RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 18.05.2020/Pykälä 173
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kaupunginhallitus |
§ 173 |
18.05.2020 |
Lausunto jätteenkuljetuksen järjestämisestä
449/11.01.02/2017
Kaupunginhallitus 18.04.2017 § 138
Tekninen johtaja Kimmo Suonpää:
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta pyytää alueensa kunnilta ja kaupungeilta lausuntoa jätteenkuljetusjärjestelmästä 28.4.2017 mennessä. Lausuntopyyntö on oheistettu.
LIITE B1, KH 18.4.2017
Alueen jätteenkuljetusjärjestelmistä päätettiin viimeksi vuonna 2013 alueen jätehuoltolautakunnissa. Tuolloin jätteenkuljetusta päätettiin jatkaa nykyisen jätelain mukaisena kiinteistönhaltijan järjestämänä jätteenkuljetuksena sekä tavallisen jätteen että sako- ja umpikaivolietteiden osalta. Päätökset kumoutuivat Korkeimmassa hallinto-oikeudessa keväällä 2016. Korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei päätöksissä oltu riittävästi selvitetty täyttyvätkö kiinteistön-haltijan järjestämälle jätteenkuljetukselle jätelaissa asetetut vaatimukset. Päätösten perusteluissa todettiin, että jätteenkuljetusta olisi tarkasteltava jätteenkuljetuksen toimivuuden kannalta alueellisena, erityyppiset kuljetusolosuhteet (ei niinkään kuntarajat) huomioiden ja eri jätejakeiden erityispiirteet huomioiden.
Lausunnossa pyydetäänkin huomioimaan jätehuollon alueellinen yhteistyö ja arvioimaan kunnan jätehuoltojärjestelmää myös osana Lounais-Suomen alueen jätehuollon kokonaisuutta. Lausuntoa pyydetään myös kunnilta, joissa jätteenkuljetus on kunnan järjestämä, sillä kahden eri kuljetusjärjestelmän ylläpito vaikuttaa koko alueen jätehuollon kokonaisuuteen.
Jos lausunnossa puolletaan kiinteistönhaltijan järjestämää jätteenkuljetusta, pyydetään lausunnossa esitettävän perustelut jätelain 37 §:ssä lueteltujen ehtojen täyttymisestä.
Naantalin kaupungissa yhdyskuntajätteen kuljetus on ollut kunnan järjestämänä jo vuosia. Järjestelmä on todettu toimivaksi ja lausuntopyynnön liitteenä olevan tutkimus- ja vertailumateriaalin perusteella myös jätteenkuljetuksen hinta Naantalissa on edullinen, joten yhdyskuntajätteen kuljetusjärjestelmän muuttamiseen ei ole perusteita.
Sako- ja umpikaivojen lietteen kuljetus on Naantalissa nykyään kiinteistön omistajan järjestettävänä, kuten muissakin alueen kunnissa Kemiönsaarta lukuun ottamatta.
Kemiönsaarella sako- ja umpikaivojen lietteen kuljetus on ollut kunnan järjestämänä vuodesta 2013 lukien, jolloin jätehuoltoviranomaiselta saatujen tilastotietojen mukaan käsittelyyn toimitetun lietteen määrä kasvoi noin 5 000 m³:sta yli 8 000 m³:iin ja on sen jälkeen ollut vuosittain noin 8 500 m³. Jätehuoltoviranomaisen mukaan rekisteritiedot saadaan kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa kirjattua kattavaksi siten, että kaikki tyhjennykset ovat jätehuoltoviranomaisen tiedossa. Kemiönsaarella lietetyhjennykset on vuodesta 2013 lähtien tehty kerran vuodessa ja harvemmin, mikäli kiinteistö on ilmoittanut, ettei tyhjennyksen tarvetta ole.
Kemiönsaaren haja-asutusalueella sijaitsevien asuin- ja vapaa-ajan asuntojen kiinteistöjen lukumäärä ja keskinäinen jakauma on lähes samankaltainen Naantalin kanssa. Kemiönsaaren esimerkin perusteella ei olisi estettä Naantalin osalta siirtyä kunnan järjestämään sako- ja umpikaivojen lietejätteenkuljetusjärjestelmään. Tällä voisi olla suotuisa vaikutus Saaristomeren tilaan ja jätehuoltoviranomaisen rekisteritietojen ajantasaisuuteen.
Toisaalta nykyinen sako- ja umpikaivojen lietejätteenkuljetusjärjestelmä kiinteistöjen hoitamana on toiminut hyvin ja asiakkaalla on mahdollisuus kilpailuttaa ja valita kuljetusyrittäjä oman tarpeensa ja aikataulun mukaisesti. Kaupungin ympäristösuojeluviranomaisille tai ympäristövirastoon ei ole tehty ilmoituksia, jotka koskisivat nykyistä jätteenkuljetusjärjestelmää.
__________
Oheismateriaali:
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n lausunto jätteenkuljetusjärjestelmästä
KAUPUNGINJOHTAJA:
Kaupunginhallitus esittää lausuntonaan jätteenkuljetuksen järjestämisestä Naantalissa seuraavaa:
Naantalin kaupungissa on käytössä kunnan järjestämä jätteenkuljetus. Kaupunginhallitus katsoo, että Naantalissa tulee jatkossakin olla käytössä jätelain 32 §:n mukainen kunnan järjestämä jätteenkuljetus.
Sako- ja umpikaivojen lietteiden osalta pysytään nykyisessä kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetusjärjestelmässä, jonka arvioidaan olevan kokonaisuutena myönteisempi vaihtoehto Naantalissa ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.
KAUPUNGINHALLITUS:
Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Kaupunginhallitus 18.05.2020 § 173
Tekninen johtaja Reima Ojala ja kaupunginlakimies Turo Järvinen:
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta pyytää 22.5.2020 mennessä kunnilta ja kuntien ympäristönsuojeluviranomaisilta lausuntoa kiinteistöittäisessä jätteenkuljetuksessa kuljetettavien kiinteiden jätteiden kuljetusjärjestelmästä päättämistä koskevassa asiassa.
Jätehuoltolautakunta teki 23.5.2017 § 31 päätöksen siirtymisestä kiinteiden jätteiden kiinteistöittäisessä kuljettamisessa jätelain 37 §:n mukaiseen kiinteistönhaltijan kuljetusjärjestelmään. Päätöksestä valitettiin Turun hallinto-oikeuteen, joka kumosi lautakunnan päätöksen ja palautti asian uudelleen käsiteltäväksi. Turun hallinto-oikeuden päätöksestä valitettiin Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka hylkäsi valitukset.
Jätehuoltolautakunnan on tehtävä jätelain 149.4 §:n perusteella uusi päätös, joka koskee kiinteistöittäisessä jätteenkuljetuksessa kuljetettavien kiinteiden jätteiden (polttokelpoinen jäte, biojäte, pienmetallijäte sekä lasi-, metalli-, kartonki- ja muovipakkausjätteet) kuljetusjärjestelmää. Päätös koskee Auran, Kaarinan, Liedon, Marttilan, Paimion, kanta-Paraisten, Pöytyän, Ruskon Ruskon kunnanosan, Salon, Sauvon ja Turun alueita, joilla ko. jätteiden kiinteistöittäinen kuljetus järjestetään nykyisin vanhan jätelain mukaisena ns. sopimusperusteisena jätteenkuljetuksena.
Lausuntoa pyydetään kaikilta toimialueen kunnilta ja niiden ympäristönsuojeluviranomaisilta, koska kahden eri kuljetusjärjestelmän ylläpito Lounais-Suomen jätehuollon yhteistoiminta-alueella vaikuttaa koko alueen jätehuollon järjestämiseen.
Lausuntopyynnön liitteinä ovat seuraavat asiaa koskevat selvitykset:
-
Liite 1 Selvitys jätelain 35 §:n ja 37 §:n mukaisten ehtojen täyttymisestä Turun seudun jätteiden kuljetuksissa 11.4.2017, Ramboll Oy
-
Liite 2 Selvitys jätehuollon hinnoista Lounais-Suomen alueella, Taloustutkimus Oy
-
Liite 3 Jätekuljetusjärjestelmien vertailu, Logistinen näkö-kulma, Turun AMK
-
Liite 4 Vastine Ramboll Oy:n selvitykseen, Turun AMK
-
Liite 5 Kunnan vastuulle kuuluva jätteenkuljetus Lounais-Suomessa, Turun kaupunki, Ympäristötoimiala,Ympäristönsuojelu
Lausuntopyyntö liitteineen on oheistettu.
LIITE B2, KH 18.5.2020
Turun hallinto-oikeus antoi 11.2.2020 päätöksensä jätehuoltolautakunnan sako- ja lietejätteenkuljetuksen järjestämistä koskeneesta päätöksestä 25.10.2018 tehtyihin valituksiin hyläten ne.
Oheismateriaali:
-
Hallinto-oikeuden päätös 20/0008/1
KAUPUNGINJOHTAJA:
Kaupunginhallitus, uudistaen 18.4.2017 § 138 lausumansa, esittää lausuntonaan kiinteistöittäisessä jätteenkuljetuksessa kuljetettavien kiinteiden jätteiden jätteenkuljetuksen järjestämisestä Naantalissa seuraavaa:
Naantalin kaupungissa on käytössä kunnan järjestämä kiinteiden jätteiden jätteenkuljetus. Kaupunginhallitus katsoo, että Naantalissa tulee jatkossakin olla käytössä jätelain 36 §:n mukainen kunnan järjestämä kiinteiden jätteiden jätteenkuljetus.
Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta heti kokouksessa.
KAUPUNGINHALLITUS:
Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Pöytäkirja tarkastettiin tämän asian osalta heti kokouksessa.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |