Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 19.08.2019/Pykälä 257

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Sosiaali- ja terveyslautakunta

§ 44

13.06.2019

Kaupunginhallitus

§ 257

19.08.2019

 

Sosiaaliasiamiehen raportti vuodelta 2018

 

338/05.04.01/2019

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 13.06.2019 § 44

 

Talouspäällikkö Airi Laurila:

 

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista tuli voimaan 1.1.2001. Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä, asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa. Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on asiakaslain mukaan neuvoa asiakkaita tämän lain soveltamiseen liittyvissä asioissa, avustaa asiakasta muistutuksen tekemisessä, tiedottaa asiakkaan oikeuksista, toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi sekä seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kaupungissa ja antaa siitä selvitys vuosittain kaupunginhallitukselle.

 

Naantalin kaupunki on ostanut sosiaaliasiamiehen palvelut Merikratos sosiaalipalvelut Oy:ltä vuodesta 2008 alkaen. Vuoden 2018 kustannukset olivat 3 467,58 euroa, kun ne vuonna 2017 olivat 3 072,79 euroa. Sosiaaliasiamies Maija-Kaisa Sointulan tavoittaa puhelimitse tiistaista-torstaihin klo 10.00-13.00 numerosta 010 830 5106 ja tarvittaessa sovitaan tapaaminen Naantalin kaupungintalolla. Sähköposti: sosiaaliasiamiesätmerikratos.fi.

 

Toimintaraportin mukaan sosiaaliasiamiehelle tehtiin Naantalista vuoden 2018 aikana 43 yhteydenottoa. Vuonna 2017 yhteydenottoja oli 25.

 

Raportin mukaan palvelualoittain yhteydenotot (43 kpl) jakaantuivat seuraavasti:

Toimeentulotukeen liittyvät 11 kpl (vuonna 2017 2 kpl), lastensuojelua koskevat 13 kpl (vuonna 2017 4 kpl) , vanhustenhuoltoa koskevat 2 kpl (vuonna 2017 5 kpl), vammaispalveluja koskevat 2 kpl (vuonna 2017 11 kpl), perheoikeudellisia palveluja koskevat 5 kpl (vuonna 2017 1 kpl) ja sosiaalityöhön liittyvät 4 kpl. Muista syistä yhteyttä otettiin 6 kertaa (vuonna 2017 2 kpl).

Oikaisuvaatimuksia viranhaltijapäätöksistä yksilöjaostoon tehtiin 10 kpl (vuonna 2017 22 kpl), liittyen toimeentulotukeen, asumispalveluihin, vammaispalveluihin ja omaishoidontukeen). Oikaisuvaatimuksista 2 itseoikaistiin ja ne liittyivät vammaispalveluihin ja omaishoidontukeen. Sosiaalipalveluista tehtiin 3 sosiaalihuollon asiakaslain muistutusta.

 

Liitteenä sosiaaliasiamiehen raportti vuodelta 2018.

 

LIITE B4, SOTE-LTK 13.6.2019

 

PERUSTURVAJOHTAJA:

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee sosiaaliasiamiehen raportin vuodelta 2018 tiedokseen ja antaa sen edelleen kaupunginhallituksen käyttöön.

 

SOSIAALI- JA TERVEYSLAUTAKUNTA:

 

Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.

Kaupunginhallitus 19.08.2019 § 257

 

Sosiaaliasiamiehen raportti vuodelta 2018 oheistetaan.

 

LIITE B3, KH 19.8.2019

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus merkitsee raportin tiedoksi.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa