Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 26.08.2020/Pykälä 38

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Ympäristö- ja rakennuslautakunta

§ 38

26.08.2020

 

Lausunto: Isosuon jätekeskuksen toiminnan muuttaminen sekä ympäristöluvan tarkistaminen ja muuttaminen, Raisio

 

717/11.02.00/2017

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta 26.08.2020 § 38

 

Ympäristöpäällikkö Saija Kajala 17.8.2020:

 

Dnro ESAVI/13162/2020

 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto pyytää 3.8.2020 mennessä Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n hakemuksesta, joka koskee Isosuon jätekeskuksen toiminnan muuttamista sekä ympäristöluvan tarkistamista ja muuttamista. Lausunnon antamiselle on myönnetty lisäaikaa 28.8.2020 asti.

 

Hakemuksen sisältö:

 

Varsinais-Suomen ELY -keskus on kehottanut 29.8.2018 päivätyllä kirjeellään (VARELY/669/2015) Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:tä toimittamaan Etelä-Suomen aluehallintovirastolle ympäristönsuojelulain muuttamisesta annetussa laissa tarkoitetun hakemuksen Isosuon jätekeskuksen ympäristölupamääräysten muuttamiseksi.

 

Isosuon jätekeskuksen vesienhallinnan nykytilanne ei vastaa ympäristöluvassa asetettuja vaatimuksia ja jätekeskuksen vesienhallinta on nykyisillä toimenpiteillä haasteellista. Jätekeskuksen kahden loppusijoitusalueen, hyötyjätekentän ja lajitteluaseman valumavedet johdetaan nykyisin avo-ojien, viemäreiden ja salaojien kautta jätekeskuksen tasausaltaalle ja sieltä edelleen Kakolanmäen jätevedenpuhdistamolle. Tasausaltaalle päätyy myös runsaasti likaantumattomia hulevesiä jätekeskusta ympäröivältä metsä- ja niittyalueelta sekä tieojista. Käytännössä koko jätekeskuksen ympärillä olevan valuma-alueen likaantumattomat ja likaantuneet hulevedet päätyvät tasausaltaalle ja edelleen jätevedenpuhdistamolle. Nykyinen tilanne on seurausta Isosuon jätekeskuksessa ja sen ympäristössä pitkän ajan kuluessa tapahtuneista muutoksista ja rakentamisesta. Isosuon kaatopaikkaa aikanaan perustettaessa vesienhallinnan ratkaisuja ei ole huomioitu riittävästi eikä siinä laajuudessa, että aikanaan valitut ratkaisut olisivat edelleen tämän päivän vaatimukset täyttäviä. Tasausallas on rakenteeltaan myös tullut teknisen käyttöikänsä loppuun ja allas olisi ollut joka tapauksessa laajemman peruskorjauksen tarpeessa. Korjaaminen olisi hankalaa ja järkevintä on rakentaa korvaavia altaita.

 

Ympäristöluvan muutoshakemuksen yhteydessä on esitetty uusi vesienhallintasuunnitelma. Suunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä jätekeskuksen vesienhallinta saadaan muutettua vaatimukset täyttävälle tasolle. Päätavoitteena on tehdä tarvittavat muutokset, jotta nykyisen ympäristöluvan lupamääräyksen 33 mukainen vaatimus jäteaseman ulkopuolisten puhtaiden vesien pitämisestä erillään jäteaseman alueella muodostuvista haitta-aineita sisältävistä vesistä olisi mahdollista. Tasausallas korvataan jätekeskuksen alueella uusilla altailla ja nykyisen altaan paikalle rakennetaan ulkopuolisia likaantumattomia hulevesiä varten viivytysallas ja sen yhteyteen tulvatasanteet. Vesienhallintaan suunnitelluista muutoksista johtuen Isosuon jätekeskuksen kaatopaikkavesien laadun ja ympäristön pinta- ja pohjavesien tarkkailuohjelmasta on esitetty päivitetty versio muutoshakemuksen yhteydessä. Uuteen tarkkailuohjelmaan on aikaisempaan nähden lisätty vesien tarkkailupisteitä mm. suunnitelmien mukaisiin uusiin tasausaltaisiin.

 

Ympäristöluvan muutoshakemuksen yhteyteen on laadittu suunnitelma Isosuon jätekeskuksen kaatopaikan laajennusalueen pintarakenteiden ja kaasunkeräyksen toteuttamiseksi. Pintarakenteiden osalta haetaan ympäristölupaan muutoksia ja esitetään ratkaisuja, joilla mahdollistetaan vaihtoehtoisten materiaalien ja rakenneratkaisujen käyttäminen rakenteessa. Osittain vaihtoehtoisilla materiaalin hyödyntämisellä pyritään säästämään luonnonvaroja ja käyttämään niitä korvaamaan rakentamiseen kelpaavia jätemateriaaleja. Toisaalta vaihtoehtoisilla ratkaisuilla tavoitellaan myös toimivampia rakenneratkaisuja. Laajennusalueella I muodostuvat kaatopaikkakaasut kerätään jätetäytöstä ja liitetään jätekeskuksen nykyiseen kaasunkeräysjärjestelmään. Kaasun vähäisestä määrästä johtuen sitä ei johdeta hyötykäyttöön, vaan se käsitellään polttamalla nykyisessä kaasunkäsittelyjärjestelmässä.

 

Jätekeskukseen on suunniteltu rakennettavaksi nykyisten kenttien laajennuksia ja lisäksi uusia esikäsittely- ja välivarastokenttiä. Uudet kentät sijoittuvat jätekeskuksen länsiosaan, joka on nykyään luonnontilaisena kallioalueena. Kenttiä on alustavasti suunniteltu mm. kierrätyspolttoaineiden, pilaantuneen maa-aineksen, betonin ja muun rakennusjätteen esikäsittelyyn ja välivarastointiin. Kenttien rakenteet toteutetaan kenttien tulevien toimintojen vaatimusten mukaisesti. Kentillä tapahtuville toiminnoille haetaan lupaa.

 

Jätekeskuksen toimintaa koskevat vakuudet on tarkistettu ympäristöluvan muutoshakemuksen yhteydessä. Vakuudet liittyvät jätekeskuksen jätetäyttöalueen laajennusalueen asianmukaisen lopettamisen ja viimeistelytoimien, jätekeskuksen tarkkailujen ja vesienkäsittelyn hoitamisen sekä jätteenkäsittelyn varmistamiseen.

 

Jätekeskuksen toiminta-aikoihin esitetään muutoksia siten että aiempi toiminta-aika (arkisin ma-pe klo 7-22) muutettaisiin klo 6-22, ja että erityisen häiritseviä jätteenkäsittelytoimintoja, kuten jätteiden murskausta saisi tehdä jatkossa myös arkilauantaisin klo 9-15. Lisäksi esitetään, että varastointia koskevissa poikkeuksellisissa tilanteissa jätekeskuksessa saa kuormata ja toimittaa jätettä edelleen käsittelyyn tai hyödyntämiseen myös muuna kuin edellä määrättynä toiminta-aikana korkeintaan 30 vuorokauden aikana vuodessa. Toiminta-aikaa koskevista poikkeustilanteista on etukäteen ilmoitettava toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle tämän kanssa erikseen sovittavalla tavalla. Muutosehdotus perustuu jätehuollossa tapahtuneeseen kehitykseen, missä jätekeskuksen täytyy varautua olemaan toiminnassa nykyisiä lupaehtoja pidempään. Työskentelyaikoihin vaikuttavat jätekeskuksen omien toimintojen lisäksi mm. jätteenkuljetusten aikataulut ja jätettä vastaanottavien laitosten tarpeet.

 

Jätteiden loppusijoittaminen Isosuon jätekeskuksessa on päättynyt. Kaatopaikan täyttöön ei enää loppusijoiteta jätteitä eikä jätekeskukseen enää rakenneta uusia jätteen loppusijoitusalueita. Jätteiden loppusijoitustoimintaan liittyvät lupamääräykset esitetään tarpeettomina poistettavaksi.

 

Jätteiden vastaanotto- ja välivarastointitoiminta jatkuu Isosuon jätekeskuksessa ennallaan. Jätekeskuksessa vastaanotettaviin, esikäsiteltäviin ja välivarastoitaviin jätteisiin ja niiden määriin esitetään muutoksia.

 

Hakemus sisältää Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n Isosuon jätekeskusta koskevan jätteenkäsittelyn parhaita käytettävissä olevia tekniikoita (BAT) koskeva selvityksen. Se on ympäristönsuojelulain 80 §:ssä tarkoitettu selvitys siitä, vastaako laitoksen nykyinen ja haettava ympäristöluvan muutos päätelmiä ja ympäristönsuojelulakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä. Selvitys liittyy jätteenkäsittelyn parhaita käytettävissä olevia tekniikoita (BAT) koskevien päätelmien soveltamisalaan (direktiivin 2010/75/EU liitteessä I kohta 5.5 ja YSL 527/2017 liitteen 1 taulukon 1 kohta 13h). BAT-selvityksen mukaan haettava ympäristölupa vastaa hakemuksessa esitettyjen tietojen ja suunnitelmien perusteella BAT-päätelmiä.

 

Lausuntoehdotus:

 

Likaantuneille hulevesille tarkoitettujen tasausaltaiden kapasiteetti tulee mitoittaa riittäväksi ottaen huomioon todennäköiset tulvatilanteet. Lupahakemuksesta ei ilmennyt miten sammutusvedet hallitaan alueella. Lupahakemusta tulisi täydentää sammutusvesien hallintasuunnitelmalla. Sammutusvesien hallinnan kannalta sulkuventtiilien asennusta alueelle ennen kunnallista jätevesiviemäriä on aihetta harkita.

 

Vaihtoehtoisena pintarakenteiden kuivatuskerroksen materiaalina on esitetty esimerkiksi rengasrouhetta. Rengasrouheen käytössä tulee ottaa huomioon MARA-asetuksen (843/2017) vaatimukset.

 

V-S Puutarhamulta Oy:n mädätysjäännöksen käsittelytoiminnan sekä valmiin mullan varastointialueilta muodostuvat suoto- ja hulevedet tulee johtaa jatkossakin kunnalliseen viemäriin.

 

Liitteen 18 kappaleessa 2.2 mainitaan uutena toimintona puutavaran (tukkipuut, kuitupuut yms.) ja kantojen käsittely. Mikäli puuta ja kantoja aiotaan hakettaa ja murskata alueella, mahdollisten melu- ja pölyvaikutusten minimointi ja ennaltaehkäisy tulee ottaa huomioon toiminnassa.

 

Esikäsittely- ja välivarastointikentän nro 4 louhintamääräksi on esitetty 170000 m3, ja välivarastointikentän nro 2 louhittavaksi määräksi 6350 m3ktr. Kiviaineksen murskaustoiminta edellyttää ympäristölupaa, kun toiminta kestää vähintään 50 vuorokautta. Todetaan, että lupaviranomainen asiassa toiminnan sijoittuessa Naantalin kaupungin puolelle on Naantalin kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunta.

 

OHEISMATERIAALI:

  • Jätekeskuksen toiminnot, nykytilanne

  • Jätekeskuksen toiminnot, suunniteltu tilanne

 

YMPÄRISTÖPÄÄLLIKKÖ:

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta antaa ehdotuksen mukaisen lausunnon asiasta. Pöytäkirja tarkistetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

 

YMPÄRISTÖ- JA RAKENNUSLAUTAKUNTA:

 

Ympäristöpäällikön ehdotus hyväksyttiin.

 

Pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa