RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 08.06.2020/Pykälä 53
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kaupunginvaltuusto |
§ 78 |
11.11.2019 |
Kaupunginhallitus |
§ 367 |
18.11.2019 |
Kaupunginhallitus |
§ 178 |
18.05.2020 |
Kaupunginvaltuusto |
§ 53 |
08.06.2020 |
Valtuutettu Tero Tavion ym. valtuustoaloite lukutaidon vahvistamiseksi teatterin ja draaman keinoin
705/00.07.01/2019
Kaupunginvaltuusto 11.11.2019 § 78
Valtuutettu Tero Tavio luki ja jätti valtuuston kokouksessa seuraavan 14 valtuutetun allekirjoittaman aloitekirjelmän:
"Suomalaisten lukutaito on rapistumassa. PISA-arvioinnissa Suomen kansallinen keskiarvo (536) sijoittuu tyydyttävälle suoritustasolle. Arvioinnin mukaan heikkoja lukijoita oli kahdeksan prosenttia. Eurostatin tutkimusten (8/2016) mukaan Suomessa on enemmän koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle pudonneita nuoria kuin muissa Pohjoismaissa. Lukutaito on yksi avaintekijä syrjäytymisen ehkäisyssä. Se on myös elinikäisen oppimisen perusta. Vankka pohja lukutaidolle luodaan lapsena.
Lukutaito on taito, joka kehittyy ja jota tulee kehittää koko elämän ajan.
Lukutaidon kehittämisessä on tärkeää löytää lapsia ja nuoria kiinnostavia tekstejä ja tekstityyppejä sekä laajentaa käsitystä lukemisesta. Jos kaunokirjallinen teos ei tunnu lapsesta tai nuoresta omimmalta lukemisen muodolta, voimme kannustaa esimerkiksi tietokirjojen tai rap-lyriikoiden pariin. Sanat haltuun -hankkeessa lukutaitoa lähestyttiin rap-musiikin keinoin. Hankkeen työpajojen vaikutuksia tutkittaessa puolet nuorista koki oppineensa uutta, 30 prosenttia kiinnostui uudenlaisista teksteistä, ja yli 20 prosenttia muutti suhtautumistaan lukemiseen.
Yksi ratkaisu lasten ja nuorten lukutaidon edistämiseen on. että kunnassa tehdään lukutaitoa edistävää työtä teatterin ja draaman keinoin. Kiinnostus kirjoihin ja lukemiseen ei synny itsestään, vaan se vaatii uudenlaisia menetelmiä. Kirjastojen kirjavinkkaukset voisi toteuttaa draaman keinoin tai ilmiöpohjaisesti yhdessä tehden. Tätä työtä voitaisiin tehdä kirjastoihin palkattavan draamapedagogin toimesta, yhteistyössä paikallisten taiteen ammattilaisten, kulttuurijärjestöjen tai -yritysten kanssa. Kaupungit tai kunnat voivat myös yhdessä palkata alueelle yhteisen teatterialan ammattilaisen tai ostaa yhdessä palvelun alueen yhdistykseltä tai yritykseltä.
Kiinnostus kirjoihin ja lukemiseen ei synny itsestään, vaan se vaatii uudenlaisia menetelmiä
Helsingissä lukutaitoa edistetään jo draaman ja teatterin keinoin. Helsingin kaupunginkirjastolla on seitsemän vuotta ollut kirjaston teatteritäti. Teatteritäti on vuosien aikana vinkannut ja innostanut useita tuhansia lapsia ja nuoria lukemaan. Annettujen kirjavinkkausten jälkeen kirjoja on jouduttu tilaamaan lisää kovan kysynnän vuoksi. Syksyn 2019 aikana kirjavinkkaukset teatterin ja draaman keinoin alkavat Helsingissä myös aikuisille. Tämä loistava konsepti on mahdollista monistaa mihin tahansa kuntaan. Helsingin teatteritäti Minna Rimpilä on luvannut auttaa toiminnan käynnistämisessä. Hankkeen kummeiksi voidaan pyytää oman alueen kirjailijoita.
Kokoomuksen valtuustoryhmä esittää, että kunnassa aloitetaan lukutaidon vahvistaminen teatterin ja draaman keinoin."
KAUPUNGINVALTUUSTO:
Valtuustoaloite merkittiin vastaanotetuksi.
Kaupunginhallitus 18.11.2019 § 367
VS. KAUPUNGINJOHTAJA:
Kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen sivistyspalveluille valmisteltavaksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten.
KAUPUNGINHALLITUS:
Vs. kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Kaupunginhallitus 18.05.2020 § 178
Varhaiskasvatuksen johtaja Kaisa Rantala:
Naantalin kaupunki on hakenut loppuvuonna 2019 opetus- ja kulttuuriministeriöltä valtionavustusta Lukemaan!-hankkeelle.
Oheismateriaali:
-
Hankehakemus
Lukemaan!-hankkeen tavoitteen on rakentaa lasten ja huoltajien lukemisen polku yhteistyössä kirjaston ja muun kulttuuritoimen kanssa lasten kielellisten taitojen kehittämiseen. Polusta tulee pysyvä toimintamalli Naantalin varhaiskasvatukseen sekä esi- ja perusopetukseen.
Hankkeen päätavoitteet:
-
lisätä ja edistää lasten ja perheiden lukemisharrastusta
-
vahvistaa ja innostaa perheen osuutta ja osallisuutta lasten lukemisharrastuksessa ja lasten lukutaidon kehittämisessä
-
rakentaa varhaiskasvatuksen, perusopetuksen sekä kirjastotoimialan yhteisiä toimintamalleja lukemiseen innostamiseksi
-
luoda uusia innovatiivisia tapoja lukemisen edistämiseksi
-
vahvistaa tutkimuksellisen tiedon systemaattista hyödyntämistä
-
kehitetään varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen yhteistä toimintakulttuuria ja yhteisiä lukemaan houkuttelevia toimintaympäristöjä.
Naantalin kaupungille myönnettiin alkuvuodesta 2020 Lukemaan!-hankkeelle valtionapua yhteensä 23 500 euroa.
Oheismateriaali:
-
Lukutaitoavustukset 2020 - 2022
Sivistysjohtaja Kimmo Kuusimäki
Sivistyspalvelut esittää, että kaupunki toteuttaa valtuutettu Tavion valtuustoaloitteen mukaisia toimenpiteitä osana Lukemaan! -hanketta syksyn 2020 aikana.
KAUPUNGINJOHTAJA:
Kaupunginhallitus
-
merkitsee sivistyspalvelujen valtuutettu Tero Tavion ym. aloitteeseen antaman selvityksen tiedokseen ja saattaa sen valtuuston tietoon
-
ehdottaa valtuustolle, että valtuutettu Tero Tavion ym. aloite merkitään loppuun käsitellyksi.
KAUPUNGINHALLITUS:
Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Kaupunginvaltuusto 08.06.2020 § 53
KAUPUNGINHALLITUS:
Kaupunginvaltuusto merkitsee sivistyspalvelujen valtuutettu Tero Tavion ym. aloitteeseen antaman selvityksen tiedokseen.
Valtuutettu Tero Tavion ym. aloite merkitään loppuun käsitellyksi.
KAUPUNGINVALTUUSTO:
Kaupunginhallituksen ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |