RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 30.11.2020/Pykälä 355
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kaupunginhallitus |
§ 355 |
30.11.2020 |
Vaihtoehdot ikäihmisten palveluasumisen sekä tehostetun palveluasumisen lisäämiseksi
831/05.01.00/2020
Kaupunginhallitus 30.11.2020 § 355
Talousjohtaja Heli Lähteenmäki:
Ikäystävällinen Naantali-ohjelma hyväksyttiin sosiaali- ja terveyslautakunnassa 12.11.2020. Sen pohjatyöksi tehtiin ulkopuolinen selvitys kaupungin hoito- ja vanhuspalvelujen nykytilasta sekä tulevaisuuden kehittämistarpeista. Naantalin väestö ikääntyy, ja sitä kautta ikäihmisten palvelutarve kasvaa. Ikäystävällinen Naantali-ohjelman linjausten mukaisesti Naantaliin tarvitaan 20-30 palveluasumisen paikkaa ja 40-50 tehostetun palveluasumisen paikkaa lisää vuoteen 2025 mennessä. Virkatyönä on kartoitettu vaihtoehtoja rakennuspaikoiksi sekä malleja, joilla lisäpaikat voitaisiin toteuttaa. Kartoitukseen ovat osallistuneet soten asiantuntijat Iiro Pöyhönen, Airi Laurila, Taina Lahtiola, Hannele Saarinen ja Karoliina Haaksiluoto sekä Reima Ojala teknisistä palveluista.
Taloustyöryhmä käsitteli asiaa 16.11.2020.
Nykyisin Naantalissa toimii vastaavassa palvelutuotannossa kaksi toimijaa: Naantalin kaupungin hoito- ja vanhuspalvelut sekä Aurinkosäätiö.
Lisärakentamisen vaihtoehtoiset toteutustavat ovat karkeasti joko a) kaupunki rakentaa uuden kiinteistön omaan taseeseen tai b) jokin muu taho kuin kaupunki rakentaa uuden kiinteistön omistukseensa. Aurinkosäätiö voi olla yksi vaihtoehto rakentajaksi.
Uuden kiinteistön palvelutuotannossa on myös karkeasti ottaen kaksi vaihtoehtoa: 1) kaupunki tuottaa palvelutuotannon itse tai 2) joku muu taho tuottaa palvelut ko. kiinteistössä. Aurinkosäätiö on ilmoittanut olevansa kiinnostunut palvelutuotannosta jos rakennus on lähellä heidän nykyisiä toimintatilojaan. Muiden tilojen operointimahdollisuuksia säätiö harkitsee tarkempien tietojen pohjalta.
Lisärakentamisen vaihtoehtojen tarkastelua
Mahdollisia tonttivaihtoehtoja esitellään kokouksessa. Osa nyt esillä olevista tonteista vaatii ennen rakentamista asemakaavan muutoksen, osassa rakentamaan päästäisiin poikkeamisluvalla ja siten nopeammassa aikataulussa.
OHEISMATERIAALI:
Selvitys tonttivaihtoehdoista
Mikäli kaupunki rakennuttaisi omaan taseeseensa uuden yksikön, se vaatisi investointirahaa. Tällaista ei sisälly syksyllä 2020 käsiteltyyn investointiohjelmaan vuosille 2021-2024. Lisäksi tuleva sote-uudistus asettaa rakentamisen omaan taseeseen kyseenalaiseksi.
Palvelurakenteen monipuolistamisen kannalta ulkopuolisen toimijan rakennuttaminen ja omistaminen uudessa rakennuksessa olisi perusteltua. Aran avustuksen rakentamiseen voi saada vain yleishyödyllinen yhteisö, Aran myöntämää korkotukilainaa myös yritykset. Vapaarahoitteisinakin vastaavia kohteita on toteutettu.
Uudisrakennuksen palvelutuotantovaihtoehtojen tarkastelu
Jos kaupunki tuottaisi palvelun uudessa yksikössä, se tarkoittaisi oman henkilökunnan määrän lisäämistä. Henkilöstön saatavuus on hoito- ja hoiva-alalla kaikille työnantajille haaste.
Ulkopuolinen palveluntuottaja toisi monipuolisuutta nykyiseen palvelutarjontaan. Kaupunki tekisi joko ostopalvelusopimuksen tai puitesopimuksen palveluseteliostoista ko. palveluntarjoajan kanssa. Kaupungilla on valvontavelvollisuus alueellaan toimivan palveluntuottajan toimintaan.
Turun seudulla on juuri päättymässä alueellinen kilpailutus ikäihmisten tehostetun palveluasumisen paikoista. Se on ns. dynaaminen kilpailutus, eli tietyt kriteerit täyttävät toimijat voivat liittyä sopimukseen myös sopimuskauden aikana.
Miten edetään?
Kaupunginhallituksen linjaamien vaihtoehtojen pohjalta lähdetään tekemään tarkempaa tarveselvitystä, jonka perusteella tehdään päätöksiä 30.6.2021 mennessä uudisrakentamisesta.
Mikäli päädytään siihen, että ulkopuolinen toimija sekä rakennuttaa omistukseensa että tuottaa palvelut uudessa kiinteistössä, kannattaa kilpailutuksen pohjaksi tehdä markkinakartoitus.
Talousjohtaja Heli Lähteenmäki ja tekninen johtaja Reima Ojala toimivat asiantuntijoina kokouksessa.
KAUPUNGINJOHTAJA:
Kaupunginhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun sekä linjaa vaihtoehdot, joiden pohjalta laaditaan palvelutalohankkeen (palveluasuntoja 20-30 ikäihmiselle ja tehostettua palveluasumista 40-50 ikäihmiselle) tarveselvitys.
KOKOUSKÄSITTELY:
Merkittiin, että talousjohtaja Heli Lähteenmäki ja tekninen johtaja Reima Ojala olivat paikalla asiantuntijoina tämän asian käsittelyn ajan.
KAUPUNGINHALLITUS:
Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |