RSS-linkki
Kokousasiat:https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://aleksis.naantali.fi:443/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 21.06.2021/Pykälä 292
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
3 | Liite 1_Sote-valmistelun organisointi (002) |
Sote-uudistuksen valmistelun aloittaminen Varsinais-Suomessa
Kaupunginhallitus 21.06.2021 § 292
1120/00.01.02.00/2021
Valmistelija hallintojohtaja Riitta Luotio:
Varsinais-Suomen Marinin hallituksen kauteen sidottua sote-uudistuksen esivalmistelua on toteutettu vuodesta 2020 alkaen kansallisten ohjeiden mukaisesti kahdella valtion rahoittamalla hankkeella. Hankkeiden valmistelu on toteutettu kuntien ja sote-kuntayhtymien päätöksellä hajatutulla mallilla siten, että sote-rakenneuudistushankkeen hallinnointivastuu on annettu Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille.
Tulevaisuuden sote-keskushankkeen hallinnoinnista vastaa puolestaan Turun kaupunki. Molemmat hankkeet on sisällytetty osaksi laajempaa ja lakisääteisesti tehtävää Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman toimeenpanoa. Varsinais-Suomessa ei ole ollut toistaisesi käynnissä sellaista sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen valmistelua, jolla varauduttaisiin hyvinvointialueen perustamiseen.
Hankkeissa mukana olevat työntekijät työskentelevät verkostomaisesti omissa emo-organisaatioissaan ja tästä syystä hankkeiden toimeenpanoon ei ole perustettu omaa erillistä muutosorganisaatiota. Molempien hankkeiden yhteinen koordinointivastuu on ollut Turun kaupungin muutosjohtajalla (nykyisin järjestämisjohtaja). Molemmilla hankkeilla on yhteinen ohjausryhmä, jossa on edustettuina kuntien sote-johtajat, erityishuoltopiirin ja sairaanhoitopiirin johtavia viranhaltijoita sekä Varsinais-Suomen sosiaalialan kehittämiskeskuksen, perusterveydenhuollon yksikön ja järjestöjen edustus.
Lisäksi Varsinais-Suomen kuntajohtajat ovat kokoontuneet säännöllisesti linjaamaan asioita.
Varsinais-Suomen liittoon on perustettu soten poliittinen seuranta-ryhmä. Kansallisen sote-uudistuksen aikataulu on kireä ja Varsinais-Suomessa pelkästään valtion rahoittamiin sote-hankkeisiin perustuva valmistelumalli synnyttää sotessa toimeenpanoriskejä. Lähtökodat yhtenäisen alueellisen sote-järjestäjäorganisaation perustamiseen ovat Varsinais-Suomessa sote-järjestelmän hajanaisuuden ja alueen koon takia muuta maata vaikeammat.
Sote-uudistuksen valmistelun periaatteet Varsinais-Suomessa
Varsinais-Suomen kunnat ja sairaanhoitopiiri ovat käyneet keväällä 2021 tunnustelevia yhteisiä keskusteluja siitä, pitäisikö Varsinais-Suomessa muuttaa soten vapaaehtoisen valmistelun sisältöä siten, että valmistelun toimeenpanossa varaudutaan myös mahdollisen hyvinvointialueen perustamiseen. Samalla on pohdittu, onko valmistelun organisointimallia kireän aikataulun takia syytä tiivistää.
Varsinais-Suomen kuntajohtajat ovat käsitelleet soten valmistelumallin muuttamista 1.4.2021, 16.4.2021 ja 3.6.2021 kokouksissa.
Kuntajohtajakokouksessa sote-uudistuksen organisoinnin lähtökohdiksi on esitetty Varsinais-Suomessa seuraavat asiat:
1. Varsinais-Suomessa sote-uudistuksen valmistelun hallinnollinen tuki tulee Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriltä.
2. Valmistelu toteutetaan yhteistyössä soten- ja pelastustoimen järjestämisvastuussa olevien organisaatioiden kesken.
3. Väliaikainen valmistelutoimielin (VATE) perustetaan ja se aloittaa toimintansa perustamisensa jälkeen. Juridisesti toimivaltainen se on sote-uudistuksen lainsäädännön voimaantulon ja VATE:n asettamispäätöksen jälkeen. Vaten työskentely on hallitusmainen.
4. Sote-valmisteluun perustetaan poliittinen seurantaryhmä
5. Sote-valmistelun perustetaan muutosorganisaatio, joka vastaa operatiivisesti sote-uudistuksen valmistelusta VATE:n alaisuudessa.
6. Sote-uudistuksen kaikissa valmisteluvaiheissa kuntajohtajakokous toimii neuvoantavana elimenä ja sote-johtajakokous seurantaryhmänä.
7. Yhteistyöryhmät perustetaan seuraavasti: järjestöyhteistyöryhmä, yritysyhteistyöryhmä. Lisäksi perustetaan yhteistoimintaryhmä.
8. Kaksikielisyys huomioidaan sote-uudistuksen valmistelussa.
Sote-uudistuksen valmistelussa intensiivisempi valmistelu kohdentuu hallinnolliseen valmisteluun, jolla varmistetaan soten järjestämisvastuiden siirto kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueelle. Palvelutuotannon sisältöjen kehittämistä jatketaan Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman viitekehyksessä kuitenkin siten, että valmistelussa huomioidaan aikaisemmasta poiketen tavoite siirtää sote yhdelle alueelliselle toimijalle. Järjestämissuunnitelman teematyöryhmien tulee tältä osin tehdä tarkennuksia omaan valmisteluunsa.
Väliaikaisen valmistelutoimielimen tehtävät
Väliaikainen valmistelutoimielin vastaa hyvinvointialueen toiminnan ja hallinnon käynnistämisen valmistelusta siihen saakka, kunnes aluevaltuusto on valittu ja aluevaltuuston asettama aluehallitus on aloittanut toimintansa. Väliaikaisen valmistelutoimielimen jäsenet on valittava osapuolten viranhaltijoista, joilla on hyvä asiatuntemus toimialansa toiminnasta ja taloudesta. Väliaikaisen valmistelutoimielimen kokoonpanossa on huomioitava tasa-arvolain vaatimukset.
Väliaikaisen valmistelutoimielimen lain mukaisiin tehtäviin ja vastuisiin kuuluu mm.
- selvittää hyvinvointialueille siirtyvä henkilöstö ja valmistella aluevaltuustolle ehdotukset henkilöstön siirtosuunnitelmaksi ja -sopimuksiksi;
- osallistua hyvinvointialueelle siirtyvän irtaimen ja kiinteän omaisuuden selvittämiseen;
- osallistua hyvinvointialueelle siirtyvien sopimusten ja näitä koskevien oikeuksien ja velvollisuuksien selvittämiseen;
- osallistua hyvinvointialueelle siirtyvien hallinto- ja palvelutehtävien hoitamista tukevien tieto- ja viestintäteknisten järjestelmien ja ratkaisujen selvittämiseen;
- valmistella hyvinvointialueen toiminnan ja hallinnon järjestämistä sekä tilintarkastajan valintaa;
- päättää hyvinvointialueen vuosien 2021 ja 2022 talousarviosta;
- osallistua ensimmäisten aluevaalien järjestämiseen;
- valmistella muut hyvinvointialueen toiminnan ja hallinnon käynnistämiseen välittömästi liittyvät asiat.
Valmistelutoimielimen toimivalta on rajoitettu siten, että se voi:
- ottaa henkilöitä vain määräaikaiseen virka- tai työsopimussuhteeseen hyvinvointialueeseen siten, että määräaika päättyy viimeistään 31 päivänä joulukuuta 2023;
- tehdä hyvinvointialuetta sitovia sopimuksia vain määräaikaisesti voimassa oleviksi siten, että määräaika päättyy viimeistään 31 päivänä joulukuuta 2023.
Sote-uudistuksen valmistelun organisaatio Varsinais-Suomessa
Sote-uudistuksen valmisteluun perustetaan muutosorganisaatio. Muutosorganisaatio perustetaan sairaanhoitopiiriin ennen kuin lainsäädäntö on hyväksytty. Sote-uudistuksen lainsäädännön hyväksymisen jälkeen muutosorganisaatio siirtyy väliaikaisen valmistelutoimielimen alaisuuteen.
Muutosorganisaation palkataan työntekijöitä pääsääntöisesti nykyisistä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuussa olevista organisaatioista, mutta myös ulkoiset rekrytoinnit tai asiantuntijapalvelujen hankinta on mahdollista kulloistenkin tarpeiden mukaisesti. Muutosorganisaatiossa toteutetaan konkreettinen sote-uudistuksen edellyttämä työ. Henkilöstövalinnat muutosorganisaation toteutetaan erillisestä valmistelusta.
Sote-uudistuksen toimeenpanon resursoinnissa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vuonna 2021 kahta valtionavustushanketta:
1. rakennerahoitus -hanke ja
2. tulevaisuuden sote-keskus -hanke.
Mikäli valmisteluun tarvitaan vuodelle 2021 erillistä rahoitusta kunnista, valmistellaan se päätöksentekoon erillisestä valmistelusta.
Sote-uudistuksen valmistelun käynnistyy kuntien ja sote-kuntayhtymien päätöksellä. Päätöksenteko esitetään toteutettavaksi kesäkuun aikana. Päätöksenteon rinnalla valmistelaan organisoitumista seuraavasti:
Poliittiset piirijärjestöt nimeävät poliittisen seurantaryhmän jäsenet.
Väliaikaisen valmistelutoimielimen jäsenten esitykset pyydetään valmisteluun osallistuvista organisaatioista. Seutukunnat esittävät erikseen omat jäsenensä. Neuvottelujen jälkeen todetaan VATE:n kokoonpano. VATE:n asettamispäätös tehdään sote-uudistuksen lainsäädännön hyväksymisen jälkeen.
VATE:n kokoonpano:
- 8 jäsentä (kunnat), josta
- 2 jäsentä Turku
- 2 jäsentä Turun seudun muut kunnat
- 4 jäsentä muut seutukunnat 1/seutukunta
- 3 jäsentä VSSHP
- 1 jäsen erityishuoltopiiri
- jäsen pelastustoimi
Muutosorganisaation rekrytoinnit käynnistetään mahdollisimman pian päätöksenteon jälkeen väliaikaisen valmistelutoimielimen mandaatilla.
Muut organisoitumiseen perustettavat ryhmät kootaan väliaikaisen valmistelutoimielimen mandaatilla.
VSSHP:n hallitus on 15.6.2021 pidetyssä kokouksessa hyväksynyt osaltaan mahdolliseen sote-uudistukseen liittyvän Varsinais-Suomen väliaikaisen valmistelutoimielimen rakenteen ja mallin. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin asettaa VATE:n kokouksessaan 17.8.2021, mikäli eduskunta on hyväksynyt sote-lainsäädännön ja mikäli Varsinais-Suomen osapuolet ovat yksimielisesti hyväksyneet esityksen VATE:n perustamisesta.
Kuvaus Varsinais-Suomen sote-valmistelun toimeenpanon organisoinnista on liitteenä.
Liite A1, KH 21.6.2021
Esittelijä Kaupunginjohtaja
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää, että
1. Naantalin kaupunki osallistuu Varsinais-Suomen sote-uudistuksen valmisteluun esittelytekstissä kuvatuin periaattein ja liitteessä esitetyllä organisoitumismallilla.
2. Naantalin kaupunki ei ehdota jäsentä väliaikaiseen valmistelutoimielimeen.
3. Kaupunginjohtaja valtuutetaan neuvottelemaan ja sopimaan väliaikaisen toimielimen kokoonpanosta.
Kokouskäsittely Keskustelun aikana jäsen Hannu Aalto esitti jäsen Pirjo Majan kannattamana, että asia palautetaan.
Tämän jälkeen hyväksytyn äänestysesityksen mukaisesti suoritetussa äänestyksessä kaupunginjohtajan ehdotuksen puolesta äänestivät Forsblom, Gustafsson, Jalkanen, Eura, Lindström, Wilenius, ja Tavio.
Aallon tekemän ja Majan kannattaman palautusesityksen puolesta äänesti lisäksi Hagsberg.
Björkskog oli poissa
Puheenjohtaja totesi äänestyksen perusteella kaupunginhallituksen päättäneen hyväksyä kaupunginjohtajan ehdotuksen äänin 7-3.
Merkittiin, että henkilöstön edustaja Katja Mäntylä oli läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan.
Päätös Kaupunginjohtajan tarkennettu ehdotus hyväksyttiin äänin 7-3. Yksi jäsen poissa.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |