Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sosiaali- ja terveyslautakunta
Pöytäkirja 10.06.2020/Pykälä 34

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Sosiaali- ja terveyslautakunta

§ 34

10.06.2020

 

Naantalin kaupungin lausunto Varsinais-Suomen lastensuojelu ky:n toiminnan kehittämiseen

 

509/00.03.01/2017

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 10.06.2020 § 34

 

Perusturvajohtaja Iiro Pöyhönen ja perhepalvelujen päällikkö Liisa Hankavuori

 

Lastensuojelukuntayhtymän hallitus pyytää jäsenkunnilta 30.6.2020 mennessä lausuntoa, jossa jäsenkunta esittää näkemyksensä kuntayhtymän lähivuosien toiminnan kehittämistarpeista sekä antaa ennusteensa siitä, kuinka paljon kunta tulee tarvitsemaan laitoshuollon palveluja, perhekuntoutusta, perhetyötä ja muita palveluja, kuten valvottuja tapaamisia. Listan liitteenä on lausuntopyyntö.

 

LIITE B2, SOTE-LTK 10.6.2020

 

Kuntayhtymä tuottaa sijaishuollon palveluita Halikon, Kaarinan ja Raision perhetukikeskuksissa. Kuntayhtymä räätälöi sijaishuollon yhteyteen jäsenkuntien tarpeen mukaisesti erilaisia muita palveluja, kuten perhetyötä, ammatillista tukihenkilöpalvelua, valvottuja tapaamisia ja jälkihuoltoa. Hoidosta ja kasvatustyöstä vastaavat koulutetut ammattihenkilöt, joiden tukena on erityiskoulutuksen saaneita sosiaali-, kasvatus- ja perhetyön erityistyöntekijöitä.

 

Kuntayhtymän yksiköihin kiireellisesti sijoitettujen lasten määrä kääntyi vuonna 2019 pieneen laskuun kahden nousuvuoden jälkeen. Perhekuntoutukselle oli aiempia vuosia enemmän kysyntää.

 

Naantali on vuonna 2019 käyttänyt kuntayhtymän sijaishuollon palveluja 1482 hoitopäivää (vastaava luku vuonna 2018 oli 1937) ja palvelun käyttö jatkuu edelleen.

 

Taloudellisesti kuntayhtymä saavutti vuonna 2019 hyvän tuloksen. Sijaishuoltoyksiköiden keskimääräinen käyttöaste oli 100,4 % ja hoitopäiviä kertyi yhteensä 10 259 kpl. Tilinpäätöksen mukaan jäsenkunnilta perittyjä maksuja palautettiin yhteensä noin 320 000 euroa. Naantalin kaupungin saama osuus palautuksista oli 39 042,39 euroa.

 

Kuntayhtymän suunnitelmassa vuosille 2020 - 2023 kuntayhtymä jatkaa sijaishuoltopalvelujen tuottamista kolmessa perhetukikeskuksessa. Kuntayhtymä on valmis edelleen räätälöimään jäsenkuntien tarpeiden mukaisesti erilaisia tukipalveluja, kuten perhetyötä, ammatillista tukihenkilöpalvelua, valvottuja tapaamisia ja jälkihuoltoa.

 

Kuntayhtymä on onnistunut perustehtävänsä hoitamisessa ja tavoite mahdollisimman korkeasta käyttöasteesta yksiköissä on toteutunut. Naantalin kaupungin lapsiperheiden sosiaalityö on tyytyväinen saatuihin palveluihin ja yhteistyö kuntayhtymän kanssa on sujunut hyvin. Kuntayhtymä on tiedottanut ajantasaisesti vapautuvista sijaishuoltopaikoista ja ollut yhteistyössä joustava ja luotettava. Kuntayhtymän suunnitelma vuosille 2020- 2023 vastaa Naantalin lapsiperheiden sosiaalityön tarpeita ja toiveita.

 

Naantalin sosiaali- ja terveyspalveluiden ennuste laitoshuoltopalvelujen tarpeesta:

Naantalin lapsiperheiden sosiaalityön strategian mukaisesti sijaishuolto toteutetaan ensisijaisesti perhehoitona. Sijaisperheitä on saatu pääasiassa Sijaishuoltoyksikkö Tammen kautta. Kiireelliset sijoitukset pyritään tekemään mahdollisimman kattavasti lasten ja nuorten tarpeita vastaaviin sijaishuoltopaikkoihin, jotta sijaishuollon muutospäätöksiä ei sijaishuollon aikana tarvitsisi tehdä. Sijoitukset pyritään tekemään vain tarpeen vaatimaksi ajaksi. Huostaanottoja laitoksiin tehdään pääsääntöisesti niiden nuorten kohdalla, jotka tarvitsevat hyvin laaja-alaisesti tukea ja ohjausta arjenhallintaan. Psykiatrian ja päihdetyön osaamisen lisäksi hyvät yhteydet kouluun ja toimiva yhteistyö koulun kanssa ovat keskiössä sijaishuoltopaikkaa valittaessa.

 

Alkuvuoden 2020 aikana on tehty neljä kiireellistä sijoitusta. 30.4.2020 sijaishuollon piirissä oli 33 lasta, joista 19 perhehoidossa ja 14 laitoshoidossa (näistä 3 kuntayhtymän yksiköissä). Näiden lisäksi 4 lasta oli 30.4.2019 perhesijoituksessa lastensuojelun avohuollon tukitoimena. Aiempien vuosien tapaan erityisesti kiireellisen sijoituksen tilanteessa haasteena on ollut vapaiden sijaishuoltopaikkojen vähyys, minkä seurauksena lapsen tarpeen mukaista sijaishuoltopaikkaa on ollut haastavaa löytää. Alkuvuoden 2020 perusteella laitoshoidon tarve on vuonna 2020 vähentynyt verrattuna vuosiin 2019 ja 2018. Perhehoidon tarve on vastaavasti kasvanut.

 

Naantalin sosiaali- ja terveyspalveluiden ennuste perhekuntoutuksen tarpeesta:

Perhekuntoutus pyritään ensisijaisesti toteuttamaan perheiden kotiin, eikä alkuvuoden aikana ole toteutunut yhtään laitosmuotoista perhekuntoutusta. Kotiin tehtävänä työnä on alkuvuonna ostopalveluna toteutettu useampia perhekuntoutuksia/arviointeja.

 

Naantalin sosiaali- ja terveyspalveluiden ennuste avohuollon perhetyön ja muiden palvelujen (esim. ammatillinen tukihenkilö tai valvotut tapaamiset) tarpeesta:

Naantalin lapsiperheiden sosiaalityön strategiana on toteuttaa perhetyö ja muut tukipalvelut ensisijaisesti omana työnä. Ostopalvelujen tarve perhetyössä on ollut vähäistä. Ostopalveluna on kotiin tehtävänä työnä toteutettu laaja-alaista erityisosaamista vaativia perhekuntoutuksia ja -arviointeja. Myös nuoria pyritään ensisijaisesti tukemaan omana työnä, kuten avohuollonohjauksella ja sosiaaliohjauksella. Ammatillisen tukihenkilön palvelut on toteutettu ostopalveluna. Valvotut tapaamiset on toteutettu osin ostopalveluna ja ostopalvelun tarve jatkuu. Erityisesti Naantalissa tai Naantalin läheisyydessä toteutettavalle tapaamisten valvonnalle on tarvetta.

 

PERUSTURVAJOHTAJA:

 

Naantalin sosiaali- ja terveyslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että em. esittelytekstissä oleva lausunto annetaan Varsinais-Suomen lastensuojelukuntayhtymän hallituksen käyttöön ja toteaa, että palvelujen ostossa noudatetaan aikaisempien vuosien linjaa.

 

SOSIAALI- JA TERVEYSLAUTAKUNTA:

 

Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa