Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 05.11.2018/Pykälä 371

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Kaupunginvaltuusto

§ 63

11.06.2018

Kaupunginhallitus

§ 263

18.06.2018

Tekninen lautakunta

§ 116

24.10.2018

Kaupunginhallitus

§ 371

05.11.2018

 

Varavaltuutettu Sara Sorton ym. valtuustoaloite koskien Naantalin kehittämistä pyöräilykaupungiksi

 

473/00.07.01/2018

 

Kaupunginvaltuusto 11.06.2018 § 63

 

Varavaltuutettu Sara Sorto luki ja jätti valtuuston kokouksessa seuraavan 15 valtuutetun allekirjoittaman aloitekirjelmän:

 

"Turussa aloitettiin vapunpäivänä Föli-fillareina eli föllareina tunnettu suuren suosion saanut kaupunkipyöräkokeilu. Järjestelmä koostuu yhteiskäyttöisistä polkupyöristä ja pyöräasemista, jotka toimivat pyörien otto- ja jättöpisteinä. Pyörän voi ottaa käyttöönsä yhdeltä asemalta ja palauttaa sen toiselle. Föllaria voi käyttää paitsi useimmilla Fölin kausikorteista, myös ostamalla pyörien käyttöoikeuden päivän, viikon tai vuoden ajaksi - näin ollen ne palvelevat niin vakituisia asukkaita kuin vierailevia matkailijoitakin. Kaupunkipyöräjärjestelmää ei ole rajattu pelkästään Turun käyttöön, vaan myös Naantalille, Kaarinalle, Liedolle ja Raisiolle on annettu mahdollisuus liittyä siihen mukaan.

 

Pyöräilyn hyödyt ovat monipuoliset: se on ilmastoystävällistä, terveellistä, vähentää ruuhkia ja tarjoaa monipuolisia matkailuvaihtoehtoja, pyörämatkailu onkin kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Naantalin kaunis luonto, suhteellisen lyhyet välimatkat sekä kaupungin läpi kulkeva Pieni rengastie tekevät siitä idyllisen pyöräily-ympäristön. Haasteeksi nousee kuitenkin paikoitellen katkeavat tai katoavat pyörätiet ja kevyenliikenteenväylät, vähäinen viitoitus sekä pyörävuokraamojen kaukainen sijainti. Varsinkin kaupunkia tuntemattomien pyöräillen liikkumista nämä puutteet vaikeuttavat huomattavasti. Sujuva, turvallinen ja muita liikkujia häiritsemätön pyöräily edellyttää kattavaa pyörätie- ja kevyenliikenteenverkostoa sekä hyviä opasteita. Erityisen haastavaa pyöräily on tällä hetkellä saaristossa ja keskikaupungin alueella, jotka molemmat ovat sijainniltaan tärkeitä niin matkailijoiden kuin muidenkin pyöräilijöiden näkökulmasta.

 

Föli-fillareiden käyttöönotto yhdistettynä pyöräilyverkoston ja sen opasteiden kehittämiseen laajentaa Naantalin matkailualuetta sekä vähentää pyöräilyyn liittyviä vaaratilanteita. Naantalin kehittäminen pyöräilykaupunkina tarjoaa naantalilaisille ja turisteille entistä monipuolisempia mahdollisuuksia liikkua paikasta toiseen sekä tutustua kauniiseen ja historialliseen kaupunkiimme.

 

Me allekirjoittaneet esitämme, että Naantalin liittyy Fölin kaupunkipyöräjärjestelmään, minkä lisäksi Naantalissa tulee kehittää entistä kattavampaa pyörätieverkostoa sekä parantaa pyöräilyn opasteita koko kaupungin alueella."

 

KAUPUNGINVALTUUSTO:

 

Valtuustoaloite merkittiin vastaanotetuksi.

Kaupunginhallitus 18.06.2018 § 263

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen tekniselle lautakunnalle valmisteltavaksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

Tekninen lautakunta 24.10.2018 § 116

 

yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi 15.10.2018:

 

Turun kaupungissa käytössä oleva kaupunkipyöräjärjestelmä koostuu yhteiskäyttöisistä polkupyöristä ja pyöräasemista. Pyörän voi ottaa käyttöönsä miltä tahansa asemalta ja jättää sen mihin asemalle tahansa. Kaupunkipyörien tarkoitus on tarjota uusi nopea vaihtoehto keskusta-alueella liikkumiseen. Turussa kaupunkipyöräjärjestelmä koostuu 300 polkupyörästä sekä 35 kiinteästä ja 3 siirrettävästä pyöräasemasta.

 

Kolme vuotta pitkän sopimuskauden menot ovat yhteensä noin 2 845 000 euroa. Vastaavasti tuloja sopimuskaudelta arvioidaan kertyvän 1 250 000 euroa asiakkailta käyttömaksuina, Turun kaupungilta 500 000 euroa, sponsori ja markkinointituloa 715 000 euroa ja ulkoista rahoitusta CIVITAS ECCENTRIC-hankkeesta 380 000 euroa. Sopimuskausi Turussa on 1.5.2018 - 30.4.2021.

 

Kaupunkipyöräjärjestelmään voi ostaa käyttöoikeuden päiväksi, viikoksi tai vuodeksi. Pyörällä voi ajaa 30 minuuttia ilman lisämaksua, jonka jälkeen veloitetaan erillinen aikaan perustuva lisämaksu. Päivälippuja on myyty noin 500 kpl, viikkolippuja 800 kpl ja vuosilippuja 1600 kpl.

 

Kaupunkipyöräjärjestelmää hankittaessa varattiin optiona Naantalille, Raisiolle, Liedolle ja Kaarinalle liittymismahdollisuus kaupunkipyöräjärjestelmään. Option käyttämisestä tulee päättää 31.12.2018 mennessä, jolloin järjestelmän käyttöönotto olisi toukokuussa 2019. Kunnan aloituspaketti sisältää 50 pyörää ja 5-10 asemaa. Aloituspaketin hinta on 19 800 €/kk (alv 0 %). Peruspaketin laajentaminen ja jakaminen naapurikunnan kanssa on mahdollista.

 

Kaupunkipyöräjärjestelmä on saanut paljon myönteistä julkisuutta ja se on nähty täydentävän joukkoliikennettä hyvin kaupungin keskustan lyhyillä matkoilla. Myös Naantalissa on ollut eri tahoilla uteliasta innostuneisuutta järjestelmän laajentamisesta myös Naantalin.

 

Nyt tarjotussa optiossa kaupunkipyörien vuosikustannus olisi 237 600 euroa eli 4 752 euroa pyörää kohden. Tätä vuosikustannusta pienentäisi asiakastulot ja sponsorointi sekä markkinointitulot.

 

Turussa asiakastuloja oli touko-elokuun aikana toteutunut noin 85 000 euroa eli noin 280 euroa pyörää kohden. Vastaavasti sponsori ja markkinointituloja oli samalta aikajaksolta noin 140 euroa pyörää kohden.

 

Näistä lähtökohdista päädyttäisiin Naantalissa kaupunkipyöräjärjestelmässä noin 200 000 euron vuotuisiin kustannuksiin eli noin 4000 euroa pyörää kohden. Naantalissa joukkoliikenteen nettokustannukset ovat noin 800 000 euroa vuodessa. Esitetty option kustannusrakenne on haastava Naantalin kaupungin kannalta eikä option käyttöönotto tässä vaiheessa ole talouden kannalta järkevää.

 

Turun kaupunkipyöräjärjestelmän sopimus päättyy 2021. Perusteltua on arvioida kaupunkipyöräjärjestelmään liittymistä uudelleen em. sopimuksen päättyessä. Liitteenä on esitys kaupunkipyöräjärjestelmästä.

 

LIITE B4, TEKLA 24.10.2018

 

Naantalin kaupunki on panostanut ja panostaa jalankulun ja pyöräilyn edistämiseen. Keskustaan suunnitellaan kävelypainotteisia katuosuuksia, joita toteutetaan keskustan täydennysrakentamisen etenemisen aikataulussa. Teknisen lautakunnan taloussuunnitelmaesitys vuosille 2020-2022 pitää sisällään mm. Kaivokadun saneeraamisen, joka tuottaisi kevyen liikenteen väylän Naantalin ydinkeskustan ja vanhakaupungin rannan väliselle osuudelle. Myös nykyisten kevyen liikenteen väylien uudelleen päällystämiseen esitetään määrärahaa. Saariston suunnan kevyen liikenteen väylä verkostoa on parannutettu toteutumalla yhtenäinen väylä keskustasta Luonnonmaan Porhonkalliolle saakka.

 

Vuonna 2019 laaditaan pienen rengastien kehittämissuunnitelma yhdessä ELY-keskuksen ja rengastien kuntien kanssa, jonka tavoitteena on parantaa pyöräilyn olosuhteita niin matkailijoiden kuin asukkaiden näkökulmasta.

 

TEKNINEN JOHTAJA:

 

Tekninen lautakunta päättää olla käyttämättä optiota kaupunkipyöräjärjestelmän hankinnassa ja antaa selostusosan mukaisen vastauksen Sara Sorton ym. aloitteeseen.

 

TEKNINEN LAUTAKUNTA:

 

Teknisen johtajan ehdotus hyväksyttiin.

Kaupunginhallitus 05.11.2018 § 371

 

Oheismateriaali:

  • Esite Turun kaupunkipyöräjärjestelmästä

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus

 

  • merkitsee teknisen lautakunnan varavaltuutettu Sara Sorton ym. aloitteeseen antaman selvityksen tiedokseen ja saattaa sen valtuuston tietoon

  • ehdottaa valtuustolle, että varavaltuutettu Sara Sorton ym. aloite merkitään loppuun käsitellyksi.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa