RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Koulutuslautakunta
Pöytäkirja 09.06.2020/Pykälä 24
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Koulutuslautakunta |
§ 24 |
09.06.2020 |
Perusopetuksen opetussuunnitelman muutos 1.8.2020 alkaen
260/12.00.05/2020
Koulutuslautakunta 09.06.2020 § 24
Johtava rehtori Vesa Malin
Opetushallitus on antanut muutosmääräyksen OPH-281-2020 10.2.2020. Määräys koskee perusopetuksen opetussuunnitelman kohtaa oppimisen arviointi. Naantalin perusopetuksen OPS 2016 yleisen osan kohdat "opintojen aikaisen arvioinnin toteuttaminen" ja "päättöarvioinnin toteuttaminen" muuttuvat tämän määräyksen johdosta 1.8.2020 lukien. Määräys on liitteenä.
LIITE B2, KOULLTK 9.6.2020
Olennaisia ja tärkeitä asioita, joita tässä muutoksessa täsmennetään ovat:
Perusopetuksen oppimisen ja osaamisen arvioinnin muutokset 2014 -> 2020 elokuu
1. |
Kouluissa tulee olla yhtenäiset arvioinnin periaatteet ja käytänteet = koulun arviointikulttuuri, jota opetuksen järjestäjä seuraa
|
||||||
2. |
Formatiivinen arviointi
|
||||||
3. |
Summatiivinen arvointi
|
||||||
4. |
Arviointi edellyttää vuorovaikutusta opettajan ja oppilaan välillä
|
||||||
5. |
Arvioinnin tulee olla monipuolista
|
||||||
6. |
Työskentelyn arviointi
|
||||||
7. |
Käyttäytymisen arviointi
|
||||||
8. |
Lukuvuosiarviointi
|
||||||
9. |
Päättöarviointi
|
||||||
10. |
Poissaolot
|
Samalla muutetaan paikallisen arvioinnin toteuttamiskäytäntöjä väliarvioinnin toteuttamisen osalta alakoulujen vuosiluokilla 1.-5. Muutos koskee näiden luokka-asteiden väliarviointia, joka 1.8.2020 alkaen toteutetaan oppimiskeskusteluna oppilaan-huoltajan ja opettajan kesken erillistä arviointilomaketta apuna käyttäen.
YLEISTÄ TIETOA OPPIMISKESKUSTELUSTA
Oppimiskeskustelu toteutetaan Naantalin alakouluissa 1.-5.-luokkien oppilailla, ja se korvaa välitodistuksen. Kouluissa käytetään samoja oppimiskeskustelulomakkeita, mikä tasapuolistaa ja yhdenmukaistaa arviointia. Lomakkeiden avulla varmistetaan myös, että keskustelussa käydään läpi oppimisen kannalta keskeisiä osa-alueita ja dokumentoidaan keskustelun sisältöjä. Lomakkeet on tarkoitus syksyn 2020 aikana siirtää Wilmaan, jossa ne jatkossa täytetään.
Oppimiskeskusteluun osallistuvat oppilas, huoltaja ja luokanopettaja sekä tarvittaessa muita opettajia. Koulukohtaisesti päätetään, miten arviointitieto kootaan, jos oppilasta opettaa useampi opettaja. Keskustelu koostuu oppilaan itsearvioinnista, huoltajan näkemyksistä sekä opettajan/opettajien arvioista. Oppimiskeskustelu toteutetaan marraskuun - helmikuun aikana. Oppimiskeskusteluun varataan aikaa 30 minuuttia.
Oppimiskeskustelulomakkeet laati arvioinnin kehittämisen ohjausryhmä, jossa oli jäseniä kaikista Naantalin kouluista. Ohjausryhmä aloitti työnsä 5.9.2018 ja lomakkeet valmistuivat toukokuussa 2020. Niitä pilotoitiin neljässä koulussa: Kultarannassa, Lietsalassa, Velkualla ja Karvetissa. Pilotoinnista saatiin melko paljon palautetta opettajilta, huoltajilta ja oppilailta, minkä perusteella tehtiin vielä muokkauksia lomakkeisiin.
OPPIMISKESKUSTELUN KULKU
Naantalin arvioinnin vuosikello ja oppimiskeskustelulomakkeet esitellään huoltajille syksyn vanhempainillassa.
Oppilaat valmistautuvat keskusteluun vastaamalla oppitunnilla opettajan johdolla lomakkeen toisella sivulla oleviin, oppilaille tarkoitettuihin laaja-alaisen osaamisen taitoja käsitteleviin kysymyksiin. Opettaja selventää tarvittaessa kysymyksiä oppilaille vastaamistilanteessa.
Oppimiskeskustelulomakkeet lähetetään tämän jälkeen oppilaiden mukana koteihin, jossa oppilas ja huoltaja vastaavat ensimmäisellä sivulla oleviin kysymyksiin. Oppilaat palauttavat lomakkeen kokonaisuudessaan opettajalle ennen keskustelua, jotta opettaja voi tutustua etukäteen huoltajien ja oppilaiden vastauksiin. Opettaja vastaa ennen oppimiskeskustelua kolmannella sivulla oleviin, eri oppiaineita käsitteleviin kysymyksiin. Vastauksia täydennetään oppimiskeskustelun aikana.
Oppimiskeskustelussa käydään läpi lomakkeen sisältämät osa-alueet opettajan harkinnan mukaan. Erityisen tärkeää on keskustella niistä osa-alueista, joissa eri osapuolten arviot eroavat tai joista oppilaalla tai huoltajalla ei ole näkemystä lainkaan. Oppilaan tekemä laaja-alaisten taitojen itsearviointi on tärkeä osio, josta opettaja nostaa keskusteluun oppilaan kannalta merkityksellisiä kohtia. On huomattava, että käytöksen arviointi on sisällytetty laaja-alaisten taitojen arviointiin kohtaan kaksi.
Oppimiskeskustelulomakkeissa on nostettu esiin äidinkieli, matematiikka ja englanti, mutta on tärkeää keskustella muistakin oppiaineista ja kirjata tarvittaessa niistäkin kommentteja. Kohtiin "yhdessä sovittua", "kommentteja" tai "huomioita muissa oppiaineissa" kirjataan oppimiskeskustelun aikana opettajan harkinnan mukaan yksi tai muutamia lähitavoitteita, joita oppilas seuraavaksi tavoittelee. Lisäksi sovitaan yhdessä, kuinka lähitavoitteiden toteutumista seurataan. Eri oppiaineiden kohdalla huomioidaan myös oppilaan vahvuuksia ja pyritään sanoittamaan niitä realistisesti. Oppilas voi keskustelun aikana mielellään esitellä onnistumisiaan, esim. kokeita, kuvataidetöitä, esitelmiä yms.
Oppimiskeskustelulomake allekirjoitetaan keskustelun päätteeksi, ja siitä annetaan kopio huoltajalle.
LYHYESTI:
1. |
Oppilas täyttää koulussa etukäteen yhdessä opettajan ja luokan kanssa sivun kaksi (laaja-alaisten taitojen arviointi). Tämän jälkeen lomake lähetetään kotiin. |
2. |
Huoltaja ja oppilas täyttävät etukäteen kotona heille osoitetut kysymykset sivulta 1. Lomake lähetetään opettajalle. |
3. |
Opettaja täyttää ennen oppimiskeskustelua sivun 3 ja tutustuu oppilaan ja huoltajan vastauksiin. |
4. |
Kokonaisuus käydään opettajan harkinnan mukaan oppimiskeskustelussa läpi yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa. |
5. |
Kaikki osapuolet allekirjoittavat lomakkeen keskustelun päätyttyä. |
SIVISTYSJOHTAJA:
Koulutuslautakunta päättää muuttaa Naantalin kaupungin voimassa olevaa opetussuunnitelmaa opetushallituksen antaman muutosmääräyksen OPH-281-2020 10.2.2020 mukaiseksi. Muutos tulee voimaan 1.8.2020.
KÄSITTELY:
Sivistysjohtaja muutti päätösesitystään lisäämällä sivulauseen "lukuunottamatta väliarviointia luokilla 1-5.
MUUTETTU PÄÄTÖSEHDOTUS
Koulutuslautakunta päättää muuttaa Naantalin kaupungin voimassa olevaa opetussuunnitelmaa opetushallituksen antaman muutosmääräyksen OPH-281-2020 10.2.2020 mukaiseksi lukuunottamatta väliarviointia luokilla 1-5. Muutos tulee voimaan 1.8.2020.
KOULUTUSLAUTAKUNTA:
Koulutuslautakunta hyväksyi sivistysjohtajan muutetun päätösehdotuksen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |