Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Koulutuslautakunta
Pöytäkirja 09.06.2020/Pykälä 24

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Koulutuslautakunta

§ 24

09.06.2020

 

Perusopetuksen opetussuunnitelman muutos 1.8.2020 alkaen

 

260/12.00.05/2020

 

Koulutuslautakunta 09.06.2020 § 24

 

Johtava rehtori Vesa Malin

 

Opetushallitus on antanut muutosmääräyksen OPH-281-2020 10.2.2020. Määräys koskee perusopetuksen opetussuunnitelman kohtaa oppimisen arviointi. Naantalin perusopetuksen OPS 2016 yleisen osan kohdat "opintojen aikaisen arvioinnin toteuttaminen" ja "päättöarvioinnin toteuttaminen" muuttuvat tämän määräyksen johdosta 1.8.2020 lukien. Määräys on liitteenä.

 

LIITE B2, KOULLTK 9.6.2020

 

Olennaisia ja tärkeitä asioita, joita tässä muutoksessa täsmennetään ovat:

Perusopetuksen oppimisen ja osaamisen arvioinnin muutokset 2014 -> 2020 elokuu

 

1.

Kouluissa tulee olla yhtenäiset arvioinnin periaatteet ja käytänteet = koulun arviointikulttuuri, jota opetuksen järjestäjä seuraa

a.

oppilaiden suorituksia ei verrata toisiinsa

b.

arviointi ei kohdistu persoonaan tai temperamenttiin

 

2.

Formatiivinen arviointi

a.

tehtävänä ohjaaminen, keinoina esimerkiksi itsearviointi ja vertaispalaute

b.

arvioinnin periaatteet ja oppiaineen tavoitteet tulee selvittää oppilaalle ennakkoon

c.

ei välttämättä edellytä dokumentointia

 

3.

Summatiivinen arvointi

a.

kertoo kuinka hyvin tavoitteet on saavutettu

b.

oppilaalle selvitettävä ennakkoon arviointitapa

c.

dokumentoidaan

 

4.

Arviointi edellyttää vuorovaikutusta opettajan ja oppilaan välillä

a.

oppilaan osallisuus arvioinnissa lisääntyy

b.

yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeää

 

5.

Arvioinnin tulee olla monipuolista

a.

opettaja valitsee arviointimenetelmät

b.

vain yhden arviointimenetelmän avulla ei voida arvioida kaikkia tavoitteita

c.

terveydentila ja erityistarpeet tulee ottaa huomioon arvioinnissa, näissä tapauksissa pohdinnassa vaihtoehtoiset tavat osoittaa osaaminen

 

6.

Työskentelyn arviointi

a.

on aina osa oppiaineen arviointia

b.

arvioidaan esim. taitoa työskennellä itsenäisesti, suunnitella ja arvioida omaa työskentelyä, taitoa toimia vastuullisesti ja rakentavasti vuorovaikutuksessa

 

7.

Käyttäytymisen arviointi

a.

arvioidaan omana kokonaisuutena, eikä arvio vaikuta oppiaineiden arvosanaan

b.

käyttäytymisestä annetaan numeroarvosana 4.-8-luokilla. Jos käyttäytymisestä annetaan sanallinen arvio luokilla 1.-3. se tehdään eri liitteellä. Tieto liitteestä todistuksen lisätietoihin.

 

8.

Lukuvuosiarviointi

a.

taito- ja taideaineissa valinnaiset aineet ovat osa oppimäärää. 2vvt tai yli annetaan arvosana, 1vvt arvioidaan hyväksytty/hylätty

b.

luokilla 1-3 lukuvuosi- ja välitodistuksissa sanallinen- tai numeroarvio. Mikäli sanallinen, niin siitä on käytävä ilmi, onko suoritus hyväksytty vai hylätty

c.

luokilla 4-8 todistuksissa annetaan numeroarvosanat. Numeroarvosanaa voi täydentää sanallisella arviolla

 

9.

Päättöarviointi

a.

kriteerit arvosanoihin 5,7,8 ja 9 annetaan opetushallituksen toimesta tulevan lukuvuoden kuluessa

 

10.

Poissaolot

a.

oppilaan opiskelu ja arviointi voidaan järjestää toisin, jos se on terveydentilaan liittyvistä syistä perusteltua, kun esimerkiksi sairaudesta johtuvia poissaoloja on paljon

 

 

Samalla muutetaan paikallisen arvioinnin toteuttamiskäytäntöjä väliarvioinnin toteuttamisen osalta alakoulujen vuosiluokilla 1.-5. Muutos koskee näiden luokka-asteiden väliarviointia, joka 1.8.2020 alkaen toteutetaan oppimiskeskusteluna oppilaan-huoltajan ja opettajan kesken erillistä arviointilomaketta apuna käyttäen.

 

YLEISTÄ TIETOA OPPIMISKESKUSTELUSTA

 

Oppimiskeskustelu toteutetaan Naantalin alakouluissa 1.-5.-luokkien oppilailla, ja se korvaa välitodistuksen. Kouluissa käytetään samoja oppimiskeskustelulomakkeita, mikä tasapuolistaa ja yhdenmukaistaa arviointia. Lomakkeiden avulla varmistetaan myös, että keskustelussa käydään läpi oppimisen kannalta keskeisiä osa-alueita ja dokumentoidaan keskustelun sisältöjä. Lomakkeet on tarkoitus syksyn 2020 aikana siirtää Wilmaan, jossa ne jatkossa täytetään.

 

Oppimiskeskusteluun osallistuvat oppilas, huoltaja ja luokanopettaja sekä tarvittaessa muita opettajia. Koulukohtaisesti päätetään, miten arviointitieto kootaan, jos oppilasta opettaa useampi opettaja. Keskustelu koostuu oppilaan itsearvioinnista, huoltajan näkemyksistä sekä opettajan/opettajien arvioista. Oppimiskeskustelu toteutetaan marraskuun - helmikuun aikana. Oppimiskeskusteluun varataan aikaa 30 minuuttia.

 

Oppimiskeskustelulomakkeet laati arvioinnin kehittämisen ohjausryhmä, jossa oli jäseniä kaikista Naantalin kouluista. Ohjausryhmä aloitti työnsä 5.9.2018 ja lomakkeet valmistuivat toukokuussa 2020. Niitä pilotoitiin neljässä koulussa: Kultarannassa, Lietsalassa, Velkualla ja Karvetissa. Pilotoinnista saatiin melko paljon palautetta opettajilta, huoltajilta ja oppilailta, minkä perusteella tehtiin vielä muokkauksia lomakkeisiin.

 

OPPIMISKESKUSTELUN KULKU

 

Naantalin arvioinnin vuosikello ja oppimiskeskustelulomakkeet esitellään huoltajille syksyn vanhempainillassa.

 

Oppilaat valmistautuvat keskusteluun vastaamalla oppitunnilla opettajan johdolla lomakkeen toisella sivulla oleviin, oppilaille tarkoitettuihin laaja-alaisen osaamisen taitoja käsitteleviin kysymyksiin. Opettaja selventää tarvittaessa kysymyksiä oppilaille vastaamistilanteessa.

Oppimiskeskustelulomakkeet lähetetään tämän jälkeen oppilaiden mukana koteihin, jossa oppilas ja huoltaja vastaavat ensimmäisellä sivulla oleviin kysymyksiin. Oppilaat palauttavat lomakkeen kokonaisuudessaan opettajalle ennen keskustelua, jotta opettaja voi tutustua etukäteen huoltajien ja oppilaiden vastauksiin. Opettaja vastaa ennen oppimiskeskustelua kolmannella sivulla oleviin, eri oppiaineita käsitteleviin kysymyksiin. Vastauksia täydennetään oppimiskeskustelun aikana.

 

Oppimiskeskustelussa käydään läpi lomakkeen sisältämät osa-alueet opettajan harkinnan mukaan. Erityisen tärkeää on keskustella niistä osa-alueista, joissa eri osapuolten arviot eroavat tai joista oppilaalla tai huoltajalla ei ole näkemystä lainkaan. Oppilaan tekemä laaja-alaisten taitojen itsearviointi on tärkeä osio, josta opettaja nostaa keskusteluun oppilaan kannalta merkityksellisiä kohtia. On huomattava, että käytöksen arviointi on sisällytetty laaja-alaisten taitojen arviointiin kohtaan kaksi.

 

Oppimiskeskustelulomakkeissa on nostettu esiin äidinkieli, matematiikka ja englanti, mutta on tärkeää keskustella muistakin oppiaineista ja kirjata tarvittaessa niistäkin kommentteja. Kohtiin "yhdessä sovittua", "kommentteja" tai "huomioita muissa oppiaineissa" kirjataan oppimiskeskustelun aikana opettajan harkinnan mukaan yksi tai muutamia lähitavoitteita, joita oppilas seuraavaksi tavoittelee. Lisäksi sovitaan yhdessä, kuinka lähitavoitteiden toteutumista seurataan. Eri oppiaineiden kohdalla huomioidaan myös oppilaan vahvuuksia ja pyritään sanoittamaan niitä realistisesti. Oppilas voi keskustelun aikana mielellään esitellä onnistumisiaan, esim. kokeita, kuvataidetöitä, esitelmiä yms.

 

Oppimiskeskustelulomake allekirjoitetaan keskustelun päätteeksi, ja siitä annetaan kopio huoltajalle.

 

LYHYESTI:

 

1.

Oppilas täyttää koulussa etukäteen yhdessä opettajan ja luokan kanssa sivun kaksi (laaja-alaisten taitojen arviointi). Tämän jälkeen lomake lähetetään kotiin.

2.

Huoltaja ja oppilas täyttävät etukäteen kotona heille osoitetut kysymykset sivulta 1. Lomake lähetetään opettajalle.

3.

Opettaja täyttää ennen oppimiskeskustelua sivun 3 ja tutustuu oppilaan ja huoltajan vastauksiin.

4.

Kokonaisuus käydään opettajan harkinnan mukaan oppimiskeskustelussa läpi yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa.

5.

Kaikki osapuolet allekirjoittavat lomakkeen keskustelun päätyttyä.

 

SIVISTYSJOHTAJA:

 

Koulutuslautakunta päättää muuttaa Naantalin kaupungin voimassa olevaa opetussuunnitelmaa opetushallituksen antaman muutosmääräyksen OPH-281-2020 10.2.2020 mukaiseksi. Muutos tulee voimaan 1.8.2020.

 

KÄSITTELY:

Sivistysjohtaja muutti päätösesitystään lisäämällä sivulauseen "lukuunottamatta väliarviointia luokilla 1-5.

 

MUUTETTU PÄÄTÖSEHDOTUS

 

Koulutuslautakunta päättää muuttaa Naantalin kaupungin voimassa olevaa opetussuunnitelmaa opetushallituksen antaman muutosmääräyksen OPH-281-2020 10.2.2020 mukaiseksi lukuunottamatta väliarviointia luokilla 1-5. Muutos tulee voimaan 1.8.2020.

 

KOULUTUSLAUTAKUNTA:

 

Koulutuslautakunta hyväksyi sivistysjohtajan muutetun päätösehdotuksen.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa