Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Koulutuslautakunta
Pöytäkirja 10.05.2017 Pykälä 31


Koulutuslautakunta

§ 27

04.04.2017

Koulutuslautakunta

§ 31

10.05.2017

 

Eve Lehdon tutkimuslupa-anomus

 

77/12.00.06/2017

 

Koulutuslautakunta 04.04.2017 § 27

 

Talouspäällikkö Timo Saario

 

Eve Lehto opiskelee Turun yliopistossa erityisluokanopettajaksi ja tekee parhaillaan pro gradu -tutkielmaa puheopetuksesta. Hän pyytää tutkimuslupaa havainnoida puheopetusta Naantalin alakouluissa.

 

"Aion videoida havainnoimani puheopetustuokiot, jotta analyysi ei perustuisi pelkästään muistiinpanojeni ja muistini varaan. Koulujen rehtoreilta ja lasten vanhemmilta aion myös kysyä tutkimuslupaa. Havainnoinnin lisäksi kerään kyselyn avulla erityisopettajilta tietoa puheopetuksen toteuttamisesta."

 

Suostumuksensa tutkimukseen osallistumiseen ovat antaneet Merimaskun ja Kuparivuoren koulut.

 

SIVISTYSTOIMENJOHTAJA:

 

Koulutuslautakunta päättää antaa Eve Lehdolle luvan yllä esitellyn tutkimuksen tekemiseen niissä kouluissa, jotka siihen osallistumaan ovat suostumuksensa antaneet.

 

KOULUTUSLAUTAKUNTA:

 

Palautettiin uudelleen valmisteltavaksi lisäselvityksiä varten.

Koulutuslautakunta 10.05.2017 § 31

 

Talouspäällikkö Timo Saario

 

Eve Lehto on lähettänyt seuraavan lisäselvityksen:

 

"Tutkimukseni päätarkoitus on kartoittaa havainnoinnin ja kyselyn avulla puheopetuksessa käytettäviä menetelmiä ja välineitä varsinaissuomalaisissa alakouluissa. Tutkimuksen päätavoite on lisätä erityisopettajien tietämystä puheopetuksessa käytettävistä menetelmistä ja välineistä sekä kehittää puheopetusta laadukkaammaksi ja vaikuttavammaksi. Minun tulee videoida havainnoitavat puheopetustuokiot, jotta voin palata tuokioihin analyysivaiheessa. Pyrin iPadilläni videoimaan niin, että kuvassa näkyy ainoastaan opettaja (joka on siis suostunut opetuksensa videointiin). Säilytän videot tietokoneellani, johon kirjautuminen edellyttää salasanan. Poistan videot ja muun kerätyn aineiston, kun graduni tulee valmiiksi. Tutkimukseen osallistuvien nimiä ei tulla julkistamaan ja heitä koskevat tiedot käsitellään luottamuksellisesti.

 

Konkreettisen toteutuksen ohella selvitän, millainen koulutustausta kyseisen kaupungin puheopettajilla on ja kokevatko he sen riittäväksi puheopetuksen toteuttamiseen. Tällä pyrin selvittämään, millaisen koulutustaustan omaavat erityisopettajat kokevat itsensä päteviksi puheopettajiksi. Tämä tieto on tärkeää, jotta erityisopettajien koulutusta voitaisiin kehittää. Kolmanneksi selvitän, millaisista kommunikoinninhäiriöistä kärsivät oppilaat osallistuvat puheopetukseen tutkittavissa alakouluissa. Erityisopetuksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot (60op) sisältävät opetusta vain /r/ ja /s/-virheisyyden korjaamiseen. Mikäli aineistossa esiintyy muitakin häiriötyyppejä, olisi tärkeää, että erityisopettajien koulutusta kehitettäisiin entistä laajemmaksi koskemaan myös muiden häiriötyyppien korjaamista. Näin erityisopettajat olisivat pätevämpiä puheopetustyöhön, mikä luonnollisesti lisää myös heidän työtyytyväisyyttään."

 

VS. SIVISTYSTOIMENJOHTAJA:

 

Koulutuslautakunta päättää antaa Eve Lehdolle luvan yllä esitellyn tutkimuksen tekemiseen Merimaskun ja Kuparivuoren kouluissa.

 

KOULUTUSLAUTAKUNTA:

 

Vs. sivistystoimenjohtajan ehdotus hyväksyttiin.