Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Koulutuslautakunta
Pöytäkirja 27.09.2022/Pykälä 71


 

Valtuutettu David Mbingin ym. valtuustoaloite talouden perusteiden opettamiseksi nuorille

 

Kaupunginvaltuusto 15.11.2021        

    

 

  Valtuutettu David Mbing luki ja jätti seuraavan 6 valtuutetun                              allekirjoittaman valtuustoaloitteen:

 

"Aloite koskee Naantalin kouluja ja nuorten tulevaisuutta. Jos kouluissa lapsille ja nuorille ei opeteta taloutta, heillä saattaa olla vaikeuksia oman taloutensa hoitamisessa. Heille pitäisi opettaa 9-luokalla talouden perusteita, jolloin he ehkä välttyisivät velkakierteeltä ja oppisivat ymmärtämään, että lainat ja vipit eivät ole ilmaisia ja että ne pitää maksaa takaisin. Talouden ymmärtäminen  on  tärkeä  osa  aikuistumista.  Ehdotan, että  talousopetusta annetaan esimerkiksi kerran viikossa.

 

Onko koulun opetuksessa tärkeämpää talouden opetus kuin että kerrotaan miten voi valita sukupuolensa?"

 

  

Päätös Valtuustoaloite merkittiin vastaanotetuksi.

  

 

Kaupunginhallitus 22.11.2021 § 464     

    

 

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen  sivistyslautakunnalle valmisteltavaksi. Aloitteen vastuuvalmistelijaksi nimetään sivistysjohtaja Kimmo Kuusimäki.

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

  

 

Koulutuslautakunta 27.09.2022 § 71      

1673/00.01.02.03/2021    

 

 

 

Valmistelija Sivistysjohtaja Kimmo Kuusimäki

 

Naantalin perusopetuksen koulut noudattavat opetussuunnitelmaa https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/opetussuunnitelma/23/perusopetus%2Ftiedot/tiedot,

jonka perusteet ovat valtakunnalliset. Niiden pohjalta suunnitelmaa on täydennetty ja tarkennettu paikallisesti.

 

Taloutta opetetaan kaikilla vuosiluokilla seuraavien laaja-alaisen opintokokonaisuuden avulla:

L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

 

1-2.lk Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan sekä edellytyksiään omasta taloudesta huolehtimiseen ja talouden suunnitteluun. Oppilaat saavat ohjausta kuluttajana toimimiseen, mainonnan kriittiseen tarkasteluun sekä omien oikeuksien ja vastuiden tuntemiseen ja eettiseen käyttöön. Heitä kannustetaan kohtuullisuuteen, jakamiseen ja säästäväisyyteen. Perusopetuksen aikana oppilaat harjaantuvat kestävän elämäntavan mukaisiin valintoihin ja toimintatapoihin.

 

3-6.lk Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan sekä edellytyksiään omasta taloudesta huolehtimiseen ja talouden suunnitteluun. Oppilaat saavat ohjausta kuluttajana toimimiseen, mainonnan kriittiseen tarkasteluun sekä omien oikeuksien ja vastuiden tuntemiseen ja eettiseen käyttöön. Heitä kannustetaan kohtuullisuuteen, jakamiseen ja säästäväisyyteen. Perusopetuksen aikana oppilaat harjaantuvat kestävän elämäntavan mukaisiin valintoihin ja toimintatapoihin.

 

7-9.lk Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan sekä edellytyksiään omasta taloudesta huolehtimiseen ja talouden suunnitteluun. Oppilaat saavat ohjausta kuluttajana toimimiseen, mainonnan kriittiseen tarkasteluun sekä omien oikeuksien ja vastuiden tuntemiseen ja eettiseen käyttöön. Heitä kannustetaan kohtuullisuuteen, jakamiseen ja säästäväisyyteen. Perusopetuksen aikana oppilaat harjaantuvat kestävän elämäntavan mukaisiin valintoihin ja toimintatapoihin.

 

Lisäksi taloutta opetetaan osana seuraavia oppiaineita:

 

Kotitalous

 

Kotitalouden opetuksen tehtävänä on kehittää kodin arjen hallinnan sekä kestävän ja hyvinvointia edistävän elämäntavan edellyttämiä tietoja, taitoja, asenteita ja toimintavalmiuksia. Opetuksessa edistetään kädentaitoja ja luovuutta sekä kykyä tehdä valintoja ja toimia kodin arjessa kestävästi. Opetuksessa luodaan perustaa oppilaiden kotitaloudelliselle osaamiselle, mikä merkitsee taitoa toimia eri ympäristöissä ja toteuttaa kotitalouden tehtäviä. Opetuksella tuetaan oppilaiden kasvua kodin arjen perusedellytysten ylläpitämisestä huolehtiviksi kuluttajiksi. Kotitalousopetuksessa kehitytään kanssaihmisistä huoltapitäviksi lähimmäisiksi ja kasvetaan perheen, kodin ja yhteiskunnan aktiivisiksi jäseniksi.

 

Opetus antaa valmiuksia vuorovaikutukseen ja yhdessä elämiseen. Kotitalousopetuksessa luodaan perusta kestävään asumiseen, ruokaosaamiseen ja kuluttajuuteen. Oppilaat saavat käsityksen kodin teknologisoituvasta arjesta, kustannustietoisesta toiminnasta sekä tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisestä kotitalouden toiminnassa.

 

Kotitalouden keskeisten sisältöjen ja oppimistehtävien avulla kehitetään oppilaiden suunnittelu-, organisointi-, työskentely- ja voimavarojen hallinnan taitoja. Kotitalouden tehtävänä on vahvistaa valmiuksia pitkäjänteiseen työskentelyyn, yhdessä toimimiseen ja kriittiseen tiedonhallintaan. Erityistä huomiota kiinnitetään jokaisen oppilaan yhdenvertaiseen ja tasapuoliseen osallisuuteen oppimistilanteissa. Oppiaine kasvattaa toiminnallisuuteen ja yritteliäisyyteen sekä vastuullisuuteen ja taloudellisuuteen.

 

Yhteiskuntaoppi

 

4.lk Tarkastellaan taloudellista toimintaa ja sen merkitystä. Perehdytään rahankäyttöön ja ansaitsemiseen, sekä säästämiseen ja kestävään kuluttamiseen. Lisäksi tutustutaan käytännön tilanteiden kautta paikallisen talouden toimintaan, kuten lähiympäristön yrityksiin, työpaikkoihin ja palveluiden tuottajiin.

 

5.lk Tutustutaan yhteiskunnan toimintaan yksilön, perheen ja muiden lähiyhteisöjen näkökulmasta. Pohditaan, kuinka jokainen voi itse vaikuttaa lähiyhteisön turvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Lisäksi perehdytään työntekoon, ammatteihin, omaan rahan käyttöön ja talouden hoitoon sekä vastuulliseen kuluttamiseen arjen tilanteissa.

 

6.lk Tarkastellaan taloudellista toimintaa ja sen merkitystä. Perehdytään rahankäyttöön ja ansaitsemiseen, sekä säästämiseen ja kestävään kuluttamiseen. Lisäksi tutustutaan käytännön tilanteiden kautta paikallisen talouden toimintaan, kuten lähiympäristön yrityksiin, työpaikkoihin ja palveluiden tuottajiin.

 

7-9.lk Perehdytään talouden peruskäsitteisiin, ilmiöihin ja keskeisiin toimijoihin sekä tarkastellaan taloutta myös kestävän kehityksen ja erilaisten taloudellisten toimijoiden näkökulmasta. Lisäksi perehdytään talouden ja hyvinvoinnin kysymyksiin muun muassa työn, ammattien ja yrittäjyyden kautta. Talouden ilmiöiden tarkastelussa huomioidaan paikalliset ja globaalit näkökulmat.

 

Matematiikka

 

Korkolaskua opitaan 6-9.luokilla. Yhtenä tavoitteena on ymmärtää esim. lainojen koron merkitys.

 

Lisäksi järjestetään alakouluissa ja yläkouluissa Yrityskylä-vierailut 6. ja 8.lk.

 

Jokainen luokka vierailee kokonaisen päivän Yrityskylässä, jossa tutustutaan yrittämiseen, työelämään, ostamiseen ja myymiseen, pankkien toimintaan ja arjen talouden hallintaan.

 

Esittelijä Sivistysjohtaja

 

Päätösehdotus Koulutuslautakunta antaa selostusosan mukaisen vastauksen kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle valtuutettu David Mbingin ym. valtuustoaloitteeseen talouden perusteiden opettamiseksi nuorille.

 

Päätös Sivistysjohtajan ehdotus hyväksyttiin.