Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 21.09.2020/Pykälä 283

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Kaupunginhallituksen konsernijaosto

§ 27

21.05.2018

Kaupunginhallitus

§ 212

28.05.2018

Kaupunginhallitus

§ 118

20.04.2020

Kaupunginhallitus

§ 283

21.09.2020

 

Lausunto Varsinais-Suomen luonnonarvojen ja -varojen vaihemaakuntakaavan 1. ehdotuksesta

 

248/10.03.03/2018

 

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 21.05.2018 § 27

 

Maankäyttöpäällikkö Elise Lehikoinen

 

Varsinais-Suomen liiton maakuntahallitus päätti kokouksessaan 19.3.2018 asettaa luonnonarvojen ja -varojen vaihemaakuntakaavan valmisteluvaiheen aineiston nähtäville alueen kuntiin ja liiton virastoon ajalla 26.3. - 27.4.2018 mahdollisten mielipiteiden esittämistä varten sekä pyytää aineistosta lausunnot eri viranomaisilta (MRL § 62). Lausunnot pyydetään toimittamaan 27.4.2018 mennessä word-muotoisina osoitteeseen kirjaamo@varsinais-suomi.fi. Määräaikaan on saatu lisäaikaa 4.6.2018 asti.

 

Kaava-aineistot ovat luettavissa Varsinais-Suomen liiton internet-sivuilta osoitteessa:

 

http://www.varsinais-suomi.fi/fi/tehtaevaet-ja-toiminta/suunnittelu-jakaavoitus/maakuntakaava/luonnonarvojen-ja-varojen-vaihemaakuntakaava

 

Valmisteluvaiheen kuulemisen tavoitteena on saada eri sidosryhmiltä palaute siitä, onko kaavatyölle asetetut tavoitteet huomioitu ja tuotu riittävällä tavalla esille kaava-aineistoissa ja siihen liittyvissä selvityksissä. Maakuntaliitto järjestää valmisteluvaiheen aineistojen nähtävillä olon jälkeen keväällä 2018 luonnonvarafoorumin sidosryhmätilaisuuksia. Niissä käsitellään vaihemaakuntakaavan sisältö- ja merkintäkysymyksiä. Tilaisuudet pidetään Turussa Forum Marinumissa 15.5., 22.5., 5.6., 7.6. ja 13.6.2018. Lisätietoja: http://www.varsinais-suomi.fi/fi/

 

Luonnonarvojen ja -varojen vaihemaakuntakaavan tavoitteena on turvata luonnon monimuotoisuus, lisätä virkistys- ja matkailutoimintojen mahdollisuuksia sekä mahdollistaa luonnonvarojen kestävä käyttö ja hyödyntäminen. Vaihemaakuntakaavan tavoitteena on sovittaa yhteen luonnonsuojelun, luonnon virkistyskäytön ja luonnonvarojen kestävän hyötykäytön tavoitteet ja tarpeet.

 

Kaavaselostuksessa on lueteltu maakuntakaavalle asetetut tarkemmat yksittäiset tavoitteet:

 

- Päivitetään luonnonsuojelulain mukaiset suojelualuemerkinnät kokonaisuutena luonnonsuojelualueiden, luonnonsuojeluohjelmien alueiden ja Natura-alueiden osalta vastaamaan nykytilannetta.

 

-Täydennetään soidensuojelutyöryhmän inventointiaineistosta tunnistamat valtakunnallisesti arvokkaat suot maakuntakaavan suojelualueiksi.

 

-Saadaan käyttöön uusinta tutkimustietoa luonnon monimuotoisuuden kannalta merkittävistä ekologisista yhteyksiä sekä ihmistoiminnan aiheuttamista kehittämispaineista. Hyödynnetään nykyaikaisia analyysimenetelmiä (mm. Zonation), joiden avulla arvioidaan potentiaalisia yhteensovitustarpeita eri käyttötarpeiden välillä.

 

-Hyödynnetään maakunnallisen hirvieläinonnettomuuksien vähentämissuunnitelman tietoja hirvieläinten esiintymisalueista ja liikkumisesta.

 

- Osoitetaan kaupunkiseutujen keskeiset viheryhteydet, ns. vihersormet, jotka tällä hetkellä ovat osoitettu pääosin virkistysaluemerkinnöin.

 

- Geologisesti arvokkaat alueet osoitetaan harju-, kallio- ja moreenialueista sekä tuuli- ja rantakerrostumista ja kivikoista. Alueet osoitetaan valtakunnallisten ja maakunnallisten selvitysten perusteella yhtenäisin merkitsemisperiaattein koko maakunnan alueelta.

 

- Selvitetään ekologisten yhteyksien ja alueiden merkintämahdollisuuksia maakuntakaavassa, joko alueina, yhteyksinä tai mahdollisina kehittämisalueina.

 

- Päivittää virkistys-, retkeily- ja matkailutoimintojen merkinnät ajantasaisella tiedolla sekä mahdollisesti osoittaa kehittämisalue- ja reittimerkintöjä sekä strategisia merkintöjä teemaan liittyen.

 

- Kaavatyössä ei käsitellä kulttuuriympäristön, rakennusten suojelun, maisema-alueiden ja muinaismuistoihin liittyviä merkintöjä.

 

- Virkistyksen sekä retkeilyn ja matkailun osalta maakuntakaavaan on myöhemmässä vaiheessa ja nykytilatietoihin perustuen tarkoitus osoittaa uusia, suunnitelmallisuutta korostavia merkintöjä. Esimerkiksi merkittävien maisema-alueiden, saavutettavuudeltaan hyvien luontoalueiden tai alueellista virkistys-, retkeily ja matkailualueiden sijoittumisen maakunnallista tasapainoa korjaavien alueiden potentiaali virkistys-, retkeily- ja matkailukäytössä on tarkoitus tunnistaa ja tunnustaa tämän maakuntakaavoituskierroksen yhteydessä.

 

- Luonnonvarojen kestävän käytön edistämisen keskeisin tavoite on huomioida nykyiset materiaalien hyödyntämisen sijainnit ja turvata niiden mahdollisimman tehokas käyttö ympäristönäkökulmat huomioiden, ennakoiden mahdolliset ristiriidat maankäytön muiden paineiden kanssa.

 

- Kaavatyön aikana selvitetään mm. keskitetyn maa-ainesten oton osoittamisen mahdollisuuksia. Lisäksi tarvittavilta osin tarkennetaan nykyisten terminaali- ja teollisuusalueiden ja erityisesti jätehuollon toiminta-alueiden merkinnät vastaamaan muuttuneita toimintoja. Kaivosmerkintöjen osalta tarkistetaan kyseisten merkintöjen ajantasaisuus sekä mahdolliset tarpeet uusien alueiden merkinnöille.

 

Metsien luontoarvoja määriteltäessä arvokkaiksi on osoitettu Luonnonmaalla alueita, joille ollaan suuntaamassa yleiskaavan mukaan maankäyttöä.

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta on antanut asiasta seuraavan lausunnon:

 

"Vaihemaakuntakaavan aineisto on mittava ja antaa mielenkiintoista koostavaa tietoa maakunnasta. Aineistoa voi hyödyntää maakunnan merkittävien ekologisten viherkäytävien ja -yhteyksien määrittelyssä ja ihmistoimintojen kuten kiertotalousterminaalien sijoittelun ohjauksessa ja luontomatkailun maakunnallisessa kehittämisessä.

 

Hiljaisten alueiden merkitys muun muassa luontomatkailulle on elintärkeä. Kaava-aineistoa voisikin tarkastella ja tarvittaessa täydentää vielä tästä näkökulmasta käsin. Mitkä maakunnan paikat ja alueet koetaan erityisen tärkeiksi rauhoittumisen paikoiksi tai millä alueella olisi edellytykset profiloitua tällaiseksi?

 

Muita tärkeitä näkökulmia jatkotyön kannalta on lähimetsien virkistyskäytön merkitys. Mikäli luonnonarvoiltaan vähempiarvoisia metsiä nähdään pelkästään bioenergian lähteenä, bioenergian potentiaalitarkastelun voisi nähdä suorastaan vaarallisena. Metsät uhkaavat köyhtyä myös ravinnetasapainoltaan, mikäli kaikki hakkuutähde, kannot ynnä muu puumateriaali kerättäisiin metsistä pois, joten niiden kestävä käyttö tai käyttämättä jättäminen biologisen monimuotoisuuden nimissä (kelot, lahopuut) tulee myös ottaa huomioon. Jatkotyössä korostuukin eri aineistojen tarkastelu toisiinsa nähden päällekkäin intressiristiriitojen arvioimiseksi tehtyjä mittavia paikkatietoaineistoja hyödyntäen. Ottaen huomioon maakunnan hiilineutraaliustavoitteet, metsien ja soiden hiilinielutarkastelu voisi olla paikallaan yhdistää maakuntakaavan tausta-aineistoon, mahdollisia muita ekosysteemipalveluja (esim. sienestys ja marjastus) unohtamatta.

 

Kaavaselostuksessa on tuotu esiin luonnon virkistysarvoja ajavan selkeän intressiryhmän puuttuminen. Luontomatkailu ja puhdas luonto ovat kuitenkin se, millä Suomi ja Varsinais-Suomi voivat erottua maailmalla edukseen. Teeman työstäminen vaihemaakuntakaavatyön yhteydessä antaa hyvät mahdollisuudet maakunnan luonnon virkistyskäytön turvaamiselle ja luontomatkailun kehittämiselle yhteistyössä maakunnan kuntien ja muiden eri tahojen kanssa."

 

Saaristolautakunta on antanut asiasta seuraavan lausunnon:

"Osa Naantalin läpi kulkevan rengastien vaikutusalueesta on osoitettu matkailutoimintojen kehittämisvyöhykkeeksi. Luonnonmaa on kehittyvä matkailu-, yritys-, virkistysalue ja asuinalue, joka tulee liittää maakuntakaavassa osaksi tätä vyöhykettä. Kaavatyössä tulee myös tutkia Luonnonmaan matkailun, virkistyksen ja retkeilyn kannalta potentiaaliset alueet, mm. mahdollisuudet ja kytkennät laajempiin reitistöihin, jotka lisäävät alueen vetovoimaa."

 

Varsinais-Suomen Liitto, ELY-keskus ja Naantalin kaupunki teettävät Särkänsalmen merivesiväylän vuodelta 2008 olevan selvityksen päivittämistä. Työn tavoitteena on päivittää vaikutusten arviointi ja laatia uusi selostus huomioiden aikaisemmassa prosessissa esille tulleet puutteet. Työ valmistuu syksyllä 2018, jotta tuloksia voidaan hyödyntää käynnissä olevassa vaihemaakuntakaavaprosessissa. Naantali pitää tärkeänä, että maakuntakaava mahdollistaa läppäsillan rakentamisen.

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Varsinais-Suomen luonnonarvojen ja -varojen vaihemaakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto on monipuolinen eikä Naantalin kaupungilla ole siihen huomautettavaa.

 

Kun jatkossa arvioidaan inventoinnin mukaisten metsien luontoarvojen vaikutusta maakuntakaavan määräyksiin, tulee Luonnonmaalla määräävänä ottaa huomioon voimassa olevissa kaavoissa ko. alueille osoitettu maankäyttö.

 

Voimassa olevassa maakuntakaavassa on osoitettu saariston rengastiehen tukeutuva kehittämisvyöhyke, johon kuuluvat Naantalin saariston keskeiset alueet. Luonnonmaa on osa Turun seudun ydinkaupunkialuetta mutta myös kehittyvä matkailu-, yritys- ja virkistysalue. Saariston rengastien kehittämisvyöhyke tulee ulottaa Luonnonmaalle. Kaavatyössä tulee myös tutkia Luonnonmaan matkailun, virkistyksen ja retkeilyn kannalta potentiaaliset alueet sekä virkistysreittien ja kevyen liikenteen väylien kytkennät laajempiin reitistöihin.

 

Naantali pitää tärkeänä, että maakuntakaava mahdollistaa läppäsillan rakentamisen.

 

KONSERNIJAOSTO:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

Kaupunginhallitus 28.05.2018 § 212

 

Kaava-aineistot ovat luettavissa Varsinais-Suomen liiton internet-sivuilta osoitteessa:

 

http://www.varsinais-suomi.fi/fi/tehtaevaet-ja-toiminta/suunnittelu-ja-kaavoitus/maakuntakaava/luonnonarvojen-ja-varojen-vaihemaakuntakaava

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus päättää antaa asiasta seuraavan lausunnon:

 

Varsinais-Suomen luonnonarvojen ja -varojen vaihemaakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto on monipuolinen eikä Naantalin kaupungilla ole siihen huomautettavaa.

 

Kun jatkossa arvioidaan inventoinnin mukaisten metsien luontoarvojen vaikutusta maakuntakaavan määräyksiin, tulee Luonnonmaalla määräävänä ottaa huomioon voimassa olevissa kaavoissa ko. alueille osoitettu maankäyttö.

 

Voimassa olevassa maakuntakaavassa on osoitettu saariston rengastiehen tukeutuva kehittämisvyöhyke, johon kuuluvat Naantalin saariston keskeiset alueet. Luonnonmaa on osa Turun seudun ydinkaupunkialuetta, mutta myös kehittyvä matkailu-, yritys- ja virkistysalue. Saariston rengastien kehittämisvyöhyke tulee ulottaa Luonnonmaalle. Kaavatyössä tulee myös tutkia Luonnonmaan matkailun, virkistyksen ja retkeilyn kannalta potentiaaliset alueet sekä virkistysreittien ja kevyen liikenteen väylien kytkennät laajempiin reitistöihin.

 

Naantali pitää tärkeänä, että maakuntakaava mahdollistaa läppäsillan rakentamisen.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

Kaupunginhallitus 20.04.2020 § 118

 

Kaupunginarkkitehti Oscu Uurasmaa:

 

Varsinais-Suomen liitto on pyytänyt lausuntoa Varsinais-Suomen luonnonarvojen ja -varojen vaihemaakuntakaavan 1. ehdotuksesta. Lausuntoa on pyydetty 6.3.2020 mennessä ja siihen on pyydetty lisäaikaa, jotta kaupunginhallitus ehtisi käsitellä asian 23.3.2020. Kaava-aineiston laajuuden ja siinä olleiden teknisten virheiden takia sekä koronaviruksen aiheuttamien vaikeuksien takia lausunto kuitenkin viivästyi, ja se annettiin ensin virkamieslausuntona 7.4.2020. Lausunnosta käytiin keskustelu kaupunginhallituksen kanssa 6.4.2020, ja kaupunginhallitus varasi itselleen mahdollisuuden täydentää lausuntoa kokouksessaan 20.4.2020.

Tekniset palvelut valmisteli lausunnon maakuntakaavaehdotuksen 1. ehdotuksesta yhteistyönä. Lausunnon laatimiseen osallistuivat tekninen johtaja Reima Ojala, kaupunginarkkitehti ja vt. maankäyttöpäällikkö Oscu Uurasmaa, yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi sekä ympäristöpäällikkö Saija Kajala. Lausunto lähetettiin Varsinais-Suomen liitolle 7.4.2020. Lähetettyä lausuntoa on nyt täydennetty kappaleella kaupunginhallituksen aiemmasta lausunnosta sekä joitakin sanamuotoja on korjattu.

 

Oheismateriaali:

  • Varsinais-Suomen liiton lausuntopyyntö, jossa on linkkejä muuhun kaava-aineistoon

  • Teknisten palvelujen 7.4.2020 lähettämä lausunto

 

Varsinais-Suomen luonnonarvojen ja -varojen vaihemaakuntakaavan 1. ehdotuksen kaava-aineistot löytyvät seuraavista linkeistä:

 

Kaavakartta:

http://www.vesseli.fi/LAVMK/1ehdotus/LAVMK_1_ehdotus_hallitus_200120.pdf

 

Kaavamerkinnät ja -määräykset:

http://www.vesseli.fi/LAVMK/1ehdotus/LAVMK_kaavamerkinnät_ja_määräykset_hallitus20012020.pdf

 

Kaavakortit:

http://www.vesseli.fi/LAVMK/1ehdotus/LAVMK_Kaavakortit_20200120.pdf

 

Kaavaselostus:

http://www.vesseli.fi/LAVMK/1ehdotus/LAVMK_selostus_2020.pdf

 

Kaavaselostuksen liitekartat:

http://www.vesseli.fi/LAVMK/1ehdotus/LAVMK_selostuksen_liitekartat.pdf

 

Epävirallinen kaavayhdistelmä:

http://www.vesseli.fi/LAVMK/1ehdotus/LAVMK_1_ehdotus_hallitus_200120_epävirallinen_yhdistelmä.pdf

 

Muut kaavaan liittyvät selvitykset ja taustamateriaalit löytyvät Varsinais-Suomen liiton internet-sivuilta osoitteesta:

https://www.varsinais-suomi.fi/fi/tehtaevaet-ja-toiminta/suunnittelu-ja-kaavoitus/maakuntakaava/luonnonarvojen-ja-varojen-vaihemaakuntakaava

 

Varsinais-Suomen luonnonarvojen ja -varojen vaihemaakuntakaavan 1. ehdotus on esityslistan liitteenä (KH 20.4.2020).

 

Vaihemaakuntakaavasta aiemmin annettu lausunto

 

Naantalin kaupunginhallitus on 28.5.2018 § 212 antanut vaihemaakuntakaavan luonnosvaiheen aineistosta lausunnon.

 

Kaupunginhallituksen aiempi lausunto on otettu vaihemaakuntakaavan valmistelussa läppäsillan ja metsien luontoarvojen osalta pääosin hyvin huomioon. Luonnonmaan osalta vain hyvin pieni osa Luonnonmaasta sisältyy kaavaehdotuksessa matkailun kehittämisvyöhykkeelle.

 

Vaihemaakuntakaavan 1. ehdotuksen materiaalin virheet ja puutteet sekä kaavamuutosten luettavuus ja hahmotettavuus

 

Varsinais-Suomen luonnonarvojen ja -varojen vaihemaakuntakaavan 1. ehdotuksessa on vakavia virheitä ja puutteita, joiden takia lausunnon laatiminen on osoittautunut erittäin vaikeaksi ja osaa kaavamerkinnöistä on jopa mahdotonta tulkita. Tässä lausunnossa on lueteltu havaittuja puutteita ja virheitä, mutta luettavuuden takia emme voi tietää onko tässä pystytty huomioimaan kaikki oleelliset asiat.

 

Jotta vaihemaakuntakaava olisi luettavassa muodossa, ja jotta lausunto kaavaehdotuksesta olisi mahdollista laatia kokonaisvaltaisesti:

 

  • Tulisi maakuntakaavaan tehdyt muutokset kirjata selkeästi, ja niihin tulisi esittää perustelut.

  • Maakuntakaavan aineistoon tulisi liittää r- ja v-kohdemerkintöjen kohdeluettelot, ja kohdemerkintöihin tulisi laittaa kohdenumerot.

  • Jotta vaihemaakuntakaava olisi luettavassa muodossa, pitäisi taustakartan olla sellainen, jonka perusteella kohteiden sijainnin pystyisi selkeästi hahmottamaan.

 

V-alueet ja v-kohdemerkinnät

 

Kaavaehdotuksessa useita jo rakentuneita tai asemakaavoitettuja asuin- ja teollisuusalueita on merkitty V-alueeksi. Asiasta on keskusteltu kaavan laatijan kanssa, ja tämä asia johtuu teknisestä virheestä kaava-aineistossa, mutta asia tulee korjata nykyisen osayleiskaavan mukaiseksi. Tällaisia alueita ovat:

 

  • Naviren teollisuusalue (Kukola)

  • Linnavuoren, Viialan ja Kultarannan asuinalueet

  • V-alue Luolalanjärven itäpuolella.

 

Sama tekninen virhe on ilmeisesti aiheuttanut muitakin vääriä V-aluemerkintöjä, nämä kaikki tulee korjata kaavaehdotukseen.

 

Lisäksi seuraavat V-merkinnät ovat nyt vaihemaakuntakaavan 1. ehdotuksessa joko virheellisiä, puutteellisia tai epäjohdonmukaisia:

 

  • Luonnonmaan pohjoisosassa keskeiselle kaupunkikehityksen alueelle on lisätty V-aluemerkintä. Samalle alueelle on edellisessä vaihemaakuntakaavassa (11.6.2018) lisätty sinisellä katkoviivalla "Yhdyskuntarakenteen laajentumisen selvitysalue". Ehdotettu V-merkintä tulee poistaa kaavaehdotuksesta tai siirtää pohjoisemmas.

  • Taimon ja Poikon uimapaikat on merkitty nyt maakuntakaavaan v-merkinnällä, mutta Naantalissa on useita muitakin uimapaikkoja ja niitä ei ole merkitty. Joko nämä v-merkinnät tulisi poistaa, tai sitten kaikki uimarannat tulisi merkitä yhtenäisellä logiikalla.

  • V-alueiden merkintöjä on lisätty muutamiin paikkoihin Merimaskussa ja sen saarilla. Uusien merkintöjen logiikka ja maakuntakaavatasoinen merkittävyys ei välity aineistosta. Muutoksia ei tulisi tehdä, ellei ne ole seudullisesti merkittäviä, eikä niiden tulisi olla ristiriidassa oikeusvaikutteisen osayleiskaavan kanssa.

 

Luonnonmaan keskeisten alueiden V-alueita ei tulisi tehdä V-aluemerkinnöillä vaan ne tulisi osoittaa viheryhteyksien tarvemerkinnöillä. Tällainen merkintätapa kuvaisi paremmin maakuntakaavamerkintöjen tarkkuutta ja kaavan tavoitetta, eikä merkintä silloin osoittaisi tarkkaa paikkaa yhteydelle joka osayleiskaavaa muutettaessa tulee ratkaista tarkemmalla suunnittelulla. Maakuntakaavan merkinnöille tässä kohtaa oleellisempaa lienee yhteyden osoittaminen kuin itse alueen osoittaminen.

 

Kaikki v-kohdemerkinnät tulisi olla numeroitu ja niistä tulisi olla kohdeluettelot, jotta kaikkien niiden merkitystä pystyisi paremmin arvioimaan.

 

R-alueet ja r-kohdemerkinnät

 

Luonnonmaa: Villan tilan R-merkintä saaren lounaisosassa on liian pienellä alueella eikä ulotu ollenkaan Villan tilalle, joka on kaupungin kannalta ja seudullisestikin merkittävä kehityskohde. Rajaus tulisi osoittaa vähintään voimassaolevan osayleiskaavan mukaisille RM- ja RM-3 alueille.

 

Luonnonmaa: Matalahden eteläpuoleinen R-merkintä on vanhentunut, alue on ranta-asemakaavoitettu loma-asumiseen.

 

Luonnonmaa: Kultaranta Golfin uusi R-merkintä on hyvä.

 

Velkuan Teersalossa tulisi olla R-merkintä.

 

Kaikki r- kohdemerkinnät tulisi olla numeroitu ja niistä tulisi olla kohdeluettelot, jotta niiden merkitystä pystyisi paremmin arvioimaan.

 

Veneilyreitit ja satamapaikat

 

Veneilyn runkoväylä on hyvä lisäys maakuntakaavaan.

 

Yhteysaluslaiturien tulisi olla ELY:n käytössä olevien mukaisia.

 

Satamapaikat ja venesatamat tulisi merkitä kaavaan yhtenäisen merkintätavan mukaisesti. Esimerkiksi Rymättylän Ajolanrannassa ei nyt ole mitään venesatamaan tai laituriin viittaavaa merkintää, vaikka aiemmin merkintä on ollut. Ajola on seudullisesti merkittävä kohde palveluineen, useine laitureineen ja yli sadan venepaikkansa ansiosta. Muutoinkin venesatamien ja laiturien merkinnöissä on runsaasti puutteita.

 

Luonnonmaalla, nykyisen maakuntakaavan mukaisen Kukolan / Naviren alueen eteläpuolella olevalle V-alueelle tulisi osoittaa uuden lainvoimaisen asemakaavan mukainen venetelakka- ja venesatama-alue.

 

Uimarannat ja uimapaikat tulisi merkitä kaavaan yhtenäisesti, tieto löytyy netistä tai voidaan toimittaa tarvittaessa.

 

Saariston rengastie

 

Saariston rengastie / Luonnonmaa (ja Parainen), olisi hyvä kytkeä kaupunkirakenteeseen jotta saariston rengastie näyttää rengastieltä ja jotta maakuntakaava osaltaan tukisi kokonaisuuden kehittymistä. Parhaiten tämä onnistuisi jatkamalla saariston rengastien kaavamerkintöjä Luonnonmaalla ja Paraisilla niin, että se ulottuisi kaupunkikehitys-merkintään asti.

 

Saariston rengastien merkinnöissä tulisi huomioida myös Teersalo-Hakkenpään reitti.

 

Suojelualueet ja s-merkinnät

 

Kunstenniemi: Nykyisessä maakuntakaavassa alue on VL-aluetta. Alue on osayleiskaavassa merkinnällä RL, leirikeskuksen korttelialue. Alueella sijaitsee leirikeskus. Maakuntakaavaehdotuksessa Kunstenniemi osoitetaan kuitenkin nyt kokonaan S-alueena. Sinänsä on hyvä, että kaavassa on huomioitu suojeluarvot, mutta ehdotamme että nykyisen maakuntakaavan suojelumerkinnät säilytettäisiin ennallaan ja muutoin alue osoitettaisiin R-alueeksi.

 

Ulkoilureitit

 

Luolalanjärven kävelysilta tulisi merkitä maakuntakaavaan siten, että ulkoilureitti kulkisi sillan kautta, eikä enää järven eteläpuolelta.

 

Loppupäätelmä

 

Naantalin kaupunki ei edellä mainituista syistä voi kaikilta osiltaan hyväksyä vaihemaakuntakaavan 1. ehdotusta sellaisena kuin se on lähetetty lausuntoja varten. Tästä syystä vaadimme, että kaavamateriaalia päivitetään ennen nähtäville laittamista sekä vaadimme mahdollisuuden uuden lausunnon antamiseen myös varsinaisesta nähtäville asetettavasta kaavamateriaalista, mikäli vaihemaakuntakaavan 1. ehdotus asetetaan nähtäville isoista virheistään ja puutteistaan huolimatta ilman uutta lausuntokierrosta.

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus antaa Varsinais-Suomen luonnonvarojen ja -arvojen vaihemaakuntakaavan 1. ehdotuksesta edellä esitetyn lausunnon. Naantalin kaupunki ei edellä esitetyistä syistä voi kaikilta osiltaan hyväksyä vaihemaakuntakaavan 1. ehdotusta sellaisena, kun se on lähetetty lausuntoja varten.

 

Naantalin kaupunginhallitus vaatii, että kaavamateriaalia päivitetään ennen nähtäville laittamista ja varaa itselleen mahdollisuuden uuden lausunnon antamiseen myös varsinaisesta nähtäville asetettavasta kaavamateriaalista, mikäli vaihemaakuntakaavan 1. ehdotus asetettaisiin isoista virheistään ja puutteistaan huolimatta nähtäville ilman uutta lausuntokierrosta.

 

KOKOUSKÄSITTELY:

 

Merkittiin, että kaupunginarkkitehti Oscu Uurasmaa oli läsnä kokouksessa asiantuntijana tämän asian käsittelyn ajan.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

Kaupunginhallitus

 

Kaupunginarkkitehti Oscu Uurasmaa:

 

Naantalin kaupunki on antanut lausunnon vaihemaakuntakaavasta. Esityslistan liitteenä on Varsinais-Suomen liiton antamat vastineet lausuntoihin (KH 21.9.2020).

 

Nähtävillä olevaan vaihemaakuntakaavaehdotukseen on tehty suuri osa ehdotetuista lisäyksistä tai muutoksista, ja osa asioista on perusteltu tarkemmin.

 

Kaupunginhallitus varasi itselleen mahdollisuuden uuteen lausuntoon, kun kaava on nähtävillä. Käytännössä tämä tarkoittaa mahdollisen muistutuksen jättämistä nähtävilläoloaikana. Nyt maakuntakaavaehdotus on nähtävillä 3.9. - 2.10.2020.

 

Vaihemaakuntakaavan materiaali löytyy Varsinais-Suomen liiton sivulta:

 

https://www.varsinais-suomi.fi/fi/tehtaevaet-ja-toiminta/suunnittelu-ja-kaavoitus/maakuntakaava/luonnonarvojen-ja-varojen-vaihemaakuntakaava

 

Materiaali löytyy sivuilta pdf-versiona, mutta siihen voi tutustua myös digitaalisena kaava-aineistona.

 

  • Kaavakartalla on osoitettu vaihemaakuntakaavan merkinnät.

  • Kaavaselostuksessa kuvataan perusteet ja lähtökohdat kaavatyölle ja sen merkinnöille.

  • Kaavakorteissa ja kaavamerkintöjen ja -määräysten vihossa on osoitettu yksittäisten merkintöjen selitteet ja kuvaukset merkintöjen vaikuttavuudesta.

  • Liitekartoilla on osoitettu erikseen eri kaavateemojen merkinnät.

 

Aiheesta on mahdollista osallistua esittelywebinaariin Teamsissa to 17.9.2020 alkaen kello 16.30.

 

Kaupunginhallituksen lausunnossa esitetyt asiat on joko huomioitu kaavaehdotuksessa tai niille on esitelty tarkemmat perustelut vastineessa. Naviren alueen uuden venetelakan ja -sataman kohdalla vaihemaakuntakaavan merkintä (V) on väärä, mutta vastineen yleisten perustelujen ja maakuntakaavan mittakaavan sekä tarkkuustason takia kyseisestä asiasta muistutuksen jättäminen ei ole tarpeellista.

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi Varsinais-Suomen liiton vastineen. Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että se ei anna erillistä muistutusta maakuntakaavasta, koska kaupunginhallituksen lausunnossa esitetyt asiat on riittävästi huomioitu nähtävillä olevassa vaihemaakuntakaavaehdotuksessa.

 

 

KOKOUSKÄSITTELY:

 

Merkittiin, että saaristolautakunnan puheenjohtaja Jari-Antti Hörkkö oli läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti jättää asian pöydälle.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa