Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 19.02.2018/Pykälä 66

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Kaupunginhallitus

§ 66

19.02.2018

 

Lounais-Suomen jätehuoltolautakuntaa koskevan yhteistoimintasopimuksen päivittäminen

 

912/00.03.02/2017

 

Kaupunginhallitus 19.02.2018 § 66

 

Hallintojohtaja Riitta Luotio:

 

Lounais-Suomen jätehuoltolautakuntaa koskeva yhteistoimintasopimus on allekirjoitettu 17 kunnan kesken 21.5.2015. Sopimuksen päivittäminen on tarpeen Turun kaupungin organisaatiomuutoksen ja kuntalain muutosten myötä. Myös lautakunnan ja osakaskuntien välistä työnjakoa on tarpeen päivittää. Muutokset tulee kirjattavaksi myös Turun hallintosääntöön, jonka päivityksen yhteydessä kumotaan jätehuoltolautakunnan johtosääntö. Yhteistoimintasopimus tulee hyväksyä kaikkien osakaskuntien valtuustoissa, jotta se tulee voimaan.

 

Kuntien yhteinen toimielin

 

Kuntalain 51 §:n mukaan kunta voi hoitaa tehtävää yhden tai useamman kunnan puolesta siten, että kunnilla on yhteinen toimielin, joka vastaa tehtävän hoitamisesta. Tehtävää hoitavaa kuntaa kutsutaan vastuukunnaksi (aiemmin isäntäkunta). Kunnat voivat sopia, että muut kunnat valitsevat osan yhteisen toimielimen jäsenistä.

 

Lain 52 §:ssä säädetään niistä asioista, joista yhteistä toimielintä koskevassa sopimuksessa on ainakin sovittava. Näitä asioita ovat yhteisen toimielimen tehtävät ja kokoonpano sekä muiden kuntien oikeus valita toimielimen jäseniä, kustannusten perusteet ja jakautuminen sekä sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen. Sopimuksessa voidaan myös sopia siitä, ettei vastuukunnan kunnanhallituksella ole oikeutta ottaa yhteisen toimielimen päättämää asiaa käsiteltäväkseen.

 

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta on em. 17 kunnan yhteinen toimielin, joka on aloittanut toimintansa 1.9.2015. Vastuukuntana toimii Turku. Lautakunta kuuluu Turun organisaatioon ja on Turun valtuuston ja kaupunginhallituksen alainen.

 

Turun kaupungin hallintosäännön uudistaminen

 

Jokaisessa kunnassa on vuonna 2017 valitun valtuuston toimikauden alusta lukien tullut olla kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämistä, päätöksenteko- ja hallintomenettelyä sekä valtuuston toimintaa keskitetysti ohjaava hallintosääntö, jonka sisällöstä on säädetty uuden kuntalain 90 §:ssä. Hallintosäännöstä tulee mm. ilmetä, millaisia toimielimiä kunnassa on, miten kunnan johtaminen on järjestetty ja miten kunnan henkilöstöorganisaatio on järjestetty.

 

Uuden kuntalain mukainen Turun kaupungin hallintosääntö on hyväksytty valtuustossa 29.5.2017 § 105. Uudistus oli lähinnä tekninen, sillä organisaatio ja johtamisjärjestelmä säilyvät pääosin nykyisellään. Poikkeuksena oli uusi kaupunkiympäristötoimiala, johon 1.1.2018 alkaen yhdistettiin kiinteistötoimiala ja ympäristötoimiala. Seudullisen jätehuoltolautakunnan valmistelusta vastaava seudullinen jätehuolto säilyi edelleen osana ympäristönsuojelua vaikka toimialan nimi ja kokonaisuus muuttuikin. Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta siirtyi uudelle kaupunkiympäristötoimialalle.

 

Hallintosääntö korvasi johtosäännöt, joihin kuuluu myös Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan johtosääntö. Seudullista jätehuoltolautakuntaa koskevat säännöt on sisällytetty osaksi hallintosääntöä, sillä yksittäistä toimielintä koskevia johtosääntöjä ei kuntalain uudistuksen vuoksi enää voi olla.

 

Edellä mainittujen muutosten vuoksi on yhteistoimintasopimukseen syytä tehdä teknisluonteisia korjauksia.

 

Voimassa olevan sopimuksen mukaiset lautakunnan tehtävät

 

Voimassa olevan sopimuksen mukaan jätehuoltolautakunta huolehtii kulloinkin voimassa olevan jätelain mukaan kunnalle ja kunnan jätehuoltoviranomaiselle kuuluvista jätehuollon tehtävistä vireillepano-oikeutta ja valitusoikeutta lukuun ottamatta. Lisäksi jätehuoltolautakunta huolehtii osakaskuntien yhteisen jätehuoltopolitiikan valmistelusta ja sen toteutumisen seurannasta.

 

Kaikki jätehuoltolautakunnalle siirretyt kunnan tehtävät eivät kuitenkaan ole luoteeltaan sellaisia, että niiden siirtäminen seudulliselle lautakunnalle on tarkoituksenmukaista. Vaikka käytännön ongelmia nykyinen sopimukseen kirjattu työnjako ei olekaan aiheuttanut, on yhteistoimintasopimuksen päivittäminen tehtävänjaon selkeyttämisen näkökulmasta perusteltua.

 

Keskeiset muutokset yhteistoimintasopimukseen

 

Kunnalle jätelain mukaan kuuluvista tehtävistä huolehtii päivitetyn sopimuksen mukaan edelleen pääasiassa jätehuoltolautakunta. Lisäksi lautakunta huolehtii edelleen kaikista jätehuoltoviranomaiselle kuuluvista jätelain mukaisista tehtävistä.

 

Osakaskuntien tehtävänä päivitetyn sopimuksen mukaan on päättää yhteisestä jätehuoltoviranomaisesta sekä kunnan palvelutehtävien siirtämisestä yhtiölle. Kyseiset tehtävät ovat luonteeltaan sellaisia, että ne edellyttävät valtuuston päätöstä. Lisäksi kunta vastaa roskaantuneen alueen toissijaisesta siivoamisesta, joka ei myöskään voi olla jätehuoltoviranomaisena toimivan lautakunnan tehtävänä vaan se kuuluu kunnan infran ylläpidosta vastaavan tehtäviin. Voimassa olevan sopimuksen mukaan kunnalla on ollut jätelain 134 §:n mukainen vireillepano-oikeus tietyissä asioissa sekä 138 §:n mukainen valitusoikeus, jotka on edelleen syytä säilyttää osakaskuntien tehtävänä.

 

Jätehuoltolautakunnan valmistelu- ja täytäntöönpano-organisaationa toimii jatkossa Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimialan luvat ja valvonta -palvelualue. Aiemmin valmistelusta vastasi ympäristötoimialan ympäristönsuojelun palvelualue. Jätehuoltolautakunnan esittelijästä määrätään jatkossa Turun kaupungin hallintosäännössä. Aiemmin esittelijänä on toiminut ympäristön-suojelujohtaja ja siitä on määrätty jätehuoltolautakunnan johtosäännössä. Jatkossa jätehuoltolautakunnan esittelijänä toimii luvat ja valvonta -palvelualuetta johtava valvontajohtaja. Tämä selkeyttää jätehuoltoviranomaisen ja sen toimintaa valvovan ympäristönsuojeluviranomaisen työnjakoa.

 

Kuntalain uudistuksen yhteydessä muutetun kielilain 6 §:n mukaan kuntien yhteinen toimielin määritellään kaksikieliseksi viranomaiseksi, jos kuntien yhteistoiminnassa on erikielisiä kuntia taikka vähintään yksi kaksikielinen kunta. Tämän vuoksi yhteistoimintasopimuksessa ei ole tarpeen määritellä jätehuoltolautakunnan hallinnon, päätöksenteon ja asiakirjojen kielestä vaan sovellettavaksi tulee kielilain kaksikielisiä viranomaisia koskevat säännökset.

 

Liitteenä on yhteistä jätehuoltolautakuntaa koskeva päivitetty sopimus sekä sopimus, jossa tehdyt muutokset on merkitty punaisella tekstillä ja yliviivauksin.

 

LIITTEET B7 - B8, KH 19.2.2018

 

Oheismateriaali:

  • Seudullista jätehuoltolautakuntaa koskevat muutokset Turun hallintosäännössä

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteen mukaiset muutokset yhteistoimintasopimukseen, joka koskee seudullista jätehuoltoviranomaista.

 

Muutokset tulevat Naantalin kaupungin osalta voimaan, kun Naantalin kaupunki on sopimuksen allekirjoittanut.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa