RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 07.03.2022/Pykälä 80
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Arkistotarkastuskertomus, sosiaalitoimen hallinto ja lähiarkisto | ||
Arkistotarkastuskertomus, teknisten palveluiden hallinto sekä lähiarkisto | ||
Arkistotarkastuskertomukset, työllisyyspalvelut |
Vuoden 2021 arkistotarkastukset
Kaupunginhallitus 07.03.2022 § 80
223/07.01.03.05/2022
Valmistelija Tiedonhallinnan asiantuntija Enni Lamppu:
Kaupunginhallitus vastaa siitä, että asiakirjahallinnon ohjeistus, käytännöt, vastuut ja valvonta on määritelty kunnan eri tehtävissä sekä
vastaa hyvän tiedonhallintatavan ja hyvän henkilötietojen käsittelyn toteuttamisesta;
- määrää kunnan asiakirjahallintoa johtavan viranhaltijan;
- antaa tarkemmat määräykset asiakirjahallinnon hoitamisesta ja asiakirjahallinnon johtavan viranhaltijan, toimialojen sekä toimialojen asiakirjahallinnosta vastaavien henkilöiden tehtävistä.
Asiakirjahallintoa johtava tiedonhallinnan asiantuntija johtaa kaupunginhallituksen alaisena asiakirjahallintoa ja valvoo, että asiakirjahallinnon tehtäviä hoidetaan asiakirjahallinnosta annettujen ohjeiden mukaisesti. Valvontatehtävässään tiedonhallinnan asiantuntija voi suorittaa arkistotarkastuksia kaupungin virastoissa ja yksiköissä. Tarkastuskäynneistä laaditaan tarkastuskertomukset.
Tarkastuskäynneillä on kiinnitetty huomiota asiakirjahallinnan ja arkistotoimen perinteisiin ydinkysymyksiin kuten arkistotilojen rakennusteknisiin ominaisuuksiin ja varusteluun, aineistonhallintaan, seulonnan toteuttamiseen, asiakirjojen hävittämiseen sekä tietosuojan toteutumiseen.
Vuoden 2021 aikana tiedonhallinnan asiantuntija tarkasti sosiaalitoimen hallinnon asiakirjat ja lähiarkiston, teknisten palveluiden hallinnon asiakirjat ja lähiarkiston sekä työllisyyspalveluiden arkiston. Tarkastukset ja niiden tarpeet olivat vuonna 2021 hyvin paljon toisistaan poikkeavia.
Sosiaalitoimen aluetta painotetiin tarkastuskohteina hyvinvointialueelle siirtymisen johdosta. Varsinkin sosiaalitoimen hallinnon arkistot haluttiin käydä ennakoivasti läpi tulevien arkistosiirtotyön helpottamiseksi. Tarkastuksessa ohjattiin arkiston järjestämistä ja työhön palkattiin määräaikainen työntekijä. Tarkastuksen myötä nyt toimialueen analoginen aineisto on hyvin säilytetty, seulottu, suojattu ja luetteloitu.
Työllisyyspalveluihin ei oltu nykyisten tietojen mukaan aiemmin tehty arkistotarkastusta. Näin ollen yhdellä tarkastuskäynnillä ei selvitty, vaan tarvittiin useampi tapaaminen sekä käytännön arkiston järjestely- ja seulostatyötä materiaalin selvittämiseksi. Samalla päivitettiin työllisyyspalveluiden sisäinen ohjeistus arkistotyölle. Osa työstä vaatii vielä arkistonjärjestelyresurssia tulevaisuudessa.
Tekniten palveluiden hallinnon ja lähiarkiston materiaali oli pääasiassa asianmukaisesti hoidettu. Yhdessä katsottiin mm. sopimusten siirtämistä uuteen asianhallintajärjestelmään sekä lähiarkistotiloihin kertyneitä päätearkistoon kuuluvia arkistoyksiköitä.
Lisäksi arkistotarkastuksissa on kiinnitetty huomiota sopimushallinnan ylläpitämiseen, pitkään tai pysyvästi säilytettävän materiaalin siirtämisestä päätearkistoon sekä elinkaaren päänsä saavuttaneen materiaalin asianmukaiseen hävittämiseen.
Pöytäkirjan liitteinä:
- Sosiaalitoimen hallinnon ja lähiarkiston arkistotarkastuspöytäkirja
- Teknisten palveluiden hallinnon ja lähiarkiston arkistotarkastuspöytäkirja
- Työllisyyspalveluiden arkistotarkastuspöytäkirja
Liitteet B1 - B3, KH 7.3.2022
Arkistotarkastuksista pidetään yllä tarkastuslistaa ja sen mukaan tarkastuksia jatketaan kuluvan vuoden aikana.
Esittelijä Kaupunginjohtaja
Päätösehdotus Kaupunginhallitus merkitsee vuoden 2021 arkistotarkastukset tiedoksi.
Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |