Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 15.05.2018/Pykälä 38

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Ympäristö- ja rakennuslautakunta

§ 38

15.05.2018

 

Tietoyhteiskuntakaaren mukainen sijoituslupahakemus, Telia Finland Oyj

 

258/10.04.00/2018

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta 15.05.2018 § 38

 

Rakennustarkastaja Markku Aro 9.5.2018:

 

Telia Finland Oyj hakee tietoyhteiskuntakaaren mukaista sijoituslupaa olemassa olevalle matkaviestinverkon radiomastolle tukiasemineen sekä niihin liittyville laitteille, kaapeleille ja tarvittaville rakennelmille Naantalin kaupungin Keitilässä sijaitsevalle kiinteistölle 529-409-2-118. Viestintäliikenteen turvaamiseksi hakija pyytää myös rakennusvalvontaviranomaiselta ns. aloittamisoikeutta (tietoyhteiskuntakaari 233 §).

 

Tietoyhteiskuntakaari 229 §

 

Teleyrityksen oikeus sijoittaa telekaapeli, tukiasema ja radiomasto

 

Teleyrityksellä on tässä luvussa säädetyin edellytyksin oikeus sijoittaa toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palveleva:

 

1) telekaapeli sekä siihen liittyvä laite, vähäinen rakennelma ja pylväs;

 

2) matkaviestinverkon radiomasto tukiasemineen sekä niihin liittyvä laite, kaapeli ja

vähäinen rakennelma;

 

3) matkaviestinverkon tukiasema sekä siihen liittyvä laite ja kaapeli.

 

Edellä 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettu tukiasema sekä siihen liittyvä laite ja kaapeli saadaan sijoittaa myös toisen omistamaan tai hallitsemaan rakennukseen tässä luvussa säädetyin edellytyksin. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen rakennelmien, verkon osien ja laitteiden sijoittamiseen liittyvistä muista edellytyksistä säädetään muualla laissa. Jollei 1 tai 2 momentissa tarkoitetusta sijoittamisesta ole sovittu kiinteistön tai rakennuksen omistajan kanssa, sijoittamisesta päättää kunnan rakennusvalvonta viranomainen.

 

Sopimus 1 momentissa tarkoitettujen telekaapelin, radiomaston, tukiaseman sekä niihin liittyvien rakennelmien ja laitteiden sijoittamisesta sitoo myös kiinteistön tai rakennuksen uutta omistajaa ja haltijaa. Mitä tässä pykälässä säädetään kiinteistön omistajasta ja haltijasta, koskee myös yleisen alueen omistajaa ja haltijaa.

 

Tietoyhteiskuntakaari 233 §

 

Päätös sijoittamisesta toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle tai rakennukseen

 

Jos sijoittamisesta ei päästä sopimukseen, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi teleyrityksen hakemuksesta päätöksellään antaa teleyritykselle sijoittamisoikeuden vahvistamalla 230 §:ssä tarkoitetun sijoittamissuunnitelman. Sijoittamissuunnitelman vahvistamisen edellytyksenä on, että suunnitelma täyttää 234 §:ssä säädetyt edellytykset. Tarvittaessa rakennusvalvontaviranomainen voi vaatia teleyritykseltä lisätietoja edellytysten täyttymisestä sekä edellyttää muutoksia sijoittamissuunnitelmaan. Kunnan rakennus- valvontaviranomainen voi perustellusta syystä ja edellyttäen, ettei täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi, antaa oikeuden rakennustyön tai muun toimenpiteen suorittamiseen osaksi tai kokonaan ennen kuin 1 momentissa säädettyä sijoittamista koskeva päätös on saanut lainvoiman (aloittamisoikeus). Muilta osin aloittamisoikeuteen sovelletaan maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 144 §:ää.

 

Tietoyhteiskuntakaari 234 §

 

Sijoittamisen edellytykset

 

Telekaapelia, radiomastoa ja tukiasemaa ei saa sijoittaa asemakaavan vastaisesti eikä siten, että vaikeutetaan voimassa olevan maakunta- tai yleiskaavan toteutumista. Sijoittaminen ei saa myöskään vaikeuttaa kaavojen laatimista. Edellä 229 §:n 1 momentissa tarkoitetun yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palvelevan telekaapelin, tukiaseman ja radiomaston sijoittamisen edellytyksenä on, ettei sijoittamista voida muutoin järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Sijoittamisesta päätettäessä on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kiinteistölle ja rakennukselle aiheuteta tarpeetonta haittaa. Telekaapelin, radiomaston ja tukiaseman sekä niihin liittyvien laitteiden sijoittamisesta ja kunnossapidosta ei saa aiheutua sellaista haittaa tai vahinkoa kiinteistön käytölle ja rakennukselle, joka on kohtuullisin kustannuksin vältettävissä. Telekaapeli on mahdollisuuksien mukaan sijoitettava maantielaissa (503/2005)

 

Kyseistä vuokrasopimusta ei ole jatkettu sopimuksen päättyessä, vaan vuokrasopimus on sanottu irti vuokrasopimuksen ehtojen mukaisesti. Saatujen selvitysten mukaan vuokrasopimuksen jatkamisesta on neuvoteltu pääsemättä sopuun korvauksesta. Hakijan ensisijainen vaihtoehto on maston pitäminen paikallaan tietoyhteiskuntakaaren perusteella, jolloin korvaus määriteltäisiin lunastuslain mukaisessa järjestyksessä, ellei asiasta muutoin sovita.

 

Olennaista ratkaisussa on täyttyvätkö tietoyhteiskuntakaaren 234 §:n mukaiset sijoittamisen edellytykset kyseisessä tapauksessa. Telekaapelia, radiomastoa ja tukiasemaa ei saa sijoittaa asemakaavan vastaisesti eikä siten, että vaikeutetaan voimassa olevan maakunta- tai yleiskaavan toteutumista. Sijoittaminen ei saa myöskään vaikeuttaa kaavojen laatimista. Kyseisessä tapauksessa voimassa oleva yleiskaava on M-aluetta, eli yleiskaava sallii nykyisen käyttötarkoituksen mukaisen käytön.

 

Edelleen sijoittamisen ehtona, että yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palvelevan telekaapelin, tukiaseman ja radiomaston sijoittamisen edellytyksenä on, ettei sijoittamista voida muutoin järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Vaihtoehtoiset sijoittamisvaihtoehdot on esitetty erillisessä laskelmassa (nähtävillä kokouksessa).

 

Sijoittamisesta päätettäessä on kiinnitettävä lisäksi huomiota siihen, ettei kiinteistölle ja rakennuksille aiheuteta tarpeetonta haittaa. Telekaapelin, radiomaston ja tukiaseman sekä niihin liittyvien laitteiden sijoittamisesta ja kunnossapidosta ei saa aiheutua sellaista haittaa tai vahinkoa kiinteistön käytölle ja rakennukselle, joka on kohtuullisin kustannuksin vältettävissä.

 

Kiinteistön omistajalla on oikeus saada täysi korvaus haitasta ja vahingosta, joka on aiheutunut 229 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetusta sijoittamisesta. Jollei korvauksesta sovita, asia ratkaistaan lunastuslain mukaisessa järjestyksessä. Tietoyhteiskuntakaaren hallituksen esityksen perusteluissa painotetaan viestintäyhteyksien yhteiskunnallista merkitystä puhe- ja tietoliikennepalveluiden saatavuuden kannalta, minkä vuoksi lainsäätäjän mukaan on tärkeää, että viestintäverkkojen laitteiden sijoittaminen varmistetaan viime kädessä viranomaispäätöksillä.

 

Liitteenä ovat sijoituslupahakemus liitteineen 27.3.2018,Telia Finland Oyj, muistutus sijoituslupahakemukseen 3.5.2018, vastine muistutukseen 9.5.2018 Telia Finland Oyj, vuokrasopimus 28.5.1996 ja vuokrasopimuksen irtisanominen 29.3.2017

 

LIITTEET A3-A7, YMPRA 15.5.2018

 

RAKENNUSTARKASTAJA:

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta päättää tietoyhteiskuntakaaren 234 §:n mukaisten sijoittamisen edellytysten täyttyessä vahvistaa Telia Finland Oyj:n hakemuksen mukaisen sijoittamissuunnitelman.

 

Edelleen lautakunta päättää myöntää Tietoyhteiskuntakaaren 233 §:n perustella myöntää oikeuden toimenpiteen suorittamiseen ennen kuin 1 momentissa säädettyä sijoittamista koskeva päätös on saanut lainvoiman (aloittamisoikeus).

 

Sijoittamispäätöksestä on sitten, kun tämä päätös on saanut lainvoiman tehtävä merkintä kiinteistötietojärjestelmään asianosaisen kiinteistön kohdalle, missä tarkoituksessa lyhennysote päätösluettelosta lähetetään kiinteistörekisterin pitäjälle.

 

YMPÄRISTÖ- JA RAKENNUSLAUTAKUNTA:

 

Rakennustarkastajan päätösehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa