Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 20.09.2017 Pykälä 27



Ympäristö- ja rakennuslautakunta

§ 27

20.09.2017

 

Ympäristölupa / Turun Korjaustelakka Oy

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta 20.09.2017 § 27

 

Vs. ympäristöpäällikkö Tiina Kemppi 11.9.2017:

 

ASIA

 

Päätös Turun Korjaustelakka Oy:n ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisesta ympäristölupahakemuksesta.

 

Päätös sisältää ratkaisun ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisesta hakemuksesta toiminnan aloittamiseen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

 

LUVAN HAKIJA

 

Turun Korjaustelakka Oy

PL 212

21101 Naantali

 

Y-tunnus: 07724562

 

LAITOS JA SEN SIJAINTI

 

Turun Korjaustelakka Oy

Navirentie

21101 NAANTALI

 

Toimialatunnus: 08120

Kiinteistörekisteritunnus: 529-106-5-2, 529-106-5-3

 

LUVAN HAKEMISEN PERUSTE

 

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n 1 momentin sekä ympäristönsuojelulain liitteen 1 luvanvaraiset toiminnat taulukon 2 Muut laitokset kohdan 7 e) (tietylle alueelle sijoitettava siirrettävä murskaamo, jonka toiminta-aika on yhteensä vähintään 50 päivää) mukaan toiminta on ympäristöluvanvaraista.

 

LUPAVIRANOMAISEN TOIMIVALTA

 

Ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) 2 §:n 1 momentin kohdan 6 b) nojalla ympäristölupa-asian ratkaisee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

 

ASIAN VIREILLETULO

Ympäristölupahakemus on toimitettu Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle 27.6.2017.

 

TOIMINTAA KOSKEVAT LUVAT JA SOPIMUKSET

 

Lounais-Suomen ympäristökeskuksen ympäristölupapäätös 9.9.2009 ympäristönsuojelulain 35 §:n mukaisesta hakemuksesta, joka koskee olemassa olevaa, pääasiassa korjaustelakkatoimintaa Naantalin Luonnonmaalla. (LOS-2005-Y-25-111).

 

Naantalin kaupungin rakennusvalvontaviranomaisen telakka-altaan laajennusta koskeva maisematyölupapäätös 12.9.2017, lupatunnus 17-0375-M.

 

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen päätös 16.5.2017 ympäristönsuojelulain (527/2014) 136 §:n mukaisesta ilmoituksesta, joka koskee pilaantuneen alueen maaperän ja pohjaveden puhdistamisesta (VARELY/1195/2017).

 

Ympäristövahinkovakuutus Vakuutusyhtiö If Vahinkovakuutusyhtiö Oy.

 

ALUEEN KAAVOITUSTILANNE

Kiinteistöt 529-106-5-2 ja 529-106-5-3 ovat 3.5.2016 voimaan tulleessa Kukolan teollisuusalueen asemakaavassa ja asemakaavan muutos osa 2 asemakaavaehdotuksessa (Ak-341) merkitty satama- ja teollisuustoimintojen korttelialueeksi (LST). Aluetta saa käyttää varastointiin ja sille saa rakentaa satama-, teollisuus-, varasto- ja/tai telakkatoimintaan liittyviä rakennuksia ja rakenteita.

 

Naantalin kaupungin Luonnonmaan ja Lapilan ym. saarien osayleiskaavassa 31.8.2012 telkka-allas ja sen ympäristö on merkitty Teollisuus- ja varastoalue/satama-alueeksi (T/LS).

 

Turun kaupunkiseudun vahvistetussa maakuntakaavassa 23.8.2004 alue on merkitty teollisuustoimintojen alueeksi (T).

 

LAITOKSEN SIJAINTIPAIKKA JA SEN YMPÄRISTÖ

 

Turun Korjaustelakka Oy sijaitsee Naantalinsalmen eteläpuolella Luonnonmaalla Kukolan teollisuusalueella. Kiinteistö rajoittuu idästä merialueeseen ja pohjoisesta teollisuuskäytössä oleviin alueisiin, jossa on mm. Naantalin Sataman toimintaa. Lännessä ja lounaispuolella on teollisuusalueeksi kaavoitettua aluetta ja eteläpuolella suojaviheralue. Naantalinsalmen toisella puolella sijaitsevat mm. Naantalin satama, Neste Oyj:n öljynjalostamo ja Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n voimalaitos.

 

Suunnitellun murskausalueen lähiympäristö kiinteistöllä on metsäinen. Lähimpiin asuinkiinteistöihin on toiminta-alueelta matkaa noin 500 metriä. Lähimmät loma-asunnot sijaitsevat alueen eteläpuolella, noin 600 metrin etäisyydellä toimintapaikasta.

 

Toiminta-aluetta lähimmät suojelualueet ovat kaakkoispuolella Tamminiemen jalopuumetsä, eteläpuolella Kuivalahden kalliomäkien lehtoalue ja luoteispuolella Viialan Linnanvuori. Alueisiin on toiminta-alueelta matkaa 700 metristä 1,5 kilometriin. Lähin luokiteltu pohjavesialue Lietsala 0252901 sijaitsee Manner-Naantalin puolella noin 4,5 kilometrin etäisyydellä toiminta-alueesta koilliseen. Alue on luokiteltu vedenhankintaa varten tärkeäksi pohjavesialueeksi.

 

LAITOKSEN TOIMINTA

 

Yleiskuvaus toiminnasta

 

Luonnonmaalla, Kukolan teollisuusalueella sijaitsevalla Turun Korjaustelakka Oy:llä on suunnitteilla telakka-altaan pidennys. Turun Korjaustelakka Oy on Itämeren alueen suurin laivankorjauksiin erikoistunut telakka, jonka toimenkuvaan kuuluvat mm. vuosihuollot, haverikorjaukset, laivojen muutostyöt, erilaiset pintakäsittelytyöt sekä matkatyöt.

 

Turun Korjaustelakka Oy hakee murskauslupaa telakka-altaan pidennyksestä syntyvän louheen murskausta varten. Nykyistä 265 metriä pitkää telakka-allasta on tarkoitus pidentää 50 metriä, jonka jälkeen telakalle voidaan ottaa noin 300 metrin pituisia aluksia. Hanke on suunniteltu toteutettavaksi lokakuu 2017 - joulukuu 2018 välisenä aikana. Louhinnan ja murskauksen arvioidaan kestävän noin 2-4 kuukautta.

 

Telakka-altaan pidennyksessä syntyy louhetta noin 88 000 k-m3, jonka murskaus ja välivarastointi tapahtuvat telakan alueella. Louhitusta kivestä syntyvän murskeen määrä on noin 229 000 tonnia eli noin 3 000 tonnia/vrk.

 

Toiminnan ajankohta

 

Murskaus ja louhinta kestävät noin 2 - 4 kuukautta ja tapahtuvat aikavälillä 1.10.2017-31.12.2018. Hakemuksen mukaiset päivittäiset työskentelyajat ovat seuraavat:

 

  • murskaaminen ma-pe klo 7.00-22.00

  • poraaminen ma-pe klo 7.00-21.00

  • rikotus ma-pe klo 8.00-18.00

  • räjäyttäminen ma-pe klo 8.00-18.00

  • kuormaus ja kuljetus ma-pe klo 6.00-22.00

 

Tuotannossa käytettävät raaka-aineet ja polttoaineet, muut tuotannossa käytettävät aineet, niiden varastointi, säilytys ja kulutus sekä vedenkäyttö

 

Louhitusta kiviaineksesta syntyy noin 228 800 tonnia mursketta. Kiviaines varastoidaan telakan alueella.

 

Polttoainetta, moottoripolttoöljyä kuluu noin 0,8 litraa mursketonnia kohti. Polttoaine varastoidaan alueella kaksoisvaipallisessa tai allastetussa säiliössä.

 

Kiviaineksen kastelussa pölyn leviämisen ehkäisemiseksi käytetään vettä 1-2 m3 tunnissa. Vesi otetaan Naantalin kaupungin talousvesiverkostosta tai kastelussa käytetään merivettä. Varastokasat kastellaan ja peitetään tarvittaessa.

 

Liikenne

 

Murskaukseen liittyvä liikenne on telakka-alueen sisäistä liikennettä. Telakan kulkuteillä pölynsidontana käytetään kastelua tai suolaamista. Asfaltoidut osuudet pesuharjataan tarpeen vaatiessa.

 

Energiankulutus

Murskaimissa on omat moottorit, polttoaineena polttoöljy. Tarvittava sähkö hankitaan verkosta.

 

YMPÄRISTÖNKUORMITUS JA SEN RAJOITTAMINEN

 

Päästöt ilmaan

 

Louhinta- ja murskaustoiminnan päästöt muodostuvat pääasiassa työkoneista ja murskauslaitoksen energiantuotannosta. Pölyn osalta päästöt muodostuvat lähinnä murskauksesta ja työmaa-alueella tapahtuvasta liikennöinnistä. Murskauksen aiheuttamia hiukkaspäästöjä ehkäistään tarvittaessa kastelulla ja laitteiston kattamisella. Hiukkaspäästöjä (sisältäen pölyn) arvioidaan syntyvän noin 1,75 t/a, typen oksideja (NOx) noin 2,35 t/a, rikkidioksidia (SO2) noin 0,002 t/a ja hiilidioksidia (CO2) noin 265 t/a. Päästöarviot ovat suuntaa antavia. Päästöihin vaikuttavat mm. laitteiden ajotapa sekä valmistettavat tuotteet.

 

Melu

 

Louhinnassa melua aiheutuu porauksesta. Melumallinnuksen mukaan kiviaines murskataan kaksi-tai kolmevaiheisella tela-alustaisella siirrettävällä murskaamolla ja murskauslaitoksen läheisyydessä rikotetaan kiviä kaivinkonealustaisella rikottimella.

 

Melumallinnus

 

Ympäristölupahakemuksen liitteenä on toimitettu selvitys telakka-altaan pidennykseen liittyvän louhinnan ja kiviaineksen murskauksen aiheuttamasta ympäristömelusta. Melumallinnuksen perusteella:

 

  • Louhinnasta (poraus) aiheutuva päiväajan keskiäänitaso ei ylitä melulle herkillä kohteilla raja-arvoa 55 dB(A).

 

  • Murskauksesta aiheutuva melutaso on selvästi porauksesta aiheutuvaa melutasoa suurempi ja päiväajan keksiäänitaso on suurimmillaan asuinrakennuksilla noin 55 dB.

 

  • Louhinnan ja murskauksen yhteismelusta aiheutuva päiväajan keskiäänitaso on suurimmillaan asuin- ja lomarakennuksilla noin 55 dB(A). Louhinnan ja murskauksen yhteismelun voimakkuus on likimain yhtä suuri kuin murskauksesta aiheutuvan melun voimakkuus.

 

  • Louhinnan ja murskauksen sekä korjaustelakan normaalin toiminnan yhteysmelusta aiheutuva päiväajan keskiäänitaso on suurimmillaan asuin-, päiväkoti- ja lomarakennuksilla noin 55 dB(A). Yhteismeluvaikutuksesta johtuen keskiäänitaso on noin 55 dB(A) useammalla rakennuksella kuin murskauksesta tai korjaustelakan toiminnasta yksinään aiheutuu.

 

Melumallinnuksessa on lisäksi mallinnettu tilanteet, jossa murskauslaitoksen länsipuolella on meluntorjuntana 5 m korkea maavalli. Vallin etäisyys murskauslaitokseen on 20 metriä. Mallinnus on tehty sekä louhinnan ja murskauksen aiheuttamalle päiväajan keskiäänitasolle, että louhinnan ja murskauksen yhdessä korjaustelakan normaalin toiminnan kanssa aiheuttamalle päiväajan keskiäänitasolle. Maavallilla voidaan vaikuttaa murskauksesta ympäristöön leviävän melun suuruuteen.

 

Melumallinnuksen suosituksen mukaan, kiviaineksen murskauksen alkaessa ympäristössä tehdään melumittauksia, joilla toiminnan aiheuttaman melun voimakkuus voidaan tarkistaa. Tällöin myös voidaan arvioida meluntorjuntatoimenpiteiden tarpeellisuus. Yksinkertaisin on maavallin/maavallien tekeminen murskauslaitoksen läheisyyteen estämään melun leviämistä asuin- ja lomarakennuksille.

 

Jätevedet ja hulevedet

 

Louhintakohteen hulevedet valuvat suurelta osin telakka-altaaseen, josta ne voidaan johtaa mereen tai tarvittaessa kerätä talteen ja johtaa viemäriin. Murskausalueen hulevedet valuvat lähimaastoon. Alueen lähellä ei ole kaivoja.

 

Ennen louhintaa alueelta poistetaan pilaantunut maa-aines, josta aiheutuva hulevesien hallinta on esitetty ELY-keskuksen antamassa päätöksessä koskien ympäristönsuojelulain 136 §:n mukaista ilmoitusta pilaantuneen alueen maaperän ja pohjaveden puhdistamista (VARELY/1195/2017).

 

Jätteet ja niiden käsittely

 

Ennen louhintaa alueelta poistettavan pilaantuneen maa-aineksen määräksi on arvioitu noin 1 300 m3. Pilaantunut maa-aines toimitetaan Lassila & Tikanoja Oy:lle.

 

Päästöjen estäminen maaperään ja pohjaveteen

 

Polttoaineen varastosäiliö on kaksoisvaipallinen tai allastettu polttoaineen varastosäiliö.

 

Paras käyttökelpoisen tekniikka ja ympäristön kannalta parhaiden käytäntöjen soveltaminen

 

Pölypäästöjä hallitaan tarvittaessa sijoittamalla murskauslaitos suojarakennelman sisään, kastelulla, kastelemalla tai suolaamalla kulkuteitä sekä pesuharjaamalla asfaltoituja työmaa-alueita.

 

Melupäästöjen vähentämiseksi ja rajoittamiseksi tehdään tarvittaessa maavalleja murskauslaitoksen läheisyyteen estämään murskausmelun leviämistä ympäristön asuin- ja lomarakennuksille.

 

TOIMINNAN VAIKUTUKSET YMPÄRISTÖÖN JA VAIKUTUSTEN TARKKAILU

 

Vaikutukset ympäristöön

 

Toiminnalla on lyhytaikainen melua lisäävä vaikutus ja lyhytaikaista haitallista vaikutusta yleiseen viihtyvyyteen. Melunhallinnan toimenpiteiden myötä murskauksen melulla ei ole merkittävää työmaan aiheuttamaa lisäävää vaikutusta.

 

Vaikutukset ilmanlaatuun muodostuvat pölypäästöistä. Pölypäästöjä hallitaan tarvittaessa sijoittamalla murskauslaitos suojarakennelman sisään, kastelulla tai suolaamalla kulkuteitä sekä pesuharjaamalla asfaltoituja työmaa-alueita. Haittoja pienentävänä on liikenteen hiukkaspäästöjen väheneminen siihen verrattuja, että louhe jouduttaisiin kuljettamaan katuverkoston kautta pois työmaalta.

 

Toiminnalla ei ole vaikutusta maaperään tai pohjaveteen. Murskauksesta ei normaalitilanteessa aiheudu päästöjä maaperään tai pohjaveteen. Häiriötilanteita varten on öljynimeytysmateriaaleja.

 

Toiminnalla ei katsota olevan vaikutusta luontoon tai rakennettuun ympäristöön eikä vesistöön tai sen käyttöön eikä merkittävää vaikutusta terveyteen. Murskaamo sijoittuu keskelle teollisuusaluetta.

 

Vaikutusten tarkkailu

 

Käyttötarkkailua tehdään päivittäin murskauslaitoksen ollessa käynnissä. Normaalista poikkeavat toiminnat merkitään käyttöpäiväkirjaan.

 

Yhteenveto murskauksesta toimitetaan Naantalin kaupungin ympäristötoimelle työn valmistuttua. Yhteenvedosta käy ilmi syntyneen murskeen määrä, polttoaineen kulutus sekä ympäristönsuojelun kannalta merkitykselliset häiriötilanteet.

 

Melun- ja pölyntorjuntakeinot tarkastetaan myöhemmin sovittavalla Naantalin ympäristötoimen tarkastuskäynnillä.

 

POIKKEUKSELLISET TILANTEET JA TOIMET ONNETTOMUUKSIEN EHKÄISEMISEKSI

 

Toiminta-alueen läheisyyteen varataan öljyntorjuntalaitteisto. Murskausalueen läheisyydessä ei ole kaivoja.

 

TOIMINNAN ALOITTAMINEN MAHDOLLISESTA MUUTOKSENHAUSTA HUOLIMATTA

 

Turun Korjaustelakka Oy hakee lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta ennen lupapäätöksen lainvoimaiseksi tuloa. Hakija perustelee toiminnan aloittamisluvan myöntämistä mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta sillä, että työ voidaan käytännössä aloittaa vasta silloin, kun telakka-altaassa ei ole laivoja. Sopiva ajankohta työn suorittamiselle olisi näillä näkymin syksyllä 2017. Toiminnanharjoittaja on valmis asettamaan hyväksyttävän vakuuden, mikäli toiminta aloitetaan ennen päätöksen lainvoimaiseksi tuloa.

 

HAKEMUKSEN KÄSITTELY

 

Hakemuksesta tiedottaminen

 

Hakemusta koskevat asiakirjat ovat olleet nähtävillä Naantalin kaupungin palvelupisteessä kuulutusajan 3.7.-10.8.2017. Kuulutus on ollut kuulutusajan nähtävillä Naantalin kaupungin virallisella ilmoitustaululla ja kaupungin internetsivuilla. Kuulutus on julkaistu Rannikkoseutu-lehdessä 4.7.2018. Hakemuksesta on tiedotettu 29.6.2017 ja 11.8.2017 lähetetyillä kirjeillä naapureita ja muita lähialueen kiinteistöjen omistajia ja haltijoita.

 

Tarkastukset

 

Kiinteistöllä on suoritettu tarkastus 8.9.2017. Tarkastuksesta on laadittu muistio, joka on liitetty ympäristölupahakemusasiakirjoihin. Tarkastuksessa esiin tulleet tarkennukset on huomioitu toiminnan kuvausosassa.

 

Lausunnot

 

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Naantalin kaupungin terveydensuojeluviranomaiselta, joka on Raision kaupungin terveysvalvontajaosto, Varsinais-Suomen Pelastuslaitokselta sekä Turvallisuus- ja Kemikaalivirasto TUKESilta.

 

Varsinais-Suomen Pelastuslaitos 8.8.2017

 

"Luvan hakija ei esitä kuinka paljon kohteessa tullaan varastoimaan työkoneiden polttoainetta. Mikäli vaarallisen kemikaalien määrä ei ylitä kemikaaliturvallisuuslaissa (390/2005) säädettyä kyseisen kemikaalin käsittelyn ja varastoinnin ilmoitusvelvollisuuden vähimmäismäärää ei kemikaali-ilmoitusta tarvita. Polttoöljyllä raja on 10 tonnia (n. 12,5 m3).

 

Vaarallisten kemikaalien säilytys tulee kuitenkin toteuttaa huolellisuus- ja varovaisuusperiaatetta noudattaen siten, että mahdolliset vuodot ovat havaittavissa ja vahinkotapauksissa kemikaali voidaan kerätä talteen. Kohteeseen tulee hankkia riittävä ja tarkoituksenmukainen alkusammutus- ja vuodonhallintamateriaali."

 

Naantalin kaupungin terveydensuojeluviranomainen, viranomaislausunto 29.8.2017:

 

"Toiminnassa tulee noudattaa kivenlouhimojen ja -murskaamojen ympäristönsuojelusta asetettuja vaatimuksia (VnA 800/2010) sekä parasta käyttökelpoista tekniikkaa melu- ja pölyhaittojen estämiseksi.

 

Toiminnan aiheuttama melutaso tulee selvittää ympäristössä tehtävillä melumittauksilla toiminnan käynnistyttyä. Tarvittaessa melun leviämistä ympäristöön tulee estää maavallien avulla meluselvityksestä ilmenevällä tavalla."

 

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ilmoitti 6.7.2017, että sillä ei ole lausuttavaa Turun Korjaustelakka Oy:n ympäristölupahakemuksesta.

 

Muistutukset ja mielipiteet

 

Hakemuksesta ei jätetty muistutuksia tai mielipiteitä.

 

Hakijan kuuleminen ja vastine

 

Hakijalle on varattu hallintolain 34 § mukaisesti mahdollisuus vastineen antamiseen annettujen lausuntojen sekä muistutusten ja mielipiteiden johdosta. Hakija on toimittanut 6.9.2017 seuraavan vastineen:

 

"Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen lausunto 8.8.2017

Murskauksen toteuttajaa ei ole vielä valittu. Tarjouspyynnöissä tullaan suosittamaan että 10 tonnin rajaa polttoöljyn säilyttämisessä ei ylitetä. Mikäli näin kuitenkin tapahtuu, vastaa murskauksesta vastaava urakoitsija lausunnossa mainitun kemikaali-ilmoituksen tekemisestä.

 

Raision kaupungin terveysvalvontajaoston lausunto 29.8.2017

Murskauksen toteuttajaa ei ole vielä valittu. Tarjouspyynnöissä tuodaan esille että toiminnassa tulee noudattaa valtioneuvoston asetuksen kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (800/2010) vaatimuksia sekä mahdollisuuksien mukaan soveltaa parasta käyttökelpoista tekniikkaa melu- ja pölyhaittojen

ehkäisemiseksi.

 

Melutasot lähiympäristössä todennetaan murskauksen käynnistyttyä teetettävällä meluselvityksellä. Tarvittaessa melun leviämistä ympäristöön rajoitetaan maavallien avulla."

 

Lupahakemusasiakirjat olivat nähtävillä kokouksessa.

 

YMPÄRISTÖ- JA RAKENNUSLAUTAKUNNAN RATKAISU

 

VS. YMPÄRISTÖPÄÄLLIKKÖ:

 

Yleiset lupamääräykset

 

1. Toimintaa on harjoitettava niin, ettei siitä aiheudu vaaraa tai haittaa ympäristölle tai terveydelle eikä muuta ympäristön vahingollista muuttumista, ympäristön roskaantumista tai yleisen viihtyisyyden alenemista. Toiminnanharjoittajan on tarvittaessa ryhdyttävä Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen edellyttämiin toimenpiteisiin haittojen ehkäisemiseksi tai poistamiseksi. Toimenpiteistä päätetään erikseen.

 

2. Mikäli toiminnan päästöt tai niiden vaikutukset lisääntyvät tai toimintaa muuten olennaisesti muutetaan, on hakijan ilmoitettava asiasta Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle ja tarvittaessa tehtävä uusi lupahakemus.

 

Toiminta

 

3. Kiven louhintaa ja murskausta saa tehdä 1.10.2017-31.12.2018 välisenä aikana. Telakka-altaan alueelta louhitun murskattavan kiviaineksen määrä saa olla laitoksen toiminta-aikana enintään 88 000 k-m3. Ainoastaan kiinteistöltä syntyvää kiviainesta saa murskata.

 

Louhinta- ja murskausjaksojen alkamisesta tulee ilmoittaa kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle etukäteen, viikkoa ennen toiminnan aloittamista.

 

4. Toiminnassa tulee noudattaa seuraavia toiminta-aikoja:

 

  • Kiviaineen murskausta saa tehdä arkisin maanantaista perjantaihin klo 7.00-20.00.

  • Poraamista saa tehdä arkisin maanantaista perjantaihin klo 7.00-20.00.

  • Rikottamista saa tehdä arkisin maanantaista perjantaihin klo 8.00-18.00.

  • Räjäyttämistä saa tehdä arkisin maanantaista perjantaihin klo 8.00-18.00.

  • Kuormaaminen ja kuljettaminen on sallittua arkisin maanantaista perjantaihin klo 7.00-22.00.

 

Toimintaa ei saa harjoittaa virallisina pyhäpäivinä eikä niiden aattoina.

 

Melu

 

5. Laitoksen toiminnasta aiheutuva melu ei saa ylittää lähimpien häiriintyvien kohteiden oleskelupihoilla päivällä klo 7.00-22.00 keskiäänitasoa 55 dB (LAeq) alueen muut laitokset ja korjaustelakan melulähteet huomioon ottaen. Vastaavasti lähimmillä loma-asumiseen käytettävillä alueilla taajaman ulkopuolella melu ei saa ylittää päivällä klo 7.00-22.00 keskiäänitasoa 45 (LAeq). Mikäli melu on luonteeltaan iskumaista tai kapeakaistaista, mittaustulokseen lisätään 5 dB ennen sen vertaamista sallittuun melutasoon.

 

6. Toiminnasta aiheutuvan melun leviämistä on torjuttava melumallinnuksessa esitetyllä murskauslaitoksen länsipuolelle tehtävällä maavallilla tai muulla vastaavalla meluesteellä. Meluesteen tulee olla paikallaan ennen murskaustoiminnan aloittamista.

 

7. Toiminnasta aiheutuvaa melua tulee lisäksi torjua laitteistojen riittävällä koteloinnilla ja varastokasojen sijoittelulla.

 

8. Kiviaineksen louhinta- ja murskaustoiminnan aiheuttama melutaso on mittautettava ulkopuolista asiantuntijaa käyttäen lähimmissä häiriintyvissä kohteissa heti murskaustoiminnan käynnistyttyä. Melumittausta koskeva suunnitelma on toimitettava Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle hyväksyttäväksi vähintään kaksi viikkoa ennen ensimmäisiä mittauksia. Mittaustulokset on toimitettava viikon ja mittausraportti kuukauden sisällä mittausten suorittamisesta tiedoksi Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.

 

Mikäli melutasot ylittyvät, tulee luvanhaltijan ryhtyä välittömiin toimenpiteisiin haitan poistamiseksi ja raportoida tehdyistä toimenpiteistä ympäristönsuojeluviranomaiselle. Mittaukset tulee uusia viikon sisällä tehtyjen toimenpiteiden jälkeen.

 

Tarvittaessa Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen voi antaa meluhaittaa ja toiminta-aikoja koskevia tiukempia määräyksiä

 

Päästöt ilmaan

 

9. Toiminnasta aiheutuvat hiukkaspäästöt eivät saa ylittää alueilla, joilla asuu tai oleskelee ihmisiä ja joilla he saattavat altistua ilman epäpuhtauksille valtioneuvoston asetuksessa 38/2011 hengitettäville hiukkasille (PM10) esitettyjä raja-arvoja.

 

10. Pölyn leviämistä on estettävä laitteistojen riittävällä koteloinnilla, pudotuskorkeutta säätämällä sekä kastelulla tai käyttämällä pölyn leviämisen kannalta muuta parasta käyttökelpoista tekniikkaa. Työmaateiden ja varastokasojen pölyäminen on estettävä riittävällä kastelulla tai muulla riittävällä pölynsidontakeinolla.

 

11. Mikäli toiminnasta todetaan aiheutuvan häiritsevää pölyämistä, toiminnanharjoittajan tulee ryhtyä viivytyksettä tarpeellisiin toimiin päästöjen estämiseksi. Pölypäästöjä olennaisesti lisäävän häiriön sattuessa toiminta on keskeytettävä kunnes vika on korjattu.

 

Päästöjen estäminen maaperään ja pohjaveteen

 

12. Alueella saa varastoida öljytuotteita ainoastaan toiminnassa käytettäviä koneita varten. Kuljetuskaluston tankkaaminen on alueella kielletty.

 

13. Polttonestesäiliöiden tulee olla kaksoisvaippallisia tai kiinteästi valuma-altaallisia säiliöitä. Säiliöt tulee varustaa ylitäytön estävällä järjestelmällä, laponestolla ja tankkauslaitteistot lukittavalla sulkuventtilillä. Säiliöihin törmääminen ja sivullisten luvaton käyttömahdollisuus tulee estää. Säiliöt on sijoitettava ja tankkaus tapahduttava tiivispohjaisella alustalla.Tankattaessa on huolehdittava siitä, että polttoaineita ei pääse maaperään tai pohjaveteen. Mikäli varastoitavan polttoöljyn raja ylittää 10 tonnia, tulee pelastusviranomaiselle toimittaa kemikaali-ilmoitus.

 

14. Toiminnanharjoittajan tulee huolehtia polttoainesäiliöiden kunnosta ja toimivuudesta. Polttonestesäiliöiden tulee olla määräaikaistarkastettu niin, että ensimmäinen tarkastus tulee tehdä kymmenen vuoden kuluessa säiliön käyttöönotosta ja seuraavat tarkastuksesta laaditun pöytäkirjan mukaisesti.

 

15. Voitelu- ja jäteöljyt sekä muut kemikaalit on varastoitava lukitussa tai valvotussa tilassa tiiviillä alustalla siten, etteivät ne poikkeustilanteissakaan pääse leviämään ympäristöön.

 

16. Alueen hulevesistä ei saa laitoksen toiminta-aikana aiheutua haittaa ympäristölle.

 

Jätteet ja niiden käsittely

 

17. Toiminnasta syntyvät jätteet on lajiteltava ja säilytettävä toisistaan erillään. Hyödyntämiskelpoiset jätteet on kerättävä erilleen ja toimitettava hyödynnettäväksi asianmukaiseen käsittelyyn. Vaaralliset jätteet on säilytettävä erillään ja varastoitava tiivispohjaisessa kuivassa tilassa. Vaaralliset jätteet on toimitettava laitokseen, jolla on hyväksytty kyseisen jätteen vastaanotto. Jätehuollossa ja vaarallisten jätteiden varastoinnissa on noudatettava Turun kaupunkiseudun jätehuoltomääräyksiä ja jätelainsäädäntöä. Jätteiden muodostumista on pyrittävä ehkäisemään.

 

18. Vaarallisten jätteiden siirtoa varten on laadittava siirtoasiakirja, joka annetaan jätteen kuljettajalle luovutettavaksi edelleen vaarallisen jätteen vastaanottajalle. Siirtoasiakirja tai sen jäljennös on säilytettävä kolmen vuoden ajan.

 

Poikkeukselliset tilanteet

19. Mahdollisista poikkeuksellisista tilanteista, jotka saattavat aiheuttaa haittaa ympäristölle, on ilmoitettava välittömästi Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluun ja ryhdyttävä välittömästi tarpeellisiin toimenpiteisiin päästöjen ja niiden leviämisen estämiseksi sekä päästöistä aiheutuvien vahinkojen torjumiseksi. Vastaavanlaisten häiriöiden toistuminen on estettävä. Toimenpiteistä, joihin on ryhdytty tilanteen korjaamiseksi on ilmoitettava ympäristönsuojeluviranomaiselle.

 

20. Toiminnanharjoittajalla tulee olla riittävä ja tarkoituksenmukainen alkusammutus- ja vuodonhallintakalusto mahdollisten vahinkojen varalle.

 

Kirjanpito, raportointi ja toiminnan päättyminen

 

21. Luvan haltijan on pidettävä kirjaa toiminnasta ja toimintaan liittyvistä ympäristönsuojelun kannalta merkityksellisistä tapahtumista. Kirjanpitoon on merkittävä jäljempänä esitetyt raportointia varten tarvittavat tiedot. Kirjanpito on pyydettäessä esitettävä valvovalle viranomaiselle. Kirjanpidon tulee sisältää ainakin seuraavat tiedot:

 

  • eri työvaiheiden toimintapäivät ja toiminta-ajat

  • louhitun ja murskatun kiviaineen määrä

  • alueella varastossa olevan murskeen ja murskaamattoman kiviaineen määrä

  • yhteenveto mahdollisista päästöjä lisänneistä häiriöistä (ajankohta, syyt, vaikutukset, päästölisäys, valitukset, korjaustoimenpiteet)

  • syntyneet jätteet, niiden laatu ja määrä sekä toimituspaikat

  • polttoaineen kulutus.

 

Yhteenveto vuoden 2017 toiminnasta tulee toimittaa Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle helmikuun loppuun mennessä.

 

22. Toiminnan päättymisestä on tehtävä ilmoitus Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle ja varattava tilaisuus tarkastaa alue. Tarkastuksen perusteella ympäristönsuojeluviranomanen voi tarvittaessa antaa lopettamista koskevia määräyksiä.

 

23. Luvan halitijan tulee kuukauden sisällä työn valmistumisesta toimittaa Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle yhteenveto määräyksen 21 mukaisesta kirjanpidosta.

 

RATKAISUN PERUSTELUT

 

Naantalin kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunta katsoo, että edellä annetut lupamääräykset ovat tarpeen, jotta toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset.

 

Hakemuksesta esitetyt lausunnot on otettu päätöksenteossa huomioon määrättäessä meluntorjunnasta, melumittauksista sekä vaarallisten aineiden varastoinnista.

 

Toiminta ei ole voimassa olevan asemaakaavan vastaista ja sijoittuu teollisuusalueelle. Louhinta perustuu rakennusvalvontaviranomaisen antamaan maisematyölupaan. Päätöksessä on kuitenkin annettu louhinta- ja murkaustoiminnan yhteismelua ja toiminnoista aiheutuvaa pölyä koskevia määräyksiä naapurustolle mahdollisesti aiheutuvien haittojen torjumiseksi.

 

Toimittaessa hakemuksessa annettujen tietojen ja tämän päätöksen mukaisesti laitoksen toiminnasta ei voida katsoa nykytietämyksen mukaan aiheutuvan terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityistä luonnonolosuhteiden huonontumista, vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä eräistä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Määräyksiä annettaessa on otettu huomioon toiminnan aiheuttama pilaantumisen todennäköisyys ja onnettomuusriski sekä alueen kaavamääräykset.

 

Vastaus yksilöityihin vaatimuksiin ja lausuntoihin

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta on lupaharkinnassaan tutkinut ympäristöluvan myöntämisen edellytykset ympäristönsuojelulain edellyttämällä tavalla ja ottanut huomioon asiassa annetut lausunnot. Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen lausunto on otettu huomioon maaperän suojausta koskevissa lupamääräyksissä ja terveydensuojeluviranomaisen lausunto melua koskevissa lupamääräyksissä.

 

Lupamääräysten perustelut

 

Lupamääräys 1: Toiminnasta ei saa aiheutua ympäristön pilaantumista, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, roskaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista eikä kohtuutonta rasitusta naapureille. Mikäli toiminta rikkoo ympäristönsuojelulakia tai sen nojalla annettuja asetuksia tai määräyksiä, voi lupaviranomainen määrätä toiminnanharjoittajan tarvittaessa keskeyttämään toiminnan, poistamaan rikkomuksesta aiheutuneen haitan, tekemään selvityksiä asiasta tai muulla tavoin täyttämään velvollisuutensa.

 

Lupamääräys 2: Ympäristöluvan haltijan on viipymättä ilmoitettava valvontaviranomaiselle toiminnan valvonnan kannalta olennaisista muutoksista. Toiminnan päästöjä tai niiden vaikutuksia lisäävään tai toiminnan olennaiseen muuttamiseen on oltava ympäristölupa.

 

Lupamääräys 3-4: Laitoksen toiminnassaoloaika ja murskattavan kiviaineen määrä on hyväksytty hakemuksen mukaisesti. Kiven louhinnan ja murskauksen luonteesta johtuen ja alueelle aiheutuvien haittojen ehkäisemiseksi on toiminta-aikoja rajattu. Toiminta-aikoja määrättäessä on huomioitu muut alueelle myönnetyt vastaavan toiminnan omaavat ympäristöluvat sekä Naantalin kaupungin rakennusvalvontaviranomaisen telakka-altaan laajentamista koskevassa maisematyöluvassa määrätyt toiminta-ajat. Ilmoitus työn aloittamisesta on edellytetty valvonnallisista syistä.

 

Lupamääräykset 5-7 ja 9-11: Meluntorjuntaa ja pölynsidontaa koskevat määräykset on annettu toiminnasta aiheutuvien ympäristö- ja terveyshaittojen ehkäisemiseksi. Raja-arvoja koskevat määräykset ovat Valtioneuvoston asetusten ja päätösten mukaisia.

 

Lupamääräys 8: Melun mittaamista koskeva määräys on annettu valvonnallisista syistä. Määräyksellä varmistetaan meluntorjuntatoimenpiteiden riittävyys työn aikana. Määräyksessä on edellytetty melumittaussuunnitelman toimittamista hyväksyttäväksi valvontaviranomaiselle, jotta voidaan varmistua mittausten riittävyydestä ja asianmukaisesta toteutuksesta.

 

Lupamääräykset 12-15: Polttoaineiden ja kemikaalien varastointia ja käsittelyä koskevilla määräyksillä varmistetaan, että polttoaineiden ja kemikaalien käsittely ja varastointi hoidetaan siten, ettei niistä aiheudu maaperän tai pinta- tai pohjaveden pilaantumisen vaaraa. Pilaantumisen aiheuttaja on vastuussa aiheuttamastaan haitasta. Kemikaali-ilmoituksen tekemisestä on säädetty kemikaaliturvallisuuslaissa (390/2005).

 

Lupamääräys 16: Määräys hulevesistä on annettu ympäristölle mahdollisesti aiheutuvien haittojen ehkäisemiseksi.

 

Lupamääräys 17: Jätelaissa on säädetty velvollisuudesta noudattaa etusijajärjestystä. Jätelain mukaan ensisijaisesti on vähennettävä syntyvän jätteen määrää ja haitallisuutta. Hyödyntämiskelpoiset jätteet on hyödynnettävä ja jätehuolto on järjestettävä siten, ettei jätteistä aiheudu vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Vaaralliset jätteet ja kemikaalit voivat olla kemiallisen tai muun ominaisuutensa takia vaarallisia terveydelle tai ympäristölle, mikä tulee huomioida niiden käsittelyssä ja varastoinnissa. Turun kaupunkiseudun jätehuoltomääräyksissä on paikallisia yleisiä määräyksiä mm. jätteen keräyksestä, lajittelusta, säilyttämisestä ja kuljettamisesta.

 

Lupamääräys 18. Jätelaissa ja valtioneuvoston asetuksessa jätteistä on annettu jätteiden siirtoa ja luovutusta varten laadittavaa siirtoasiakirjaa koskevat määräykset. Siirtoasiakirjamenettelyn avulla voidaan seurata jätteen kulkua tuottajalta asianmukaiseen hyödyntämis- tai käsittelypaikkaan ja helpottaa valvontaa.

 

Lupamääräys 19-20: Poikkeustilanteisiin varautuminen sekä ilmoitus- ja toimintavelvoite on annettu ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi, välittömän torjunnan onnistumiseksi, viranomaisten tiedonsaannin varmistamiseksi sekä valvonnan toteuttamiseksi.

 

Lupamääräys 21-23: Kirjanpitoa, raportointia ja toiminnan päätämistä koskevat määräykset on annettu ympäristövaikutusten selvittämiseksi sekä valvonnan toteuttamiseksi.

 

LUVAN VOIMASSAOLO

 

Tämä päätös on voimassa 1.10.2017-31.12.2018 välisen ajan.

 

Lupa on hyväksytty hakemuksen mukaisesti määräajaksi. Toiminnan olennaiseen laajentamiseen tai muuttamiseen on oltava lupa.

 

Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla tämän luvan määräystä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava.

 

PÄÄTÖKSEN TÄYTÄNTÖÖNPANO

 

Päätöksen täytäntöönpanokelpoisuus

 

Tämä päätös on lainvoimainen valitusajan päätyttyä, mikäli päätökseen ei haeta muutosta.

 

Päätöksen täytäntöönpano muutoksenhausta huolimatta

 

Turun Korjaustelakka Oy on esittänyt lupahakemuksen yhteydessä ympäristön suojelulain 199 §:n mukaisen pyynnön toiminnan aloittamiseksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta määrää, että hakija voi

aloittaa hakemuksenmukaisen toiminnan tämän lupapäätöksen mukaisesti mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta kymmenentuhannen (10 000) euron vakuutta vastaan. Vakuusasiakirjat on toimitettava Naantalin kaupungille ennen toiminnan aloittamista, mikäli lupapäätös ei ole lainvoimainen.

 

Muutoksenhakutuomioistuin voi kieltää lupapäätöksen täytäntöönpanon

 

Perustelut

 

Ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaan lupaviranomainen voi perustellusta syystä ja edellyttäen, ettei täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi luvan hakijan pyynnöstä määrätä, että toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa hyväksyttävän vakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle.

 

Mikäli lupapäätös kumotaan tai lupamääräystä muutetaan, ympäristö- ja rakennuslautakunta katsoo asetetun vakuuden riittävän ympäristön puhdistamiseksi ja siistimiseksi. Täytäntöönpanon ei katsota tekevän muutoksenhakua hyödyttömäksi, kun toiminta järjestetään lupapäätöksen mukaisesti.

 

SOVELLETUT OIKEUSOHJEET

 

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6-8, 11-12, 14-17, 19-20, 27, 29, 34, 42-44, 48-49, 52-53, 58, 62, 64-66, 70, 83-85, 87, 94, 123, 133, 134, 170, 172, 190, 191, 199, 200, 209 §, liite 1

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 11-15 §

Jätelaki (646/2011)8, 12-13, 15-17, 29, 72, 118-122 §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 4, 7-9, 17, 20, 24 §, liite 4

Valtioneuvoton asetus kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja murskaamojen ympäristönsuojelusta (800/2010)

Laki eräistä naapuruussuhteista 26/1920, muutos 90/2000 (NaapL) 17 §

Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista 993/1992

Valtioneuvoston asetus ilmanlaadusta 38/2011

Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005)

Valtioneuvoston asetus vaarallisten kemikaalien käsittelyn ja varastoinnin valvonnasta (685/2015)

Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, Naantalin kaupunginhallitus 20.10.2014 § 406

 

KÄSITTELYMAKSU JA SEN MÄÄRÄYTYMINEN

 

Tämän ympäristöluvan käsittelystä perittävä maksu on 3 630 euroa.

 

Maksu määräytyy Naantalin kaupunginhallituksen 20.10.2014 § 406 vahvistaman kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 3 §:n mukaan.

 

PÄÄTÖKSEN ANTAMINEN

 

Päätös annetaan julkipanon jälkeen. Antopäivä on 27.9.2017.

 

LUPAPÄÄTÖKSEN TIEDOTTAMINEN

 

Ote päätöksestä ja maksu

Turun Korjaustelakka Oy

 

Jäljennös päätöksestä

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

Raision kaupungin ympäristölautakunnan terveysvalvonta-jaosto

Varsinais-Suomen Pelastuslaitos

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto

Naantalin kaupunginhallitus

 

Ilmoitus päätöksestä

Lupahakemuksesta erikseen tiedon saaneet

 

Ilmoittaminen viranomaisen ilmoitustaululla

Naantalin kaupungin ilmoitustaulu

 

Ilmoitus päätöksen antamisesta

Rannikkoseutu-lehti

Naantalin kaupungin Internet-sivut

 

MUUTOKSENHAKU

 

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta valittamalla. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta. Muutoksenhakuohje on liitteenä.

 

Liitteenä on sijaintikartta.

 

LIITE A1, YMPRA 20.9.2017

 

YMPÄRISTÖ- JA RAKENNUSLAUTAKUNTA:

 

Vs. ympäristöpäällikön ehdotus hyväksyttiin.