RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 26.04.2023/Pykälä 54
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2030
Tekninen lautakunta 26.04.2023 § 54
4/08.00.00.00/2023
Valmistelija Suunnitteluinsinööri Heli Ojanen 18.4.2023
Naantalin ensimmäinen kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma on laadittu työkaluksi parantamaan kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä. Edistäminen on tärkeää, koska se tukee ihmisten terveyttä, hyvinvointia, vähentää päästöjä sekä lisää turvallisuutta ja viihtyvyyttä.
Työtä ovat ohjanneet edustajat teknisistä palveluista, sivistyspalveluista, Visit Naantalista sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta. Tavoitteiden ja toimenpiteiden suunnittelua varten työssä toteutettiin kysely asukkaille sekä sidosryhmille ja päättäjille järjestettiin työpajat. Edistämisohjelman laadintaan on saatu valtionavustusta Traficomilta.
Ohjelmassa on esitelty kävelyn ja pyöräilyn nykytilaa, tavoitteita sekä toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Ohjelmaa on tarkoitus seurata vuosittain. Ohjelman toimenpiteiden koordinoinnista on suunniteltu vastaavan kerran vuodessa koolle kutsuttava laajennettu liikenneturvallisuustyöryhmä. Varsinainen ohjelma tulee uusia noin viiden vuoden välein.
Toimenpiteet on jaettu neljän kärkitoimen alle, jotka ovat Turvalliset koulumatkat, Keskustan savutettavuus ja viihtyisyys, Pyörämatkailu sekä Resurssit ja viestintä. Lisäksi laadittiin pyöräliikenteen tavoiteverkko sekä määriteltiin keskeisimmät kävely-ympäristöt ja -reitit.
Turvalliset koulumatkat -kokonaisuus sisältää toimenpiteitä lasten ja nuorten omatoimisen koulumatkaliikkumisen lisäämiseen ja turvallisuuden parantamiseen. Keskustan saavutettavuus ja viihtyisyys -kokonaisuus pitää sisällään toimenpiteitä pyöräliikenteen pääverkon puuttuvien yhteyksien toteuttamiseen sekä pyöräpysäköinnin parantamiseen. Lisäksi kokonaisuudessa on esitetty toimenpiteitä keskustan ja vanhan kaupungin kävelyn olosuhteiden parantamiseen. Pyörämatkailun kokonaisuus keskittyy Naantalin pyörämatkailutuotteiden, -palveluiden ja reittien kehittämiseen, ja Rahoitus ja viestintä -kokonaisuus puolestaan painottaa kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisen riittävän rahoituksen sekä viestinnän tärkeyttä.
Kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2030 on liitteenä.
Liite 1, TEKLA 26.4.2024
Suunnitelmasta on pyydetty lausunnot koulutuslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta, saaristolautakunnalta, ympäristö- ja rakennuslautakunnalta sekä nuorisovaltuustolta.
Saadut lausunnot ovat liitteenä.
Liite 2 - 5, TEKLA 26.4.2023
Koulutuslautakunta pitää kävelyn ja pyöräilyn mahdollisuuksien lisäämistä ja turvallisuuden parantamista
sekä koulumatkoilla että koulun retkien yhteydessä tärkeänä toimenpiteenä lasten ja nuorten liikkumistottumusten lisäämisessä.
Hyvinvointilautakunta ja saaristolautakunta pitävät tärkeänä, että kaikenikäisillä kaupunkilaisilla on mahdollisuus lisätä liikkumista ja turvallisesti ja luontevasti kulkea matkat joko kävellen tai pyörällä.
Koulutus- saaristo- ja hyvinvointilautakunnan lausunnoissa nostettiin tärkeäksi pyörien säilytysmahdollisuudet. Ohjelmassa onkin toimenpiteinä koulujen pyöräpysäköinnin parantaminen sekä pyöräpysäköinnin kehittäminen yleisillä alueilla, joukkoliikenteen pysäkeillä ja kaupungin omien kiinteistöjen pihoilla.
Saaristolautakunta pitää hyvänä, että saariston parannuskohteita on huomioitu toimenpideohjelmassa.
Ympäristö- ja rakennuslautakunta nosti tärkeäksi pyörä- ja kävelyteiden vehreyden, jolla on monipuolisesti positiivisia vaikutuksia. Tämä tulee huomioida tarkemmissa suunnitelmissa.
Suoranaisia muutostarpeita ei lausuntojen perusteella ilmennyt.
Esittelijä vs. Tekninen johtaja
Päätösehdotus Tekninen lautakunta päättää esittää, että kaupunginhallitus hyväksyy kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelman 2030.
Päätös Vs. teknisen johtajan päätösehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |