Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 04.06.2018/Pykälä 234

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Kaupunginhallituksen konsernijaosto

§ 37

30.10.2017

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

§ 2

22.01.2018

Kaupunginhallitus

§ 211

28.05.2018

Kaupunginhallitus

§ 234

04.06.2018

 

Naantalin kaupunkistrategia 2022

 

915/00.01.02/2017

 

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 30.10.2017 § 37

 

Kaupunginjohtaja Jouni Mutanen, viestintä- ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää:

 

Naantalin uuden kaupunkistrategian valmistelu on tarkoitus aloittaa vuoden 2018 alussa ja tavoitteena on, että valtuusto hyväksyy strategian kesäkuussa 2018.

 

Naantalin edellinen kaupunkistrategia hyväksyttiin vuonna 2015. Vuoden 2017 aikana tehdään tämän strategian arviointi.

 

Kuntalain säännökset

 

Kuntalain mukaan kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Uusi kuntalaki on tehnyt kuntastrategiasta lakisääteisen suunnitelman.

 

Lain mukaan kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon:

 

1) kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen;

2) palvelujen järjestäminen ja tuottaminen;

3) kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet;

4) omistajapolitiikka;

5) henkilöstöpolitiikka;

6) kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet;

7) elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen.

 

Kuntastrategian tulee perustua arvioon kunnan nykytilanteesta sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista kunnan tehtävien toteuttamiseen. Kuntastrategiassa tulee määritellä myös sen toteutumisen arviointi ja seuranta.

 

Kaupunkistrategian valmistelun lähtökohdat

 

Kaupunkistrategian tehtävänä on selkeyttää yhteistä käsitystä

 

  • toimintaympäristön isoista muutoksista sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista ja haasteista

  • kaupungin vahvuuksista

  • asioista, joissa on välttämätöntä menestyä

  • toimenpiteitä, joita strategisten tavoitteiden toteuttamiseksi tehdään.

 

Uutta strategiaa valmisteltaessa on erityisen tärkeää määritellä sitä, mitä tehtäviä ja rooleja Naantali haluaa painottaa sote- ja maakuntauudistuksen toteutuessa. Toiseksi on välttämätöntä asettaa tavoitteita ja määritellä toimenpiteitä positiivisen rakennemuutoksen hyödyntämiseksi.

 

Strategian valmisteluprosessi on erittäin tärkeä strategian toteutumisen kannalta. Hyvät osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet keskeisille tahoille tarjoava prosessi edistää sitoutumista strategian tavoitteisiin ja sen toteuttamiseen. Valmisteluprosessia suunniteltaessa on tärkeää ottaa huomioon se, että kaupungin hyvä kehitys edellyttää kaupunkikonsernin, yritysten, kolmannen sektorin ja muiden sidosryhmien hyvää yhteistyötä ja työskentelyä yhteisten päämäärien eteen.

 

Kaupunkistrategian valmistelussa panostetaan hyviin osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksiin ja laajaan vuorovaikutukseen seuraavasti:

 

  • Poliittisen johdon ja viranhaltijajohdon yhteistyö on tiivistä kaikissa keskeisissä valmisteluvaiheissa. Työmuotoina käytetään työpajoja ja seminaareja.

  • Esimiehet, henkilöstö, asukkaat, nuorisovaltuusto ja sidosryhmät otetaan mukaan valmisteluun erityisesti siinä vaiheessa, kun suunnitellaan strategian päätavoitteita ja kärkitoimenpiteitä. Työmuotoina käytetään työpaja- ja seminaarityöskentelyä, sähköisiä kyselyitä ja asukkaille avointa webinaaria.

  • Uuden strategian toimeenpanon varmistamiseksi järjestetään esimiesten yhteinen suunnittelutilaisuus ensimmäisen talousarviovuoden strategisten vuositavoitteiden, toimenpiteiden ja mittareiden valmistelemiseksi.

 

Tavoitteena on innostava, selkeä ja tiivis kaupunkistrategia, joka määrittelee peruslinjaukset Naantalin kehittämiselle. Strategian ydinsisällöt on tarkoitus esittää myös visuaalisesti 1 - 2 kuvan muodossa. Lisäksi voidaan harkita strategiaviestinnän elävöittämistä animaatiolla, joka valmistuisi esimerkiksi opiskelijakilpailun tuloksena. Strategian toimeenpanon tueksi asiakirjasta painetaan myös printtiversio. Kaupungin verkkosivuilla julkaistaan seminaarien ja työtyöpajojen aineistoja.

 

Strategian perusteella asetetaan vuosittain talousarviossa strategisia vuositavoitteita, toimenpiteitä ja mittareita. Strategiset vuositavoitteet koostuvat kaupungin yhteisistä ja tulosalueiden tavoitteista. Tällä tavoin kaupunkistrategia kytketään vuosittaisen toiminnan sekä sitä koskevan raportointi- ja seurantajärjestelmän kiinteäksi osaksi. Toimintatapa varmistaa myös sen, että strategiaa toteutettaessa reagoidaan toimintaympäristön muutoksiin. Alustava työsuunnitelma liitteenä.

 

LIITE B1, KHKON 30.10.2017

 

Kaupunkistrategian rakenne

 

Strategian rakenne säilyy lähes samana kuin aikaisemmassa vuonna 2015 hyväksytyssä strategiassa. Työsuunnitelmaluonnoksessa on rakenteeseen lisätty päätavoitteet, jotka konkretisoivat menestysteemoja.

 

Uuden kaupunkistrategian suunniteltu rakenne on seuraava:

 

  • Toimintaympäristön analyysi

  • Visio 2030

  • Arvot

  • Menestysteemat (Must Win the Battle -ajattelun mukaisesti 3 - 5 teemaa) ja niitä konkretisoivat päätavoitteet

  • Kärkitoimenpiteet

  • Kaupungin asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet

  • Seuranta

 

Strategiaa valmisteltaessa voidaan yhteisin päätöksin muuttaa suunniteltua rakennetta.

 

Asiantuntijapalveluiden käyttö

 

Kaupunkistrategian valmistelun tueksi on tarkoitus hankkia asiantuntijapalvelua. Konsultin hankintaa koskevat tarjouspyynnöt on tarkoitus lähettää marraskuun 2017 alussa.

 

Konsultin keskeisiä tehtäviä ovat:

 

  • strategian työsuunnitelman täsmentäminen yhteistyössä tilaajan kanssa

  • strategian valmistelussa käytettävien työpajojen, seminaarien ja muiden valmistelutilaisuuksien suunnittelu ja ohjaaminen vuorovaikutteisia menetelmiä käyttäen sekä yhteenvetojen laatiminen tilaisuuksista

  • sähköisten kyselyiden suunnittelu yhteistyössä tilaajan kanssa ja yhteenvetojen laatiminen näistä kyselyistä

  • kaupunginjohtajan asettaman ohjausryhmän kokousten valmistelu ja sihteeritehtävät

  • strategian kirjoitustyöhön osallistuminen yhteistyössä tilaajan kanssa

  • ehdotusten laatiminen strategian ydinsisällön visualisoinnista.

 

Konsultilta edellytetään vähintään 12 läsnäolopäivää tilaajan päättämässä paikassa.

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Konsernijaosto hyväksyy edellä esitetyn strategiaprosessin työsuunnitelman.

 

KOKOUSKÄSITTELY:

 

Merkittiin, että viestintä- ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää oli läsnä tämän asian käsittelyn ajan.

 

KONSERNIJAOSTO:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 22.01.2018 § 2

 

 

 

Strategiaprosessi on edennyt konsernijaoston 30.10.2017 hyväksymän työsuunnitelman mukaisesti. Strategian asiantuntijapalvelu kilpailutettiin marraskuussa 2017 ja sen toteuttajaksi valittiin Mikko Luoma Oy.

 

Mikko Luoman näkemys kaupunkistrategiasta täydentää konsernijaostossa 30.10.2017 ollutta strategianprosessin kuvausta:

 

  • Strategia on tärkein yksittäinen johtamisväline ja sen merkitys korostuu tilanteessa, jossa toimintaympäristö (tai organisaation sisäinen ympäristö) on muutoksessa.

  • Naantalin kaupunki tarttuu tärkeään asiaan uudistaessaan strategiaansa juuri nyt.

  • Kaupungin tarjouspyynnössään esittämä tulevan strategian rakenne on selkeä ja sisältää oleelliset näkökohdat, joihin strategian tulee ottaa kantaa; pieniä täsmennyksiä rakenteeseen voidaan joutua tekemään, mutta niillä ei ole vaikutusta kokonaistuotokseen.

  • Suositeltavaa on, että syntyvä kaupunkistrategia on enemmän toiminnallinen kuin julistuksellinen.

  • Strategiatyöskentelyn alussa kiinnitetään huomiota ns. tilannekuvan selkeyttämiseen; on tärkeää, että kaikilla strategiatyöhön osallistuvilla on riittävän selkeä ja yhtenäinen käsitys kaupungin tärkeimmistä johtamishaasteista; näiden johtamishaasteiden ratkaisemista ja voittamista varten strategia ylipäänsä laaditaan: tuleva Työpaja 1 keskittyy pitkälti juuri tilannekuvan selkeyttämiseen ja yhtenäistämiseen.

  • Syntyvä strategia ottaa kantaa erityisesti kaupunkikonsernin kokonaisuuteen, mutta siinä tulee olemaan liittymäpintaa myös yksittäisten toimialojen johtamiseen; tämä helpottaa strategian omaksumista ja todeksi elämistä.

  • Eri sidosryhmille tarjoutuu strategiatyöskentelyn aikana mahdollisuuksia joko tuottaa sisältöehdotuksia tai ottaa kantaa aiemmin valmisteltuihin sisältöihin; osallistuminen jää usein hyvistä pyrkimyksistä huolimatta ohueksi, mutta yritämme löytää hyviä, innostavia kysymyksenasetteluja ja käyttökelpoisia menetelmiä sidosryhmien näkemysten hankkimiseksi.

  • Aikanaan valmistuva strategiadokumentti tulee olemaan kompakti, mutta kuitenkin useampisivuinen; dokumentti pyritään laatimaan siten, että sen tarinallistaminen esimerkiksi visualisoinnin ja animoinnin keinoin on mahdollista ja luontevaa.

  • Onnistunut strategiatyöskentely edellyttää kaikkien työskentelyyn osallistuvien rakentavaa otetta; hyvä lopputulos palkitsee kaikkia, vaikka sisällön suhteen olisikin jouduttu tekemään ymmärrettäviä kompromisseja.

  • Tehdään tästä hyvä prosessi!

 

Strategian ohjausryhmä on määritellyt työskentelyä linjaavia periaatteita ja aikatauluja yhdessä Luoman kanssa 28.12.2017. Työsuunnitelmaan on lisätty toimialakohtaiset strategiakeskustelut, koska ne katsottiin hyödyllisiksi strategiaprosessin kokonaisuuden ja sitouttamisen kannalta. Prosessin kulkua kuvaava kaavio sekä työsuunnitelma on esityslistan liitteenä.

 

LIITE B1, KHKON 22.1.2018

 

Ensimmäinen suunnitelman mukainen työpaja järjestetään tiistaina 30.1.2018 klo 17-20 valtuustosalissa. Osallistujille on lähetetty työpajakutsun mukana ennakkotehtävä sekä esitys nykyisen kaupunkistrategian arvioinnista. Työpajan fasilitaattorina toimii Mikko Luoma.

 

Työpajan ohjelma:

 

Työpaja 1 käynnistää varsinaisen kaupunkistrategian valmisteluprosessin. Työpajan tavoitteena on antaa tietoa strategiaprosessin kokonaisuudesta sekä tuottaa ja yhtenäistää avainhenkilöiden näkemyksiä kaupunkiympäristöstä ja johtamishaasteista.

 

  • Avaus, kaupunginjohtaja Jouni Mutanen

  • Yleistä strategisesta johtamisesta ja kaupungin strategiaprosessin luonteesta, Mikko Luoma, dosentti, KTT

  • Toimintaympäristön muutosvoimien kartoitus, (kaikki ennakkotehtävän pohjalta)

  • Naantalin kaupungin johtamishaasteiden kartoitus

  • Yhteenveto, Mikko Luoma

 

Työpajan yhteinen työskentely (Toimintaympäristön muutosvoimat ja Johtamishaasteet) tapahtuu pienryhmissä. Osallistujat valmistautuvat itsenäisesti ennakkotehtävän avulla ja yhdistävät ajatuksiansa pienryhmissä. Ryhmien odotetaan tuottavan yhteisen näkemyksen annettujen ohjeiden mukaisesti. Tilaisuuden ohjaaja Mikko Luoma johtaa työskentelyä.

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Konsernijaosto merkitsee asian tiedoksi.

 

KONSERNIJAOSTO:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

Kaupunginhallitus 28.05.2018 § 211

 

Kaupunginjohtaja Jouni Mutanen ja viestintä- ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää:

 

Strategian rakenne

 

Strategiaehdotuksesta on pyritty saamaan tiivis ja selkeä asiakirja, jossa kaupungin tulevaisuuden kannalta keskeinen sisältö on kuvattu.

 

Strategia rakentuu seuraavasti:

 

  • Visio 2030

  • Arvot

  • Menestysteemat

  • Vahvuudet

  • Kärkihankkeet ja toimenpiteet

  • Taloudelliset toimenpiteet

  • Toimintaympäristön muutostekijät

 

Visiolla tarkoitetaan tulevaisuuskuvaa, joka luonnehtii Naantalia vuonna 2030 ulottuen selvästi strategiakautta pidemmälle.

 

Arvot ja talouden tasapaino ovat strategian läpikulkevia periaatteita, jotka ohjaavat kaupunkiorganisaation toimintaa.

 

Strategiaehdotus rakentuu viidelle menestysteemalle, jotka määrittelevät suunnan kaupungin kehittämiselle vuoteen 2022 saakka. Ne ohjaavat kaupungin talousarvioiden ja suunnitelmien laatimista sekä kaupungin jokapäiväistä toimintaa.

 

  • Viihtyisää asumista ja korkeatasoisia palveluita

  • Kilpailukykyinen ympäristö yrityksille

  • Joustavaa päätöksentekoa ja osaavaa johtamista

  • Aloitteellinen ja hyvinvoiva henkilöstö

  • Digi-Naantali palvelee ja osallistaa

 

Menestysteemoja toteutetaan kolmella eri kärkihankkeella, jotka muodostuvat tärkeistä toimenpiteistä:

 

  • Kärkihanke 1: Osaava, palveleva ja hyvinvoiva Naantali

  • Kärkihanke 2: Hyvien yhteyksien Naantali

  • Kärkihanke 3: Kestävän kehityksen Naantali

 

Osallistaminen

 

Strategiatyön lähtökohtana on ollut tarjota hyvät osallistumis- ja vuorovaikutusmahdollisuudet. Strategiaa on käsitelty erilaisissa työsuunnitelman mukaisissa työpajoissa ja seminaareissa. Laadintavaiheessa on ollut mukana luottamushenkilöitä, johtavia viranhaltijoita, esimiehiä, henkilöstöä, sidosryhmien edustajia, lukiolaisia ja asukkaita. Henkilöstölle tehtiin kysely, johon saatiin 97 vastausta. Kaupunkilaisille järjestettiin tilaisuus, johon oli mahdollista osallistua joko paikan päällä kaupungintalolla tai webinaarissa. Lisäksi verkon ja Facebookin kautta kerättiin kaupunkilaisten mielipiteitä, joita saatiin lähes 400.

 

Strategian valmistelussa on otettu laajasti huomioon eri tahojen tuottamaa sisältöä ja esiintuomia näkökantoja. Luottamushenkilöt (kaupunginvaltuusto, kaupunginhallitus, konsernijaosto ja lautakuntien puheenjohtajisto), kaupunginjohtajan johtoryhmä sekä tytäryhtiöiden toimitusjohtajat ovat työskennelleet aktiivisesti koko prosessin ajan sekä ovat viimeksi ottaneet kantaa toukokuun seminaareissa strategialuonnoksen sisältöön.

 

Prosessissa on entistä enemmän panostettu strategian toimeenpanon varmistamiseen. Strategiaa on työstetty esimiesfoorumissa ja toimialojen johtoryhmissä. Strategian toimeenpanoa käsitellään elokuussa pidettävässä esimiesseminaarissa.

 

Strategian toteutuminen ja seuranta

 

Strategia on kaupungin johtamisen päivittäinen työkalu, joka ohjaa organisaation toimintaa joka tasolla. Sitä toteutetaan ja sen toteutumista arvioidaan seuraavasti:

 

1

Strategian toteuttaminen osana toiminnan ja talouden suunnittelua

 

Menestysteemat ja niistä johdetut kärkihankkeet ohjaavat kaupungin talousarvioiden ja suunnitelmien laatimista. Useat strategian toimenpiteet ovat sellaisia, että yhtä kärkihanketta toteuttavat useat toimialat. Eri toimialoja kannustetaan myös yhteisiin hankkeisiin.

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyy vuosittain talousarvion, jossa asetetaan menestysteemoista ja kärkihankkeista johdetut strategiset tavoitteet, niitä toteuttavat toimenpiteet ja mittarit. Näiden tavoitteiden, toimenpiteiden ja mittareiden toteutumista arvioidaan osavuosiraporteissa ja tilinpäätöksissä.

 

2

Strategiakauden arviointi

 

Strategiakauden arviointi tehdään valtuustokauden päätteeksi keväällä 2021. Strategia uudistetaan seuraavan kerran valtuustokauden ensimmäisenä tai toisena vuonna.

 

Strategiaa toteuttavat ohjelmat

 

Kaupunginhallitus päättää erikseen siitä, mitä strategiaa toteuttavia ohjelmia laaditaan.

 

Tähän mennessä kaupungilla on ollut henkilöstö-, saaristo- ja elinkeino-ohjelmat.

 

Strategialuonnos on liitetty esityslistaan (KH 28.5.2018).

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteen mukaisen Naantalin kaupunkistrategian 2022.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginhallitus palautti asian uudelleen valmisteltavaksi.

Kaupunginhallitus 04.06.2018 § 234

 

Tarkennettu strategialuonnos on liitetty esityslistaan (KH 4.6.2018).

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteen mukaisen Naantalin kaupunkistrategian 2022.

 

KOKOUSKÄSITTELY:

 

Keskustelun aikana esitettiin seuraavaa:

 

1

Sirpa Hagsberg esitti strategialuonnokseen muutosehdotuksia seuraavasti:

 

"Ehdotus tarkoittaa uutta kärkihanketta 1 ja muiden numeroiden muuttamista sekä kärkihankeen 3 uudelleen kirjoittamista seuraavasti:

 

Kärkihankkeet

 

Kärkihankkeet ovat tärkeiden toimenpiteiden muodostamia kokonaisuuksia, joilla Naantali rakentaa menestysteemojen kuvaamaa tulevaisuutta.

 

  • Kärkihanke 1: Kasvava ja väestörakenteeltaan tasapainottuva Naantali

  • Kärkihanke 2: Osaava, palveleva ja hyvinvoiva Naantali

  • Kärkihanke 3: Hyvien yhteyksien Naantali

  • Kärkihanke 4: Kestävän kehityksen Naantali

 

Kärkihanke 1: Kasvava ja väestörakenteeltaan tasapainottuva Naantali

 

Naantali tehostaa toimenpiteitä, joilla nopeutuva asukasluvun kasvu kääntää väestörakenteen muutoksen tasapainoisemmaksi ja tulevaisuuden kehityksen mahdollistavaksi.

 

  • Tonttitarjontaa lisätään ja kilpailua edistetään asuntorakentamisen monipuolistamiseksi siten, että se vastaa omien asukkaiden muuttotarpeita ja Naantaliin muuttavien toiveita.

  • Vuokra-asuntotarjontaa lisätään kaikilla sektoreilla ja kaupungin omaa vuokra-asuntojen rakentamista kaksinkertaistamalla.

  • Naantalin yleistä vetovoimaisuutta parannetaan aktiivisella markkinoinnilla esittelemällä kaupungin vahvuuksia: turvallisuutta, moni-ilmeisyyttä ja mielenkiintoisuutta.

 

Kärkihanke 3: Hyvien yhteyksien Naantali

 

Naantali käynnistää toimenpiteitä, jotka parantavat Manner-Naantalin ja saariston saavutettavuutta ja sisäisiä yhteyksiä sekä edistävät elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä varmistamalla työssäkäynti- ja tavaraliikenteen turvallisen sujuvuuden.

 

Kärkitoimenpiteitä

 

Tiekartta Naantalia koskevien liikenneratkaisujen toteutuksen nopeuttamiseksi:

 

  • E18 Turun kehätien perusparantamisen aikataulun tiivistäminen ja Naantalin pään pullonkaulojen välitön korjaaminen

  • Seudullisen joukkoliikenneratkaisujen kehittäminen Naantalin palvelutason parantamiseksi koko kaupungin aluetta koskevaksi

  • Kevyen liikenteen väylästön kehittäminen palvelemaan Naantalin ulkoisia ja sisäisiä yhteyksiä sekä matkailutarpeita

  • Pysäköintijärjestelyiden kehittäminen keskustassa

  • Matkailuun soveltuvien alueiden kaavoitus ja markkinointi"

 

2

Markku Tuuna esitti Saara Seppälän kannattamana, että kärkihankkeen 3 "Vetovoimaisen ympäristön Naantali" neljännen kärkitoimenpiteen sanamuoto kirjattaisiin seuraavasti:

 

"Ranta- ja venesatama-alueiden kehittäminen sekä matkailutapahtumien kehittäminen ja tukeminen"

 

3

Vilhelm Junnila esitti, että kärkihankkeen 3 "Vetovoimaisen ympäristön Naantali" viides kärkitoimenpide kirjattaisiin muotoon:

 

"Rantojen virkistysarvojen ja lähivesien laadun parantaminen sekä Itämerihaasteen toimenpideohjelman sisältävä ympäristöohjelma"

 

4

Kaupunginjohtaja muutti ehdotustaan strategialuonnokseksi seuraavasti:

 

Kärkihanke 2: Hyvien yhteyksien Naantali

 

  • Naantali käynnistää toimenpiteitä, jotka parantavat Manner-Naantalin ja saariston saavutettavuutta ja sisäisiä yhteyksiä sekä edistävät elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä varmistamalla työssäkäynti- ja tavaraliikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden.

 

Kärkitoimenpiteet kirjataan seuraavaan muotoon:

 

  • Seudullisen joukkoliikenneratkaisun kehittäminen Naantalin palvelutason parantamiseksi

  • Edunvalvonta E18 Turun kehätien perusparantamisen nopeuttamiseksi

 

Kärkihanke 3 "Vetovoimaisen ympäristön Naantali" tarkennetaan kärkihankkeeksi "Kasvava ja vetovoimainen Naantali"

 

  • Naantali tehostaa toimenpiteitä, joilla edistetään väkiluvun kasvua, väestörakenteen elinvoimaisuutta ja asumisen laatua. Kaupunki vaalii kaupungin rakennetun ja luontoympäristön arvokkaita piirteitä sekä toteuttaa kestävän kehityksen mukaisia periaatteita toiminnoissaan.

 

Kärkitoimenpiteiksi lisätään:

 

  • Tonttitarjonnan lisääminen ja asuntorakentamisen monipuolistaminen siten, että tarjonta vastaa kaupungin asukkaiden ja Naantaliin muuttavien toiveita

  • Ranta- ja venesatama-alueiden kehittäminen sekä matkailutapahtumien kehittäminen ja tukeminen

  • Rantojen virkistysarvojen ja lähivesien laadun parantaminen sekä Itämerihaasteen toimenpideohjelman ja Naantalin ilmastotavoitteet sisältävä ympäristöohjelma

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan muutetun ehdotuksen mukaisen strategian.

 

Kaupunginhallituksen päätöksen mukainen strategia-asiakirja oheistetaan.

 

LIITE B1, KH 4.6.2018

 

Kaupunginhallitus päätti esittää, että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteen B1 mukaisen Naantalin kaupunkistrategian 2022.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa