RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Koulutuslautakunta
Pöytäkirja 08.09.2020/Pykälä 49
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Koulutuslautakunta |
§ 49 |
08.09.2020 |
Naantalin alakoulujen vuosiluokkien 1.-5.väliarvioinnin muutos
260/12.00.05/2020
Koulutuslautakunta 08.09.2020 § 49
Johtava rehtori Vesa Malin
Naantalin perusopetus on osallistunut vuosina 2018-2020 alueelliseen oppilasarvioinnin kehittämishankkeeseen. Hankkeen koordinaattorina on toiminut Turun yliopisto. Hankkeen lopputuloksena on luotu Naantalin oma väliarviointimalli. Malli koskee luokka-asteiden 1.-5. väliarviointia. Väliarviointi toteutetaan tässä uudessa mallissa oppimiskeskusteluna oppilaan-huoltajan ja opettajan kesken erillistä arviointilomaketta apuna käyttäen ja korvaa ko. luokilla välitodistuksen. Vastaava väliarviointi on jo käytössä valtakunnallisesti sekä Turun seudulla valtaosissa kunnista ja on uuden opetussuunnitelman mukainen.
Naantalin väliarviointimalli on ollut koekäytössä viime lukuvuonna 2019-2020 Karvetin, Kultarannan, Lietsalan ja Velkuan kouluissa. Oppilailta, huoltajilta ja opettajilta kerättiin palautetta keväällä 2020 ja saadun palautteen perusteella yksityiskohtia hiottiin. Malli esiteltiin elokuussa rehtoreiden toimesta kaikilla alakouluilla.
NAANTALIN OPPIMISKESKUSTELUSTA
Oppimiskeskustelu toteutetaan Naantalin alakouluissa 1.-5.-luokkien oppilailla, ja se korvaa välitodistuksen. Kouluissa käytetään samoja oppimiskeskustelulomakkeita, mikä tasapuolistaa ja yhdenmukaistaa arviointia. Lomakkeiden avulla varmistetaan myös, että keskustelussa käydään läpi oppimisen kannalta keskeisiä osa-alueita ja dokumentoidaan keskustelun sisältöjä. Lomakkeet on tarkoitus syksyn 2020 aikana siirtää Wilmaan, jossa ne jatkossa täytetään.
Oppimiskeskusteluun osallistuvat oppilas, huoltaja ja luokanopettaja sekä tarvittaessa muita opettajia. Koulukohtaisesti päätetään, miten arviointitieto kootaan, jos oppilasta opettaa useampi opettaja. Keskustelu koostuu oppilaan itsearvioinnista, huoltajan näkemyksistä sekä opettajan/opettajien arvioista. Oppimiskeskustelu toteutetaan marraskuun - helmikuun aikana. Oppimiskeskusteluun varataan aikaa 30 minuuttia.
Oppimiskeskustelulomakkeet laati arvioinnin kehittämisen ohjausryhmä, jossa oli jäseniä kaikista Naantalin kouluista. Ohjausryhmä aloitti työnsä 5.9.2018 ja lomakkeet valmistuivat toukokuussa 2020. Niitä pilotoitiin neljässä koulussa: Kultarannassa, Lietsalassa, Velkualla ja Karvetissa. Pilotoinnista saatiin melko paljon palautetta opettajilta, huoltajilta ja oppilailta, minkä perusteella tehtiin vielä muokkauksia lomakkeisiin.
OPPIMISKESKUSTELUN KULKU
Naantalin arvioinnin vuosikello ja oppimiskeskustelulomakkeet esitellään huoltajille syksyn vanhempainillassa.
Oppilaat valmistautuvat keskusteluun vastaamalla oppitunnilla opettajan johdolla lomakkeen toisella sivulla oleviin, oppilaille tarkoitettuihin laaja-alaisen osaamisen taitoja käsitteleviin kysymyksiin. Opettaja selventää tarvittaessa kysymyksiä oppilaille vastaamistilanteessa.
Oppimiskeskustelulomakkeet lähetetään tämän jälkeen oppilaiden mukana koteihin, jossa oppilas ja huoltaja vastaavat ensimmäisellä sivulla oleviin kysymyksiin. Oppilaat palauttavat lomakkeen kokonaisuudessaan opettajalle ennen keskustelua, jotta opettaja voi tutustua etukäteen huoltajien ja oppilaiden vastauksiin. Opettaja vastaa ennen oppimiskeskustelua kolmannella sivulla oleviin, eri oppiaineita käsitteleviin kysymyksiin. Vastauksia täydennetään oppimiskeskustelun aikana.
Oppimiskeskustelussa käydään läpi lomakkeen sisältämät osa-alueet opettajan harkinnan mukaan. Erityisen tärkeää on keskustella niistä osa-alueista, joissa eri osapuolten arviot eroavat tai joista oppilaalla tai huoltajalla ei ole näkemystä lainkaan. Oppilaan tekemä laaja-alaisten taitojen itsearviointi on tärkeä osio, josta opettaja nostaa keskusteluun oppilaan kannalta merkityksellisiä kohtia. On huomattava, että käytöksen arviointi on sisällytetty laaja-alaisten taitojen arviointiin kohtaan kaksi.
Oppimiskeskustelulomakkeissa on nostettu esiin äidinkieli, matematiikka ja englanti, mutta on tärkeää keskustella muistakin oppiaineista ja kirjata tarvittaessa niistäkin kommentteja. Kohtiin "yhdessä sovittua", "kommentteja" tai "huomioita muissa oppiaineissa" kirjataan oppimiskeskustelun aikana opettajan harkinnan mukaan yksi tai muutamia lähitavoitteita, joita oppilas seuraavaksi tavoittelee. Lisäksi sovitaan yhdessä, kuinka lähitavoitteiden toteutumista seurataan. Eri oppiaineiden kohdalla huomioidaan myös oppilaan vahvuuksia ja pyritään sanoittamaan niitä realistisesti. Oppilas voi keskustelun aikana mielellään esitellä onnistumisiaan, esim. kokeita, kuvataidetöitä, esitelmiä yms.
Oppimiskeskustelulomake allekirjoitetaan keskustelun päätteeksi, ja siitä annetaan kopio huoltajalle.
LYHYESTI:
1. |
Oppilas täyttää koulussa etukäteen yhdessä opettajan ja luokan kanssa sivun kaksi (laaja-alaisten taitojen arviointi). Tämän jälkeen lomake lähetetään kotiin. |
2. |
Huoltaja ja oppilas täyttävät etukäteen kotona heille osoitetut kysymykset sivulta 1. Lomake lähetetään opettajalle. |
3. |
Opettaja täyttää ennen oppimiskeskustelua sivun 3 ja tutustuu oppilaan ja huoltajan vastauksiin. |
4. |
Kokonaisuus käydään opettajan harkinnan mukaan oppimiskeskustelussa läpi yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa. |
5. |
Kaikki osapuolet allekirjoittavat lomakkeen keskustelun päätyttyä. |
Liitteenä ovat:
-
Naantalin arvioinnin vuosikello
-
ohje opettajalle oppimiskeskustelulomakkeiden täyttämiseen
-
oppimiskeskustelulomake 2020 1.lk
-
oppimiskeskustelulomake 2020 2.lk
-
oppimiskeskustelulomake 2020 3.lk
-
oppimiskeskustelulomake 2020 4.lk
-
oppimiskeskustelulomake 2020 5.lk
LIITE A2, KOULLTK 8.9.2020
SIVISTYSJOHTAJA:
Koulutuslautakunta päättää hyväksyä Naantalin alakoulujen vuosiluokkien 1.-5. väliarvioinnin muutoksen otettavaksi käyttöön lukuvuoden 2020-2021 alusta.
KOULUTUSLAUTAKUNTA:
Sivistysjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |