Poistuminen | Toimielimet | KH - Kaupunkisuunnittelujaosto | Pöytäkirja 16.01.2017 | Avaa haku




KH - Kaupunkisuunnittelujaosto

§ 2

16.01.2017

 

Kaupunkisuunnittelujaoston strategisen tavoitteen arviointi

 

412/02.02.00/2015

 

KH - Kaupunkisuunnittelujaosto 16.01.2017 § 2

 

Elinkeinoasiamies Jorma Ranta 11.1.2017:

 

Kaupunkisuunnittelujaoston tehtäväalueen strategiseksi tavoitteeksi vuodelle 2016 kirjattiin Naantalin vetovoiman vahvistaminen hyvänä asunto- ja yrityskaupunkina.

 

Yritysmarkkinointi on jakautunut sisäiseen ja ulkoiseen markkinointiin. Sisäinen markkinointi on kohdistunut kaupungissa toimiviin yrityksiin. Toiminta on sisältänyt aktiivista yhteydenpitoa noin 80 toiminnassa olevaan yritykseen. Yrityksille on kerrottu elinkeinoasiamiehen tarjoamista palveluista. Yritystilaisuuksia on ollut muutama ja niihin on osallistunut keskimäärin 30 henkilöä (minimissään 10 ja enimmillään 60 henkilöä).

 

Ulkoista markkinointia on harjoitettu lehti-ilmoituksin. Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehdessä on ollut kaksi puolen sivun ilmoitusta ja Kauppakamari-lehdessä kolme. Lisäksi viidessä Turun sisäänmenoväylän isossa led-taulussa on ollut kuusi viikkoa kestävä kampanja, jossa Naantalin mainos uusista yritysalueista on näkynyt kerran minuutissa.

 

Suoramarkkinointina on lähetetty noin 400 yritykseen kirjepostina Naantali Works-yritysesite, jossa kerrotaan Naantalista hyvänä sijoittumisympäristönä yrityksille. Lisäksi on ollut jonkin verran sähköistä markkinointia.

 

Vuonna 2016 Noutokadulta on myyty kaksi yritystonttia, Palttankadulta on myyty yksi yritystontti ja kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen yhden tontin vuokrauksesta. Yhdelle yritykselle on vuokrattu lisämaata toiminnan laajentamista varten.

 

Asuin ja yritystontteja on markkinoitu Rakenna ja sisusta -messuilla helmikuussa. Alkuvuodesta 2016 tehtiin laaja Facebook-kampanja, jonka yhteyteen teetettiin myös uusi markkinointivideo. Kampanjalla saatiin 55 174 näyttökertaa ja videota katseltiin 17 369 kertaa. Videota käytettiin myös verkkosivuilla ja messuilla.

 

Kaupungin viestinnän määrärahoilla hankittiin uusi karttapohjainen sovellus, jolla selkeytettiin ja parannettiin myytävien tonttien esittelyä. Tontteja voi nyt myös hakea sähköisesti sovelluksen kautta.Tontteja on myös markkinoitu lehti-ilmoituksilla ja Nastassa.

 

Alla olevaan asetelmaan on koottu tiedot myydyistä ja vuokratuista omakotitonteista.

 

Myyty omakotitontteja

 

v. 2015

12 kpl, joista 9 vuokratonttien lunastuksia

v. 2016

18 kpl, joista 6 vuokratonttien lunastuksia

 

Vuokrattu omakotitontteja

 

v. 2015

11 kpl

v. 2016

10 kpl

 

Kiinteistöt Rymättylässä

 

v.2016

1 rakennuspaikka

 

2 lomarakennuspaikkaa

 

Rivitalotontit

 

v.2016

3 kpl Pirttiluoto - Karjaluoto

 

Markkinointitoimenpiteiden suunnitelmallisuutta ja näkyvyyttä on lisätty. Näillä toimenpiteillä ja elinkeinoasiamiehen työpanoksella on kyetty lisäämään erityisesti teollisuustonttien luovutuksia. Toimenpiteet ovat tukeneet myös omakotitonttien luovutusmäärän kasvua.

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunkisuunnittelujaosto merkitsee vuoden 2016 strategisen tavoitteen arvioinnin tiedoksi.

 

KAUPUNKISUUNNITTELUJAOSTO:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.



Poistuminen | Toimielimet | KH - Kaupunkisuunnittelujaosto | Pöytäkirja 16.01.2017 | Avaa haku