölupa, joka on ollut voimassa 31.12.2022 asti.
Toiminnasta ei hakemuksen mukaan aiheudu kohtuutonta haittaa tai rasitusta lähimmille häiriintyville kohteille eikä sillä vaaranneta erityisiä luonto- tai ympäristöarvoja. Hakemuksessa on myös otettu kantaa mahdollisiin pölyntorjuntatoimenpiteisiin sekä -laitteistoihin.
Naantalin kaupungilla naapurimaanomistajan roolissa ei ole hankkeeseen tai lupa-asiaan huomautettavaa.
Turvallisuus- ja kemikaalivarasto on 20.3.2023 ilmoittanut, ettei se lausu ympäristölupahakemuksesta.
Hakemuksesta jätettiin yksi muistutus. Muistutuksessa on todettu seuraavasti:
Alkuperäinen ympäristölupa on haettu 2017 (Ympäristölupapäätös / Palovuoren Kivi Oy / Isosuon maankaatopaikan louhinnat 901/11.06.00/2017) ja tämän jälkeen alueelle on tullut muita kiinteistöjä toimijoineen, jotka ovat hakeneet ympäristölupaa, joissa keskeisinä ympäristöhaittoina on ollut melu. Meluhaitat ovat kuultavissa myös suotuisissa olosuhteissa erittäin voimakkaana myös Suovasentiellä Maskun puolella oleville asuinkiinteistöille. Tämä on todennettu J & T Pajunen Oy:n tuottaman melun osalta.
Edellä mainittu seikka huomioon ottaen, toiminnanharjoittajan on järjestettävä toimintansa siten, ettei alueen yhteismelu ylitä melutason ohjearvoista annetussa valtioneuvoston päätöksessä (993/1992) säädettyjä ulkomelun ohjearvoja häiriintyvissä kohteissa. Kiviaineksen murskaus tulee suorittaa eriaikaisesti viereisten kiinteistöjen kanssa. Tarvittaessa, esimerkiksi valitustapauksissa, tulee toiminnanharjoittajan varautua myös melutason mittaamiseen ja ryhtyä tarvittaviin meluntorjuntatoimenpiteisiin tarpeen niin vaatiessa sekä tarvittaessa keskeyttää toiminta, kunnes meluntorjuntatoimenpiteet ovat riittävät. Melutason häiritsevyyttä arvioidaan vertaamalla mittaustuloksia valtioneuvoston päätökseen 993/1992 melutason ohjearvoista.
Alueella tehdään vastaavanlaista toimintaa myös J & T Pajunen Oy:n toimesta, jonka ympäristöluvan mukaiset toiminta-ajat ovat seuraavat:
Kiviaineksen murskausta saa suorittaa ma-pe klo 7-20 ja rikotusta saa suorittaa ma-pe klo 8-18. Kiviaineksen murskausta saa suorittaa 16.8.-14.6. Kiviaineksen murskaustoiminta ja rikotus ei ole sallittu 15.6.-15.8.2023 välisenä aikana. Kuormaaminen ja kuljettaminen on sallittu ma-pe klo 7-21. Palovuoren Kivi Oy:llä tulee olla maksimilaajuudessaan samat toiminta-ajat kuin edellä mainitulla J & T Pajunen Oy:llä tai toiminta-ajat, jotka ovat olleet alkuperäisessä ympäristölupapäätöksessä (Ympäristölupapäätös / Palovuoren Kivi Oy / Isosuon maankaatopaikan louhinnat 901/11.06.00/2017) ja poraaminen ja räjäyttäminen on sallittua ainoastaan samoilla toiminta-ajoilla.
Vastine
Hakijalle on varattu mahdollisuus vastineenantoon annettujen lausuntojen ja muistutuksen johdosta. Hakija on 21.3.2023 ilmoittanut, etteivät he tule antamaan vastinetta.
Neuvottelu
Hakemuksen käsittelyn yhteydessä on pidetty neuvottelu 30.3.2023. Neuvottelumuistio on liitetty lupahakemuksen asiakirjoihin. Maskun kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen lausunnossa esiin tuodusta hulevesien poisjohtamisesta alueelta, on todettu, ettei edellisen luvan aikana ole tarvinnut pumpata vettä pois alueelta. Sadevesi on kulkeutunut itsestään pois alueelta imeytyen maaperään ja kallion rakoihin. Rintaus estää veden kulkeutumisen ojastoon. Tarvittaessa vesi voidaan pumpata pois alueelta viereisen maankaatopaikan löysille maa-aineksille rakennetun altaan ja edelleen maankaatopaikan viivytysaltaan kautta.
Liitteenä on ympäristölupa-alueen sijaintikartta.
LIITE 1: YMPRA 18.4.2023
Esittelijä Ympäristöpäällikkö
Päätösehdotus Ympäristö- ja rakennuslautakunnan ratkaisu
Naantalin kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunta myöntää Palovuoren Kivi Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan määräajaksi 31.12.2025 asti. Ympäristöluvanvarainen toiminta sijoittuu Naantalissa kiinteistöille 529-24-2-1 ja 529-416-1-15.
Toimintaa on harjoitettava päätöksen ja hakemuksessa esitetyn sekä seuraavien lupamääräysten mukaisesti.
Lupamääräykset
Toiminta
1. Alueen maanrakentamisen yhteydessä saa murskata kiviainesta yhteensä noin 23 500 m3 ktr. Ainoastaan lupa-alueelta louhittua kiviainesta saa murskata.
2. Toiminnassa tulee noudattaa seuraavia toiminta-aikoja:
Kiviaineksen murskaus (sisältäen seulonnan):
16.8.- 14.6. välisenä aikana maanantaista perjantaihin klo 7-20.
15.6.-15.8. välisenä aikana kiviaineksen murskaustoiminta ei ole sallittu.
Rikotus:
16.8.- 14.6. välisenä aikana maanantaista perjantaihin klo 8-18.
15.6.-15.8. välisenä aikana rikotus ei ole sallittu.
Poraus ja räjäytykset:
maanantaista perjantaihin klo 8-18.
Kuormaaminen ja kuljettaminen:
maanantaista perjantaihin klo 7-20.
Edellä mainitut työt on kielletty viikonloppuisin, virallisina pyhäpäivinä (uudenvuodenpäivä, loppiainen, pääsiäisen pyhäpäivät, vapunpäivä, helatorstai, juhannuspäivä, pyhäinpäivä, itsenäisyyspäivä, joulupäivä ja tapaninpäivä) sekä juhannus- ja jouluaattona.
Melu
3. Toiminnasta syntyvä melu ei saa yhdessä muiden alueella olevien toimintojen kanssa ylittää päivällä (klo 7.00-22.00) ekvivalenttimelutasoa 55 dB (LAeq) häiriöille alttiissa kohteissa. Taajaman ulkopuolella olevilla loma-asumiseen käytettävillä alueilla, virkistysalueilla ja luonnonsuojelualueilla melutaso ei saa ylittää ekvivalenttimelutasoa 45 dB (LAeq).
Mikäli melu on luonteeltaan iskumaista tai kapeakaistaista, mittaustulokseen lisätään 5 dB ennen sen vertaamista sallittuun melutasoon.
4. Toiminnassa tulee huolehtia riittävästä meluntorjunnasta. Murskauslaitoksen sijainnilla sekä varastokasojen sijoittelulla on minimoitava meluvaikutusten leviämistä häiriintyvien kohteiden suuntaan. Meluesteet on rakennettava melulähteen välittömään läheisyyteen.
Kiviaineksen louhinta- ja murskaustoiminnasta aiheutuvan melun leviämistä on torjuttava 22.1.2018 päivätyn ympäristömeluselvityksen (PR4429-Y01) ja lupahakemuksessa estettyjen toimenpiteiden mukaisesti. Melusuojauksen tulee olla valmiina ennen kivenmurskaustoiminnan aloittamista. Melupäästöjä olennaisesti lisäävän häiriön sattuessa toiminta on keskeytettävä, kunnes vika on korjattu.
Päästöt ilmaan
Mikäli toiminnasta todetaan aiheutuvan häiritsevää pölyämistä, toiminnanharjoittajan tulee ryhtyä viivytyksettä tarpeellisiin toimiin päästöjen estämiseksi. Pölypäästöjä olennaisesti lisäävän häiriön sattuessa toiminta on keskeytettävä, kunnes vika on korjattu. Tarvittaessa hiukkaspitoisuus tulee varmentaa Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen hyväksymällä tavalla.
6. Kiviaineksen murskaustoiminnasta, louhintaan liittyvistä toimista, varastokasoista, ajoneuvojen kuormista ja työmaateistä aiheutuva pölyäminen on estettävä riittävän tehokkaalla kastelulla, tuotekasojen sijoittelulla, päästölähteiden koteloinneilla, säätämällä pudotuskorkeutta tai muilla vastaavilla parasta käyttökelpoista tekniikkaa edustavilla pölyntorjuntakeinoilla.
Polttonesteet, kemikaalit ja jätteet
7. Alueella saa varastoida öljytuotteita ainoastaan siellä käytettäviä koneita varten. Polttoaineiden ja muiden ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien aineiden pääsy maaperään ja pohjaveteen tulee olla estetty. Poltto- ja voiteluaineiden sekä kemikaalien varastointi- ja käsittelyalueiden on oltava nesteitä läpäisemättömiä ja reunoiltaan korotettuja. Voitelu- ja jäteöljyt sekä muut kemikaalit on varastoitava lukitussa tai valvotussa tilassa tiiviillä alustalla siten, etteivät ne poikkeustilanteissakaan pääse leviämään ympäristöön. Alueella saa tehdä vain niitä huolto- ja korjaustoimenpiteitä, jotka ovat laitoksen normaalin toiminnan kannalta välttämättömiä. Tällöin on huolehdittava, että polttoaineita tai muita pilaantumisen vaaraa aiheuttavia aineita ei pääse maaperään tai pohjaveteen.
8. Polttonestesäiliöiden yhteenlasketun suurimman tilavuuden tulee olla alle 10 m³. Toiminta-alueelle sijoitettavat polttonestesäiliöt on sijoitettava koko säiliötilavuuden täyttäviin tiiviisiin suoja-altaisiin ja katoksiin niin, etteivät suoja-altaat täyty vedellä, tai on käytettävä kaksoisvaipallisia säiliöitä. Säiliöt on sijoitettava ja koneiden ja laitteiden tankkaus tapahduttava tiivispohjaisella alustalla. Säiliöt tulee varustaa ylitäytön estävällä järjestelmällä ja laponestolla. Säiliöihin törmääminen ja sivullisten luvaton käyttömahdolli-suus tulee estää. Polttoainesäiliöiden kunto on tarkistettava säännöllisesti, ensimmäisen kerran viimeistään 10 vuoden kuluessa säiliön käyttöönotosta ja sen jälkeen tarkastuksesta laaditun pöytäkirjan mukaisesti.
9. Toiminnasta syntyvät jätteet on lajiteltava ja säilytettävä toisistaan erillään. Jätteiden muodostumista on pyrittävä ehkäisemään. Hyödyntämiskelpoiset jätteet on kerättävä erilleen ja toimitettava hyödynnettäväksi asianmukaiseen käsittelyyn. Vaaralliset jätteet on säilytettävä erillään ja varastoita tiivispohjaisessa valvotussa tai lukitussa kuivassa tilassa siten, etteivät ne pääse leviämään ympäristöön. Nestemäiset vaaralliset jätteet on varastoitava allastettuna.
Vaaralliset jätteet tulee riittävän usein, kuitenkin vähintään kerran vuodessa, toimittaa käsiteltäväksi laitokseen, jonka lainvoimaisessa ympäristöluvassa kyseisen jätteen vastaanotto ja käsittely on hyväksytty. Vaarallisten jätteiden kuljetuksista ja siirroista on laadittava erillinen siirtoasiakirja, joka on mukana jätteiden siirron aikana ja luovutetaan vaarallisen jätteen vastaanottajalle.
Syntyneistä ja poistoimitetuista jätteistä on pidettävä jätelain mukaisesti kirjaa. Kirjanpitotiedot on säilytettävä vähintään kuusi vuotta.
Vesien johtaminen
10. Laitosalueella muodostuvista hulevesistä ei saa aiheutua haittaa ympäristölle. Tarvittaessa hulevedet tulee johtaa vettä viivyttävän altaan tai vastaavan järjestelyn kautta. Työkoneiden ja laitteiden pesu alueella on kielletty.
Häiriötilanteet ja muut poikkeukselliset tilanteet
11. Mahdollisista poikkeuksellisista tilanteista, jotka saattavat aiheuttaa haittaa ympäristölle, on ilmoitettava välittömästi Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluun ja ryhdyttävä välittömästi tarpeellisiin toimenpiteisiin päästöjen ja niiden leviämisen estämiseksi sekä päästöistä aiheutuvien vahinkojen torjumiseksi. Vastaavanlaisten häiriöiden toistuminen on estettävä. Toimenpiteistä, joihin on ryhdytty tilanteen korjaamiseksi, on ilmoitettava ympäristönsuojeluviranomaiselle. Tarvittaessa valvontaviranomaiselle tulee toimittaa suunnitelma, jonka mukaisesti toiminnan päästöjä ja niistä aiheutuvaa ympäristön pilaantumista voidaan rajoittaa poikkeuksellisen tilanteen aikana.
12. Vahinko- ja onnettomuustilanteiden varalta on oltava saatavilla riittävästi imeytysmateriaalia ja muuta torjuntakalustoa polttoaine- ja muiden kemikaalivuotojen keräämiseen sekä alkusammutukseen tarvittavaa kalustoa.
Toiminnan tarkkailu
13. Toiminnasta aiheutuvan melun tarkkailu tulee tehdä 27.12.2018 hyväksytyn ympäristömelun mittaussuunnitelman mukaisesti (Ympäristöpäällikön viranhaltijapäätös nro 19/2018). Mikäli mittauksissa todetaan ohjearvojen ylityksiä, tulee ryhtyä toimiin melun vähentämiseksi. Tehtyjen toimenpiteiden jälkeen tulee suorittaa uusintamittaukset. Mittaustulokset tulee toimittaa viikon kuluessa ja mittausraportti kuukauden kuluessa mittausten suorittamisesta kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Tarvittaessa ympäristönsuojeluviranomainen voi edellyttää melua mitattavan toiminnan aikana muulloinkin, mikäli toiminnasta todetaan aiheutuvan häiritsevää melua. Toiminnanharjoittajan tulee tarvittaessa ja viivytyksettä ryhtyä tarpeellisiin toimiin päästöjen estämiseksi. Mittaukset tulee tarvittaessa uusia.
14. Toiminnan vaikutuksia alueen pohjaveteen on tarkkailtava ympäristölupahakemukseen liitetyn Kaivojen tarkkailusuunnitelman (30.10.2015) mukaisesti. Talousvesikaivon tarkkailutuloksista laadittu raportti on toimitettava Naantalin kaupungin ympäristön-suojeluviranomaiselle kuukauden sisällä tulosten valmistumisesta.
Mikäli talousveteen aiheutuneista haitoista valitetaan valvovalle viranomaiselle, voi ympäristönsuojeluviranomainen tarvittaessa antaa pohjaveden tarkkailua koskevia tiukempia määräyksiä.
15. Mittaukset, näytteenotto ja analysointi tulee antaa ulkopuolisen asiantuntijan suoritettaviksi standardien (CEN, ISO, SFS tai muu vastaavan tasoinen kansallinen tai kansainvälinen yleisesti käytössä oleva standardi) mukaisesti tai muilla tarkoitukseen sopivilla yleisesti käytössä olevilla viranomaisten hyväksymillä menetelmillä. Mittausraporteissa on ilmoitettava käytetyt mittausmenetelmät ja niiden mittausepävarmuudet sekä esitettävä arvio tulosten edustavuudesta.
Kirjanpito ja raportointi
16. Louhinta- ja murskaustoiminnalle on nimettävä vastuuhenkilöt, joiden yhteystiedot on toimitettava valvontaviranomaiselle ennen toiminnan aloittamista.
17. Jokaisen louhinta- ja murskausjakson alkamisesta tulee ilmoittaa Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluun vähintään kaksi viikkoa ennen toiminnan aloittamista.
18. Luvanhaltijan on pidettävä kirjaa toiminnasta ja toimintaan liittyvistä ympäristönsuojelun kannalta merkityksellisistä tapahtumista. Kirjanpitoon on merkittävä jäljempänä esitetyt raportointia varten tarvittavat tiedot. Kirjanpito on pyydettäessä esitettävä valvontaviranomaiselle. Edellistä vuotta koskeva yhteenveto toiminnasta tulee toimittaa Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle vuosittain helmikuun loppuun mennessä. Vuosiyhteenvedon tulee sisältää ainakin seuraavat tiedot:
- eri työvaiheiden toimintajaksot ja -ajat
- räjäytysten ajankohdat
- louhitun ja murskatun kiviaineksen määrät ja varastotilanteet vuoden lopussa
- tiedot toiminnassa käytetyistä kemikaaleista ja polttoaineista
- tiedot toiminnassa syntyneistä ja alueelta poistoimitetuista jätteistä (laatu, määrä ja toimituspaikat)
- tiedot ympäristönsuojelun kannalta merkittävistä häiriötilanteista ja onnettomuuksista sekä niiden johdosta tehdyistä toimenpiteistä
- tiedot vuoden aikana toteutetuista ja suunnitteilla olevista muutoksista
- suoritetut tarkkailutoimenpiteet ja tarkkailutulokset.
Raportointitiedot tulee toimittaa valvontaviranomaisen osoittamalla tavalla.
Toiminnan muutokset ja lopettaminen
19. Toiminnanharjoittajan on viipymättä ilmoitettava toiminnan olennaisista muutoksista, luvan haltijan vaihtumisesta tai toiminnan keskeyttämisestä Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.
20. Toiminnanharjoittajan tulee ilmoittaa hyvissä ajoin toiminnan loppumisajankohdasta. Toiminnan päättyessä alueelta on poistettava toiminnasta syntyneet jätteet ja laitteet ja alue on siivottava. Tarvittaessa tulee esittää selvitys alueen siistimisestä sekä mahdollisesta puhdistamistarpeesta ja puhdistamisesta.
Päätöksen täytäntöönpano
Lainvoimaisuus
Päätös on lainvoimainen valitusajan päätyttyä, jos päätökseen ei haeta muutosta valittamalla (ympäristönsuojelulaki 198 §).
Toiminnan aloittaminen muutoksenhausta huolimatta YSL 199 §
Luvansaaja voi aloittaa hakemuksen mukaisen toiminnan tämän lupapäätöksen mukaisia lupamääräyksiä noudattaen muutoksenhausta huolimatta (ympäristönsuojelulaki 199 §).
Luvansaajan on ennen toiminnan aloittamista asetettava 5 000 euron suuruinen vakuus ympäristöluvan valvontaviranomaisen hyväksi ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. Vakuus voidaan asettaa pankkitalletuksena, pankkitakauksena tai takausva-kuutuksena. Vakuuden antajan on oltava luotto-, vakuutus-tai muu ammattimainen rahoituslaitos, jolla on kotipaikka Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa.
Muutoksenhakutuomioistuin voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon (ympäristönsuojelulaki 201 §).
Perustelut
Ratkaisun perustelut
Hakemus koskee ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaista toimintaa. Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen on ratkaisussaan ottanut huomioon ympäristönsuojelulain ja jätelain tavoitteet ja yleiset periaatteet sekä näiden lakien ja niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset. Harkintaan ovat vaikuttaneet myös lupakäsittelyn aikana saadut lausunnot ja muistutus. Lähtökohtana ratkaisussa on ollut lupahakemus ja hakijan esittämät toimenpiteet haittojen vähentämiseksi.
Tämän päätöksen mukaisesti harjoitettuna toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 49 §:n mukaiset edellytykset luvan myöntämiselle ja ympäristönsuojelulain 11 §:n mukaiset edellytykset sijoituspaikan valinnalle. Toiminta ei ole voimassa olevan asemakaavan vastaista.
Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen katsoo, että kun toimintaa harjoitetaan tässä päätöksessä esitetyllä tavalla ja noudatetaan annettuja lupamääräyksiä, toiminta täyttää ennalta arvioiden ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset sekä ne vaatimukset, jotka luonnonsuojelulaissa ja sen nojalla on säädetty. Toiminnan ei katsota vaikuttavan Kokemäenjoen-Saaristomeren-Selkämeren vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelmassa esitettyihin toimenpiteisiin ja tavoitteeseen pääsemiseen. Kyseessä on lyhytaikainen toiminta, jonka päästöjen ei oleteta olevan suuria. Toiminta-alueelta on matkaa merenlahteen, suoraa reittiä noin 3,5 km, ojia pitkin enemmän. Toiminta-alueelta vedet imeytyvät pääasiassa maaperään ja kallion rakoihin. Tarvittaessa ne pumpataan viereisen maankaatopaikan laskeutusaltaan kautta.
Haettavalle toiminnalle on ollut ympäristölupa. Lupa on myönnetty 55 000 m3ktr määrälle ja ollut voimassa 31.12.2022 asti. Alueella on louhimatta vielä noin 23 500 m3ktr, minkä vuoksi toiminnan loppuun saattamiseksi haetaan uutta määräaikaista ympäristölupaa. Jäljellä oleva louhittavan alueen pinta-ala on noin 0,25 ha. Haettava lupa-aika on kaupungin Palovuoren Kivi Oy:n kanssa tekemän alueen käyttösopimuksen ja Naantalin kaupungin rakennusvalvonnan louhintojen loppuunsaattamiselle myöntämän toimenpideluvan mukainen.
Alueen louhinnat perustuvat rakennusvalvonnan myöntämään toimenpidelupaan, eikä päätöksessä ole täten otettu kantaa tärinävaikutuksiin. Toiminnanharjoittaja on yksityisoikeudellisessa vastuussa aiheuttamistaan haitoista ja velvollinen todentamaan tarvittaessa, että haittaa ei toiminnasta aiheudu. Toiminnanharjoittajan on huolehdittava riittävistä katselmoinneista ennen suoritettavia räjäytystöitä ja tarvittavista räjäytystöiden aikaisista tärinämittauksista.
Määräyksiä annettaessa on otettu huomioon toiminnan aiheuttama pilaantumisen todennäköisyys ja onnettomuusriski. Hakija on esittänyt toimet melun- ja pölyntorjunnasta sekä maaperän pilaantumisen ehkäisemiseksi. Toiminnasta on aiemmin laadittu melumallinnus, jossa on laskennallisesti määritetty kiviaineksen louhinta- ja murskaustoiminnan melutasot toiminnan eri vaiheissa. Konsultti on hakemuksen yhteydessä arvioinut Isosuontien pohjoispuolella tehtyjen maanrakennustöiden vaikutuksia lupa-alueen melun leviämiseen verrattuna mallinnettuun tilanteeseen. Melumallinnuksen mukaan toiminta alittaa valtioneuvoston asetuksessa 993/1992 määrätyt melutason ohjearvot, kun toiminnassa huomioidaan melumallinnuksen mukaiset meluntorjuntatoimet. Ohjearvot ovat valtioneuvoston asetuksen kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (VNa 800/2010) mukaisesti velvoittavia. Isosuontien pohjoispuolella tehdyillä toimilla ei konsultin mukaan ole vaikutusta melun leviämiseen, kun toimitaan melumallinnuksessa esitettyjen meluntorjuntatoimenpiteiden mukaisesti.
Toiminnasta on tehty vuonna 2018 kaksi melumittausta, joiden perusteella ympäristömelu ei ylittänyt määrättyjä raja-arvoja lähimmissä häiriintyvissä kohteissa. Hiukkaspitoisuutta on mitattu jatkuvatoimisella mittauslaitteella loka-marraskuussa 2019 lähimmän asuinrakennuksen luona. Mitatut pienhiukkasten ja hengitettävien hiukkasten keskiarvopitoisuudet alittivat selvästi valtioneuvoston asetuksen pienhiukkasten ja hengitettävien hiukkasten raja-arvot.
Toiminnan aloittamisen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta ei katsota tekevän muutoksenhakua hyödyttömäksi. Luvanhakija on hakemuksessa tuonut esille täytäntöönpanon edellytykset. Hakemuksen mukaisesti alueen louhinnat perustuvat rakennusvalvontaviranomaisen myöntämään toimenpidelupaan, joka on saanut lainvoiman. Asetettava vakuus on katsottu riittäväksi mm. laitosalueen siivoamiseen ja toiminnassa syntyneiden jätteiden asianmukaiseen käsittelyyn.
Lupamääräyksiä annettaessa on otettu huomioon laitoksen sijainti, sen yhteys muihin toimintoihin, toiminnasta aiheutuvan pilaantumisen todennäköisyys, onnettomuusriski, lähialueen asutuksen sijainti ja vesienjohtamisjärjestelyt sekä ympäristönsuojelulain vaatimus käyttää toiminnassa parasta käyttökelpoista tekniikkaa. Toiminnan voidaan katsoa edustavan parasta käyttökelpoista tekniikkaa, kun laitos toimii tämän ympäristölupapäätöksen mukaisesti.
Ympäristönsuojelulain 52 §:n mukaan ympäristöluvassa on annettava tarpeelliset määräykset päästöistä, päästöraja-arvoista, päästöjen ehkäisemisestä ja rajoittamisesta sekä päästöpaikan sijainnista, maaperän ja pohjavesien pilaantumisen ehkäisemisestä, jätteistä sekä niiden määrän ja haitallisuuden vähentämisestä, toimista häiriö- ja muissa poikkeuksellisissa tilanteissa, toiminnan lopettamisen jälkeisestä alueen kunnostamisesta ja päästöjen ehkäisemisestä sekä muista toiminnan lopettamisen jälkeisistä toimista ja muista toimista, joilla ehkäistään tai vähennetään ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa.
Lupamääräysten yksilöidyt perustelut
Lupamääräys 1-2
Louhintatyö perustuu maankaatopaikan rakentamista varten haettuun maisematyölupaan. Murskattavat kiviainesmäärät vastaavat kiinteistöltä pois louhittavaa kiviainesmäärää ja ovat hakijan esityksen mukaiset. Toiminnanharjoittaja ei ole hakenut lupaa muualta tuotujen kiviainesten murskaukselle kiinteistöllä, joten määräys on informatiivinen.
Lähimmille kiinteistöille ja asutukselle aiheutuvan rasituksen sekä ympäristö- ja terveyshaittojen ehkäisemiseksi toiminta-aikoja on rajattu. Toiminta-aikarajoituksilla ehkäistään ympäristöön leviävän melun aiheuttamia häiriöitä.
Lupamääräys 3-4
Määräyksillä vähennetään meluhaittoja ympäristöön ja lähiasutukselle. Toiminnanharjoittaja on velvollinen noudattamaan valtioneuvoston asetusta kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (VNa 800/2010) ja siinä olevia määräyksiä melun vähentämiseksi. Asetus määrää myös noudattamaan valtioneuvoston päätöksessä 993/1992 annettuja melun ohjearvoja, jonka mukaiset ovat toiminnalle asetetut melutason raja-arvot. Toiminnanharjoittajan teettämän melumallinnuksen mukaan toiminnasta aiheutuu vähäisiä melutason ylityksiä eteläsuunnassa lähimmällä asuinkiinteistöllä toiminnan alku- ja keskivaiheessa, ja lähimmällä vapaa-ajan kiinteistöllä lupa-alueesta luoteeseen louhinnan keski- ja loppuvaiheessa. Melumallinnuksessa on esitetty, että melun leviämistä etelään ja luoteeseen voidaan vähentää sijoittamalla murskauslaitos kohteista katsottuna varastokasan tai meluvallin taakse. Melulaskennan perusteella varastokasan tulee olla vähintään viiden metrin korkuinen ja pituudeltaan sellainen, että murskauslaitos sijaitsee kohteesta katsottuna kokonaisuudessaan sen takana. Suojausvaikutus on sitä parempi, mitä lähempänä varastokasaa murskauslaitos toimii.
Lupamääräys 5-6
Määräykset pölyhaittojen vähentämiseksi on annettu terveys- ja ympäristöhaittojen ehkäisemiseksi. Pölyntorjuntaan tulee kiinnittää huomiota. Toiminnanharjoittaja on velvollinen noudattamaan valtioneuvoston asetusta kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (VNa 800/2010) ja siinä olevia määräyksiä pölyn vähentämiseksi sekä huomioimaan toiminnassa ilmanlaadusta annetun asetuksen (79/2017), jonka mukaiset ovat toiminnalle asetetut hiukkaspitoisuuksien raja-arvot.
Lupamääräys 7-8
Polttoaineiden ja kemikaalien varastointia ja käsittelyä koskevilla määräyksillä varmistetaan, että polttoaineiden ja kemikaalien käsittely ja varastointi hoidetaan siten, ettei niistä aiheudu maaperän tai pinta- tai pohjaveden pilaantumisen vaaraa. Pilaantumisen aiheuttaja on vastuussa aiheuttamastaan haitasta. Kuljetuskaluston tankkaaminen alueella on kielletty. Onnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi tulee kemikaalien käsittelyssä noudattaa näiden määräysten lisäksi kyseisten aineiden käyttöturvallisuustiedotteissa annettuja määräyksiä.
Mikäli tankkaukseen käytettävien polttonestesäiliöiden yhteenlaskettu tilavuus on vähintään 10 m3, tulee sovellettavaksi valtioneuvoston asetus nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista (314/2020).
Lupamääräys 9
Jätelaissa on säädetty velvollisuudesta noudattaa etusijajärjestystä. Jätelain mukaan ensisijaisesti on vähennettävä syntyvän jätteen määrää ja haitallisuutta. Hyödyntämiskelpoiset jätteet on hyödynnettävä ja jätehuolto on järjestettävä siten, ettei jätteistä aiheudu vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Vaaralliset jätteet ja kemikaalit voivat olla kemiallisen tai muun ominaisuutensa takia vaarallisia terveydelle tai ympäristölle, mikä tulee huomioida niiden käsittelyssä ja varastoinnissa. Jätelain mukaan ympäristöluvanvaraisen toiminnanharjoittajan on pidettävä kirjaa jätteistä. Valtioneuvoston asetuksessa jätteistä (978/2021) § 33 on määrätty kirjanpitoon merkittävät tiedot.
Siirtoasiakirjamenettelyn avulla voidaan seurata jätteen kulkua tuottajalta asianmukaiseen hyödyntämis- tai käsittelypaikkaan ja helpottaa valvontaa. Siirtoasiakirjaa koskevat tarkemmat määräykset on annettu jätelaissa ja valtioneuvoston asetuksessa jätteistä.
Lupamääräys 10
Mikäli alueelta joudutaan pumppaamaan pois vesiä, tulee ne johtaa hallitusti vettä viivyttävän altaan tai vastaavan järjestelyn kautta. Toiminnanharjoittaja on ilmoittanut, ettei alueella pestä työkoneita ja laitteita, joten määräys on informatiivinen. Pesukiellolla ehkäistään maaperän pilaantumista ja pesuvesistä aiheutuvaa vesistökuormitusta.
Lupamääräys 11-12
Häiriö- ja poikkeustilanteisiin varautuminen sekä ilmoitus- ja toimintavelvoite on annettu ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi, välittömän torjunnan onnistumiseksi, viranomaisten tiedonsaannin varmistamiseksi sekä valvonnan toteuttamiseksi. Ympäristönsuojelulain 123 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on ilmoitettava välittömästi toimivaltaiselle viranomaiselle tavanomaisesta toiminnasta poikkeavista tapahtumista ja onnettomuuksista, joilla voi olla vaikutusta ympäristöön tai luvan noudattamiseen.
Lupamääräys 13-15
Ympäristönsuojelulain 62 §:n mukaan ympäristöluvassa on annettava tarpeelliset määräykset päästöjen ja toiminnantarkkailusta sekä toiminnan vaikutusten tarkkailusta. Mittaukset ja testaukset on tehtävä pätevästi, luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin. Määräys melumittauksista on annettu valvonnallisista syistä, jotta voidaan varmistua meluntorjuntatoimien riittävyydestä. Toimintaa koskeva melumittaussuunnitelma (PR4429-Y01) on hyväksytty 27.12.2018. Mikäli mittauksissa ilmenee ohjearvojen ylittäviä melutasoja, tulee toiminnanharjoittajan ryhtyä melutasoa vähentäviin toimiin ja mahdollisesti mitata melutasot toimien jälkeen uudelleen. Mikäli toiminnasta todetaan aiheutuvan häiritsevää melua asutukselle, toiminnanharjoittajan tulee tällöin tarvittaessa myös varautua melutason mittaamiseen.
Lupamääräys 16-18
Kirjanpitoa, raportointia ja toimintajaksoista ilmoittamista koskevat määräykset on annettu, jotta toimintaa valvova viranomainen saa riittävät tiedot laitoksen toiminnasta valvontaa varten. Raportointitietojen avulla valvontaviranomainen voi seurata laitoksen toiminnan lainmukaisuutta ja luvassa annettujen määräysten noudattamista. Valvontaviranomaisella tulee olla tiedossa toiminnasta vastaavien henkilöiden yhteystiedot.
Lupamääräys 19-20
Luvanhaltijan on viipymättä ilmoitettava valvontaviranomaiselle toiminnan valvonnan kannalta olennaisista muutoksista. Toiminnan päästöjä tai niiden vaikutuksia lisäävään tai toiminnan olennaiseen muuttamiseen on oltava ympäristölupa.
Ympäristönsuojelulain 52 §:n mukaisesti luvassa on annettava tarpeelliset määräykset toiminnan lopettamisen jälkeisistä toimista. Toiminnan lopettamista koskevalla määräyksellä varmistetaan viranomaisen tiedonsaanti sekä ehkäistään ympäristön pilaantumista ja terveyshaittojen syntymistä toiminnan loputtua. Alue tulee saattaa sellaiseen tilaan, etteivät kyseisestä toiminnasta jääneet koneet ja laitteet tai jätteet ole alueella.
Vastaus lausunnoissa ja muistutuksessa esitettyihin yksilöityihin vaatimuksiin
Lausunnoissa ja muistutuksessa esitetyt vaatimukset ja muut seikat on otettu huomioon päätöksen lupamääräyksistä ja perusteluista ilmenevällä tavalla.
Louhinta- ja murskausjaksojen ilmoittaminen on ympäristöluvan osalta edellytetty valvonnan kannalta tehtävän ympäristönsuojeluviranomaiselle. Itse louhinta perustuu toimenpidelupaan eikä mahdollisista tärinään liittyvistä katselmuksista ja tarkkailuista ole määrätty ympäristöluvassa.
Toiminnalle on hyväksytty melumittaussuunnitelma. Toinen mittauspisteistä on Maskun kunnan puolella, toiminta-alueesta luoteeseen, jonne toiminnasta laaditussa melumallinnuksessa melun on todettu leviävän. Konsultin näkemyksen mukaan mallinnuksessa esitetyillä meluntorjuntatoimenpiteillä toiminnasta aiheutuva melu ei ole muuttunut mallinnuksesta. Mallinnuksen mukaan toiminnan melu ei leviäisi Maskun kunnan puolella oleviin Suovasentien alueen kiinteistöihin, jotka sijaitsevat melko etäällä toiminta-alueesta, eikä mittauspisteen määräämisestä alueelle ole katsottu tarpeelliseksi. Toiminnanharjoittajan tulee kuitenkin määrätyn mukaisesti tarvittaessa varautua melutason mittaamiseen myös muulloin kuin, mitä melun mittaussuunnitelman osalta on hyväksytty.
Muistutuksessa on esitetty, että kiviaineksen murskaus tulee suorittaa eriaikaisesti viereisten kiinteistöjen kanssa. Tämä voisi osaltaan hidastaa alueen valmistumista, eikä vastaavaa määräystä ole annettu muissa alueen päätöksissä. Päätöksessä on annettu määräys melutasosta, jonka mukaisesti toiminnasta syntyvä melu ei saa yhdessä muiden alueella olevien toimintojen kanssa ylittää asetettuja raja-arvoja.
Päätösen voimassaolo
Tämä päätös on voimassa määräajan 31.12.2025 asti.
Lupaa ankaramman asetuksen noudattaminen
Jos valtioneuvoston asetuksella annetaan tämän luvan määräystä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, asetusta on luvan estämättä noudatettava (Ympäristönsuojelulaki 70 §).
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6-8, 11-12, 14-17, 19-20, 27, 29, 34, 48-49, 51-53, 58, 62, 65-66, 70, 83, 85, 87, 94, 123, 133-134, 140-142, 190-191, 198-199, 205, 209 §, liite 1
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 14-15 §
Valtioneuvoston asetus kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (800/2010)
Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) 17 §
Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (993/1992)
Valtioneuvoston asetus ilmanlaadusta (79/2017)
Jätelaki (646/2011) 8, 12-13, 15, 16-17, 20, 29, 72, 118, 119-122 §
Valtioneuvoston asetus jätteistä (978/2021) 33, 40 §
Käsittelymaksu
Käsittelymaksu on 2 370,25 euroa. Käsittelymaksu laskutetaan tuntiperusteisesti (65 euroa/h) asian käsittelyajan perusteella. Asian käsittelyyn kului yhteensä 36 tuntia. Käsittelymaksu sisältää viranomaisen hakijan puolesta tilaamien kiinteistötietojen hankintakulut 30,25 euroa.
Asian käsittelystä perittävä maksu määräytyy Naantalin kaupunginhallituksen 4.10.2021 § 393 vahvistaman kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 2.1 §:n, 2.3 §:n ja 10.1 §:n mukaisesti.
Tiedottaminen
Päätös
Palovuoren Kivi Oy
Raision kaupungin terveydensuojeluviranomainen
Raision kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen
Maskun kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto
Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Päätöksestä tiedottaminen
Asianosaiset kuulemislistan mukaisesti
Muistutuksen ilmaissut
Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen ilmoittaa päätöksestä julkaisemalla kuulutuksen ja päätöksen Naantalin kaupungin internetsivuilla osoitteessa www.naantali.fi. Päätöksen antamisesta ilmoitetaan lisäksi Rannikkoseutu-lehdessä. Tieto kuulutuksesta pyydetään julkaisemaan myös Maskun kunnan verkkosivuilla.
Päätöksen antaminen
Päätöksen antopäivä on 25.4.2023.
Muutoksenhaku
Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta valittamalla. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta. Muutoksenhakuohje on pöytäkirjan liitteenä.
Päätös Ympäristöpäällikön päätösehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |