Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 14.09.2020/Pykälä 279

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Sosiaali- ja terveyslautakunta

§ 41

27.08.2020

Kaupunginhallitus

§ 279

14.09.2020

 

Sosiaaliasiamiehen raportti vuodesta 2019

 

480/05.04.01/2020

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 27.08.2020 § 41

 

Talouspäällikkö Airi Laurila:

 

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista tuli voimaan 1.1.2001. Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä, asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa.

 

Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on asiakaslain mukaan neuvoa asiakkaita tämän lain soveltamiseen liittyvissä asioissa, avustaa asiakasta muistutuksen tekemisessä, tiedottaa asiakkaan oikeuksista, toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi sekä seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kaupungissa ja antaa siitä selvitys vuosittain kaupunginhallitukselle.

 

Naantalin kaupunki on ostanut sosiaaliasiamiehen palvelut Merikratos sosiaalipalvelut Oy:ltä vuodesta 2008 alkaen. Vuoden 2019 kustannukset olivat 6 837,85 euroa, kun ne vuonna 2018 olivat 3 467,58 euroa. Naantalin sosiaaliasiamiehenä 2019 ovat toimineet Sanna Saarinen ja Maija-Kaisa Sointula. Sosiaaliasiamiehen tavoittaa puhelimitse tiistaista-torstaihin klo 10.00-13.00 numerosta 050 3415 244 ja sähköpostitse sosiaaliasiamies@merikratos.fi.

 

Toimintaraportin mukaan sosiaaliasiamiehelle tehtiin Naantalista vuoden 2019 aikana 59 yhteydenottoa. Vuonna 2018 yhteydenottoja oli 43.

 

Raportin mukaan palvelualoittain yhteydenotot, 59 kpl (vuonna 2018 43 kpl) jakaantuivat seuraavasti:

Työikäisten palvelut 12 kpl (vuonna 2018 11 kpl), lastensuojelua koskevat 29 kpl (vuonna 2018 13 kpl) , iäkkäiden palvelut 2 kpl (vuonna 2018 2 kpl), vammaispalveluja koskevat 9 kpl (vuonna 2018 2 kpl), perheoikeudellisia palveluja koskevat 3 kpl (vuonna 2018 5 kpl) ja sosiaalihuoltolain mukaiset palvelut 2 ( vuonna 2018 sosiaalityöhön liittyvät 4 kpl). Muista syistä yhteyttä otettiin 2 kertaa (vuonna 2018 6 kpl).

Oikaisuvaatimuksia viranhaltijapäätöksistä yksilöjaostoon tehtiin 14 kpl (vuonna 2018 10 kpl), liittyen toimeentulotukeen, lastensuojeluun, asumispalveluihin, vammaispalveluihin, kehitysvammahuoltoon ja omaishoidontukeen). Oikaisuvaatimuksista 2 itseoikaistiin ja ne liittyivät vammaispalveluihin ja ikäihmisten palveluihin.

 

Hallinto-oikeus on muuttanut yhden päätöksen asiakkaan eduksi vuonna 2019 ikäihmisten palveluihin liittyen.

 

Sosiaalipalveluista tehtiin 7 sosiaalihuollon asiakaslain muistutusta (vuonna 2018 3 kpl). Kanteluita tehtiin yhteensä 11 kpl

 

Liitteenä sosiaaliasiamiehen raportti vuodelta 2019.

 

LIITE B3, SOTE-LTK 27.8.2020

 

PERUSTURVAJOHTAJA:

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee sosiaaliasiamiehen raportin vuodelta 2019 tiedokseen ja antaa sen edelleen kaupunginhallituksen käyttöön.

 

SOSIAALI- JA TERVEYSLAUTAKUNTA:

 

Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.

Kaupunginhallitus 14.09.2020 § 279

 

Sosiaaliasiamiehen raportti vuodelta 2019 oheistetaan.

 

LIITE B3, KH14.9.2020

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi sosiaaliasiamiehen raportin.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa