Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 08.04.2020/Pykälä 30

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Tekninen lautakunta

§ 30

08.04.2020

 

E18 (Kt 40) Turun kehätien parantamisen välillä Naantali - Raisio yleissuunnitelman hyväksymispäätös

 

802/10.05.01/2017

 

Tekninen lautakunta 08.04.2020 § 30

 

Yhdyskuntatekniikan päällikkö 31.3.2020:

 

Traficom on antanut yleissuunnitelmasta E18 (Kt40) Turun kehätien parantaminen välillä Naantali-Raisio hyväksymispäätöksen 28.2.2020. Kuulutus hyväksymispäätöksestä on julkaistu 6.3.2020 ja asiakirjat ovat nähtävillä 16.3.2020-16.4.2020.

 

Hankkeen laajaan suunnitelma-aineistoon voi tutustua:

https://vayla.fi/e18-turun-kehatie/naantali-raisio

 

Turun kehätie (kantatie 40) on osa Suomen tärkeintä päätieyhteyttä, E18 Naantalista ja Turusta pääkaupunkiseudun kautta Vaalimaalle. Turun kehätie kuuluu Euroopan laajuiseen Skandinavia-Välimeri -ydinverkkokäytävään ja TEN-T -ydinverkkoon. E18-tietä on merkittävästi kehitetty Turun ja Helsingin välillä sekä Helsingin ja Vaalimaan välillä. Turun kehätien osuudelle ei viime vuosien aikana ole toteutettu merkittäviä kehittämistoimenpiteitä. Tiejakson palvelutaso onkin jäänyt muuta Suomen E18-tieyhteyttä alemmaksi. Kehätie yhdistää Turun ja ympäristökuntien alueita toisiinsa sekä välittää satamien henkilöliikennettä ja kuljetuksia Turusta säteittäin lähteviä valtateitä 1, 8, 9 ja 10 pitkin muualle Suomeen. Turun kehätien toimivuus on kriittinen elinkeinoelämän kuljetusten ja satamayhteyksien kannalta.

 

Suunnitelmaosuudella nykyinen kt 40 on yksiajoratainen tie, jonka liikennemäärä (KVL) vaihtelee 9 000-18 000 ajoneuvon välillä vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus on 4-10 %:ia liikennemäärästä. Vuosina 2012-2016 suunnitelmajaksolla tapahtui 11 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joista kaksi johti kuolemaan. Merkittäviä onnettomuuskasaumia ovat Ruonan yhdystien liittymä, Vanton eritasoliittymä, Raisionkaaren ja ja Konsantien liittymät ja Alhaisten liittymä. Suunnitelmajaksolla on merkittäviä puutteita liikenteen sujuvuudessa ja rinnakkaistieyhteyksissä. Kehätien epäjatkuvuuskohta Kaanaan eritasoliittymän kohdalla on ongelmallinen erityisesti raskaalle liikenteelle.

 

Yleissuunnitelma sisältää mm. seuraavat liikenteelliset ja tekniset perusratkaisut:

- Suunnittelualue Humalistontien liittymä Naantalissa-Juhaninkujan liittymä Raisiossa

- Kt 40 parannetaan nelikaistaiskeksi eritasoliittymin varustetuksi maantieksi välillä Ruonan eritasoliittymä-Juhaninkuja

- Kt 40 parannetaan Humalistontien liittymän ja Ruonan eritasoliittymän välisellä osuudella kaksikaistaisena tienä

- Suunnittelunopeus Humaliston liittymä-Järvelän eritasoliittymä 50 km/h, Järvelän eritasoliittymä- Raisionkaaren eritasoliittymä 80 km/h.

- Suunnitelmaosuudella ei sallita tasoliittymiä. Osuudelle rakennetaan Ruonan, Krookilan, Temppelivuoren ja Raisionkaaren eritasoliittymät. Järvelän, Vanton ja Kaanaan eritasoliittymät parannetaan.

 

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 133 miljoonaa euroa. Kaupungit osallistuvat kustannuksiin myöhemmin tarkemmin sovittavalla tavalla. Yleissuunnitelmaa laadittaessa on pidetty esillä kustannusjakomallia, jossa Naantalin kaupunki vastaisi Järvelän eritasoliittymän parantamisen kustannuksista ja tienpitäjä muilta osin hankkeen kustannuksista Naantalin kaupungin alueella. Kustannusjako sovitaan yleissuunnitelmaa seuraavassa suunnitelmavaiheessa eli tiesuunnitelman laatimisen yhteydessä.

 

Kaupunginhallitus on lausunnossaan todennut, että tarvittavat asemakaavamuutokset voidaan laatia tiesuunnitelman edellyttämässä aikataulussa. Samoin kaupunki on yleissuunnitelmasta antamassaan lausunnossa ehdottanut mm. seuraavien suunnitelmaratkaisujen tutkimista tiesuunnitelmavaiheessa:

- Ruonan yhdystien linjauksen sijainti radan pohjoispuolella

- ramppijärjestelyt Järvelän ja Ruonan eritasoliittymien välillä

- maaston muotoilujen tekeminen kevyistä uusiomateriaaleista Viluluodon kohdalla.

 

Naantalin kaupunki on pitänyt antamassaan lausunnossa välttämättömänä hankkeen toteuttamisen kiirehtimistä mm. Naantalin satamaa käyttävien alusten kuljetuskapasiteetin kasvamiseen perustuen.

 

Ely-keskukselta 31.3.2020 saadun tiedon mukaan hankkeelle ei ole vielä myönnetty määrärahaa tiesuunnitelman laatimisen aloittamiseksi. Naantalin kaupunki on omassa talousarviossaan varautunut suunnittelun alkamiseen vuoden 2020 aikana.

 

ElY-keskuksen 31.3.2020 toimittaman aikataulukaavion mukaan kehätien hankkeet etenisivät seuraavasti:

 

Naantali-Raisio osuus:

- Tiesuunnitelma laatiminen 2020-2023

- Toteutus 2026-2028

Raision keskusta:

- Tiesuunnitelma käynnissä, valmis 2020

- Toteutus 2023-2025

Kausela-Kirismäki osuus

- Toteutus käynnissä, valmis 2022

 

Yleissuunnitelma on Naantalin kaupungin näkemyksen mukainen lukuun ottamatta tiesuunnitelmavaiheeseen ehdotettuja selvitettäviä asioita. Sen sijaan Naantalin kaupungin näkemys hankkeen toteuttamisen kiirehtimisen välttämättömyydestä kehätien läntisellä osuudella ei ole johtanut toivottuun tulokseen tähän mennessä, vaan hankkeen toteuttamisen aikataulu vaikuttaa siirtyvän koko ajan lähemmäksi vuotta 2030.

 

Liitteenä yleissuunnitelman hyväksymispäätös Traficom 28.2.2020, yleiskartta välillä Naantali-Raisio sekä suunnitelmakartta Naantalin osuudelta, ELY-keskuksen aikataulukaavio 31.3.2020 ja hankekortti.

 

LIITTEET B1-B5, TEKLA 8.4.2020

 

TEKNINEN JOHTAJA:

 

Tekninen lautakunta merkitsee Turun kehätien parantamisen yleissuunnitelman hyväksymispäätöksen tiedokseen ja lähettää asian edelleen kaupungin hallituksen käsiteltäväksi.

 

TEKNINEN LAUTAKUNTA:

 

Teknisen johtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa