Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 15.05.2018/Pykälä 41

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Ympäristö- ja rakennuslautakunta

§ 41

15.05.2018

 

Lausunto öljynjalostamon ympäristöluvan lupamääräysten tarkistamispäätöstä koskevan valituksen johdosta

 

465/11.02.00/2017

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta 15.05.2018 § 41

 

Ympäristönsuojelutarkastaja Tiina Kemppi 8.5.2018:

 

Viite

 

Vaasan hallinto-oikeuden vastinepyyntö 20.4.2018; diaarinumerot 00317/18/5104, 00339/18/5104

 

Asia

 

Vastinepyyntö Etelä-Suomen aluehallintoviraston ympäristölupapäätöksestä 26.2.2018, nro 35/2018/1 Öljynjalostamon ympäristöluvan lupamääräysten tarkistaminen, Naantali tehtyihin valituksiin. Vastinetta pyydetään viimeistään 18.5.2018.

 

Muutoksenhakijat

 

Suomen luonnonsuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri ry

Neste Oyj

 

Muutosvaatimukset

 

Valitukset koskevat Etelä-Suomen aluehallintoviraston 26.2.2018 antamaa päätöstä Öljynjalostamon ympäristölupamääräysten tarkistaminen, Naantali.

 

Suomen luonnonsuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri vaatii, että vaihtoehtoisesti päätös kumotaan ja palautetaan valmisteluun, tai päätökseen tehdään sellaiset muutokset, että sen sisältö vastaa lakien ja asetusten sekä EU-määräysten vaatimuksia. Päätöksessä ei ole käsitelty poikkeamista siten, kuin hakemus tulisi käsitellä selvityksineen ja perusteluineen. Päätöksen määräyksessä 5A on annettu polttoyksiköille päästörajat. Pitoisuusrajat poikkeavat olennaisesti BAT-päätelmien antamista raja-arvoista. Päätöstä poikkeamisesta ei ole tehty, eikä päätöstä ole perusteltu. Taulukoista arvioitu kustannus ei ole riittävä peruste. Ympäristöhyödyt ovat paikasta riippuvaisia ja ne olisi tullut arvioida perusteellisemmin ja poikkeamislupa perustella tarkemmin. Poikkeamaa on haettu määräajaksi.

 

Neste Oyj puolestaan pyytää Vaasan hallinto-oikeudelta muutoksia lupamääräyksiin 3A, 11, 11A, 47, 51 ja liitteeseen 2:

 

Määräys 3A: Lupamääräyksen ensimmäinen kappale tulee muuttaa siten, että jalostamon rikkidioksidipäästöille asetettu kuukausikeskiarvo nostetaan tasolle 747 mg SO2/Nm3. Neste Oyj katsoo, että päätöksessä on laskettu rikkidioksidin päästökatto vääriä lähteitä käyttäen. Vaatimus perustuu rikin talteenottoyksikön kapasiteettiin perustuvaan rikillisen syötön määrään eikä vuosien 2014 ja 2015 rikillisen syötön toteumaan. Rajan noudattaminen voi edellyttää tuotannon rajoittamista, vaikka vuosipäästöraja ei ole vaarassa ylittyä.

 

Määräys 11: Lupamääräys tulee muuttaa kuulumaan siten, että jätevesien tarkkailukohta siirretään nykyisin käytössä olevaan päästökohtaan 4, joka on valvovan viranomaisen kanssa sovittu. Lisäksi Neste Oyj hakee muutosta BOD7ATU:lle asetetun päästöraja-arvon osata sen poistamiseksi ympäristönsuojelulain 52 §:n vastaisesti tarpeettomana. Öljyn ja kaasun jalostamisen BAT-päätelmät eivät sisällä päästötasoa biologiselle hapenkulutukselle (BAT 12). Uuteen lupamääräykseen 11A on lisätty kemiallisen hapenkulutuksen (COD) päästöraja-arvo, joka soveltuu paremmin öljynjalostuksen jäteveden laadun tarkkailuun.

 

Määräys 11A: Lupamääräykseen haetaan muutosta, koskien jätevesien näytteenottopaikan siirtämistä purkukohtaan 4 edellä mainitusti (määräys 11). Toiseksi haetaan muutosta lupamääräyksen 11 A perusteluihin siltä osin, kun niiden mukaan lupamääräyksessä asetettuja päästöraja-arvoja tulee soveltaa häiriö- ja poikkeustilanteisiin. Teollisuuspäästödirektiivin ja ympäristönsuojelulain 75 §:n mukaan luvassa tulee asettaa päästöraja-arvot siten, että päätelmien päästötasoja ei ylitetä laitoksen normaaleissa toimintaolosuhteissa.

 

Määräys 47: Lupamääräykseen haetaan muutosta siten, että määräyksestä poistetaan kolme uunia, jotka eivät ole enää käytössä, kuten myös viittaukset päästökohtaan J6. Kyseinen päästökohta viittaa ainoastaan pysäytettyyn ja käytöstä poistettuun TCC-yksikköön.

 

Toiseksi lupamääräyksen kolmannesta kappaleesta vaaditaan poistettavaksi kolme ensimmäistä virkettä. Nämä ovat lupamääräyksen kahden ensimmäisen kappaleen kanssa ristiriitaisia ja epäselviä. Päästökohtien J1, J2 ja J3 kattamat polttoyksiköt on lueteltu määräyksen ensimmäisessä kappaleessa ja päästömittaus tulee suorittaa kertaluonteisesti vähintään kerran vuodessa. Päästökohta J4 tarkoittaa AROSAT-yksikköä, josta yhdessä päästökohdan B13 kanssa määrätään määräyksen toisessa kappaleessa siten, että polttoyksiköiden päästöt ilmaan määritetään mittausten sijaan laskennallisesti.

 

Määräys 51: Lupamääräykseen, koskien jätevesien tarkkailua, haetaan muutosta vaatien sen ensimmäisen kappaleen päivittämistä vastaamaan nykyisin käytössä olevaa tarkkailumenetelmää sekä toisen kappaleen poistamista. Tarkkailun järjestämisestä on määrätty tarkemmin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen 27.10.2016 hyväksymässä Naantalin jalostamon tarkkailuohjelmassa, jota tulee noudattaa lupamääräyksen 40 nojalla. Esityksen mukaan jatkuvatoiminen näytteenotin purkupaikalla 4 täyttää BAT-päätelmissä jätevesipäästöjen tarkkailutiheydelle asetetut vaatimukset, eikä viikon kestäviä kokoomanäytetarkkailuja ole siten tarpeen vaatia. Jätevesien pitoisuuksista saadaan riittävästi tietoa jatkuvatoimisella näytteenotolla.

 

Lisäksi lupamääräyksen mukaan biologisesti käsitellyn jäteveden ja hapetusaltaan jätevesivirtaamaa on mitattava jatkuvatoimisesti. Virtausmittauksen asentaminen hapetuslammikon purkupaikkaan on kuitenkin haastavaa ja virtaamaan vaikuttaa meriveden suunta. ELY-keskukselle on esitetty käytettäväksi API-altaan jälkeistä virtausmittausta. Jätevesilaitoksen suljetun putkiston vuoksi virtausmittaus katsotaan riittäväksi.

 

Lupapäätöksen liite 2: Jalostamon muuhun kuin normaalitoimintaa koskevaan soveltamisalaan esitetään lisäyksiä. Soveltamisalaa esitetään laajennettavan lupamääräyksen 11A noudattamiseen liittyvillä jätevesilaitoksen häiriötilanteilla ja automaatiojärjestelmän vikaantumisella. BAT-päätelmien päästötasoja tulee noudattaa normaaleissa toimintaolosuhteissa.

 

Oheismateriaalina oli vastinepyyntö sisältäen valitukset sekä muutoksenhaun kohteena olevan ympäristöluvan.

 

Liitteenä on kaavoitus- ja ympäristölautakunnan 20.10.2016 § 69 lausunto Neste Oyj:n ympäristölupahakemuksesta.

 

LIITE A8, YMPRA 15.5.2018

 

YMPÄRISTÖPÄÄLLIKKÖ:

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta toteaa Vaasan hallinto-oikeudelle lausuntonaan seuraavaa:

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta viittaa Naantalin kaupungin kaavoitus- ja ympäristölautakunnan 20.10.2016 § 69 antamaan lausuntoon Neste Oyj:n öljynjalostamon toiminnan muuttamisesta ja ympäristöluvan lupamääräysten tarkistamisesta ja toteaa, ettei sillä ole tähän lisättävää.

 

Tämän asian osalta pöytäkirja tarkastetaan kokouksessa.

 

KOKOUSKÄSITTELY:

Merkittiin tiedoksi, että Saija Porramo poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana. Esteellisyyden syy osallisuusjäävi. Suomen Luonnonsuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri ry:n puolesta allekirjoittajana valituksessa.

 

YMPÄRISTÖ- JA RAKENNUSLAUTAKUNTA:

 

Ympristöpäällikön päätösehdotus hyväksyttiin.

 

Tämän asian osalta pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa