Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 19.03.2018/Pykälä 98

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Kaupunginhallitus

§ 98

19.03.2018

 

Kailon sillan tukirakenteiden korjaus

 

228/10.05.01/2018

 

Kaupunginhallitus 19.03.2018 § 98

 

Vs. tekninen johtaja Mika Hirvi:

 

Kailon sillan kiinteät rakenteet on uusittu vuonna 2017 käynnistyneessä rakennusurakassa. Kailon silta avattiin liikenteelle helmikuussa 2018 ennen Muumimaailman Taikatalvea.

 

Urakan loppuvaiheessa havaittiin mantereen puoleisen vuonna 2000 asennetun poikittaisen ponttonin kallistuneen uusien siltarakenteiden aiheuttamasta kuormasta. Asiaa tarkemmin selvittäessä huomattiin lisäksi, että ponttonien välinen liitosrakenne on aikoinaan toteutettu ohuilla kierretangoilla. Rakenteen väliaikaiseksi vahvistamiseksi asennettiin ponttonin rakennetta tukevat ketjut, jotka yhdistettiin maatukeen. Väliaikaisella vahvistusrakenteella siltarakenne otettiin käyttöön ja Taikatalven liikennejärjestelyt turvattiin.

 

Oheismateriaali:

  • Selvitys Kailon sillan varmistuksista 16.1.2018

  • Kailon sillan väliaikaisen korjausrakenteen suunnitelma 23.1.2018

 

Nykyisten ponttonien kantavuuden lisäämistä sekä ponttonien välisen liitoksen vahvistamista on suunniteltu ja ideoitu uusittujen siltarakenteiden suunnittelijan A-insinöörien sekä rakenteen toteuttaneen urakoitsijan toimesta. Luotettavaa, kestävää ja toteuttamiskelpoista ratkaisua nykyisen rakenteen kestävyyden varmistamiseksi ei kuitenkaan ole löytynyt. A-insinöörit suosittavat lausunnossaan kahden ensimmäisen ponttonin uusimista.

 

Oheismateriaali:

  • Lausunto Kailon sillan kantavuudesta, A-insinöörit 6.3.2018

 

Kailon sillalla on kahden ensimmäisen ponttonin osalta havaittu riski rakenteen rikkoontumisesta. Mikäli riski realisoituisi esimerkiksi kesäkauden aikana, johtaisi se ennakoimattomaan liikennekatkoon ja mahdollisesti henkilö- ja ajoneuvovahinkoihin.

 

Riskin poistamiseksi mantereen puoleiset poikittainen ja ensimmäinen pituussuuntainen ponttoni tulee vaihtaa. Uudistettava rakenne on suunniteltu kantavuudeltaan nykyistä paremmaksi sekä betonirakenteen osalta leveämmäksi. Ponttonien leventäminen mahdollistaa myöhemmin ajoväylän leventämisen ja kantavuuden nostamisen 12 tonniin.

 

Oheismateriaali:

  • Suunnitelma Kailon sillan ponttonien uusimisesta

 

Korjauksen suorittamisesta on neuvoteltu kahden toimijan kanssa, jotka molemmat ovat tarjoutuneet tekemään korjauksen. Saadut tarjoukset ovat kustannuksiltaan lähes saman suuruiset, noin 150 000 euroa. Ponttonien vaihto edellyttää vähintään kahden päivän liikennekatkoa sillalla. Vaihtotyö tulee toteuttaa mahdollisimman nopeasti jäiden lähdön jälkeen.

 

Hankinnan arvo on alle kansallisen rakennusurakoiden 150 000 euron kynnysarvon. Hanketta ei ole mahdollista kilpailuttaa aikataulun kiireellisyyden vuoksi. Hankkeelle ei ole varattu määrärahaa vuodelle 2018.

 

Kaupunginkamreeri Juha Heinonen 13.3.2018:

 

Tässä hankkeessa on kyse havaitusta riskistä, jonka poistaminen vaatii välittömiä toimia. Talousarviossa ei ole määrärahaa tällaiseen tarkoitukseen. Määrärahan olemassaolosta riippumatta kaupunginhallitus on oikeutettu ja velvollinen ryhtymään toimenpiteisiin riskin poistamiseksi.

 

Kaupunginhallituksen tulee velvoittaa teknisen lautakunnan ryhtymään asiassa riittäviin toimenpiteisiin. Kohde merkitään talousarvioon omaksi hankkeekseen ja sille tulee osoittaa määräraha valtuuston päätöksellä. Lautakunnan tulee arvioida tarvittavan määrärahan kattaminen ensisijaisesti muista talousarvion 2018 kohteiden säästöistä ja mikäli säästöjä ei ole osoitettavissa, valtuustolle on tehtävä esitys määrärahan myöntämiseksi.

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus velvoittaa teknisen lautakunnan ryhtymään toimenpiteisiin Kailon sillan korjaamiseksi ja toimenpiteisiin määrärahan osoittamiseksi hankkeelle.

 

KOKOUSKÄSITTELY:

 

Merkittiin, että vs. tekninen johtaja Mika Hirvi oli läsnä asiantuntijana kokouksessa tämän pykälän käsittelyn ajan.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa