Poistuminen | Toimielimet | Sosiaali- ja terveyslautakunta | Pöytäkirja 11.05.2017 | Avaa haku





Sosiaali- ja terveyslautakunta

§ 27

11.05.2017

 

Sosiaaliasiamiehen raportti 2017

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 11.05.2017 § 27

 

Sosiaalijohtaja Riitta Ylipelkonen

Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on edistää sosiaalihuollon asiakkaan asemaa ja oikeuksia sosiaalihuollon asiakaslain (22.9.2000/812) mukaisesti. Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä, asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa. Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on asiakaslain mukaan:

  • neuvoa asiakkaita tämän lain soveltamiseen liittyvissä asioissa

  • avustaa asiakasta muistutuksen tekemisessä

  • tiedottaa asiakkaan oikeuksista

  • toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi sekä

  • seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kaupungissa ja antaa siitä selvitys vuosittain kaupunginhallitukselle

Naantalin kaupunki on ostanut sosiaaliasiamiehen palvelut Merikratos sosiaalipalvelut Oy:ltä vuodesta 2008 alkaen. Vuoden 2016 kustannukset olivat 2 416,06 euroa, kun ne vuonna 2015 olivat 2 627,87 euroa. Sosiaaliasiamies Maija-Kaisa Sointulan tavoittaa puhelimitse tiistaista-torstaihin klo 10.00-13.00 numerosta 010 830 5101 ja tarvittaessa sovitaan tapaaminen Naantalin kaupungintalolla. Sähköposti: sosiaaliasiamiesätmerikratos.fi.

Liitteenä sosiaaliasiamiehen raportti vuodelta 2016.

LIITE B4, SOTE-LTK 11.5.2017

Toimintaraportin mukaan sosiaaliasiamiehelle tehtiin Naantalista vuoden 2016 aikana 45 yhteydenottoa. Vuonna 2015 oli asiakkaita 54 ja yhteydenottoja 34. Asiakkaiden yhteydenotot Merikratoksen sosiaaliasiamieheen nousivat vuonna 2016 n. 25 %:lla vuoteen 2015 verrattuna.

Raportin mukaan toimeentulotukeen liittyviä yhteydenottoja oli 17 eli vähemmän kuin edellisenä vuonna, jolloin niitä oli 22. Lastensuojelua koskevia yhteydenottoja oli 3.Vanhustyötä koskevia yhteydenottoja oli 5, kun edellisenä vuonna oli 1. Asumispalveluita koskevia yhteydenottoja tuli 2. Vammaispalveluista tuli 4 yhteydenottoa ja kehitysvammahuollosta 6, kun edellisenä vuonna tuli 4 yhteydenottoa. Omaishoitoa koskevia yhteydenottoja oli 1eli sama kuin edellisenä vuonna. Perheasioita ja elatusasioita koskevia yhteydenottoja tuli 3 kun edellisenä vuonna tuli 4. Päihdetyöstä tuli 1 yhteydenotto.

Oikaisuvaatimuksia viranhaltijapäätöksistä yksilöjaostoon tehtiin 14, joista 6 koski toimeentulotukea ja 5 vammaispalvelulain mukaisia palveluja. Tehostetusta palveluasumisesta tehtiin 2 ja omaishoidontuesta 1 oikaisuvaatimus.

 

 

Yksilöjaoston päätöksistä tehtiin Turun hallinto-oikeuteen 4 valitusta.

Hallinto-oikeus palautti kaksi toimeentulotukipäätöstä uudelleen käsiteltäväksi. Korkein hallinto-oikeus teki kielteisen päätöksen toimeentulotuen myöntämistä koskevaan valituslupahakemukseen.

Raportin yhteenvedossa todetaan, että toimeentulotukeen liittyvien yhteydenottojen määrä laski vuonna 2016 muutamalla yhteydenotolla edelliseen vuoteen verrattuna. Lisäksi todetaan, että näyttää siltä, että toimeentulotukeen liittyvä päätösprosessi on toimiva ja päätöksien perusteet osataan avata asiakkaille varsin hyvin. Ehkäisevää toimeentulotukea on myönnetty 1 prosentti koko myönnetyn toimeentulotuen määrästä. Valtakunnallinen suositus on 3 prosenttia. Ehkäisevän toimeentulotuen tarkoituksena on edistää henkilön ja perheen omatoimista suoriutumista ja ehkäistä syrjäytymistä.

Vuoden 2015 sosiaalihuoltolain uudistuksen myötä perheillä on oikeus kotipalveluun. Palvelua ovat saaneet kaikki, jotka ovat hakeneet, palvelu on koordinoitu terveystoimen neuvolan perhetyön kautta. Elokuun alusta 2015 on ollut työssä yksi lähihoitaja toistaiseksi.

Naantalin sosiaali- ja terveystoimi on jatkanut henkilökunnan koulutusta ja työnohjausta. Asiakkaiden palvelut on toteutettu aikarajojen puitteissa.

Sosiaaliasiamies toteaa, että tietoon ei ole tullut mitään erityistä, mihin kiinnittää huomiota. Myönteistä kehitystä edelliseen vuoteen verrattuna on tapahtunut toimeentulotuessa ja lapsiperheiden kotipalvelun järjestämisessä. Yhteydenotot sosiaaliasiamieheen ovat olleet vuodesta toiseen alle valtakunnallisen mediaanin.

 

PERUSTURVAJOHTAJA:

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee sosiaaliasiamiehen raportin vuodelta 2016 tiedokseen ja antaa sen edelleen kaupunginhallituksen käyttöön.

 

SOSIAALI- JA TERVEYSLAUTAKUNTA:

 

Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.



Poistuminen | Toimielimet | Sosiaali- ja terveyslautakunta | Pöytäkirja 11.05.2017 | Avaa haku