Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 24.10.2018/Pykälä 113

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Kaupunginvaltuusto

§ 22

26.02.2018

Kaupunginhallitus

§ 89

12.03.2018

Tekninen lautakunta

§ 113

24.10.2018

 

Valtuutettu Jan Lindströmin ym. valtuustoaloite Merimaskun kirkonkylän rannan kohentamisesta

 

160/00.07.01/2018

 

Kaupunginvaltuusto 26.02.2018 § 22

 

Valtuutettu Jan Lindström luki ja jätti valtuuston kokouksessa seuraavan 26 valtuutetun allekirjoittaman aloitekirjelmän:

 

"Merimaskun kirkonkylän ranta kaipaa kohentamista, jotta se voisi toimia kuntalaisten yhteisenä vapaa-ajan viettopaikkana ja yhteisten tilaisuuksien järjestämispaikkana.

 

Siksi me allekirjoittaneet teemme seuraavan aloitteen:

 

Kaupunki suunnittelee yhteistyössä alueen yrittäjien ja järjestöjen kanssa Merimaskun kirkonkylän rantaan yhteisen markkina- ja vapaa-ajan viettopaikan. Mahdollinen kaavoitustarve tulee ottaa mukaan seuraavaan kaavoitusohjelmaan ja mahdollinen omistusjärjestely muihin suunnitelmiin.

 

Tukea hankkeeseen tulee hakea ELY:ltä ja Central Baltic Interreg IVA-projektista."

 

KAUPUNGINVALTUUSTO:

 

Valtuustoaloite merkittiin vastaanotetuksi.

Kaupunginhallitus 12.03.2018 § 89

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen saaristolautakunnalle, tekniselle lautakunnalle sekä elinkeinoasiamiehelle valmisteltavaksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

Tekninen lautakunta 24.10.2018 § 113

 

Yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi, kaupunginarkkitehti Oscu Uurasmaa, viestintä- ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää, elinkeinoasiamies Jorma Ranta ja maankäyttöpäällikkö Elise Lehikoinen 8.10.2018:

 

Kaupungin maanomistus

 

Kaupunki on myynyt Merimaskun kirkonkylästä vanhan kunnantalon kiinteistön, 529-472-3-2 sekä sen vierestä omakotitontiksi kiinteistön 529-472-3-4. Lisäksi kaupunki on myymässä Lossituvan kiinteistöä 529-472-3-5. Näiden kaikkien kaavamääräys on muutettu AL-2:ksi asuin- ja liikerakennusten korttelialueeksi, joiden alueelle saa sijoittaa asuinrakentamista ja/tai matkailua palvelevaa liikerakentamista. Myös Rantamakasiinin rakennukset ovat myynnissä. Kaupungin nykyinen maanomistus Merimaskun kirkonkylässä ilmenee liitekartasta.

 

LIITE B2, TEKLA 24.10.2018

 

Yksityinen ja julkinen ranta ja asemakaavan sisältö

 

Alueen nykyinen asemakaava ilmenee liitekartasta.

 

LIITE B3, TEKLA 24.10.2018

 

Entisen kyläkaupan alueelle kiinteistölle 529-485-1-27, joka on yksityisessä omistuksessa, on myönnetty poikkeama, jonka perusteella kiinteistölle saa rakentaa pelkästään asuntoja vaikka asemakaavassa on vaadittu, että osa kaavan sallimasta rakennusoikeudesta on käytettävä liikerakentamiseen. Lisäksi poikkeamisluvassa on sallittu poikkeaminen asemakaavan rakennusalasta.

 

Valtuustoaloitteen johdosta on selvitetty mahdollisuutta ostaa kaupungin omistukseen Merimaskun rannassa rantaraitin takana sijaitseva noin 400 m2 suuruinen erillinen palsta. Palsta on asemakaavassa LV-2-aluetta. Se kuuluu kiinteistöön 529-485-1-42, jonka omistaa Asunto Oy Merimaskun Kirkonrinne. Asunto-osakeyhtiö on ilmoittanut, että he eivät ole halukkaita myymään aluetta, mutta ovat valmiit neuvottelemaan sen vuokraamisesta. LV-2 asemakaavamääräys tarkoittaa venevalkama-aluetta, jota ei saa aidata. Asemakaavamääräys mahdollistaa myös alueen lunastamisen kaupungin omistukseen.

 

Kaupunki omistaisi Lossituvan kiinteistön myymisen jälkeenkin Merimaskun kirkonkylässä edelleen katualueet, rantaraitin, Rantamakasiinin tontin sekä rantaraitin edessä olevan LV-1-alueen, kiinteistön 529-406-2-98, johon kuuluu myös rantaraitin edustalla olevaa vesialuetta.

 

LV-1 on asemakaavan mukaan venevalkaman korttelialuetta, jolle saadaan sijoittaa matkailua palvelevia rakennuksia, joiden enimmäiskoko on 60 k-m2.

 

Niiltä osin kuin rantaraitin alue ei ole kaupungin omistuksessa sitä rasittaa asemakaavassa näkyvä yleiselle jalankululle varattu käyttöoikeus.

Myös kaupungin omistuksessa vielä olevan LV-1-alueen myymisestä tai vuokraamisesta on neuvoteltu.

 

Alueen suunnittelu ja asemakaavan muutos

 

Parhaat edellytykset parantaa Merimaskun kirkonkylän rannan yleistä käyttöä nähdään työryhmän mielestä säilyvän silloin, kun Kirkonkylän ranta-alueet pidetään kaupungin omistuksessa ja niiden julkinen käyttömahdollisuus turvataan.

 

Rantaraitin alueelle, Rantamakasiinin ranta-alueelle, Asunto Oy Merimaskun Kirkonrinteen omistamalle LV-2-alueelle ja kaupungin omistamalle LV-1 alueelle voitaisiin laatia ranta-alueen käytön kokonaissuunnitelma, jossa myös yrittäjien ja järjestöjen näkemykset otettaisiin huomioon. Siinä osoitettaisiin ja sen perusteella kunnostettaisiin tarpeelliset alueet markkinoiden pitämistä ja vapaa-ajan viettoa varten.

 

Voimassa oleva asemakaava mahdollistaa jo nyt paljon toimintoja ja rakentamista rantavyöhykkeelle. Kaavamuutoksen tarvetta voitaisiin arvioida tarkemmin sitten, kun suunnitelma on tehty.

 

Talousarvioehdotuksessa on esitetty määräraha saariston ranta-alueiden kehittämiseksi vuodelle 2019 sekä taloussuunnitelman vuosille 2020-2022. Määrärahan tarkempi käyttö suunnitellaan vuosittain kohdentuen Röölän, Rymättylän Kirkkolahden ja Merimaskun Kirkonsalmen ja Teersalon ranta-alueiden kehittämiseen.

 

Hanketuet

 

Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014-2020 on keskeisin väline maaseudun kehittämisessä. Maaseutuohjelman avulla lisätään maaseudun elinvoimaa ja elämänlaatua. Kylien kehittämiseen tarkoitettua yleishyödyllistä investointitukea voivat saada yhdistykset ja kunnat/kaupungit. Hakijan ollessa kaupunki voi tuen määrä olla enintään 75 %. EU:n Maaseuturahaston hanketukia haetaan Leader-ryhmä Varsin Hyvä ry:ltä tai Varsinais-Suomen ELY-keskukselta.

 

Central Baltic-ohjelma rahoittaa kansainvälisiä hankkeita, joka edellyttää partnereita vähintään kahdesta ohjelmamaasta. Suomalaisten partnereiden osarahoitusosuus on 75 % sekä lisäksi mahdollinen valtion vastinraha. Ohjelman haku- ja hallinnointiprosessi sekä kansainvälisten kumppaneiden hakeminen on monimutkaisempi ja työläämpi verrattuna maaseuturahaston hankeprosessiin, joten Merimaskun rannan hankkeeseen soveltuu paremmin maaseuturahaston rahoituksen hakeminen.

 

TEKNINEN JOHTAJA:

 

Tekninen lautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että aloitteen johdosta Merimaskun kirkonkylään laaditaan ranta-alueiden käytön kokonaissuunnitelma, jossa myös yrittäjien ja järjestöjen näkemykset otettaisiin huomioon. Suunnitelman laatimisprosessia hoitaisi saaristolautakunta. Suunnitelma laadittaisiin yhdessä teknisten palveluiden kanssa. Siinä osoitettaisiin ja sen perusteella kunnostettaisiin tarpeelliset alueet markkinoiden pitämistä ja vapaa-ajan viettoa varten.

 

Edelleen tekninen lautakunta ehdottaa kaupunginhallitukselle, että se merkitsisi selvityksen tietoonsa ja ehdottaisi valtuustolle, että valtuutettu Jan Lindströmin ym. valtuustoaloite Merimaskun kirkonkylän rannan kohentamisesta merkitään loppuun käsitellyksi.

 

TEKNINEN LAUTAKUNTA:

 

Teknisen johtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa