RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 10.05.2021/Pykälä 208
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Potilasasiamiehen raportti 2020
Sosiaali- ja terveyslautakunta 15.04.2021 § 25
Valmistelija Johtava hoitaja Hannele Nikander-Tuominen
Potilasasiamiestoiminta on lakisääteistä ja perustuu lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista. Laki korostaa potilaan oikeutta hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun niiden voimavarojen rajoissa, jotka ovat käytettävissä. Lisäksi hoito on järjestettävä siten, ettei se loukkaa potilaan ihmisarvoa, vakaumusta tai yksityisyyttä. Lain velvoittamana on huomioitava mahdollisuuksien mukaan potilaan äidinkieli, kulttuuri ja henkilökohtaiset tarpeet. Laki turvaa potilaalle oikeuden itsemääräämiseen ja tiedonsaantiin. Potilaalla on oikeus tehdä muistutus ollessaan tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun. Laki korostaa myös potilaan aktiivista osallistumista hoitonsa päätöksentekoon sekä alaikäisen potilaan asemaa.
Potilaslaki velvoittaa, että jokaisella terveydenhuollon toimintayksiköllä tulee olla nimetty potilasasiamies, joka neuvoo, avustaa ja ohjaa potilasta sekä tiedottaa potilaan oikeuksista.
VSSHP:llä ja Naantalin terveyskeskuksella on toistaiseksi voimassa oleva sopimus palvelun tuottamisesta. Potilasasiamies on ollut tavoitettavissa puhelimitse, sähköpostitse tai kirjeitse virka-aikoina ja henkilökohtaiset tapaamiset on sovittu erikseen. Palvelun määrä ja hinta perustuvat Naantalin väestöpohjaan, määränä on yksi työtunti kuukaudessa 1000 asukasta kohden ja kustannukset olivat 8 892 euroa.
Naantalin terveyskeskuksen potilasasiamiestehtävää on hoitanut vuonna 2020 sairaanhoitopiirin potilasasiamies Päivi Parjanen. Nimetyn potilasasiamiehen ohella muutkin sairaanhoitopiirin potilasasiamiehet ovat neuvoneet tarvittaessa Naantalin terveyskeskuksen asiakkaita. Potilasasiamiesten tarkistetut yhteystiedot ovat olleet sekä terveyskeskusosaston että terveyskeskuksen ilmoitustaululla sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden internetsivustolla.
Potilasasiamiehen laatiman raportin mukaan asiakasyhteydenotot etenkin vuodeosastohoidosta ovat vähentyneet aiemmista vuosista. Yhteydenotot koskivat haasteita lähetteen saamisessa erikoissairaanhoitoon. Muutamassa tapauksista läheinen epäillyt, että viiveestä aiheutunut pysyvää haittaa potilaalle. Muita yhteydenottoja ovat olleet asiakasmaksuihin ja lääkehoidon toteuttamiseen liittyvät asiat. Yleinen pandemiatilanne on aiheuttanut huolta ja heijastunut yhteydenotoissa. Yhteydenotot olivat kuitenkin yksittäisiä ja erillisiä tapauksia.
Yhteydenottojen määrä oli 22 (suluissa vuoden 2019 määrä, 27). Asiakkaan yhteydenotot olivat kohdentuneet lääkärin tai hoitajan vastaanottoon 11 kertaa, (13), terveyskeskusosastolle neljä kertaa (6), hammashoitoon kaksi kertaa (2), päihdetyöhön kaksi kertaa (4), mielenterveyspalveluihin kerran (1), fysioterapiaan kerran (0) ja muuhun toimintaan kerran (0). Kotihoitoon (0) eikä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon (1) liittyviä yhteydenottoja ollut vuoden aikana.
Potilasasiamiehen käytännön toimintana on potilaalle annettu neuvontaa ja ohjausta sekä oltu yhteydessä potilaan luvalla vastuulääkäriin asioiden selvittämiseksi. Potilasasiamies ei ota kantaa onko epäkohtaa olemassa, mutta antaa neuvontaa ja ohjausta asian selvittämiseksi terveyskeskuksen sisällä. Yhteistyö on ollut rakentavaa ja siitä on ollut apua terveyskeskusasiakkaille ja potilaille. Potilasasiamiesten yhteystietojen saatavuus on tarkistettu asiakastiloista sekä terveyskeskuksen nettisivustolta. Potilasasiamiestyö sisältää myös asiakkaan luvalla tapahtuvaa selvittämistyötä eri viranomaistahojen kanssa. Asiakaskeskustelussa on noussut esille riippumattoman asiakasneuvonnan tärkeys reklamaatiotilanteessa.
Yhteistyö on ollut hyvää ja toimivaa pandemiatilanteesakin, kehittäminen kohti läheisempää yhteistyötä jatkuu asiakasterveyskeskusten kanssa.
Varsinais-Suomen potilasasiamiehet siirtyvät vuoden 2021 aikana uuteen puhelinjärjestelmään, mikä laajentaa potilasasiamiesten tavoitettavuutta. Muutoksesta luvattu tiedottaa tarkemmin, kun se tulee ajankohtaiseksi.
Liitteenä on VSSHP:n tuottama vuosiraportti potilasasiamiespalvelun toteutumisesta Naantalin terveyskeskukselle vuodesta 2020.
LIITE B2, SOTE-LTK 15.4.2021
Esittelijä Perusturvajohtaja
Päätösehdotus Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee potilasasiamiehen kertomuksen tiedokseen ja saattaa sen edelleen kaupunginhallituksen tietoon.
Kokouskäsittely Merkittiin, että ylilääkäri Kristian Kallio oli paikalla asiantuntijana tämän asian käsittelyn ajan.
Päätös Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Kaupunginhallitus 10.05.2021 § 208
514/06.08.02/2021
Potilasasiamiehen raportti vuodelta 2020 on liitteenä.
Liite B5, KH 10.5.2021
Esittelijä Kaupunginjohtaja
Päätösehdotus Kaupunginhallitus merkitsee potilasasiamiehen raportin vuodelta 2020 tiedoksi.
Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |