Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 17.06.2019/Pykälä 230

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Sosiaali- ja terveyslautakunta

§ 43

13.06.2019

Kaupunginhallitus

§ 230

17.06.2019

 

Lausunto Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelmaluonnoksesta vuosille 2019 - 2020

 

317/00.03.01/2019

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 13.06.2019 § 43

 

Perusturvajohtaja Iiro Pöyhönen

 

Vuonna 2011 voimaan tullut terveydenhuoltolaki (1326/2010) edellyttää, että samaan sairaanhoitopiiriin kuuluvat kunnat laativat terveydenhuollon järjestämissuunnitelman. Suunnitelmasta on neuvoteltava sairaanhoitopiirin kuntayhtymän kanssa. Suunnitelma tulee laatia valtuustokausittain ja se on hyväksyttävä sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä. Suunnitelman hyväksymisen edellytyksenä on, että kuntayhtymään kuuluvista jäsenkunnista vähintään kaksi kolmannesta sitä kannattaa ja niiden asukasluku on vähintään puolet kaikkien jäsenkuntien yhteenlasketusta asukasluvusta.

 

Varsinais-Suomessa alueen ensimmäinen järjestämissuunnitelma hyväksyttiin alueen kunnissa keväällä 2013 ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin valtuustossa 11.6.2013. Suunnitelman päivitys vuosille 2017-2018 hyväksyttiin alueen kunnissa syksyllä 2016 ja sairaanhoitopiirin valtuustossa 29.11.2016. Päivityksen yhteydessä sisältöä laajennettiin terveydenhuollosta koko sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

 

Suunnitelmien laadintaa Varsinais-Suomessa koordinoi tuolloin erikseen nimetty sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijatyöryhmä, jossa oli kuntaedustajia kaikista Varsinais-Suomen seutukunnista sekä erikoissairaanhoidon edustajia Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiristä.

 

Vuoden 2018 alusta lukien sulautettiin järjestämissuunnitelmaan liittyvä kehittämistyö kokonaisuudessaan osaksi Varsinais-Suomen sote- ja maakuntauudistusta valmistelleen muutosorganisaation työskentelyä ja järjestämissuunnitelman kehittämisrakenne purettiin. Osana Varsinais-Suomen sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluorganisaatiota toiminut, kuntien sosiaali- ja terveysjohtajista sekä alueen sote-kuntayhtymien johtavista viranhaltijoista koostuva sote-johtajakokous linjasi syksyllä 2018, että Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelma päivitetään myös vuosille 2019-2020. Sote-johtajakokous myös esitti, että päivitys valmistellaan muutosorganisaatiossa osana sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnallista suunnittelua. Nyt lausunnoille toimitettava päivitys pohjautuukin pääosin niille kehittämistarpeille, joita nousi esiin sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun yhteydessä.

 

Järjestämissuunnitelmaan sisältyvässä kehittämistyössä keskitytään nimenomaisesti sellaisiin toimenpiteisiin, jotka edellyttävät sektori- ja organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä. Suunnitelmassa ei lähtökohtaisesti oteta kantaa yksittäisen organisaation omaan, sisäiseen kehittämistyöhön, vaan tavoitteena on edistää nimenomaisesti sektorirajat ylittävää palveluintegraatiota. Järjestämissuunnitelman toimeenpanoa on tarkoitus toteuttaa tiiviissä yhteistyössä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin keväällä 2019 käynnistetyn tuottavuusohjelman toteuttamisen kanssa.

 

Varsinais-Suomen kuntajohtajien kokouksessa 5.4.2019 päätettiin, että järjestämissuunnitelman päivitys viimeistellään niin, että se voidaan toimittaa lausunnolle kuntiin kevään 2019 aikana. Lausuntokierroksen jälkeen toimitetaan järjestämissuunnitelma päätöksentekoon kuntiin ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriin alkusyksyllä 2019. Käytännön valmistelua koordinoi Varsinais-Suomen sote-johtajakokous.

 

Liitteinä ovat järjestämissuunnitelmaluonnos liitteineen, lausuntopyyntö sekä tiivistelmä järjestelmäsuunnitelmasta.

 

LIITTEET B1 - B3, SOTE-LTK 13.6.2019

 

Järjestämissuunnitelman päivityksessä kärkiteemoina ovat:

 

1.

Terveyskeskuspalvelut ja erikoissairaanhoitoyhteistyö

2.

Akuuttipalvelut

3.

Suun terveydenhuolto

4.

Ikääntyneiden kuntoutus-, hoito ja hoivapalvelut

5.

Lasten, nuorten ja perheiden palvelut

6.

Työikäisten sosiaalipalvelut

7.

Mielenterveys- ja päihdepalvelut

8.

Vammaispalvelut

9.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

10.

ICT ja sähköisen asioinnin kehittäminen

11.

Tietojohtaminen

12.

Palveluntuottajien ohjaus ja valvonta (omavalvonta ja laadunhallinta)

 

Järjestämissuunnitelmaluonnoksessa kuhunkin kärkiteemaan on tuotettu runsaasti kehittämisehdotuksia, joissa lähtökohtana on ollut asiakaslähtöisyys, oikea-aikainen palveluihin pääsy, ennaltaehkäisevien peruspalvelujen käyttö, digitaalisuuden lisääminen ja taloudellisuus.

 

Lisäksi järjestämissuunnitelman liitteenä on yhteistyönä tuotetut esitykset puheterapian, toimintaterapian ja ravitsemusterapian toimintaperiaatteiksi.

 

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala pyytää Sote-johtajakokouksen puolesta kunnilta ja kuntayhtymiltä lausuntoa järjestämissuunnitelman periaatelinjauksista ja esitetyistä kehittämistoimenpiteistä sekä mahdollisista täydennystarpeista, joita päivityksen yhteydessä tulisi kunnan / kuntayhtymän näkökulmasta vielä huomioida. Lausunto tulisi toimittaa Turun hyvinvointitoimialalla viimeistään 20.6.2019 mennessä.

 

Naantalin kaupungin lausunto:

 

Naantalin kaupunki pitää järjestämissuunnitelmassa esitettyjä kärkiteemoja, toimintaperiaatteineen ja kehittämisehdotuksineen oikean suuntaisina.

 

Erityisen tärkeää on kehittää ja ylläpitää perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä sekä keskinäisten tehtävien ja resurssien jakoa. Kun peruspalveluihin sisällytetään aiemmin erikoissairaanhoidolle kuuluneita palveluja tulee myös resurssien siirtyä tehtävien mukana.

 

Lasten ja nuorten sekä perheiden palveluissa on tärkeää jatkaa LAPE- muutosohjelman mukaista kehittämistyötä. Erityisen hyvää on ns. SISOTE-yhteistyö, jossa varhaiskasvatus, opetus ja vapaa-aika yhdessä sosiaali- ja terveyspalvelujen kanssa toteuttaa kärkihankkeita.

 

Järjestämissuunnitelman kehittämisehdotuksia olisi saatava käyntiin mahdollisimman pian. Seutukunnallisesti voidaan sopia miten ja minkälaisella aikataululla eri kärkihankkeita lähdetään viemään eteenpäin. Silloin kun kehittämisehdotus edellyttää laajempaa yhteistyötä, voidaan erikseen ja hankekohtaisesti sopia mikä kunta toimii vetovastuussa. Kehittämistyössä tulee koota työryhmiä, joissa substanssiasiantuntijat vievät yksittäisiä kehittämisehdotuksia ja -projekteja eteenpäin.

 

Kaikille kunnille yhteisesti tärkeää olisi saada toimiva yhteinen tietojärjestelmä ja sähköisten palvelujen kehittämistyö. Myös sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajien valvonnan toteuttaminen kuntien yhteistyönä tulisi käynnistää mahdollisimman pian.

 

PERUSTURVAJOHTAJA:

 

Naantalin sosiaali- ja terveyslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että Naantalin kaupunki antaa esittelytekstissä olevan lausunnon Turun hyvinvointitoimialan käyttöön.

 

SOSIAALI- JA TERVEYSLAUTAKUNTA:

 

Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.

Kaupunginhallitus 17.06.2019 § 230

 

Oheismateriaali:

  • Lausuntopyyntö, järjestämissuunnitelma ja tiivistelmä järjestämissuunnitelmasta

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Päätösesitys annetaan kokouksessa.

 

KOKOUSKÄSITTELY:

 

Kaupunginjohtaja teki kokouksessa seuraavan päätösesityksen:

 

Kaupunginhallitus antaa Turun hyvinvointitoimialan käyttöön seuraavan lausunnon:

 

Naantalin kaupunki pitää järjestämissuunnitelmassa esitettyjä kärkiteemoja, toimintaperiaatteineen ja kehittämisehdotuksineen oikean suuntaisina.

 

Erityisen tärkeää on kehittää ja ylläpitää perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä sekä keskinäisten tehtävien ja resurssien jakoa. Kun peruspalveluihin sisällytetään aiemmin erikoissairaanhoidolle kuuluneita palveluja, tulee myös resurssien siirtyä tehtävien mukana.

 

Lasten ja nuorten sekä perheiden palveluissa on tärkeää jatkaa LAPE-muutosohjelman mukaista kehittämistyötä. Erityisen hyvää on ns. SISOTE-yhteistyö, jossa varhaiskasvatus, opetus ja vapaa-aika yhdessä sosiaali- ja terveyspalvelujen kanssa toteuttavat kärkihankkeita.

 

Järjestämissuunnitelman kehittämisehdotuksia olisi saatava käyntiin mahdollisimman pian. Seutukunnallisesti voidaan sopia miten ja minkälaisella aikataululla eri kärkihankkeita lähdetään viemään eteenpäin. Silloin, kun kehittämisehdotus edellyttää laajempaa yhteistyötä, voidaan erikseen ja hankekohtaisesti sopia mikä kunta toimii vetovastuussa. Kehittämistyössä tulee koota työryhmiä, joissa substanssiasiantuntijat vievät yksittäisiä kehittämisehdotuksia ja -projekteja eteenpäin.

 

Kaikille kunnille yhteisesti tärkeää olisi saada toimiva yhteinen tietojärjestelmä ja sähköisten palvelujen kehittämistyö. Myös sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajien valvonnan toteuttaminen kuntien yhteistyönä tulisi käynnistää mahdollisimman pian.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan kokouksessa tekemän ehdotuksen.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa