Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 30.01.2019/Pykälä 8

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Ympäristö- ja rakennuslautakunta

§ 8

30.01.2019

 

Vastine Vaasan hallinto-oikeudelle aloituslupaa koskevan valituksen johdosta / Turun Korjaustelakka Oy

 

289/11.02.00/2018

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta 30.01.2019 § 8

 

Vs. ympäristöpäällikkö Marjut Taipaleenmäki 18.1.2019

 

Vaasan hallinto-oikeus, asian dnro: 01221/18/5129

 

Vastinepyyntö

 

Vaasan hallinto-oikeus pyytää ympäristönsuojeluviranomaisen vastinetta Turun Korjaustelakka Oy:n toiminnan aloittamislupaa koskevan valituksen johdosta. Vastinetta pyydetään 8.2.2019 mennessä.

 

Valituksen alainen päätös ja muutosvaatimus

 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on 12.12.2018 antanut päätöksen (ESAVI/19974/2018), joka koskee Turun Korjaustelakka Oy:n toiminnan aloittamista muutoksenhausta huolimatta. Aluehallintovirasto myöntää luvan aloittaa laivanpurkutoiminta muutoksenhausta huolimatta siten, että toiminta koskee enintään 1000 ldt aluksia, muutoin lupapäätöstä ja sen määräyksiä noudattaen.

 

Turun Korjaustelakka Oy on perustellut hakemustaan mm. purkutoiminnan hyödyllisyydellä ja koetoimintana tehdystä purkamisesta saaduilla kokemuksilla, joiden mukaan purkamisen ympäristövaikutukset eivät juurikaan poikkea korjaustelakkatoiminnan vaikutuksista. Näin ollen toiminnanharjoittaja katsoo, että kyseessä on olemassa olevaan toimintaan liittyvä toiminnan laajentaminen.

 

Airiston-Velkuan Kalastusalue on valittanut päätöksestä. Airiston-Velkuan Kalastusalue vaatii aloitusluvan kumoamista ja ympäristövaikutusten arviointia sekä sen perusteella tehtävien johtopäätösten huomioimista ympäristöluvan ehdoissa ennen aluspurkutoiminnan käynnistämistä. Lisäksi vaaditaan mm. huomioimaan romutettaviksi tuotujen alusten merialueella säilyttämisen aiheuttama uppoamisriski.

 

Perusteluina vaatimukselleen Airiston-Velkuan Kalastusalue viittaa Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) aloittamislupahakemuksesta antamaan lausuntoon, jossa todetaan mm. , että "lupaa alusten purkutoiminnan aloittamiselle ei tule myöntää ennen lupapäätöstä koskevan valitusasian ratkaisemista". Muutoksenhakija katsoo, että hankkeen ympäristövaikutukset on selvitettävä ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä hankkeen varhaisessa vaiheessa.

 

Muutoksenhakijan mukaan purettavien alusten säilyttämistä ei ole käsitelty ympäristöluvassa eikä aloitusluvassa, ja muutoksenhakijan näkemyksen mukaan varastoinnin aiheuttamat riskit ja vastuukysymykset tulee ratkaista ennen romutettavaksi tuotavien alusten säilyttämisen sallimista merialueella.

 

 

Ympäristölupamääräykset ja niiden valvonta

 

Aluehallintoviraston mukaan toiminta voidaan aloittaa lupapäätöstä ja sen määräyksiä noudattaen. Aluehallintovirasto on kuitenkin määrännyt täytäntöönpanon ympäristölupapäätöstä suppeammaksi purettavien alusten koon suhteen. Ympäristöluvassa on annettu tarvittavat lupamääräykset siten, että niitä noudattamalla ei aiheudu ympäristönsuojelulaissa tarkoitettua kiellettyä seurausta.

 

Turun korjaustelakka Oy:n ympäristöluvassa on annettu erikseen purkutoimintaa koskevia määräyksiä sekä määräyksiä, jotka koskevat sekä korjaustelakka- että purkutoimintaa. Seuraavassa on keskeisiä lupamääräyksiä, joilla purkutoiminnan ympäristövaikutuksia torjutaan ja valvotaan.

 

Purkutoimintaa koskevat määräykset edellyttävät aluskohtaista aluskierrätyssuunnitelmaa sekä loppuraportointia. Suuren kokoluokan aluksen aluskohtaisen purkusuunnitelman yhteydessä tulee esittää melumittaussuunnitelma aluehallintovirastolle. Lisäksi luvassa määrätään myös purkutoiminnan jätteiden varastoinnista selvitystä aluehallintovirastolle. Määräykset 2, 17, 21.

 

Koko laitoksen toimintaa koskeva melumääräys (11) on annettu siten, että laitoksen toiminnasta yhdessä muiden alueen toimijoiden kanssa ei saa aiheutua päätöksessä annettujen melutasojen ylityksiä. Tämä määräys on annettu meluhäiriöille altistuvien kohteiden suojaamiseksi. Määräys on varsin tiukka, koska määräys koskee korjaustelakkatoiminnan, purkutoiminnan ja muiden alueen toimijoiden yhdessä aiheuttamaa melutasoa.

 

Vesistöpäästöjä koskevat määräykset (5, 7, 8, 21) koskevat myös purkutoimintaa. Määräyksen 5 mukaan likaantuneiden vesien pääsy hulevesiviemäriin tai pinta- ja pohjavesiin on estettävä. Määräyksen mukaan jätteiden varastointialueilla muodostuvat hulevedet tulee tarvittaessa johtaa hälyttimillä varustettujen öljynerottimien kautta.

 

Ympäristöluvan valvontaviranomainen on Varsinais-Suomen ELY-keskus.

 

Ympäristölupa on aluskierrätyksen osalta voimassa viisi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Vaasan hallinto-oikeus voi kieltää aloittamislupaa koskevan päätöksen täytäntöönpanon.

 

Ympäristövaikutusten arviointi (YVA)

 

Muutoksenhakija edellyttää, että purkutoimintaan sovelletaan ympäristövaikutusten arviointia yksittäistapauksessa ennen aluspurkutoiminnan käynnistämistä. ELY-keskus tekee päätöksen arviointimenettelyn soveltamisesta yksittäistapauksessa. ELY-keskus ei ole tehnyt päätöstä YVA-menettelyn soveltamisesta purkutoimintaan, vaan on katsonut, että mikäli Vaasan hallinto-oikeus valitusten perusteella palauttaa päätöksen uudelleen käsiteltäväksi, voi ELY-keskus tarvittaessa antaa päätöksen YVA-menettelyn soveltamisesta.

 

OHEISMATERIAALI: Airiston-Velkuan Kalastusalueen valitus ja Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös

 

 

VS. YMPÄRISTÖPÄÄLLIKKÖ:

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta antaa Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan vastineen:

 

Lautakunta katsoo, että valitus on hylättävä. Perusteluina kannanotolle esitetään seuraavaa:

 

Ympäristönsuojelulain mukaan edellytyksinä aloittamiselle on perusteltu syy, ettei päätöksen täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi ja riittävän vakuuden asettaminen.

 

Toiminnanharjoittaja on hakemuksessaan esittänyt perustellut syyt purkamistoiminnan aloittamiselle muutoksenhausta huolimatta. Laivojen purkaminen on hyödyllistä materiaalien kierrätystoimintaa, kun purkaminen tapahtuu hallitusti ja valvotuissa olosuhteissa. Luvassa annetuilla lupamääräyksillä rajoitetaan ympäristövaikutuksia ja määräysten noudattamiseen voidaan valvonnalla puuttua.

 

Merkittävimmät purkutoiminnan vaikutukset liittyvät melupäästöihin ja jätteiden lisääntyvään määrään. Mikäli lupa evätään, meluhaitat voidaan välittömästi keskeyttää, jätteet toimittaa asianmukaiseen käsittelyyn ja rakenteet purkaa. Aluehallintovirasto on aloittamislupaa koskevassa ratkaisussaan rajannut purettavien alusten kokoa huomattavasti verrattuna alkuperäiseen hakemukseen, joten myös toiminnan aiheuttamat ympäristövaikutukset ovat pienemmät kuin lupahakemuksessa on arvioitu.Toiminta ei aiheuta peruuttamattomia pilaantumisvaikutuksia ympäristöön eikä ympäristölupapäätöksen toimeenpano siten tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.

 

Turun Korjaustelakka Oy on asettanut vakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen, mikäli päätös kumoutuisi.

 

Edellä olevaan viitaten lautakunta katsoo, että aloittamisluvan edellytykset täyttyvät.

 

Aloittamislupaa koskeva päätös on myönnetty edellyttäen, että ympäristölupapäätöksen määräyksiä noudatetaan.

Ympäristölupamääräysten tinkimätön noudattaminen ja lupamääräysten valvonta on keskeistä haitallisten ympäristövaikutusten estämiseksi.

 

KOKOUSKÄSITTELY

 

Kristiina Sunell ehdotti seuraavaa: Naantalin kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunta puoltaa harkinnanvaraista ympäristövaikutusten arviointia ja pitää sitä tarpeellisena.

Aluskierrätys on luonnonvarojen kannalta kestävää toimintaa. Se on toteutettava ympäristö huomioiden.

 

Lähimmät luonnonsuojelualueet ovat vain noin 1 km etäisyydellä Turun Korjaustelakasta, asuntoja on huomattavasti lähempänä. Naantalin merialue on Suomen saastunein. Eri lähteistä tulevien meriympäristön päästökuormitustekijöiden vuoksi on aiheellista kartoittaa kokonaisvaikutukset.

 

Kristiina Sunellin ehdotusta kannattivat Saija Porramo, Pekka Sevon ja Ann-Mari Kymäläinen.

 

Käsittelyn aikana tehtiin esittelijän ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus. Suoritettiin äänestys kädennostolla. Esittelijän ehdotusta kannattivat Atte Liitola, Kimmo Mäntysalo, Veikko Mäkelä, Harri Laine. Kristiina Sunellin ehdotusta kannattivat Saija Porramo, Pekka Sevon, Ann-Mari Kymäläinen sekä Kristiina Sunell.

 

Puheenjohtajan totesi lautakunnan hyväksyneen esittelijän ehdotuksen äänin 4-4 puheenjohtajan äänen ratkaistessa.

 

 

YMPÄRISTÖ- JA RAKENNUSLAUTAKUNTA:

 

Vs. ympäristöpäällikön ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa