RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 13.09.2021/Pykälä 343
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Heinäkuun talouden toteutuma
Kaupunginhallitus 13.09.2021 § 343
100/02.02.02/2021
Valmistelija Talousjohtaja Heli Lähteenmäki
Kaupunginhallitukselle raportoidaan kuukausittain talouden toteutumasta sekä kassatilanteesta niiltä kuukausilta, joista ei tehdä ennustetta. Ennusteet laaditaan kvartaaleittain, ja ne menevät kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle tiedoksi.
Liitteenä on koko kaupungin (ml. taseyksiköt) talouden toteutumaraportti sekä kassaraportti heinäkuun lopun tilanteesta.
Liitteet B2 - B3, KH 13.9.2021
Talouden toteutuma
Heinäkuussa talouden toteutuma näyttää joiltakin osin erilaiselta kuin alkuvuoden toteutumat sekä puolivuotisennuste. Henkilöstökustannukset näyttäisivät jäävän alle keskimääräisen toteutuman, vaikka koko alkuvuoden toteutumat ovat tukeneet sitä, että henkilöstökustannukset ylittyvät. Puolivuotisennusteessa ennustettiin myös henkilöstökustannusten reilua ylitystä. Sama kehitys on näkynyt ostopalveluissa.
Heinäkuun henkilöstökuluissa on mukana kesäkuussa maksetut lomarahat, joten toteutumat ovat vertailukelpoiset viime vuoteen. Etenkin sivistystoimessa henkilöstökustannusten taso on kesällä pienempi kuin ns. normaalina kuukautena, ja normaalitaso saavutetaan koulujen lukukauden alun jälkeen. Vaikka heinäkuun toteutuma on alle keskimääräisen toteutumaprosentin, henkilöstökustannukset tulevat ylittymään kun toiminta vilkastuu loppuvuoden ajaksi kesäkauden jälkeen.
Heinäkuun toteutumasta puuttuu osa ostolaskuista, koska kesäaikana laskutus ja laskujen käsittely ei ole kaikilta osin ajan tasalla. Tämä selittää alhaista palvelujen ostojen toteutumaa. Lisäkuluja syntyy ennustetusti mm. terveyspalveluissa koronavastaanoton, rokottamisen, testauksen ja jäljityksen vuoksi.
Tulopuolella avustuksissa näkyy korkea toteutuma. Tämä johtuu sekä OKM:n vuonna 2020 myöntämien avustusten siirrosta vuonna 2021 käytettäväksi että uusien avustusten myöntämisestä. Uusien avustusten käyttöaika on kaksi vuotta, ja tilinpäätöksessä tehdään jälleen käyttämättömien avustusten siirto seuraavalle vuodelle. Tuloa vastaavat kulut (henkilöstökulut sivistyspalveluissa) muodostuvat osin vasta syyskaudella. Myös maksutulot sekä muut tuotot ovat toteutuneet keskimääräistä paremmin. Käyttöomaisuuden myyntituotot ylittävät tällä hetkellä talousarvion 1,0 milj. euroa ja ovat kokonaisuudessaan 2,5 milj. euroa.
Koronatilanne paheni jälleen loppukesästä, ja siitä seurasi uusia rajoitustoimia. Kevään aikana koronatilanne on aiheuttanut tulojen menetyksiä kun suunniteltua toimintaa ei voitu järjestää. Tämä näkyy maksutuottojen alhaisena toteutumaprosenttina. Myös asiakasmaksulain muutos 1.7.2021 vaikuttaa loppuvuonna kertyviin asiakasmaksutuloihin.
Verotulot ovat kehittyneet edelleen hyvin, ja tilitykset tukevat sitä, että talousarvion verotulotavoite tullaan ylittämään kuluvana vuonna yli 3 miljoonalla eurolla. Kunnallisvero kasvaa vain vähän viime vuoteen verrattuna, mutta yhteisöveron kasvu on vahvaa. Lisäksi vuoden 2020 kiinteistöveroja tilitetään kuluvana vuonna noin 0,3 miljoonaa euroa enemmän kuin aikaisempina vuosina. Vuoden lopulla veronsaajien jako-osuuksiin tehtävät muutokset saattavat heiluttaa verotuloja jonkin verran.
Valtionosuuksien toteutumaprosentti on hieman alhainen verrattuna talousarvioon. OKM:n valtionosuuksien maksatusta oikaisuvaatimuksen johdosta korjattiin toukokuussa, mutta se ei riittänyt paikkaamaan vajetta kokonaisuudessaan.
Valtion budjetissa on varattu lähes 1,4 miljardia euroa koronasta aiheutuvien suorien kustannusten, eli testaus- jäljitys- ja rokotuskustannusten korvaamiseen. Ohjeistusta siitä, miten näitä korvauksia haetaan, saadaan alkusyksystä ja alkuvuoden kustannusten korvausten hakukierros on lokakuussa 2021. Valtionavustuksesta säädetään asetuksella, ja sen mukaan korvattaisiin 45-60% laskennallisesta kokonaiskustannuksesta.
Rahoituserät eivät kerry tasaisesti. Muissa rahoitustuotoissa näkyy mm. alkuvuodesta maksetut osingot, jotka eivät enää loppuvuodesta muutu.
Poistot ovat todelliset ja niiden taso on noussut vahvasta investointitahdista johtuen. Vuoden vaihteessa aktivoitiin paljon valmistuneita hankkeita, ja niiden vaikutus näkyy poistotasossa. Poistot tulevat ylittämään talousarvion noin 300 000 eurolla.
Vuosikatteesta tai tilikauden tuloksesta ei tässä vaiheessa vuotta kannata tehdä vielä suuria johtopäätöksiä.
Investointien toteutuma 31.7. on 7 656 574 euroa. Investointien kokonaismäärä talousarviossa on 17 588 140 euroa, joten investointien toteutumaprosentti on heinäkuun lopussa 43,5%. Pääosa suurista investoinneista kuitenkin toteutuu suunnitellusti ja niiden toteutus painottuu loppuvuoteen.
Kassatilanne
Kassatilanne on edelleen hyvä, tosin se vaihtelee kuukauden eri päivinä suurempien tulo- ja menoerien mukaan. Verotulot tilitetään aina kuun lopulla, joten kuukauden vaihteessa kassassa on hyvin rahaa.
Lainamäärä heinäkuun lopussa on 14 500 000 miljoonaa euroa. Vieläkin ollaan alemmalla tasolla kuin vuoden vaihteen lainamäärä. Suurin syy tähän on verotulotilitysten hyvä kehitys, toinen selittävä tekijä on hyvin alkuvuoden aikana käynyt tonttikauppa. Investointien maksupostit tulevat painottumaan loppuvuodelle, joten jossakin vaiheessa lainamäärä tulee kasvamaan. Tilapalvelujen taseyksikölle lainattiin rahaa kesäkuussa 1,5 milj. euroa, koska se ei pysty tulorahoituksellaan rahoittamaan 7,7 miljoonan euron investointejaan. Asiasta päätettiin kaupunginhallituksessa 31.5.2021 § 249. Tilataseyksikön lopullinen lainatarve kuluvalle vuodelle selviää loppuvuodesta.
Elokuun lopun tilanteesta laaditaan toteutumaraportti, ja syyskuun lopun tilanteesta laaditaan uusi ennuste loppuvuoden kehityksestä.
Esittelijä Kaupunginjohtaja
Päätösehdotus Kaupunginhallitus merkitsee asian tiedokseen.
Kokouskäsittely Merkittiin, että henkilöstön edustaja Katja Mäntylä oli läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan.
Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |