RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sosiaali- ja terveyslautakunta
Pöytäkirja 12.05.2022/Pykälä 160
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Sosiaaliasiamiehen raportti vuodesta 2021
Sosiaali- ja terveyslautakunta 12.05.2022 § 160
575/05.16.00/2022
Valmistelija Talouspäällikkö Airi Laurila
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista tuli voimaan 1.1.2001. Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä, asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa. Sosiaaliasiamiestoiminta ja palvelu koskee myös varhaiskasvatuksen toimintaa.
Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on lain sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksista ja asemasta (812/2000 ) mukaan neuvoa asiakkaita tämän lain soveltamiseen liittyvissä asioissa, avustaa asiakasta muistutuksen ja kantelun teossa, tiedottaa asiakkaan oikeuksista, toimia asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi sekä seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnissa ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle.
Naantalin kaupunki on ostanut sosiaaliasiamiehen palvelut Merikratos sosiaalipalvelut Oy:ltä vuodesta 2008 alkaen. Vuoden 2021 kustannukset olivat 3 538 euroa, kun ne vuonna 2020 olivat 6 855 euroa. Naantalin sosiaaliasiamiehinä 2021 ovat toimineet Maija-Kaisa Sointula, Jarno Heino ja Heidi Vainio. Sosiaaliasiamiehen tavoittaa puhelimitse tiistaisin klo 12-15 ja keskiviikkona sekä torstaina klo 10-13 numerosta 050 3415 244 ja sähköpostitse sosiaaliasiamies@merikratos.fi.
Toimintaraportin mukaan sosiaaliasiamiehelle tehtiin Naantalista palvelualoittain yhteydenottoja 20kpl (vuonna 2020 42 kpl). Ne jakaantuivat seuraavasti:
lastensuojelu 14 kpl (vuonna 2020 28 kpl) , vammaispalvelu 5 kpl (vuonna 2020 0 kpl) ja perheoikeudelliset palvelut 1 kpl (vuonna 2020 2 kpl). Vuonna 2020 oli lisäksi yhteydenottoja iäkkäiden palveluista 1 kpl, lapsiperheiden palveluista 4 ja työikäisten palveluista 7 kpl.
Oikaisuvaatimuksia viranhaltijapäätöksistä yksilöjaostoon tehtiin 13 kpl (vuonna 2020 12 kpl), liittyen iäkkäiden palveluihin, päihdehuoltoon, vammaispalveluihin ja toimeentulotukeen.
Hallinto-oikeus muutti kaksi Naantalin kaupungin vammaispalveluiden päätöstä asiakkaan eduksi vuonna 2021 (vuonna 2020 1 kpl).
Sosiaalipalveluista tehtiin 3 sosiaalihuollon asiakaslain muistutusta (vuonna 2020 7 kpl). Kanteluita tehtiin yhteensä 4 kpl (vuonna 2020 1 kpl)
Naantalin kaupungin ja asiakaskuntien asiakastilastoja on kuvattu liitteenä olevassa sosiaaliasiamiehen raportissa vuodelta 2021.
LIITE B5, SOTE-LTK 12.5.2022
Esittelijä Perusturvajohtaja
Päätösehdotus Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee sosiaaliasiamiehen raportin vuodelta 2021 tiedoksi ja antaa sen edelleen kaupunginhallituksen käyttöön.
Päätös Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |