RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 06.06.2022/Pykälä 43
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Talouden ennuste maaliskuun lopun tilanteesta
Kaupunginhallitus 16.05.2022 § 143
Valmistelija Talousjohtaja Heli Lähteenmäki
Kuten maaliskuun toteutumaraportissa todettiin, vuosi 2022 on käynnistynyt epävarmoissa tunnelmissa. Koronatilanne jatkuu, vaikkakaan rajoitustoimia ei enää ole voimassa, Ukrainan sodan kaikkia vaikutuksia talouteen ei ole vielä nähty, inflaatio nostaa erilaisten hyödykkeiden sekä palvelujen hintoja, ja korkojen nousulle on painetta.
Tammi-maaliskuun toteumasta ja sen perusteella tehdystä ennusteesta ei vielä voi tehdä suuria johtopäätöksiä vuoden kulusta, mutta se antaa kuitenkin suuntaa. Liitteenä oleva ennuste on laadittu koko kaupungin tasolla ja se sisältää toimialajohtajien katsaukset kuluvan vuoden tilanteesta. Aurinkosäätiön liikkeenluovutuksen aiheuttamia menoja ei ole vielä tässä ennusteessa huomioitu. Tästä johtuvat muutokset tuodaan erillisenä asiana käsittelyyn.
Liite B1, KH 16.5.2022
Toimintatuotot
Toimintatuotot ovat kehittyneet hyvin alkuvuodesta ja toimintatuottojen ennustetaan ylittävän talousarvion 1,8 milj. euroa. Suurin syy tähän on sähkön korkea hinta. Vaikka tilanne sähköpörssissä on vuoden vaihteen huippulukemista rauhoittunut, ennustetaan myynnin jäävän positiiviseksi. Tukia ja avustuksia ennustetaan saatavan jonkin verran enemmän kuin on budjetoitu. Sivistystoimen toimintaan sidotut avustustulot ovat ylittymässä ja valtio korvaa avustuksin Ukrainasta tulleiden pakolaisten kustannuksia. Koronasta johtuvia kustannusten korvauksia saataneen samalla mekanismilla kuin viime vuonna eli avustuksina hakemuksesta jälkikäteen. Koska mm. testauksen määrä on vähentynyt paljon, saadaan korvauksiakin vähemmän. Koronakustannuksia vastaan haettavia korvauksia ei ole vielä huomioitu toimintatuloissa.
Toimintakulut
Toimintakulujen ennustetaan ylittävän talousarvion 2,9 milj. euroa.
Ennustetta tehtäessä kunta-alan työmarkkinatilanne on ratkaisematta ja kuluvalle vuodelle osuvia palkankorotuksia ei ole tiedossa. Talousarvioon varattiin 2,0%:n palkankorotusvara, ja se riittänee, koska palkankorotukset toteutuvat joka tapauksessa loppuvuodesta. Sivistyspalvelujen henkilöstökustannusten nousu katetaan hankerahoituksella. Sen sijaan sosiaali- ja terveyspalveluissa mm. sijaiskustannuksissa on kuluvanakin vuonna ylitysuhkaa.
Sekä palvelujen että tarvikkeissa ostoissa näkyy hintojen nousu. Palvelujen ostot tosin toteutuvat normaalistikin etupainotteisesti, kun alkuvuonna maksetaan esim. tietojärjestelmien käyttömaksuja koko vuoden osalta. Erikoissairaanhoidon käyttö on alkuvuonna ollut talousarviota vilkkaampaa, ja mikäli alkuvuoden tahti jatkuu loppuvuoden, lisäkustannusta olisi tulossa noin 1,0 milj. euroa.
Aineissa ja tarvikkeissa näkyy jo erilaisten tuotteiden (mm. elintarvikkeet ja polttoaineet) hintojen nousu.
Verotulot ja valtionosuudet
Viimeisin verotuloennuste saatiin huhtikuun alussa. Sen mukaan etenkin yhteisöveron kehitys on aiempia ennusteita parempaa, vaikka kuntien saama jako-osuuden 10 %-yksikön korotus päättyi vuoteen 2021. Yhteisöveron tilitykset alkuvuonna ovat tukeneet tätä näkemystä. Lopputulema tulee ennusteen mukaan olemaan se, että yhteisöveron tuotto jää noin 10% viime vuoden tuoton alapuolelle, vaikka maaliskuun loppuun mennessä tilitykset ovat olleet edelliseen vuoteen verrattuna suurempia. Kunnallisvero ylittänee talousarvion 0,6 milj. euroa. Kiinteistövero toteutuu lähes talousarvion mukaisena.
Yhteensä verotuloja saataisiin ennusteen mukaan 3,0 milj. euroa yli talousarvion. Seuraava veroennuste saadaan elokuussa.
Valtionosuudet ovat toteutuneet myös hieman yläkanttiin, ja niitä ennakoidaan saatavan hieman enemmän kuin talousarviossa. Valtionosuuksissa korvataan kunnille verotuksessa kasvaneiden vähennysten osuutta.
Rahoitus
Rahoitus toteutunee pääosin talousarvion mukaisesti. Korkotason nousulle on painetta.
Vuosikate
Vuosikate on ennusteessa 11,9 milj. euroa, ja sillä katettaisiin poistot kokonaan.
Poistot
Poistot ylittynevät hieman talousarvioon verrattuna. Alkuvuoden toteutuman jatkuminen samalla tahdilla johtaisi 0,2 milj. euron alitukseen, mutta koska vuoden aikana hankkeita valmistuu, ennustetaan poistojen ylittyvän 0,1 milj. euroa.
Tilikauden tulos
Tilikauden tulos maaliskuun lopun tilanteessa on 4,3 milj. euroa ja ennusteessa 1,9 milj. euroa positiivinen.
Investoinnit
Investointimenojen toteutuminen painottuu loppuvuoteen, ja niiden toteutuma on maaliskuun lopussa 16,8%. Rakentamiskustannusten nousun mahdollinen vaikutus investointeihin selviää vuoden kuluessa.
Investointimenojen pienuudella ja hyvällä tulokehityksellä on ollut vaikutusta lainamäärään, joka maaliskuun lopulla on vain 4,0 milj. euroa. Tilanne tulee tästä kuitenkin muuttumaan loppuvuoden aikana lähelle talousarviossa arvioitua suuruusluokkaa.
Maaliskuun lopun ennusteesta ei vielä voi tehdä suuria johtopäätöksiä loppuvuodesta, sillä muutoksia voi tulla vuoden varrella paljonkin. Seuraava ennuste laaditaan kesäkuun lopun tilanteesta.
Esittelijä Kaupunginjohtaja
Päätösehdotus Kaupunginhallitus merkitsee asian tiedokseen ja lähettää sen kaupunginvaltuustolle tiedoksi.
Kokouskäsittely Merkittiin, että henkilökunnan edustaja Katja Mäntylä oli läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan.
Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Kaupunginvaltuusto 06.06.2022 § 167
457/02.02.02/2022
Tammi-maaliskuun toteuma ja sen perusteella tehty ennuste on liitteenä.
Liite B1, KV 6.6.2022
Talousjohtaja Heli Lähteenmäki on läsnä asiantuntijana kokouksessa.
Esittelijä Kaupunginhallitus
Päätösehdotus Kaupunginvaltuusto merkitsee tiedoksi tammi-maaliskuun talouden toteuman ja sen perusteella tehdyn ennusteen.
Kokouskäsittely Merkittiin, että talousjohtaja Heli Lähteenmäki oli läsnä asiantuntijana kokouksessa.
Kaupunginvaltuusto Kaupunginhallituksen ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |