RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Koulutuslautakunta
Pöytäkirja 22.10.2019/Pykälä 65
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Koulutuslautakunta |
§ 65 |
22.10.2019 |
Äidinkielen ja kirjallisuuden KARVI-arviointi keväällä 2019
653/12.01.00/2019
Koulutuslautakunta 22.10.2019 § 65
Rehtori Kai Vuorinen
Suopellon koulun 9. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen koetuloksia verrattiin kansalliseen otokseen osallistuneiden koulujen vastaaviin tuloksiin. Arvioinnin kansalliseen otokseen osallistui yhteensä 6 044 oppilasta 118 koulusta. Seuraava teksti perustuu suurimmaksi osaksi Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) lähettämään kirjeeseen arvioinnin tuloksista. Lopussa olevat kehittämisehdotukset ovat Suopellon koulun omia ehdotuksia.
Arvioitavina olivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) kuvatut äidinkielen ja kirjallisuuden sisältöalueet: vuorovaikutustilanteissa toimiminen (S1), tekstien tulkitseminen (S2), tekstien tuottaminen (S3) sekä kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen (S4). Tehtäviä laadittaessa kiinnitettiin erityistä huomiota monilukutaitoon, laajaan tekstikäsitykseen ja kielitietoisuuteen. Vuorovaikutustilanteissa toimimisen arviointi jäi eri sisältöalueista kapeimmaksi.
Arvioinnissa mitattiin erityyppisten tekstien tulkintaa (lukemista) sekä monivalinta- että avoimin tehtävin. Oppilaat analysoivat ja tulkitsivat monimediaisia tekstejä eli kirjan kansia, julistetta, netin keskustelupalstan viestiketjua ja radiokeskustelua. Erikseen arvioitiin kaunokirjallisten tekstien analysoinnin ja tulkinnan taitoja. Tehtävät perustuivat novelliin ja runoon sekä kaunokirjallisuuden lajitietouteen.
Tekstien tuottamisen (kirjoittamisen) taitoja arvioitiin kahden kirjoitustehtävän avulla. Ensimmäisessä tehtävässä oppilaat laativat mielipidekirjoituksen, jossa heitä pyydettiin ottamaan kantaa kotikuntansa asioihin kunnan nettisivuilla. Oppilaiden tuli kuvata käsittelemänsä asia taustoineen, esitellä ratkaisu ongelmaan ja yrittää vakuuttaa lukijat kannanotossaan. Toisessa kirjoitustehtävässä oppilaat reflektoivat laatimaansa mielipidekirjoitusta, sen kirjoittamisprosessia ja itseään kirjoittajana. Opettajat arvioivat kirjoitustehtävät kriteeripohjaisesti ja pisteyttivät ne itse, toisen päivän monivalintatehtävät arvioitiin Karvin tekijöiden toimesta, eivätkä opettajat edes nähneet kyseisiä tehtäviä.
Kielitietotehtävillä mitattiin taitoa analysoida kieltä ja tarkastella sen ilmiöitä käsittein. Tehtävät sisälsivät sananmuodostusta sekä kielen vaihtelua ja rakennetietoutta. Mukana oli myös oikeinkirjoitustehtäviä.
SIVISTYSTOIMENJOHTAJA:
Koulutuslautakunta merkitsee äidinkielen ja kirjallisuuden KARVI-arvionnin keväälä 2019 tulokset tiedoksi.
KOULUTUSLAUTAKUNTA:
Sivistystoimenjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |