Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 09.04.2018/Pykälä 137

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Kaupunginhallitus

§ 137

09.04.2018

 

Vastaus Melers Oy:n vaatimukseen ja sovintoneuvotteluehdotukseen

 

189/02.07.00/2018

 

Kaupunginhallitus 09.04.2018 § 137

 

Controller Riikka Söderlund ja kaupunginlakimies Turo Järvinen:

 

Kantajan, Melers Oy:n asiamies Jan Hokkanen (Lakiasiainpalvelu Hokkanen Huovinen & Rantanen Oy) on lähettänyt Naantalin kaupungille 15.3.2018 vaatimuksen ja sovintoneuvotteluehdotuksen (jäljempänä "Vaatimus") liittyen Naantalin kaupungin ja Melers Oy:n 3.1.2014 allekirjoitettuun tekstiilipalvelusopimukseen (jäljempänä "Sopimus").

 

Melers Oy:n vaatimus ja sovintoneuvotteluehdotus oheistetaan.

 

LIITE B6, KH 9.4.2018

 

Oheismateriaali:

  • Naantalin kaupungin ja Melers Oy:n välinen tekstiilipalvelusopimus 3.1.2014

 

Kantaja vaatii, että Naantalin kaupunki suorittaa kantajalle yhteensä:

 

1

22 621,24 euron saatava korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen 4.6.2018 alkaen.

 

 

2

Kantajan mahdolliset tulevat oikeudenkäyntikulut, selvittely-, asianosais-, ja todistelukuluineen sekä oikeudenkäyntimaksuineen korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen.

 

Perusteena on, että kaupunki on yksipuolisesti muuttanut 1.1.2014 päivättyä 3.1.2014 allekirjoitettua tekstiilipalvelusopimusta sen irtisanomisajan aikana aiheuttaen kantajalle vaatimuksen mukaisen vahingon sopimusrikkomuksella. Tarkemmat perustelut ovat liitteessä.

 

Naantalin kaupunki on marraskuussa 2017 julkaissut tarjouspyynnön pesulapalveluista. Tarjouspyynnössä on osatarjoukset sallittu ja tarjouspyynnössä on mainittu, että puitesopimukset tehdään useampien toimijoiden kanssa. Useamman toimijan kanssa tehdyn puitesopimuksen avulla kaupunki pyrkii edelleen turvaamaan riittävän huoltokapasiteetin. Edelleen tarjouspyynnössä on mainittu, että sopimuskausi on 22.1.2018 (tavoite) - 31.1.2020. Melers Oy antoi tarjouksen. Melers Oy ei vaatinut Sopimuksen 3 kuukauden irtisanomisaikaa.

 

Naantalin kaupunginhallitus päätti 15.1.2018 kokouksessaan pesulapalvelujen palveluntarjoajat. Kaupunki laati puitesopimukset valittujen palveluntarjoajien kanssa ja Melers Oy:lle sopimus on lähetetty sähköpostitse 19.2.2018 klo 9.24 (Minna Elers - Riikka Söderlund). Minna Elers vastasi samana päivänä klo 12.25 olevansa lomalla, mutta että sopimuksen voi lähettää allekirjoitettavaksi ja hän allekirjoittaa sopimuksen lomalta palattuaan. Melers Oy ei vaatinut Sopimuksen 3 kuukauden irtisanomisaikaa.

 

Elers palasi asiaan 4.3.2018 sähköpostiviestissään klo 10.42, jossa hän ilmoittikin Melers Oy:n pitävän kiinni Sopimuksen 3 kuukauden irtisanomisajasta. Söderlund vastasi 5.3.208 klo 8.56 sähköpostissa, että periaatteessa on jo sovittu, että uusi sopimus korvaa vanhan sopimuksen, mutta että 3 kuukauden irtisanomisaika sopii myös Naantalin kaupungille. Söderlund myös huomautti, että Sopimuksessa ei ole sovittu Melers Oy:lle yksinoikeutta kaupungin pesulapalveluiden tuottamiseen. Elers kuittasi samana päivänä klo 9.44, että sähköpostitse annettu irtisanomisilmoitus on riittävä.

 

Sopimuksessa mainitaan, että sopimuksen tarkoituksena on yhteistyöllä varmistaa Naantalin kaupungin päiväkotien, vanhainkodin ja terveyskeskuksen tekstiilihuolto ja varata riittävä huoltokapasiteetti sopimuskauden ajaksi. Sopimuksessa ei mainita, että Melers Oy:llä olisi yksinoikeus pesulapalveluiden tuottamiseen ja siihen viittaa jo Sopimukseen kirjattu "varata riittävä huoltokapasiteetti". Sopimuksessa mainitaan, että sopimuskauden aikana tehtävistä tuotemäärien muutoksista sovitaan sopijapuolten kesken erikseen, mutta tuotantomääriä ei ole Sopimuksessa sovittu.

 

Vaatimuksessa todetaan, että Sopimusta koskevat erimielisyydet pyritään aina ratkaisemaan osapuolten välisin neuvotteluin eli Sopimus sisältää neuvotteluvelvollisuuden. Söderlund ja Järvinen ilmoittivat 14.3.2018 tapaamisessa Elersille ja asiamiehelle, että heillä ei ole valtuuksia neuvotella vahingonkorvauksista, joten asia etenee Naantalin kaupunginhallitukseen.

 

Vaatimuksessa edelleen todetaan, että "Kantaja ei ole sopimuksen ehtojen äkilliseen muuttumiseen voinut varautua.". Kaupungilla on hankintalain mukainen velvollisuus kilpailuttaa tietyt tavarat ja palvelut, ja kilpailutuksiin osallistuessa toimittaja on tietoinen, että muutos voi aiheuttaa heidän yhtiölleen merkittävääkin muutosta lyhyellä aikavälillä. Kilpailutus on ollut Melers Oy:n tiedossa marraskuusta 2017 saakka.

 

Hankintalain 136 §:n (otsikolla Hankintasopimuksen muuttaminen sopimuskauden aikana) mukaan hankintasopimusta ei saa EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman tämän lain mukaista uutta hankintamenettelyä. Pesulapalveluiden hankinnassa, joka arvoltaan ylittää EU-kynnysarvon 221 000 euroa, on edellä kuvatulla tavalla suoritettu uusi hankintamenettely (tarjouspyyntömenettely) ja tehty sen perusteella hankintapäätös 15.1.2018. Hankintalain 136 §:n perusteella on tulkittavissa, että kaupungilla on uuden kilpailutuksen ja sen mukaisen hankintapäätöksen johdosta oikeus olennaisestikin muuttaa Melers Oy:n kanssa olemassa olevaa 3.1.2014 allekirjoitettua hankintasopimusta.

 

Lisäksi hankintalain 136 §:n 2 momentin 5-kohdan mukaan sen estämättä, mitä 1 momentissa (edellä esitettynä) säädetään, hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos kyse on sellaisesta vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta, joka alittaa hankinnoissa EU-kynnysarvot eikä vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen. Vähäarvoisena sopimusmuutoksena, joka siis voidaan tehdä ilman uudelleen kilpailuttamistakin, pidetään kyseisen pykälän 4 momentin mukaan muutosta, jonka arvo on pienempi kuin 10 prosenttia alkuperäisen palveluhankintasopimuksen arvosta.

 

Naantalin kaupungin pesulapalvelujen hankinnan arvo Melers Oy:ltä on yksistään ajalta 1.1.2014 - 31.12.2017 ollut yli 852 000 euroa. Melers Oy:n omaan vaatimukseen perustuen sopimuksen muutoksen arvo (= korvausvaatimus) olisi määrältään 22 621 euroa kolmen kuukauden ajanjaksolta. Tämän perusteella sopimuksen muutos on hankintalain 136 §:n 2 momentin 5 kohdan ja 4 momentin nojalla vähäarvoinen eli alle 10 prosenttia sopimuksen kokonaisarvosta ja siten olisi ollut tehtävissä ilman uutta pesulapalvelujen kilpailutustakin.

 

Naantalin kaupungin näkemyksen mukaan sopimusrikkomusta ei ole tapahtunut, koska:

 

  • Hankintalain 136 §:n mukaan EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa hankintasopimusta voidaan muuttaa olennaisestikin sopimuskauden aikana hankintalain mukaisen uuden hankintamenettelyn myötä ja Naantalin kaupunki on vuoden vaihteessa 2017 - 2018 kilpailuttanut pesulapalvelut uudestaan sekä tehnyt kilpailutukseen perustuen hankintapäätöksen 15.1.2018.

  • Melers Oy:n olemassa olevan 3.1.2014 allekirjoitetun pesulapalvelujen hankintasopimuksen muutos on tosiasiallisesti hankintalain 136 §:n 2 mom. 5-kohdan sekä 4 mom. mukaisesti vähäarvoinen ja sellaisenaan hankintalain mukainen, vaikka uutta pesulapalvelujen kilpailutusta ei olisi tehtykään.

  • Melers Oy on ollut tietoinen pesulapalvelukilpailutuksen osallistuessaan sen mahdollisesti tuomista muutoksista pesulapalveluiden tuottamiseen marraskuusta 2017 lähtien. Näin ollen Melers Oy on ollut tietoinen kilpailutukseen osallistuessaan, että Sopimus tullaan korvaamaan uudella sopimuksella, mikäli Melers Oy menestyy kilpailussa. Melers Oy osallistui kilpailutukseen ja Melers Oy alun perin hyväksyi uuden sopimuksen eikä vaatinut Sopimuksen 3 kuukauden irtisanomisaikaa. Kuten Elers 19.2.2018 klo 12.25 sähköpostissaan totesi, että "Me siis jatkamme aivan kuten nytkin pesulapalveluiden tuottajana, vain hinnoittelutapa tulee muuttumaan".

  • Huoltokapasiteetti ei tarkoita yksinoikeutta eikä Sopimuksessa ole sovittu tuotemääristä, joten niiden muutoksista ei voida neuvotella. Kolmen kuukauden irtisanomisajalla kaupungin ja Melers Oy:n välillä noudatetaan Sopimuksen hintoja eikä uuden sopimuksen hintoja. Kaupungin näkemyksen mukaan sellaista muutosta Sopimukseen ei ole tehty, mistä on mahdollista neuvotella. Sopimuksessa ei ole sovittu sopimusrikkomuksen osalta vahingonkorvausvelvollisuudesta lukuun ottamatta Sopimuksen purkua.

 

Kaupunki on toiminut avoimesti ja vilpittömässä mielessä sekä hankintalain mukaisesti pesulapalveluiden kilpailuttamisessa ja hankintapäätöksen täytäntöönpanossa. Uudelleenkilpailuttamisesta aiheutunut muutos Melers Oy:n olemassa olevaan sopimukseen on hankintalain mukainen. Melers Oy:tä ei myöskään ole yritetty johtaa harhaan eikä aiheuttaa tahallista vahinkoa, vaan kaupunki on toiminut kaikin puolin huolellisesti hankintapäätöksen täytäntöönpanossa. Perusteita ja velvollisuutta vahingonkorvauksen suorittamiselle Melers Oy:lle ei ole ilmennyt.

 

Vaatimus sisältää virheen. Vanhainkoti on nykyinen Birgittakoti. Vanhainkoti ei sisällä ryhmäkoteja tai Katavakotia.

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus hylkää Melers Oy:n korvausvaatimuksen yllä esitetyin perustein.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa